Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: KöprÃ¥d Mitsubishi eller Daikin  (läst 9233 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ZigZag

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 102
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Köpråd Mitsubishi eller Daikin
« skrivet: 23 juni 2013, 01:36:09 »
Hej!
Jag och frugan var från början inne på att konvertera vårt nya hus till bergvärme men efter fina råd från många kompetenta forummedlemmar så har vi med största sannolikhet åtminstone börja med att installera en luftluftvärmepump (går ju att konvertera själv och ha kvar LLVPn som AC sen). Huset är från -77 om ca 250kvm (direktel) i 4 halvplan med källardel längst ner och sovrummen längst upp.

Då uppenbarar sig omedelbart nästa fråga: Vilken LLVP ska man köpa? V har idag en Toshiba i vårt tidigare hus och eftersom det nya motorlagret vi fick, när det gamla skar, gör att ljudet inne påminner om ett plan som taxar in-/ut. Så en sån pump vill vi nog inte ha igen. Den har gått utan strul i alla år (med undantag för lagret som skar inom garanti) men vi vill ha en riktigt tyst pump som HÅLLER.

a) Mitsubishi eller Daikin och i så fall varför (om du själv har en räknas inte :-P)
b) Vilken av tillverkarna har den absolut tystade innerdelen (på riktigt) vid typ 50-80% av max fläkthastighet?
c) I så fall vilken pump tillhörande innerdel blir tystast?
d) Vilken pump (inkl kompressor) har minst antal fel (är mest felfri)? Vi har kikat på Folksams tabell men det är omöjligt i relation till sålda och såld per år IOM ändringar.

Vore oerhört tacksamma för råd. Båda tillverkarna verkar bra - Daikin har, om jag förstått rätt haft strul med svag eftermarknad samt att de verkar ha ordentliga problem med avfrostning 30/12 el dyl enl vad jag läste i en tråd. Vet inte om det är över men en sån sak vill vi inte ha. Toshiban har frostat av visst men aldrig en gång i halvtimmen vid -20.

Tack på förhand.
Villa i norra Stockholm, BYÅ -77, 1-plans med källare mer av souterängtyp (2x122 kvm), tegelfasad, gjuten oisolerade platta på mark, mur- samt bjälklag av siporex, 2-glasfönster (ca 30 kvm), självdrag med paxfläkt, direktel med totalt installerad effekt om ca 15000w, med en FH35a, totalförbrukning el e inst på ca 24600kWh/år. Ett extra förråd som värms med el och ett kallförråd. (Ej med i förbrukningen nu)

Utloggad styrman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 418
  • Karma +0/-0
SV: Köpråd Mitsubishi eller Daikin
« Svar #1 skrivet: 23 juni 2013, 02:35:24 »
Har varken Daikin el Mitsu Electric... :)

Men ngt som jag personligen tycker ær vært att se på ær minsta avgivna effekt... dvs . hur lågt ner i avgiven effekt ( då æven førbrukning )
kan VP'n gå. Om jag minns rætt ær detta værde relativt høgt hos D.

:)
Daikin Altherma HT 14kW
Mitsubishi Heavy Industries SRK 35ZJX-S.

Utloggad ZigZag

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 102
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Köpråd Mitsubishi eller Daikin
« Svar #2 skrivet: 23 juni 2013, 12:03:53 »
Om jag förstår dig rätt så menar du vilken pump som klarar att leverera mest effekt vid tex -15, -20 grader, eller? Det är faktisk en mycket bra idé som definitivt ska tas med. Har du några förslag? Tex MFH35 VEHZ 665 verkar vara en jättepopulär pump men jag tycker det verkar som att de med "golvmonterad" inomhusdel är tystare såsom MSZ-KA35VAH och Daikins Q HEAT 6,2 Floor. Energimyndigheten har ju testat flera modeller men de verkar inte ha med de med lågt monterad innerdel.
Villa i norra Stockholm, BYÅ -77, 1-plans med källare mer av souterängtyp (2x122 kvm), tegelfasad, gjuten oisolerade platta på mark, mur- samt bjälklag av siporex, 2-glasfönster (ca 30 kvm), självdrag med paxfläkt, direktel med totalt installerad effekt om ca 15000w, med en FH35a, totalförbrukning el e inst på ca 24600kWh/år. Ett extra förråd som värms med el och ett kallförråd. (Ej med i förbrukningen nu)

Utloggad styrman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 418
  • Karma +0/-0
SV: Köpråd Mitsubishi eller Daikin
« Svar #3 skrivet: 23 juni 2013, 19:44:18 »
Hm... nej inte riktigt det jag menade men visst.. det ær vældigt viktigt vad VP'n avger vid -15*C  ( se energimyndighetens tester till exempel ).
Jag tænkte på minsta avgivna effekt... alltså VP'n førmåga att avge liten effekt vid litet behov utan att stanna... samtidigt blir ju
el konsumptionen mindre. Du fÃ¥r mindre "start/stop". Av vad jag har sett sÃ¥ avger Mits El. 1,1kW som minst Daikin 1,4kW... Panasonics Flagship  0,6kW
( vår MHI 0,9 ) :)
Det finns många VP att vælja på... vi ær nøjda med våd men anvænder den sporadiskt ( L/V ær ju huvud værme kællan ).
Så nær det gæller hållbarhet, tysthet etc får nog andra råda. Det blir ju också subjektivt... men alltid råd.
Lycka till med valet
Daikin Altherma HT 14kW
Mitsubishi Heavy Industries SRK 35ZJX-S.

Utloggad ZigZag

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 102
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Köpråd Mitsubishi eller Daikin
« Svar #4 skrivet: 24 juni 2013, 20:40:27 »
Ojdå, det var faktiskt riktigt bra information. Hade inte en tanke på det förrän du nämnde det. Kommer ihåg att jag läst något om just det men det fastnade väl inte i huvet :D Om maskinen kommer köra start/stopp på innerdelen lär det ju snabbt bli mer irriterande än att den går konstant, åtminstone om jag känner mig själv rätt. Kommer bara bli att jag lyssnar efter att den ska starta igen (alt att den är "död") så helst vill jag nog ha en som håller sig konstant på det luftflöde/ljudnivå jag kan orka med.Bra tips - tack och bock!
Villa i norra Stockholm, BYÅ -77, 1-plans med källare mer av souterängtyp (2x122 kvm), tegelfasad, gjuten oisolerade platta på mark, mur- samt bjälklag av siporex, 2-glasfönster (ca 30 kvm), självdrag med paxfläkt, direktel med totalt installerad effekt om ca 15000w, med en FH35a, totalförbrukning el e inst på ca 24600kWh/år. Ett extra förråd som värms med el och ett kallförråd. (Ej med i förbrukningen nu)

Utloggad TUCSONOR

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Trondheim/Norge
  • Antal inlägg: 691
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
  • Lærte Carnot-prosessen første gang i 1987
    • NORDSOL
SV: Köpråd Mitsubishi eller Daikin
« Svar #5 skrivet: 25 juni 2013, 07:48:21 »
Defrost og hvordan det fungerer i praksis er også en faktor. Les her, http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=40607.0, og jeg ville styrt unna Daikin FTXL modell, risk for merkelig defrost og dermed lite varmeproduksjon.
- Oppvarming vedkamin på tegelpipe. Elektrisk ovn i kjeller.
- Coolix 5kW Inverter VP montert i 1 etg.
- 60 x vakumrørsolfanger
- Mitsubishi Outlander PHEV
- Nissan Leaf

Utloggad Kluns

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
SV: Köpråd Mitsubishi eller Daikin
« Svar #6 skrivet: 25 juni 2013, 08:31:27 »
Jag förstÃ¥r inte riktigt varför det skulle vara ett problem med hög lägstaeffekt och fler start stop,  bättre med varmluft än pissljummet drag frÃ¥n en pump som surrar o gÃ¥r för jämnan.
Jag har själv bÃ¥de en Mitsubishi och en  Daikin och skulle jag köpa ytterligare en  igen skulle det bli Daikin även om även Mitsubishin ochsÃ¥ är en kanonpump som jag är nöjd med.
Nöjd ägare till
Mitshubishi FD 25 
Daikin Caldo 50

Utloggad stebo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 108
  • Karma +0/-0
SV: Köpråd Mitsubishi eller Daikin
« Svar #7 skrivet: 25 juni 2013, 08:40:29 »
Jag har själv bÃ¥de en Mitsubishi och en  Daikin och skulle jag köpa ytterligare en  igen skulle det bli Daikin även om även Mitsubishin ochsÃ¥ är en kanonpump som jag är nöjd med.
Kul att läsa från någon med praktisk erfarenhet - kan du utveckla och underbygga ditt resonemang ytterligare? För/nackdelar? Har börjat kika åt Daikin till övervåningen.
------------------------------------
Souterrängvilla ~210kvm, byggd 1978 i tegel, direktverkande el (avstängd) söder om STHLM .
1st LLVP Mitsubishi FD35VABH, 2st energikassetten hörn.
Beräknad konsumtion 2012: 27MWh (energideklaration).
Verklig konsumtion 12/13: 12.079kWh
Säkrad 25A, testar på 20A.
HHel: 8KWh/dygn (Juni 2013)

"Drömmer om att konvertera från direktel"

Utloggad Kluns

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
SV: Köpråd Mitsubishi eller Daikin
« Svar #8 skrivet: 25 juni 2013, 09:51:59 »
Kul att läsa från någon med praktisk erfarenhet - kan du utveckla och underbygga ditt resonemang ytterligare? För/nackdelar? Har börjat kika åt Daikin till övervåningen.

Jag har en FD25 sedan ett par år i källaren och är helnöjd med den och ser inga större fel på den, jag var på väg att köpa en FH35 till övervåningen men ryggade inför den stora innedelen så valet föll slutligen på en Daikin FTXS50J och jag ångrar då inte det, snygg o tyst innedel och bra garantier kompressorn har 8 års garanti, men som tidigare nämts med många start o stopp som ev kan upplevas negativt.

 Men jag ser dÃ¥ inte det som ett problem eftersom jag tycker det är skönt att den är tyst när det inte behövs sÃ¥ mycket värme och hellre tystnad än fisljummet drag, den hÃ¥ller ochsÃ¥ intälld temp perfekt trots stoppen och den är som sagt var ganska tyst utan en massa störande ljud vid avfrostning o start o stopp utan den startar lungt o fint.

Nu har jag inte hunnit testa den fullt ut i sträng kyla men under vårvintern fungerade den perfekt så hitills är jag mer än nöjd allt ser gediget o proffsigt ut.

Nu har 50 modellen en väldigt stor utedel så det bör man tänka på om man väljer den men eftersom jag bor i Norrland så valde jag den men 42 modellen har en nättare utedel men med lite mindre effekt så är effektbehovet mindre kan nog det vara ett bra val.
Nöjd ägare till
Mitshubishi FD 25 
Daikin Caldo 50

Utloggad styrman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 418
  • Karma +0/-0
SV: Köpråd Mitsubishi eller Daikin
« Svar #9 skrivet: 25 juni 2013, 16:03:40 »
Jag förstÃ¥r inte riktigt varför det skulle vara ett problem med hög lägstaeffekt och fler start stop,  bättre med varmluft än pissljummet drag frÃ¥n en pump som surrar o gÃ¥r för jämnan.
Jag har själv bÃ¥de en Mitsubishi och en  Daikin och skulle jag köpa ytterligare en  igen skulle det bli Daikin även om även Mitsubishin ochsÃ¥ är en kanonpump som jag är nöjd med.

Skrev jag att det skulle vara ngt problem? Jag skrev vad jag ser som en førdel. Bægge værmer huset i slutændan... och det ær ju det man vill åt. :)
Fissljumen luft luft har jag ej upplevt... å andra sidan kan fissljumet hålla værmen så... Sen kanske ngn vet vilket ær mest ekonomiskt....
En VP som anpassar effekten långt ner eller en som startar och stoppar.
FrÃ¥gan førsvinner  helt om huset inte kommer under behovet av 1,4kW avgiven effekt :)
Har sjælvt sett på Daikin L/L... men MHI var billigare, hade bættre prestanda, åtminstonde på papper... och var bra nog till våra behov
då vår Daikin L/V står før huvudværmekællan ;)
Daikin Altherma HT 14kW
Mitsubishi Heavy Industries SRK 35ZJX-S.

Utloggad ZigZag

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 102
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Köpråd Mitsubishi eller Daikin
« Svar #10 skrivet: 25 juni 2013, 19:15:30 »
Det är ju trist som Styrman skriver att få en äggklockepump. Det fungerar bara inte så vi lär avkräva utbytesgarantier från återförsäljaren innan en Daikin väljs. Är det bara FTXL som har problemet eller är det vidare spritt? Tänker FTXL och -S borde ju ha samma utedel och styrelektronik, eller?

Visst är det, som du skriver Kluns, väldigt viktigt med att maskinen är tyst men det blir irriterande om den envisas med att starta/stoppa. Gör din det eller har du den placerad så att en "matas" med tillräckligt kall luft hela tiden? Kanske är vanligare med att den stänger av om man har en högt monterad inomhusenhet, det är ju trots allt varmare vid taket....

Toshibas vi har går ju fläkten på hela tiden oavsett (vid fast hastighet) även om utedelen stannat vilket som Styrman skriver kan vara bra om man vill cirkulera tex varm luft från ett rum med kamin. Dock tycker jag Toshiba har en ljudnivå inne som är påtok för hög för att inte bli störd av.

Svårt är det den saken är biff.
Villa i norra Stockholm, BYÅ -77, 1-plans med källare mer av souterängtyp (2x122 kvm), tegelfasad, gjuten oisolerade platta på mark, mur- samt bjälklag av siporex, 2-glasfönster (ca 30 kvm), självdrag med paxfläkt, direktel med totalt installerad effekt om ca 15000w, med en FH35a, totalförbrukning el e inst på ca 24600kWh/år. Ett extra förråd som värms med el och ett kallförråd. (Ej med i förbrukningen nu)

Utloggad styrman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 418
  • Karma +0/-0
SV: Köpråd Mitsubishi eller Daikin
« Svar #11 skrivet: 25 juni 2013, 21:46:25 »
Svårt är det den saken är biff.

Kan man fråga varfør du fastnade før just de 2 modellerna? ( Alltså inget fel på dom... bara nyfiken om det var ngn. speciell anledning )
Det finns ju en del att vælja bland...
Visst ær det vanskligt... grejerna kostar ju en del och førutom att man vill vara nøjd så skall de helsta vara en stund :)
Daikin Altherma HT 14kW
Mitsubishi Heavy Industries SRK 35ZJX-S.

Utloggad ZigZag

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 102
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Köpråd Mitsubishi eller Daikin
« Svar #12 skrivet: 25 juni 2013, 23:41:11 »
@Styrman: Anledningen till att jag fastnar för de modellerna är att de har lägre ljudnivå / ljudeffekt än de som sitter monterade högt. Toshiba har tydligen oxå en men deras fläktlager är jag livrädd för. Till det är det många grannar (de som inte har Toshiba) som valt MI och de har vad jag förstår fungerat klanderfritt. Garantier är ett sätt att visa att man tar ett ansvar efter försäljning samt att man litar på sin produkt.

Det finns LG och en massa andra märken men det som är viktigt, riktigt viktigt för oss är att maskinen är tyst och har ett rykte om sig att vara felfri. Man kan säkert hitta mer effektiva modeller men sedan är frågan - hur funkar de i längden och hur länge? Den mest effektiva pumpen är ju trots allt den som inte behöver en massa service och nya reservdelar (eftersom båda dessa saker gör av med en massa energi och genererar utsläpp).

Tar gärna emot andra förslag för det finns säkert nåt som är bättre än de jag tittat på, tex modellen som Kluns nämner att han har (fast den verkar surra rätt bra).... Några idéer?

Ser att du har en riktig maskin. Har man råd med en sån, är den tyst och kan man alls som privatperson köpa en?
« Senast ändrad: 25 juni 2013, 23:46:58 av ZigZag »
Villa i norra Stockholm, BYÅ -77, 1-plans med källare mer av souterängtyp (2x122 kvm), tegelfasad, gjuten oisolerade platta på mark, mur- samt bjälklag av siporex, 2-glasfönster (ca 30 kvm), självdrag med paxfläkt, direktel med totalt installerad effekt om ca 15000w, med en FH35a, totalförbrukning el e inst på ca 24600kWh/år. Ett extra förråd som värms med el och ett kallförråd. (Ej med i förbrukningen nu)

Utloggad styrman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 418
  • Karma +0/-0
SV: Köpråd Mitsubishi eller Daikin
« Svar #13 skrivet: 26 juni 2013, 00:35:31 »
@ ZigZag
Jag bara undrade... :)
Kamraten har en Mitsubishi Electric han ær nøjd med... prestandan verkar ju vara helt OK, sækert en bra pump... kansk billigare æn Daikin också?
Vet inte vilka offerter du har fått på respektive VP.
Det ær i grunden svårt att ge tips eller råda om man sjælv inte har testat, anvænt en viss VP. Vi ær nøjda med vår som sagt... men den ær ju
inte riktigt representativ då den anvænds før lite.
Nu vet jag inte om Toshiba och Hitachi i grunden ær samma grejer... ( kan vara helt fel ute dær ) men Hitachin verkar vara en fin maskin...
Å andra sidan har du god erfarenhet av Mitsubishi'n från din omgivning... och de har bra garantier/service så kanske det ær "safe bet"

Vad menar du med "riktig maskin"  ::) :) VÃ¥r Mitsubishi? Den finns i Sverige ocksÃ¥ ( eller Ã¥tminstonde har funnits )...fast heter dÃ¥ MHI SRK-35ZJX-SA
Sjælv køpte jag den direkt från UK, leverans till dørren. Visserligen ær den ej " Norden anpassad" men har snurrat på vid -20*C
Tyst... ja det menar jag... fast inte ljudløs ( vilken ær det? ), hænger i "hallen" på øvervåningen :)
Ute delen hænger på fasaden utanfør ett fønster... 0 problem med ljud.
Nær jag såg på L/L VP så var den faktiskt billigare æn både ME, Hitachi, Daikin... Prestanda och pris avgjorde.
Jag tror att den kostar rætt likt vad en ME i Sverige gør...
Mig gjorde det ingen skillnad... sparade 1000 lappar då jag inte kunde få Svensk garanti i alla fall ;) Nu har den gått 3 år i høst...

 :)
« Senast ändrad: 26 juni 2013, 00:51:20 av styrman »
Daikin Altherma HT 14kW
Mitsubishi Heavy Industries SRK 35ZJX-S.

Utloggad DW

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Köpråd Mitsubishi eller Daikin
« Svar #14 skrivet: 26 juni 2013, 22:06:11 »
Hej Styrman! Varifrån beställde du pumpen i UK?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!