Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ska köpa värmepump! Förbrukning efter ett Ã¥r.  (läst 11203 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Asa

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 160
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ska köpa värmepump!
« Svar #15 skrivet: 05 februari 2007, 23:30:55 »
Daikin Altherma och Acqua inverter är båda R410 invertermaskiner som nog är ganska likvärdiga men Acquan kan som sagt ge större effekt med sina två utedelar. CTC och IVT har en äldre teknik med R407 som ger mindre effekt då det blir riktigt kallt, så jag skulle nog välja någon av de förstnämnda nu när denna teknik ser ut att fungera riktigt bra.

I min offert med installation på minsta Daikin Altherman (6.1 kW) mot Acquan (6.4 KW) skiljde det sig 15000 kr till Acquans fördel! Så i mitt fall blev valet mellan dessa två maskiner enklare. :) Nu har de dessutom höjt priset på Daikin ytterligare med 10000 kr enligt hemsidan. (I mitt fall hade jag även Carriers KWsmart att välja på, som kör med samma teknik, men de har bara en maskin på 6 kW, så det lär ju inte vara aktuellt för dig.) Daikin har så vitt jag vet bara maskiner med R410, så din offert verkar lite underlig om de angav R407 som köldmedia. Ingick moms och installation mm i offerten som annars verkar mycket fördelaktig? Jag tror man får mest maskin för pengarna (i alla fall på papperet) om man väljer Acquan. I mitt fall var det iaf uppenbarligen så!



Utloggad PelleR

  • Trött pÃ¥ pellets
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Valla
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ska köpa värmepump!
« Svar #16 skrivet: 20 mars 2007, 11:23:14 »
Då var installationen i full gång och kommer förhoppningsvis att avslutas idag. Det blev en Acqua Inverter som jag tror att jag kommer att bli nöjd med. Nu har ju Kung Bore släppt greppet så vi får väl se nästa vinter hur det funkar i minusgrader. Jag återkommer när allt är färdigt med en liten rapport om förbrukning osv.

Att släpa pellets är ett minne blått studs

Pelle
Trähus från 1918 på 240kvm. Pelletseldning i kombipanna från -74. Är på G att köpa L/V pump.

Utloggad PelleR

  • Trött pÃ¥ pellets
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Valla
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ska köpa värmepump!
« Svar #17 skrivet: 26 mars 2008, 11:05:59 »
Har inte varit inne på länge på forumet men nu har det gått ett år sedan jag installerrade min acqua Inverter. Jag kan med glädje presentera mycket bra förbrukningssiffror. 14200 Kw inkl. hushållsel. Då har jag visserligen inte värmt upp hela kåken och det har varit en varm vinter. Har värmt upp ca 180kvm. Innan värmepumpen låg jag på en hushållselsförrukning på ca 4000 kw så det innebär ca 10000kw på värme och tappvarmvatten på ett år. Jag är nöjd...
Trähus från 1918 på 240kvm. Pelletseldning i kombipanna från -74. Är på G att köpa L/V pump.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!