Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Problem Thermia Diplomat Optimum G2, Hjälp!  (läst 10950 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Lockey

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
Problem Thermia Diplomat Optimum G2, Hjälp!
« skrivet: 26 december 2010, 19:51:46 »
Hej, detta var den ända forum som verka vettigt jag kunde hitta nu när jag fått problem med bergvärmen, stort tack att ni finns.

ovannämda pump fungerat bra i strax över 2 år, har dåligt koll på finsinställningar och bruka bli nån grad för varm i huset (Ca 23C på 200m3), elpatron har inte många timmars drift. ett 20tal från när pumpen togs i drift tror jag.

juldagen upptäcker att det börjar bli kallt i huset, har varit uppe hela natten och försökt få igång det med bl.a info från detta forum.

"inget behov värme" stÃ¥r i display, den gÃ¥r igÃ¥ng nÃ¥n gÃ¥ng var tjugonde minut i ca 30 sek. stÃ¥r även fördröjd start med tiden i display som mest  sett 20 minuter.
har luftat ett gäng element:inget luft i systemmet
med hjälp av en farbror gjort rent filter (det är väl returvattnet där en kulventil sitter) var en del skit i filtret.
med samma farbror fick av fronten och upptäkt en säkring (den till höger av 3 automatsäkringar) hadde löst:återställt
tror att den försöker göra varmvatten hela tiden då den lilla animerade vattenkar fylls...
har manuellt motionerat shunten mellan varmvatten och husvärme.
provat med enbart tillsats och dom andra lägerna, även omstart via huvudströmbrytarn.

jag har nog rört till alla inställningar i min förtvivlan, har nu ställt fabriksinställningar på det som jag kunde hitta men alla styrtempar finns inte nån "rekommenderad" värde på
jag har INTE varit i något avancerad/service meny. rädd för att det skulle påverkar garanti

är nu nere i 15C i huset och har ingen kamin, ungarna börja klagar att det kallt :/

om inte nån har några teorier hur jag ska få ut lite värme kanske någon kunde ge mig några "normala" inställningar så att den få chans att fungerar efter säkrings återställning etc.

mycket tacksam för alla svar

/Lockey




Utloggad Hoglunda

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
SV: Problem Thermia Diplomat Optimum G2, Hjälp!
« Svar #1 skrivet: 26 december 2010, 20:58:57 »
Det kanske kan vara värt ett försök att gÃ¥ in i servicemenyn och "sätta" elpatronen. Om du hÃ¥ller inne vänsterpilen i pÃ¥ frontpanelen i x antal sekunder sÃ¥ öppnar sig servicemenyn. där finns en flik som heter test värmepump eller nÃ¥t liknande. öppnar du den menyn sÃ¥ kan du därifrÃ¥n manuellt testköra allt frÃ¥n kompressor till växelventil. För att kunna göra det sÃ¥ mÃ¥ste du lÃ¥sa upp testläget med en 1:a i översta raden . Efter det sÃ¥ stegar du dig nerÃ¥t i raderna och tvÃ¥ngskör den funktion du vill. Observera att jag alldrig har testat detta själv och kanske bör du invänta svar frÃ¥n nÃ¥n mer kunnig medlem än mig men jag vet i allafall att jag själv skulle testa detta om jag var i din situation. Kanske kan det gÃ¥ att fÃ¥ upp värmen i huset pÃ¥ detta vis om inte  den tidigare utlösta säkringen löser igen. Testa i sÃ¥ fall att köra elpatronen i steg 1 eller 2 eller bÃ¥da tvÃ¥. se till att cirkulationspumpen gÃ¥r oxÃ¥.  och att växelventilen stÃ¥r öppen mot radiatorkretsen och inte varmvattenberedaren
« Senast ändrad: 26 december 2010, 21:03:09 av Hoglunda »

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Problem Thermia Diplomat Optimum G2, Hjälp!
« Svar #2 skrivet: 26 december 2010, 21:01:00 »
hej lockey
Har du kollat att cirkulationspumpen går
får du några larm?vilka?
Vad har du för framlednings temp och retur temp
hur kallt har du ute
När ni tog bort fronten kollade ni den röda knappen som det står t1 på så att inte den har löst
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad Lockey

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
SV: Problem Thermia Diplomat Optimum G2, Hjälp!
« Svar #3 skrivet: 27 december 2010, 00:02:04 »
tack för era svar!

@Hoglunda
jag öppnade service meny och kände direkt att jag ska nog inte syssla med den i så fall jag råka bypassa nån säkerhetsfunktion eller liknande, experterna få ta hand om det. jag är tyvär för osäker på saken

@ måle10
det känns som om cirkpump går under tiden kompressorn går och Ca 10 sekunder efter kompressor stannar, jag hör aven shunten rör sig när den växla till framledning. kompressorn gick i Ca 1 min sen kom meddelande att den skulle starta om 18 min.
jag känner att stigarör bli bra varm men eftersom den bara går i 1 min så hinnner det inte händer mycket.
i övrigt har endast ett larm pÃ¥ panelen kvitterats och det var "cirkpump larm" eller liknande.  Ã¥terställd genom att stänga av och pÃ¥ enl manualen.

vid den tillfälle var framlednings temp uppe i 90 och sen sjönk, retur temp var 18 om jag minns rätt. ute har jag -6C men det var nere i kanske -16 då det strulade. det har ju klarat kallare dagar än så förr utan patron.
jag ska ta lite kort på mina "värde"

jag vill har det till att cirkulation fungerar inte pga pump eller annat stopp i rör (var en del skit i filter) men skulle varmvattnet också faller då? frugan är mycket för att skruva ner element på övervåning.(alla dessa är nu fullt öppen)

returtemp pendlar runt 20 tack vare dom 4kw bilfläktar som går + ett 30tal värmeljus.... det suger att betala 130000kr+ och behöver sitta framför en bilfläkt.
innetemp på min kökstermometer är 17,5 med alla dessa igång dock lite mer i vardagsrummet.

jag ringer firman som monterade imorgon efter julstängt, fanns ingen rörmockare att få tag i i trakten igår/idag) få väl se när dom kan komma.

fler tips är välkommen. jag lovar också att berätta hur det går också i så fall någon annan få nytta av det.


Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Problem Thermia Diplomat Optimum G2, Hjälp!
« Svar #4 skrivet: 27 december 2010, 00:06:38 »
GÃ¥ in i service menyn.  Fabriksinställningar  välj radiator system om du har det eller golvvärme om du har det.

DÃ¥ har du inställningarna som var frÃ¥n början. *vinkar*  Kan inte hända ngt.  du fryser ju redan ;)

Utloggad Lockey

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
SV: Problem Thermia Diplomat Optimum G2, Hjälp!
« Svar #5 skrivet: 27 december 2010, 13:22:06 »
tack VP oraklet, gjorde så.

rörfirmans servicetekniker precis gått härifrån, bytt cirkpump och nu jobbar pumpen för fullt.

om det är cirkpump så hjälper det inte med köra tillsatts och det blir ingen varmvatten, kanske en självklarhet för er men jag trodde att det borde bli varmvatten ändå.

min 2 års garanti från firman gick ut för en månad sen, typiskt. få väl försöker utnyttja hemförsäkring med självriskeliminering från thermia. nån som har erfarenhet?

uppdate:element är varm!

tack till er som visat intresse, har varit en intressant och kallt resa några dagar. kommer att försöker finjusterar bättre och även installera en innegivare. fick reda på att det går att samköra med utegivare och även till vilken grad. kanske kan få till perfekt värme även när det svänger ute.

värmepumpsforum få ett varmt bokmärke i browsern :)
« Senast ändrad: 27 december 2010, 13:50:15 av Lockey »

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Problem Thermia Diplomat Optimum G2, Hjälp!
« Svar #6 skrivet: 27 december 2010, 17:11:22 »
Vad bra att det fixade sig
När min cp-la av så gick det på försäkringen. cp var 5år
Det är lite krångligt med papper hit och dit men jag behövde inte lägga ut en spänn.
3200 ca gick det på så stå på dig och lycka till.
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad Hoglunda

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
SV: Problem Thermia Diplomat Optimum G2, Hjälp!
« Svar #7 skrivet: 27 december 2010, 21:04:37 »
Vad härligt att det blev ordning till slut :)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!