Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Byta frÃ¥n etanol till glykol ?  (läst 927 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad frma71

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Byta från etanol till glykol ?
« skrivet: 10 mars 2021, 12:39:02 »
Hej, är det någon som kan berätta hur krångligt och hur mycket jobb det är att byta från etanol till tex. glykol som brinevätska. Försöker förstå om det är ett alternativ att byta till något som inte klassas som brandfarligt.

Utloggad R2

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 416
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Byta från etanol till glykol ?
« Svar #1 skrivet: 11 mars 2021, 16:21:49 »
Inte svar på din fråga men har du funderat på ett växlat system?
Villa från 1952

Värmer 230 m2

Viessmann vitocal 300 g 10,4 kW
400 liter tank
390 liters VVB.

105 meter energibrunn
330 meter jordslinga.
Parallellt kopplat.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29382
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Byta från etanol till glykol ?
« Svar #2 skrivet: 12 mars 2021, 08:34:07 »
Jag känner inte till nått fall där ett hus brunnit ner, orsakat av köldbärarspriten.
Det är fortfarande levande ljus och eldstäder, handhavandefel av spis, eller trasiga elapparater som orsakar de flesta husbränderna.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad frma71

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Byta från etanol till glykol ?
« Svar #3 skrivet: 17 mars 2021, 11:42:39 »
Så sant, tror inte risken är att det startar en brand... mer att den blir explosionsartad när det börjar spruta köldbärare efter det att det brunnit ett tag. Nu kan man iofs tycka att om brandet tagit sig in i bjälklaget är det hyffsat kört ändå. Sen är ju en separat fråga hur försäkringsbolagen ställer sig.

Efter att ha läst el-forumen var jag helt övertygad om att bÃ¥da den vanligaste brandorsaken och dödsorsaken i vÃ¥rt land var folk som kopplade el utan formell behörighet :)   (<= ironi)


Jag känner inte till nått fall där ett hus brunnit ner, orsakat av köldbärarspriten.
Det är fortfarande levande ljus och eldstäder, handhavandefel av spis, eller trasiga elapparater som orsakar de flesta husbränderna.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!