Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Jordvärme - koll av effektivitet  (läst 2301 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad BlueBull

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
Jordvärme - koll av effektivitet
« skrivet: 26 september 2010, 10:43:30 »
Hej all. Är ny i forumet men ägare av en IVT HT plus C sedan 6-7 Ã¥r.  Sedan min pump installerades och slingan grävts ner (ca. 480 meter) har min tomt genomgÃ¥tt ett antal förändringar genom att jag fyllt upp för att jämna av tomten och i alla fall hälften av slingan hamnat i alla fall 1 meter djupare än tidigare.

Jag är orolig att jag inte kan fÃ¥ ut den effektiviteten ur marken som jag borde. Kan jag pÃ¥ nÃ¥got sett hÃ¥lla koll i pumpen pÃ¥ hur effektiv den delen av installationen är? Ett sätt som jag ser det skulle kunna göras är att ha koll pÃ¥  snitt tempen pÃ¥ köldbäraren in - eller finns det andra sätt?
Tack.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Jordvärme - koll av effektivitet
« Svar #1 skrivet: 26 september 2010, 12:57:52 »
Mätning av ingående köldbärartemperatur i slutet av vintern är enligt min mening bästa sättet att testa markslingan. Men jag tycket inte det finns anledning till oro. Det skulle inte förvåna mig om slingan fungerar bättre när en stor del ligger djupare. Marktemperaturen är jämnare över året på större djup.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad BlueBull

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
SV: Jordvärme - koll av effektivitet
« Svar #2 skrivet: 29 september 2010, 23:24:03 »
Är det någon som gjort ngn form av värmeväxlare sommartid och "ladda" marken med värme? Ex. solpaneler som man dagtid kör mer värme i backen från? Jag tycker det låter lite spännande och ser inga "downsides" av det men jag kanske missar ngt?

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Jordvärme - koll av effektivitet
« Svar #3 skrivet: 01 oktober 2010, 10:02:41 »
Är det någon som gjort ngn form av värmeväxlare sommartid och "ladda" marken med värme? Ex. solpaneler som man dagtid kör mer värme i backen från? Jag tycker det låter lite spännande och ser inga "downsides" av det men jag kanske missar ngt?

Downside är att det i de allra flesta fall kostar mer i energi än vad man vinner i form av minskad elförbrukning till kompressorn. Ladda sommartid och ta ut värmen vintertid fungerar inte vare sig tekniskt eller ekonomiskt. Ladda dagtid och ta ut nattetid fungerar tekniskt, men det är knappast troligt att det betalar värmeväxlare och andra kostnader för arrangemanget.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 621
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!