Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Minutliter  (läst 5299 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Class3

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 53
  • Karma +0/-0
Minutliter
« skrivet: 04 maj 2007, 05:47:52 »
Hej

En borrare har garanterat att vi ska få 65 minutliter men i själva verket är det inte hälften. Hur mäter man flödet?

Jag tänkte pumpa ut några meter vatten från brunnen och mäta tiden det tar att stiga ex.vis 2 meter.

Borrfirman menar att man måste tömma brunnen på vatten ända ner och mäta.

Någon som vet vad som gäller?


Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Minutliter
« Svar #1 skrivet: 04 maj 2007, 07:53:01 »
Har du borrat vattenbrunn eller energibrunn?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Minutliter
« Svar #2 skrivet: 04 maj 2007, 09:54:14 »
Hej

En borrare har garanterat att vi ska få 65 minutliter men i själva verket är det inte hälften. Hur mäter man flödet?

Jag tänkte pumpa ut några meter vatten från brunnen och mäta tiden det tar att stiga ex.vis 2 meter.

Borrfirman menar att man måste tömma brunnen på vatten ända ner och mäta.

Någon som vet vad som gäller?



När vi borrade vår vattenbrun i slutet på 80-talet så pumpades den torr. Därefter väntade vi i en timme och startade pumpen igen. Det gav värdet för tillrinningen i brunnen. Vi hade då en tillrinning på 4000l/h.

Att bara pumpa ur några meter vattenpelare tror jag inte ger så mycket.

Ofta stirrar man sig blind på tillrinningen vilket inte alltid är hela sanningen. Tänk det som att du har ett "magasin" med vatten i borrhålet så blir det ganska mycket vatten att tillgå.

/Johan
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

maha6305

  • Gäst
maha6305
SV: Minutliter
« Svar #3 skrivet: 04 maj 2007, 10:44:32 »

Ofta stirrar man sig blind på tillrinningen vilket inte alltid är hela sanningen. Tänk det som att du har ett "magasin" med vatten i borrhålet så blir det ganska mycket vatten att tillgå.


Om man har dränkbar pump ja. Annars är "magasinet" bara 9 meter djupt  :'(

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Minutliter
« Svar #4 skrivet: 06 maj 2007, 00:20:48 »

Ofta stirrar man sig blind på tillrinningen vilket inte alltid är hela sanningen. Tänk det som att du har ett "magasin" med vatten i borrhålet så blir det ganska mycket vatten att tillgå.


Om man har dränkbar pump ja. Annars är "magasinet" bara 9 meter djupt  :'(

Jag antar att frÃ¥geställaren har ett borrhÃ¥l dÃ¥ jobbet gjorts av "borrfirman" men jag kan ha fel  a:gl   Och skulle det vara en grävd brunn med sugpump finns det ju oftast ett rätt stort magasin där ocksÃ¥.

Sen har svårt att se vitsen med en sugpump till ett borrhål annat än som nödlösning just pga av det "dåliga" magasinet på max 9m

/Johan
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Minutliter
« Svar #5 skrivet: 06 maj 2007, 09:18:42 »
Eller en ejektorpump till minst 150 meters djup
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!