Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nyckfull 124:a  (läst 2901 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad OBD

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 78
  • Karma +0/-0
Nyckfull 124:a
« skrivet: 09 februari 2007, 22:36:02 »
Hej,

Jag hade inte tänkt skriva något, i alla fall inte ännu, men jag känner att jag måste.
Min 124:a har varit nyckfull under veckan. I onsdags morse var det +16 i vard.rummet där innedelen sitter. Fjärren inställd på +24. Min "leverantör" rådde mig att sätta upp fjärren till +30 och prova. Den inställningen fick stå hela onsdag och torsdag fram till fredag fm. Temperaturen gick aldrig upp till mer än +20. Fredag fm stängde jag av pumpen och gjorde rent filtren. Jag har för vana att göra det när varningslampan tänds, vilket sker ungefär var 14:e dag. Jag satte igång pumpen och sänkte inställningen från +30 till +22 vilket jag anser borde räcka. Pumpen började gå och efter några timmar var det närmare +21 i vard.rummet. MEN nu kommer det intressanta. Sedan pumpen installerades har det "alltid", d.v.s. när jag kollat, gått c:a 65 min mellan avfrostningarna och avfrostningstiden varierat mellan 8-12 minuter. Nu avfrostade den med ett intervall av 36-46 min. och avfrostningen varade först i 5 min och gick sedan ner succesivt till att vara endast 2 min. Jag gick ut för att kolla utedelen men allt verkade OK. Från kl.12.53 till kl.17.17 varade dessa korta avfrostningscykler. Sedan dröjde det tills kl.19.20
innan den avfrostade igen. Och då bara med 2 min. Nästa avfrostning kom kl. 21.18 och då med knappt 3 min.
Alltså, hela eftermiddagen avfrostningar med 36-46 min mellanrum och sedan helt plötsligt två avfrostningar med c:a 120 min mellan rum. Och ändå bara avfrostningstider på 2-3 min.
Temperaturen ute har under eftermiddagen gått från c:a -3 till c:a -5. Just nu är det -7
och beräknas gå ner till -10 till -15 under natten.
Just nu har jag +20 till +21 i hela bottenplanet och +18 till +19 på hela övervåningen.
Svag stöttning med elraddar, just nu endast en på övervåningen. I torsdags krävdes det stöttning från 4 (av 5) elraddar.
I morgon ska jag resa bort. Jag undrar vad jag möts av för överraskningar när jag kommer hem sent i norgon kväll?
Just nu avfrostade den i 3 min. 66 min. efter förra avfrostningen!
Nästan tillbaka till standard!
Kanske hjälpte det att skriva av sig? Terapi för 124:a (ägare) :)
(Jag postar i alla fall) *vinkar*

/ Bertil

Utloggad OBD

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 78
  • Karma +0/-0
SV: Nyckfull 124:a
« Svar #1 skrivet: 12 februari 2007, 21:40:39 »
Hej,
I dag var ett par service-killar från Electrolux här. Jag ville veta om min maskin var OK.
Förutom det konstiga med avfrostningen tyckte jag att den gav för dåligt med värme.
Mina egna mätningar av lufttemperaturen visade dock att det inte borde vara något fel.
De konstaterade att maskinen är helt OK. Att jag tycker det inte blir tillräckligt varmt när utetemperaturen går under -10 beror tydligen på att jag är för snål. Jag måste stötta mer med elraddarna.
De konstiga avfrostningarna hade de inte en aning om vad det kunde bero på.
De tyckte dock att det var ett "intressant fenomen". (Men jag tycker det finns betydligt intressantare fenomen :))
Beträffande avfrostningarna säger jag bara datorer, datorer, datorer.
Starta om och det mesta fixar sig. ;)
/ Bertil

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2498
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Nyckfull 124:a
« Svar #2 skrivet: 13 februari 2007, 21:42:30 »
Det är väl bara positivt om avfrostningarna fungerar som du beskriver det, det betyder ju bara att de är behovsstyrda vilket är oändligt mycket bättre än timerstyrda.

Sedan skriver du ju inte hur stort hus du värmer vilket gör det omöjligt att kommentera att det blir för kallt under -10

Utloggad OBD

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 78
  • Karma +0/-0
SV: Nyckfull 124:a
« Svar #3 skrivet: 13 februari 2007, 23:01:38 »
Det är väl bara positivt om avfrostningarna fungerar som du beskriver det, det betyder ju bara att de är behovsstyrda vilket är oändligt mycket bättre än timerstyrda.

Sedan skriver du ju inte hur stort hus du värmer vilket gör det omöjligt att kommentera att det blir för kallt under -10

Mike,
 
Jag håller med dig att behovsstyrda avfrostningar är bättre än tidsstyrda.
De markant kortare avfrostningsintervallerna som jag noterade under endast en eftermiddag hade dock inte Electrolux servicepersonal någon förklaring till. Det har inte inträffat igen, utan intervallerna är nu ungefär som de varit sedan jag fick pumpen installerad 2006-09-28.

Mitt hus är 1,5-plans på 154 kvm. 94 kvm på bottenplan och 60 kvm på övervåningen.
Jag har troligen haft för höga förväntningar på pumpen. När utetemperaturen går under
 -10 grader sÃ¥ mÃ¥ste jag stötta med elraddarna mer än jag räknat med. Det är ingen större katastrof. Jag lär mig nog efter hand. Eftersom jag inte har nÃ¥gon mÃ¥nadsförbrukning, utan bara Ã¥rsförbrukning, frÃ¥n tiden före L/L-tiden sÃ¥ fÃ¥r jag vänta drygt 7 mÃ¥nader innan jag vet vad jag sparar med pumpen. Att jag kommer att spara är jag tämligen säker pÃ¥. SÃ¥vida inget oförutsett händer.

/ Bertil

Utloggad OBD

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 78
  • Karma +0/-0
SV: Nyckfull 124:a
« Svar #4 skrivet: 29 mars 2007, 18:09:01 »
Hej,

Nu ska jag få min 124:a utbytt.
I söndags morse vaknade vi i ett mycket svalt hus.
Pumpen lämnade inte mycket värme.
Gick inte att få ut mer än c:a 30-gradig luft.
Servicekillen från Electrolux kom på tisdagen. Han konstaterade att
det var köldmedelbrist. Det indikerade även diagnostikprogrammet.
I dag har han varit här, tömt systemet, provtryckt, vacuumsugit och fyllt på nytt R410a. Konstaterade att det var inget läckage och det var inte brist på köldmedium.
Men pumpen gav bara +30 grader. Den gav inte heller kyla som den borde.
Servicekillen förmodade att det var fel på 4-vägsventilen.
Jag ska få en ny utedel installerad snarast.
Tur att det inte hände när det var som kallast .

Beträffande vår elförbrukning så var den under de 6 månader som pumpen nu gått
totalt 9953 kWh.
Jag trodde att jag bara hade årstotalen för tidigare år, men jag hittade några avlästa värden som kan jämföras:
Förbrukning för motsvarande tid 1997/1998 var 16596 kWh
och för 1998/1999 var den 18352 kWh.
Totala årsförbrukningen var för 1997 22800 kWh, för 1998 23000 kWh och för 1999 22500 kWh.
Det tycks ju som det trots allt blir en hyffsad besparing.
Och då har vi haft en betydligt högre värmekomfort än tidigare, men som jag sagt tidigare, det har fi fått "betala" med en lägre ljudkomfort.

/ Bertil

gano

  • Gäst
gano
SV: Nyckfull 124:a
« Svar #5 skrivet: 30 mars 2007, 07:57:51 »
Dessutom: -Nu kanske du har svaret på varför du hade mer is under utedelen än grannens Mitsubishi ?

MVH/Gano

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 729
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!