Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar

VärmepumpsForum Allmänt => Värmepumpar och installationsfrågor. => Värmepumpar - Mark/Berg och Sjövärmepumpar. => Ämnet startat av: Fredrik_W skrivet 02 mars 2015, 23:28:01

Titel: Ctc varmgas/högt vattentryck
Skrivet av: Fredrik_W skrivet 02 mars 2015, 23:28:01
Hej!

Mitt i en rörigtid börjar pannan krångla. Varmgas larmar den för... Någon som har något bea tips på vad man kan göra?

Jag fyllde på med vatten i systemet för trycket var lågt, men nu när jag var ner och tittade var trycket nästan rött! Beror det på vatten temperaturen? Varm gas? Eller på att det läcker in vatten? Drog åt så gott jag kunde... Kan något gå sönder eller pyser det ut om trycket blir för högt? Kan man minska trycket på annat sätt än genom luftningsventilen (så det rinner ut vid brunnen)?

Ursäkta om jag är osammanhängande men hag ligger sjuk och skriver från mobilen...

Mycket tacksam för hjälp!

/Fredrik
Titel: SV: Ctc varmgas/högt vattentryck
Skrivet av: torbjorn_forsman skrivet 03 mars 2015, 08:11:28
Vad är det för modell av CTC-värmepump?  Hur gammal är den?

En vanlig orsak till hög hetgastemperatur är att vattenflödet genom värmeväxlaren är för lågt, kanske pga något igensatt filter eller trasig cirkulationspump. Man kan kolla vattentemperaturerna före och efter värmeväxlaren (vp in/ut) på manöverpanelen, om skillnaden mellan dem är onormalt stor är det ett tecken på lågt vattenflöde.

Hög hetgastemp kan också bero på mer irriterande fel - t ex gasbrist, otäta backventiler i kompressorn eller krånglande expansionsventil.

Och till sist kan det ju också vara ett mätfel. Om värmepumpen har stått avstängd några timmar så bör hetgastempen bli ungefär lika med temperaturen i pannrummet.

Om trycket i värmesystemet varierar kraftigt och du har slutet expansionskärl så kan det bero på att luften har läckt ut ur expansionskärlet. Man fyller med en "bildäcksventil" som sitter mitt på expansionskärlets ena gavel.  Det finns två olika sätt att kolla förladdningstrycket:

1) Tappa ur vatten ur systemet så att manometern står på noll, mät sedan med en vanlig tryckmätare för bildäck vid påfyllningsventilen.
2) Tappa ur vatten ur systemet så att manometern står på noll, fyll sedan mycket sakta, notera att manometern börjar stiga och sedan står stilla på ett visst värde ett tag innan den fortsätter stiga. Det tryck där den inte rörde sig är förladdningstrycket.

Normalt kan man säga att förladdningstrycket ska vara antingen 0,5 bar (50 kPa) eller hälften av önskat tryck i värmesystemet.