Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Drifttider när det är kallt ute?  (läst 2473 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad berisen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 136
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Drifttider när det är kallt ute?
« skrivet: 12 januari 2021, 18:53:05 »
Har bott i huset ett par år nu men det har inte varit speciellt kallt annat än vad väldigt korta perioder men idag har tempen legat på runt -10 under hela eftermiddagen/kvällen så det är först nu jag sett hur den verkar fungera vid såna temperaturer.

Såg att värmepumpen (HT Plus C9) stått och gått väldigt länge och orkar inte riktigt upp till sitt stoppvärde. När jag kikade precis så stod den och tuggade precis nedanför 41 grader, känns som den bara orkade upp till 40.5 ungefär och sen pendlar det lite upp och ner. Kör just nu på kurva 3.8 och har knäckt den lite så att jag minskat med -1° vid -10°, -2° vid -15°, -3° vid -20° samt att jag har en finjustering på +1°.

Jag har satt tillskottstimern pÃ¥ 180 minuter, frÃ¥gan är om det är för lÃ¥ng tid? Är det dÃ¥ligt för kompressorn om den stÃ¥r och gÃ¥r sÃ¥där länge? Hade en tanke tidigare att helt stoppa tillskottet (för att jag är en snÃ¥l jävel och vill dra ner pÃ¥ förbrukningen  ^-^) men jag vill ju samtidigt inte göra att den stÃ¥r och gÃ¥r längre än nödvändigt om det är dÃ¥ligt för grejerna.

Eller är det helt enkelt sÃ¥ att det är normalt att pumpen kör nästan utan stopp när det är kallare ute?  :)

Idag var det bara 10-12 minus och till helgen ska det vara 15-20 nästan dygnet runt.  :-X
« Senast ändrad: 12 januari 2021, 19:14:46 av berisen »

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4715
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Drifttider när det är kallt ute?
« Svar #1 skrivet: 12 januari 2021, 19:37:18 »
Kompressor orkar inte lyfta tempen, kanske stort flöde genom växlaren, för hög fart blir låg höjning och en stor avkylning på returen, vilken fart är det på cirkpumpen. Det med att kompressorn går 24/7 gör inte så mycket. Vad är det för diff ( delta T ) på in/ut värmebärare.

Utloggad berisen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 136
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Drifttider när det är kallt ute?
« Svar #2 skrivet: 12 januari 2021, 19:51:23 »
Kompressor orkar inte lyfta tempen, kanske stort flöde genom växlaren, för hög fart blir låg höjning och en stor avkylning på returen, vilken fart är det på cirkpumpen. Det med att kompressorn går 24/7 gör inte så mycket. Vad är det för diff ( delta T ) på in/ut värmebärare.
Den står just nu på 2 av 3. Stod på 3 när jag flyttade in men hade då väldigt lågt delta T (typ 2-3 grader) så jag sänkte den till steg 2 och har nu ca 5-6 grader.

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Drifttider när det är kallt ute?
« Svar #3 skrivet: 12 januari 2021, 21:40:25 »
Kompressorn ska gå konstant när värmepumpens effekt är på gränsen. Om elpatronen går in så mycket att kompressorn stannar är den felinställd.
Att VB-tempen inte stiger mera beror nog på att värmen "går åt" för att värma huset. Det blir ju så när effekten nätt och jämt räcker.
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad berisen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 136
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Drifttider när det är kallt ute?
« Svar #4 skrivet: 12 januari 2021, 22:22:28 »
Kompressorn ska gå konstant när värmepumpens effekt är på gränsen. Om elpatronen går in så mycket att kompressorn stannar är den felinställd.
Att VB-tempen inte stiger mera beror nog på att värmen "går åt" för att värma huset. Det blir ju så när effekten nätt och jämt räcker.
Okej, så inget fel med att den står och tuffar i princip hela tiden när det är ordentligt kallt?

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4715
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Drifttider när det är kallt ute?
« Svar #5 skrivet: 12 januari 2021, 23:25:02 »
Du vill väl ha varmt, vilken temp har du på returen till VP-kmpressor.

Utloggad berisen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 136
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Drifttider när det är kallt ute?
« Svar #6 skrivet: 13 januari 2021, 09:05:24 »
Klart jag vill ha varmt, jag bara undrade om det var normalt för värmepumpen att köra i princip hela tiden när det är 15-20 minus ute. Det är nog bara jag som tänker för mycket i onödan  :P

Returtempen, är det GT9 du tänker på då?

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Drifttider när det är kallt ute?
« Svar #7 skrivet: 13 januari 2021, 09:28:45 »
Jag tror jag ställde en liknande fråga här när jag köpt mitt hus, typ 15 år sedan. Man tycker lite synd om den stackars kompressorn... Men man tänker fel, kompressorn ska jobba!
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad berisen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 136
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Drifttider när det är kallt ute?
« Svar #8 skrivet: 13 januari 2021, 09:56:04 »
Jag tror jag ställde en liknande fråga här när jag köpt mitt hus, typ 15 år sedan. Man tycker lite synd om den stackars kompressorn... Men man tänker fel, kompressorn ska jobba!
Bra, då ska jag sluta oroa mig och låta den tuffa på! :)

Men frågan om tillskottstimer då, är det vettigt att ha den på 180 minuter eller bör man låta den kliva in tidigare och hjälpa till om det behövs?

Utloggad halper

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 125
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Drifttider när det är kallt ute?
« Svar #9 skrivet: 13 januari 2021, 10:11:19 »
Jag har stängt av mitt tillskott. Tänker att jag kan slÃ¥ pÃ¥ det igen om jag märker en tydlig försämring i komfort i huset. Blir hellycklig nu när kompressorn gÃ¥r hela tiden och jag tänker pÃ¥ att jag sparar flera kronor pÃ¥ att inte kortslutningstrÃ¥darna kickar in  tummenupp

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Drifttider när det är kallt ute?
« Svar #10 skrivet: 13 januari 2021, 11:32:13 »
Just det. Det är fråga om komfort. Kan man tolerera att det blir kyligt inne? Speciellt efter dusch/bad när VP gjort varmvatten kan det bli kyligt utan eltillskottet.
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad halper

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 125
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Drifttider när det är kallt ute?
« Svar #11 skrivet: 13 januari 2021, 11:42:46 »
Jag är sÃ¥ sjukt nördig att pÃ¥ kalla dagar, om jag ser att värmepumpen snart kommer att stänga av, sÃ¥ passar jag pÃ¥ att diska eller nÃ¥got annat jag behöver. DÃ¥ slÃ¥r den över till varmvatten och efter det har returen tappat flera grader, sÃ¥ dÃ¥ gÃ¥r den i ytterligare flera timmar och jag skippade ett stopp  ;)

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Drifttider när det är kallt ute?
« Svar #12 skrivet: 13 januari 2021, 11:44:20 »
Har du fått någon diagnos? a:gl
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad halper

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 125
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Drifttider när det är kallt ute?
« Svar #13 skrivet: 13 januari 2021, 11:45:53 »
Nej, jag är högfungerande du vet sÃ¥ det gÃ¥r bra utan  tummenupp

Utloggad Ville Vessla

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Drifttider när det är kallt ute?
« Svar #14 skrivet: 13 januari 2021, 12:36:53 »
Tror det var 2010-2011, då gick min kompressor från november till februari utan stopp. Körde dock elpatron för varmvatten några veckor och fick shunta ut lite på värmeslingan några dagar. Jag är också så pass nördig också att vi försöker planera in torktumlaren samt dammsugaren efter väderprognosen så att man får nån form av nytta av eleffekten om det visar sig att det är skitkallt en dag men varmare dan efter. Numera är dammsugaren iofs bara på 900w jämfört med den gamla på 2000w så det ger inte lika mycket längre.
Nibe 1115-5, Borö 500/250FR, 1 1/2 plan timmerhus 170kvm från ca 1900 beläget i Jämtland. Pannrum urgrävt i berget.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!