Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: varmvatten pÃ¥ sommaren  (läst 7302 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad 2Hektar

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
varmvatten på sommaren
« skrivet: 18 april 2006, 10:04:53 »
Vilket är det ekonomiskt mest fördelaktiga om jag vill ha tappvarmvatten på sommaren.
Jag har för dagen bara en TMV alpha keram som jag eldar med ved vintertid , men man säger mig att jag inte skall vedelda på sommaren bara för tappvarmvatten så vilket är det bästa alternativet.(billigast å enklast)
                                                                                                                              Janne
135m2+35m2.Självdrag,självtryck.2Ha skog(taxerar skogsbruk) Alpha Keram Combi+750l Acc Laddomat21.
Kallt som f-n i vintras-skall täta med ullist i höst

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: varmvatten på sommaren
« Svar #1 skrivet: 18 april 2006, 10:55:17 »
En solfångar anläggning för tappvarmvatten behöver inte bli dyrt... Lite bidrag får Du åxå från staten.

mvh humlan.

Utloggad Andy

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Vad vore livet utan snö och kyla?
SV: varmvatten på sommaren
« Svar #2 skrivet: 20 april 2006, 22:21:51 »
Har du några bra tips och ideer på solfångare? Det jag hittat hitintills går inte att räkna hem ekonomiskt, kanske miljömässigt. fick en offert på 68 000 kr!? Sc:,h eller är det billigt?

Mycket tacksam för mÃ¥nga svar och tips om solfÃ¥ngare för tappvarmvatten. Fick mycket bra tips här inför köpet av l/l pumpen. Antar att vi är en hel del som funderar pÃ¥ detta nu  när pumpen har fÃ¥tt visa vad den gÃ¥r för under en tid. Ut med elen, in med alternativen!
 *vinkar*
Sharp AY-XP12ER, 166 kvm i ett och ett halvt plan. Värmland. Direktverkande takvärme(!) Luftvärmeväxlare på vinden, Temovex 480.

Utloggad ellen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 110
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Älgar slÃ¥ss dom ?
    • VP loggning
SV: varmvatten på sommaren
« Svar #3 skrivet: 20 april 2006, 22:34:25 »
Kolla den här länken http://www.arsite.se/default.asp
Nibe 1230-10, Aktivt borrdjup 192m. Villa 2 plan + källare 280m2 i stockholm.
Tidigare elförbrukning 40000Kw
Nuvarande 20000Kw
Loggning http://gezelius.no-ip.com/webb/vplogg.nsf

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: varmvatten på sommaren
« Svar #4 skrivet: 20 april 2006, 22:55:24 »
68000 sek för tappvarmvatten!!! Herre jävlar, har Du nÃ¥n simhall, eller är det till nÃ¥n mindre by, Du behöver en sÃ¥n enorm anläggning till  Sc:,h ;D Det finns en länk till Sfinx Solar pÃ¥ den här sidan/forumet, ta kontakt med han, sÃ¥ hjälper han dig tillrätta.

mvh humlan.

Gano

  • Gäst
Gano
SV: varmvatten på sommaren
« Svar #5 skrivet: 20 april 2006, 23:30:43 »
Har du några bra tips och ideer på solfångare? Det jag hittat hitintills går inte att räkna hem ekonomiskt, kanske miljömässigt. fick en offert på 68 000 kr!? Sc:,h eller är det billigt?

Mycket tacksam för mÃ¥nga svar och tips om solfÃ¥ngare för tappvarmvatten. Fick mycket bra tips här inför köpet av l/l pumpen. Antar att vi är en hel del som funderar pÃ¥ detta nu  när pumpen har fÃ¥tt visa vad den gÃ¥r för under en tid. Ut med elen, in med alternativen!
 *vinkar*

Ja, 68000 kr är helt åt skogen, hälften är för mycket. Man måste få igen pengarna på 5-6 år. Vakuumrör börjar bli intressanta, speciellt de från Kina. Man får dock inte bidrag för dem (ej P-märkta), och ett litet frågetecken för kvalitet och teknisk prestanda (I Kina är solintensiteten högre än här, vilket ställer mindre krav på årsutbyte).

Vakuumrör kan bli billigare att installera än plana solfångare eftersom man inte behöver göra så stort ingrepp i taket, men man måste fixa rörgenomgången på ett bra läcksäkert sätt. Det som drar iväg kostnadsmässigt som man inte tänker på är rör och kopplingar och speciellt om man väljer färdigisolerade rör och väljer tyfokor LS som värmebärare, det är INTE billigt. Vanliga mjuka Cu-rör, lödning och glasull/rörskål är billigast och bäst.

Om du har en gammal beredare, tänk på att den nya ger en besparing på 1000-1500 kr/år i minskat värmeläckage. Jag är skitnöjd med mitt system, drygt 60% årstäckninggrad och en besparing på 3500-4000 kWh/år. Hade jag valt idag hade jag satsat på en 500 liters acktack med 5 kvm vakuumrör eller 8kvm plana självbyggen Lesol 3AR. Bästa stället för vakuumrör är en stagad vertikal placering på taknocken, men då ser det ut som huset har punkfrissa. ;D

Kolla med CA Vent; www.Brattnebruk.se. En kuf, men väldigt hederlig.

MVH/Gano 

PS: har du tittat på www.pellets.info ?
« Senast ändrad: 20 april 2006, 23:38:35 av Gano »

Utloggad tolins

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: norrbotten
  • Antal inlägg: 1107
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: varmvatten på sommaren
« Svar #6 skrivet: 21 april 2006, 09:42:11 »
Jag skulle duscha i kallvatten istället för att betala 68000:-  :(

Utloggad Andy

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Vad vore livet utan snö och kyla?
SV: varmvatten på sommaren
« Svar #7 skrivet: 25 april 2006, 22:11:31 »
www.pellets.info har jag missat. Nu byter jag forum ett tag  *vinkar*
Tack för tipset.
Sharp AY-XP12ER, 166 kvm i ett och ett halvt plan. Värmland. Direktverkande takvärme(!) Luftvärmeväxlare på vinden, Temovex 480.

Gano

  • Gäst
Gano
SV: varmvatten på sommaren
« Svar #8 skrivet: 25 april 2006, 22:50:40 »
www.pellets.info har jag missat. Nu byter jag forum ett tag  *vinkar*
Tack för tipset.

Jag fick ett tragiskt besked idag. Pratade med en energirådgivare idag och presenterade mitt läge. Han sa att det enda jag kan göra är att isolera huset. Han tyckte att jag kunde lägga på 3 dm isolering på mina nuvarande 2 dm på vinden/kattvindarna och i samband med framtida panelbyte lägga på några cm + asfaboard. Samt kolla över fönster. Jahapp. Det lät ju inte för roligt. Han höll med om att en ytterligare värmepump ger högre COP (verkade ovanligt kunnig om värmepumpar), men han trodde att isolering skulle ge mer per investerad krona i mitt fall.

Finns det nÃ¥got isoleringsforum ?  ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D  *vinkar*

MVH/Gano

Utloggad tolins

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: norrbotten
  • Antal inlägg: 1107
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: varmvatten på sommaren
« Svar #9 skrivet: 26 april 2006, 07:06:05 »
Hej Gano
Med din lilla förbrukning är det inte lätt få någon bra payoff på någonting.Men jag måste erkänna att våran tilläggsisolering av taket på stugan gav mer än när vi installerade l/l pumpen

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: varmvatten på sommaren
« Svar #10 skrivet: 26 april 2006, 10:45:47 »
Billigast å snabbast, är väl att blåsa in lösull på vinden....

mvh humlan.

Utloggad SkaneErik

  • Forumet tror att Erik är en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 381
  • Karma +0/-0
SV: varmvatten på sommaren
« Svar #11 skrivet: 05 maj 2006, 17:16:40 »
« Senast ändrad: 06 maj 2006, 06:56:28 av Rickard »
Bosch Compress 7000i AW luft/vatten. Tidigare erfarenhet av CTC EcoAir+EcoEl V2 och NIBE 310 P.

Gano

  • Gäst
Gano
SV: varmvatten på sommaren
« Svar #12 skrivet: 12 maj 2006, 12:21:38 »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 405
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!