Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Jakt pÃ¥ den svenska vargen!  (läst 19083 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Blaser

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Ystad
  • Antal inlägg: 434
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Jakt på den svenska vargen!
« Svar #15 skrivet: 05 januari 2010, 09:36:02 »
Jag var väl lite krass i mitt förra inlägg.

Vill klargöra att jag är jägare, dricker dock inte brännvin varken före lr under jakt, har inte hund längre (tiden räcker inte) utan förlitar mig till mina kollegor och tilläggas skall att de jag känner INTE har sina hundar i bur 24/7, de sitter dock i bur under transporter till o från jakt. Detta med bur under transporter är ngt som flera av dessa "ansvarsfulla" hundägare borde skaffa sig att ha i bilen som ren säkerhet både för hunden och sig själv. Hunden är en familjemedlem som har det bäst i de flesta hem jag vet, äter rätt, får mkt motion och mkt omtanke och omvårdnad, får den inte det blir det ingen bra jakthund. Att många hundar sedan vistas ute mkt är inget som skadar hunden utan den mår snarare bra av det.

När det gäller vargfrågan så behövs en avskjutning en nödvändighet för att få in nytt genetiskt mtrl i stammen. Vargen vi har i Sverige idag härstammar från ett mkt begränsat antal vargar, tror att det är 3 st men kan ha fel på den punkten, det finns dock att kolla på nätet nedan enligt Wikipedia.

(Fram till 1800-talets början fanns varg i hela Sverige. 1840 sköts närmare 600 vargar. Från mitten av 1800-talet inleddes en kraftig nedgång och snart var vargen försvunnen från södra Sverige. Fram till 1965 betalade staten ut skottpengar för varg men från den 1 januari 1966 blev vargen fridlyst. Vid den tidpunkten fanns det högst ett tiotal vargar kvar. På grund av olaga jakt fanns det 1980 endast en varg kvar)

Vargen är extremt revirhävdande och genom att skjuta av varg ges det möjlighet att den kan flytta från våra grannländer och på så sätt förstärka genstammen.

1 1/2 plans lerhus i södra Skåne byggt 1700 ngt, tvåglas fönster ca 150 m2 bo yta +15 m2 bi yta som värms till 10. Uppvärmning Altherma ERHQ007AD/EKHBH008 och EKHWS 300 A3Z2 VV. Innegivare Frico TFD 12. Panasonic XE9-EKE numera för kylning och när jag känner mig lite halvfrusen efter att ha varit ute och jagat en hel dag.

Utloggad MGKea

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2376
  • Karma +0/-1
  • Konsult pÃ¥ stort IT-bolag.
SV: Jakt på den svenska vargen!
« Svar #16 skrivet: 05 januari 2010, 09:48:10 »
Jag var väl lite krass i mitt förra inlägg.

Vill klargöra att jag är jägare, dricker dock inte brännvin varken före lr under jakt, har inte hund längre (tiden räcker inte) utan förlitar mig till mina kollegor och tilläggas skall att de jag känner INTE har sina hundar i bur 24/7, de sitter dock i bur under transporter till o från jakt. Detta med bur under transporter är ngt som flera av dessa "ansvarsfulla" hundägare borde skaffa sig att ha i bilen som ren säkerhet både för hunden och sig själv. Hunden är en familjemedlem som har det bäst i de flesta hem jag vet, äter rätt, får mkt motion och mkt omtanke och omvårdnad, får den inte det blir det ingen bra jakthund. Att många hundar sedan vistas ute mkt är inget som skadar hunden utan den mår snarare bra av det.

När det gäller vargfrågan så behövs en avskjutning en nödvändighet för att få in nytt genetiskt mtrl i stammen. Vargen vi har i Sverige idag härstammar från ett mkt begränsat antal vargar, tror att det är 3 st men kan ha fel på den punkten, det finns dock att kolla på nätet nedan enligt Wikipedia.

(Fram till 1800-talets början fanns varg i hela Sverige. 1840 sköts närmare 600 vargar. Från mitten av 1800-talet inleddes en kraftig nedgång och snart var vargen försvunnen från södra Sverige. Fram till 1965 betalade staten ut skottpengar för varg men från den 1 januari 1966 blev vargen fridlyst. Vid den tidpunkten fanns det högst ett tiotal vargar kvar. På grund av olaga jakt fanns det 1980 endast en varg kvar)

Vargen är extremt revirhävdande och genom att skjuta av varg ges det möjlighet att den kan flytta från våra grannländer och på så sätt förstärka genstammen.



Den ursprungliga vargen finns väl inte kvar. Är det inte ryssvargar vi har här?
1 1/2 plans villa på 170kvm (Dalahus) beläget vid mälaren mellan Eskilstuna och Strängnäs. Byggår 1981. Projekterar nytt värmesystem, Dalatank med massor av slingor... har också en Electrolux oxy3heatpump EXH12HX1W sept. 2008 i trapphuset.

Årsförbrukning 2007 - 22000kWh
2008 tot 14500kWh (besparing jmf 2007 7500kWh)
2009 tot 14000kWh (besparing jmf 2007 8000kWh)
Just nu skiter jag i kWh på fakturorna... :-)

Utloggad Blaser

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Ystad
  • Antal inlägg: 434
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Jakt på den svenska vargen!
« Svar #17 skrivet: 05 januari 2010, 10:25:00 »
Citera
Den ursprungliga vargen finns väl inte kvar. Är det inte ryssvargar vi har här?

Är lite osäker där, tror att det är norrmän alltså vår "nordiska" varg. Ett problem som kommer med invandring från öst är ju rabies, inget kul om det kommer in här.
1 1/2 plans lerhus i södra Skåne byggt 1700 ngt, tvåglas fönster ca 150 m2 bo yta +15 m2 bi yta som värms till 10. Uppvärmning Altherma ERHQ007AD/EKHBH008 och EKHWS 300 A3Z2 VV. Innegivare Frico TFD 12. Panasonic XE9-EKE numera för kylning och när jag känner mig lite halvfrusen efter att ha varit ute och jagat en hel dag.

Utloggad alli

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 152
  • Karma +0/-0
SV: Jakt på den svenska vargen!
« Svar #18 skrivet: 05 januari 2010, 10:59:36 »
Det måste väl ändå vara pinsamt att kalla sig jägare i nuläget. 12000 jägare, 27 vargar och ändå lyckas de så kallade proffsen med att både skadskjuta och överskjuta och i bland så skjuter dom varandra. Det är nog inte bara Vargen som behöver slicka såren. Jag bor i den så kallade vildmarken, vi har alla slagen av de så kallade rovdjuren, jag befinner mig väldigt ofta i skogen och har aldrig blivit oroad av något av dessa fyrfotade vilddjur, men däremot av dom tvåbenta som förmodligen uppfattat mig som vilt. Är det inte konstigt att det bara är jägare med hund som oroas mest. Dom fyrbenta behöver likaväl som människan föda, vi köper och dom tvingas skaffa den själv och precis som människan så stjäl dom vid olika tillfällen.
Måste man av olika skäl desarmera vargstammen så låt då väl utvalda jägare utföra denna jakt så att den inte blir till en oetisk slakt.

Utloggad MGKea

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2376
  • Karma +0/-1
  • Konsult pÃ¥ stort IT-bolag.
SV: Jakt på den svenska vargen!
« Svar #19 skrivet: 05 januari 2010, 10:59:40 »
Citera
Den ursprungliga vargen finns väl inte kvar. Är det inte ryssvargar vi har här?

Är lite osäker där, tror att det är norrmän alltså vår "nordiska" varg. Ett problem som kommer med invandring från öst är ju rabies, inget kul om det kommer in här.

Har för mig att jag läst och hört pÃ¥ tv att den "svenskavargen" utrotades under 17-18-tal. Senast tror jag det vara hemligarum pÃ¥ naturhistoriska som tog upp det. Kan ha fel.  
1 1/2 plans villa på 170kvm (Dalahus) beläget vid mälaren mellan Eskilstuna och Strängnäs. Byggår 1981. Projekterar nytt värmesystem, Dalatank med massor av slingor... har också en Electrolux oxy3heatpump EXH12HX1W sept. 2008 i trapphuset.

Årsförbrukning 2007 - 22000kWh
2008 tot 14500kWh (besparing jmf 2007 7500kWh)
2009 tot 14000kWh (besparing jmf 2007 8000kWh)
Just nu skiter jag i kWh på fakturorna... :-)

Utloggad MGKea

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2376
  • Karma +0/-1
  • Konsult pÃ¥ stort IT-bolag.
1 1/2 plans villa på 170kvm (Dalahus) beläget vid mälaren mellan Eskilstuna och Strängnäs. Byggår 1981. Projekterar nytt värmesystem, Dalatank med massor av slingor... har också en Electrolux oxy3heatpump EXH12HX1W sept. 2008 i trapphuset.

Årsförbrukning 2007 - 22000kWh
2008 tot 14500kWh (besparing jmf 2007 7500kWh)
2009 tot 14000kWh (besparing jmf 2007 8000kWh)
Just nu skiter jag i kWh på fakturorna... :-)

Utloggad Blaser

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Ystad
  • Antal inlägg: 434
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Jakt på den svenska vargen!
« Svar #21 skrivet: 05 januari 2010, 11:35:49 »
Det måste väl ändå vara pinsamt att kalla sig jägare i nuläget. 12000 jägare, 27 vargar och ändå lyckas de så kallade proffsen med att både skadskjuta och överskjuta och i bland så skjuter dom varandra. Det är nog inte bara Vargen som behöver slicka såren. Jag bor i den så kallade vildmarken, vi har alla slagen av de så kallade rovdjuren, jag befinner mig väldigt ofta i skogen och har aldrig blivit oroad av något av dessa fyrfotade vilddjur, men däremot av dom tvåbenta som förmodligen uppfattat mig som vilt. Är det inte konstigt att det bara är jägare med hund som oroas mest. Dom fyrbenta behöver likaväl som människan föda, vi köper och dom tvingas skaffa den själv och precis som människan så stjäl dom vid olika tillfällen.
Måste man av olika skäl desarmera vargstammen så låt då väl utvalda jägare utföra denna jakt så att den inte blir till en oetisk slakt.

Varför skulle jag skämmas över min hobby och mitt intresse? Jag befinner mig oxå i skogen mkt, både med och utan bössa och för kännedom har jag aldrig skadeskjutit ngt (TACK OCH LOV) tyvärr så är det sådant som händer men inte borde hända.

Viltolyckor med skadade djur som följd där inte föraren tar sitt ansvar och ringer lr avlivar djur direkt är till ett mkt större lidande för de vilda djuren än skadeskjutningar. Skadade rådjur till följd av rävangrepp är ett annat stort lidande för djuren liksom vargangrepp på älg, detta är naturens gång (ja inte viltolyckor) och inget försvar för skadeskjutning.

Att det däremot förekommer rent djurplågeri på djur på väg till och på slakterier är helt oacceptabelt, INGET av detta ska få förekomma. Detta om ngt är OETISKT.

Jag kan hålla med dig om att ett utvalt antal jägare kanske skulle få jaga varg men vad skulle kriterierna vara för detta då? Skjutprov? Ja det har de flesta jaktlag. I de 3 lag jag är med i måste man skjuta godkänt på älgbanan varje år för att få lov att vara med, med bössa på jakten. För att jaga björn finns det ett så kallat "björnpass".

Jag personligen jagar varken varg lr björn och är lite kluven till jakten på varg, det framgick kanske inte av mitt tidigare inlägg, jag förstår dock att den behövs.
1 1/2 plans lerhus i södra Skåne byggt 1700 ngt, tvåglas fönster ca 150 m2 bo yta +15 m2 bi yta som värms till 10. Uppvärmning Altherma ERHQ007AD/EKHBH008 och EKHWS 300 A3Z2 VV. Innegivare Frico TFD 12. Panasonic XE9-EKE numera för kylning och när jag känner mig lite halvfrusen efter att ha varit ute och jagat en hel dag.

Utloggad digitalrobert

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1220
  • Karma +2/-11
  • Kön: Man
SV: Jakt på den svenska vargen!
« Svar #22 skrivet: 05 januari 2010, 11:55:01 »
...
Har för mig att jag läst och hört på tv att den "svenskavargen" utrotades under 17-18-tal.
...
Kvaliteten och handlingskraften hos kung och riksdag var ju lite bättre på den tiden, det räckte inte med att att vara intresserad av en riksdagslön för att bli riksdagsman.
alli: vem som är pinsam ligger i betraktarens öga.
Nibe 1225-8, 163m aktiv borra, 170m totalt, vattenburet radiatorsystem DT20. 
Total uppvärmd yta: 200m², 130m² byggyta, byggår -76, F-vent, 4 pers, 21,5ºC i hela huset efter bergvärmeinstallation.
Tidigare drygt 20 000 kwh/år ej fulluppvärmt med 5kw Panasonic LL-pump och direktverkande el.
Total elförbrukning år 1 med bergvärme: 9627 kwh

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1723
  • Karma +2/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: Jakt på den svenska vargen!
« Svar #23 skrivet: 05 januari 2010, 12:08:20 »
Frågan är väl vad har vi för nytta av vargen?
Verkar som flera har dansar med vargar som favvo film?

När det skjuts björn/Lo är det ingen som gnäller.Debatten här i Dalarna är helt koko.
http://svtplay.se/v/1834661/rapport/vargjagare_kanner_sig_hotade
 
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Utloggad MGKea

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2376
  • Karma +0/-1
  • Konsult pÃ¥ stort IT-bolag.
SV: Jakt på den svenska vargen!
« Svar #24 skrivet: 05 januari 2010, 12:49:44 »
...
Har för mig att jag läst och hört på tv att den "svenskavargen" utrotades under 17-18-tal.
...
Kvaliteten och handlingskraften hos kung och riksdag var ju lite bättre på den tiden, det räckte inte med att att vara intresserad av en riksdagslön för att bli riksdagsman.
alli: vem som är pinsam ligger i betraktarens öga.

Glöm inte att det troligen var adeln som styrde sverige under denna tid.
1 1/2 plans villa på 170kvm (Dalahus) beläget vid mälaren mellan Eskilstuna och Strängnäs. Byggår 1981. Projekterar nytt värmesystem, Dalatank med massor av slingor... har också en Electrolux oxy3heatpump EXH12HX1W sept. 2008 i trapphuset.

Årsförbrukning 2007 - 22000kWh
2008 tot 14500kWh (besparing jmf 2007 7500kWh)
2009 tot 14000kWh (besparing jmf 2007 8000kWh)
Just nu skiter jag i kWh på fakturorna... :-)

Utloggad alli

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 152
  • Karma +0/-0
SV: Jakt på den svenska vargen!
« Svar #25 skrivet: 05 januari 2010, 16:36:23 »
Det måste väl ändå vara pinsamt att kalla sig jägare i nuläget. 12000 jägare, 27 vargar och ändå lyckas de så kallade proffsen med att både skadskjuta och överskjuta och i bland så skjuter dom varandra. Det är nog inte bara Vargen som behöver slicka såren. Jag bor i den så kallade vildmarken, vi har alla slagen av de så kallade rovdjuren, jag befinner mig väldigt ofta i skogen och har aldrig blivit oroad av något av dessa fyrfotade vilddjur, men däremot av dom tvåbenta som förmodligen uppfattat mig som vilt. Är det inte konstigt att det bara är jägare med hund som oroas mest. Dom fyrbenta behöver likaväl som människan föda, vi köper och dom tvingas skaffa den själv och precis som människan så stjäl dom vid olika tillfällen.
Måste man av olika skäl desarmera vargstammen så låt då väl utvalda jägare utföra denna jakt så att den inte blir till en oetisk slakt.

Varför skulle jag skämmas över min hobby och mitt intresse? Jag befinner mig oxå i skogen mkt, både med och utan bössa och för kännedom har jag aldrig skadeskjutit ngt (TACK OCH LOV) tyvärr så är det sådant som händer men inte borde hända.

Viltolyckor med skadade djur som följd där inte föraren tar sitt ansvar och ringer lr avlivar djur direkt är till ett mkt större lidande för de vilda djuren än skadeskjutningar. Skadade rådjur till följd av rävangrepp är ett annat stort lidande för djuren liksom vargangrepp på älg, detta är naturens gång (ja inte viltolyckor) och inget försvar för skadeskjutning.

Att det däremot förekommer rent djurplågeri på djur på väg till och på slakterier är helt oacceptabelt, INGET av detta ska få förekomma. Detta om ngt är OETISKT.

Jag kan hålla med dig om att ett utvalt antal jägare kanske skulle få jaga varg men vad skulle kriterierna vara för detta då? Skjutprov? Ja det har de flesta jaktlag. I de 3 lag jag är med i måste man skjuta godkänt på älgbanan varje år för att få lov att vara med, med bössa på jakten. För att jaga björn finns det ett så kallat "björnpass".

Jag personligen jagar varken varg lr björn och är lite kluven till jakten på varg, det framgick kanske inte av mitt tidigare inlägg, jag förstår dock att den behövs.

Man kan ju vara både oresonlig och resonlig. Eftersom jag inte är en nobody vad gäller detta ämne så kan jag med fog lämna följande påstående. Skjutproven i dom allra flesta jaktlag är rena skämten,(vem är markör) det finns ju herrar som är både döva och blinda som får delta i jakten oavsett dom går i rullator eller inte. Så här heter det, ja jaga då du skvalpa i pappas task så kom int här va nån besservisser, sa han som sköt kompisen och sa att han kunde garantera att det var en älg. Inte så konstigt att en varg blir påskjuten. Även om det bara är 10 st i hela landet som passar in på detta så är det 10 st för mycket. Kolla bara vem och vilka som utbildar i jaktprov och hur såg det ut vid tiden för då detta krävdes,infördes, också det rena skämtet, men som tur är,är det massor bättre i dagsläget. Det låter kanske som om jag vore jakthatare men så är det ingalunda, det jag är emot är man låter precis vilken stolle som helst att gå ut i skogen med ett tungt skjutvapen. En God Fortsättning på det nya Året.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7656
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Jakt på den svenska vargen!
« Svar #26 skrivet: 05 januari 2010, 16:46:42 »
Eftersom även jag inte är en nobody när det gäller jakt kan jag inte annat än le när man tror att man blir bättre jägare om man är bra på skjutbanan. För att bli en bra jaktskytt krävs att man har ett visst lugn när skottillfälle ges, vad man presterar på en skjutbana är inget annat än en prestation på skjutbanan. Och att dom med lång jägarhistoria i 95% av alla fall med hästlängder slår dom som helt felfritt nyss klarat jägarexamen.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7656
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Jakt på den svenska vargen!
« Svar #27 skrivet: 05 januari 2010, 16:57:51 »
Hur gör du med myggen då, låter du dom äta sig mätt?
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1723
  • Karma +2/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: Jakt på den svenska vargen!
« Svar #28 skrivet: 05 januari 2010, 17:14:28 »
Det mÃ¥ste vara hemskt att bo i Dalarna där det KRYLLAR av varg.   Det lÃ¥ter som att ni inte kan gÃ¥ ut utan att bli attackerade. Faan vi kanske ska utrota alla otäcka djur björn, varg, lo etc dÃ¥ skulle ni väl bli glada. Och till dem som föder upp ren och gnäller om varg. Vem äter ren????? det är väl vi i samhället som betalar renarna sÃ¥ dÃ¥ kan gott vargen fÃ¥ ta en och annan. Men om man läser i tidningarna sÃ¥ river ju vargen 10000 tals varje Ã¥r.   Jag gillar varg och djur överhuvudtaget och ogillar mördare som springer runt i skogen för att fÃ¥ trofeér.

Om nu folk har problem är rädda när vargen springer i byarna så måste man ju göra något åt det..
Eller skall du som inte har problem med den bestämma vad som skall göras?
Det är väl ingen som har sagt att vi skall utrota alla djur.. Herregud
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7656
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Jakt på den svenska vargen!
« Svar #29 skrivet: 05 januari 2010, 17:24:51 »
Jag vill inte utrota nått, men om nått hotar eller skrämmer mig eller mina nära och kära, om det är mygg varg eller nått annat, ser jag till att om möjligt bli kvitt "plågan". Och jag och ALLA mina grannar tycker innerligt illa om folk som bor på annat håll sak tala om hur vi ska ha det.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!