Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Varma element IVT 900  (läst 1460 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad swejen

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Södra SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
Varma element IVT 900
« skrivet: 01 maj 2014, 09:39:22 »
God morgon alla, det var länge sedan jag var här vilket betyder att allt fungerar. IVT har fått en ny och ung mekaniker här nere som är en klippa att förlita sig till. Nu skulle jag gärna vilja diskutera element och sommar, i gamla tider stängde jag bara av shunten för att stänga av varmvatten till elementen men kan jag göra något liknande idag? Elementen blir fortfarande varma.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Varma element IVT 900
« Svar #1 skrivet: 01 maj 2014, 10:34:31 »
Jag tror det ska finnas en inställning som heter "Värmesäsongsgräns", här ställer du in den utetemp där värmepumpen ska sluta värma elementen.
Det finns även en tidsfördröjning som du kan ändra på för att få den att reagera snabbare eller långsammare.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad swejen

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Södra SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
SV: Varma element IVT 900
« Svar #2 skrivet: 02 maj 2014, 08:50:38 »
Javisst så var det. Värmesäsongen är ändrad och jag återkommer med hur det fungerar.
Tack Carl N för hjälpen.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!