Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Rumsgivare RG10 +EVP270 +F2020 nÃ¥gon som har erfarenhet av " RG10 "  (läst 4434 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad stam59

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nibe EVP 270 med 2020-8
någon som har erfarenhet a

v den kombinationen, man ska tydligen koppla den till pannan ( EVP270) och då styr den väl shunten till den rumstemp man vill ha,
Kan de vara sÃ¥ enkelt? " Som sagt, vet inte om detta svar ocksÃ¥ gäller er utrustning men om det är sÃ¥ medför installationen av RG10 att kurvlutningen, som jag har pÃ¥ 11, nu justeras automatiskt. Hos mig kan jag se att värdet kan slÃ¥ mellan 08 (när braskaminen är pÃ¥) till 13 (när hustrun vädrat pÃ¥  tok för mycket).
Ta informationen för vad den är värd! Någon som kan eller vet hur man bygger en RG10 ???
??
[/quote]
« Senast ändrad: 30 mars 2009, 22:00:35 av stam59 »
Nibe EVP 270 med 2020-8    installerad Hösten 2008 i PiteÃ¥ enplansvilla ca:100 kvm bygg Ã¥r 1959 ej tillägs-isolerat, Ã¥rsförbrukning ca:30000 kwh innan F2020-8 installerades. Nu efter ett Ã¥r ca:19000 Kwh

Utloggad AndersA

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1376
  • Karma +1/-0
hej
RG 10 jobbar inte med shuntsyrning utan har en funktion som med hjälpav så kallade gradminuter reglerar vp.s gångtid dvs startar och stoppar kompressor efter behov.Man får då en effektivare vp pga att den inte hela tiden har hög temp på den varma sidan. Utam temp på framledningen varierar med behovet.
Finns mycket väl beskrivet i Nibes manualer som du enkelt kan ladda ner.

Mvh ///Anders A
Nibe 1115 5kw Aktivt borrhÃ¥l  209m(överdimensioerat). Tot slanglängd 450m. Ack1, 500l med 2 slingor för att förvärma vv. Ack tank 2, 750liter med solvärmeslinga och vv beredare. 10m2 solvärme.Värmapump 2 hemmabyggd "ispinne" med 18m 22mm kopparrör och 8m2 kopparplÃ¥t.Fyllning propan samt 25000 Drifttimmar utan problem. Hus 2 med Nibe 1215-5kw och 160m borrdjup. 300l volymtank pÃ¥ framledning.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29367
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Nja, kopplar du en RG10 till EVP270 så ska den nog funka så att den justerar börvärdet på framledningen om rumstemp avviker från den inställda. Exakt hur vet jag inte, men man måste nog ha en vettig grundinställning på värmekurva och förskjutning för att det ska funka optimalt.

Man måste ha kvar utegivaren och låta pannan styra shunten efter utetemp, sen justerar innegivaren uppåt eller neråt om rumstemp avviker från det inställda värdet.
« Senast ändrad: 15 januari 2009, 12:22:45 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad preset

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 121
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Jag har själv inte RG 10, men det AndersA säger stämmer inte för din installation, utan om du ansluter RG10 till din panna EVP270 så kommer den att påverka shuntstyrningen. Utöver den styrning som utegivaren gör med hänsyn till kurvlutning och förskjutning så kommer rumsgivaren att jobba ovanför. Värmepumpen jobbar som vanligt mot dockningstermostaten i pannan.

Om som här i Skåne det blåser en dag och utomhusgivaren med vald kurva inte orkar hålla temperaturen i huset så känner rumsgivaren att rumstemperaturen är under inställt värde och kallar på högre framledningstemp till radiatorerna (öppnar shunten mer) ungefär på samma sätt som man nu manuellt går ner till pannan och ökar förskjutningen på kurvan med ratten ett steg.

Svårigheten med rumsgivare är att hitta rätt placering för att påverka helheten i huset, annars är det något jag också funderat på då tempen inne i mitt hus sjunker vid en viss vindriktning.

/preset
« Senast ändrad: 15 januari 2009, 12:38:55 av preset »
Nibe 2020-10 och Elomax 450, villa i Skåne byggår -41 och -90, ca 200 m2 boyta uppvärmt till 23 gr, 155 m2 källare varav ca 75 m2 komfort-uppvärmt.

Utloggad stam59

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nibe EVP 270 med 2020-8
Jag har själv inte RG 10, men det AndersA säger stämmer inte för din installation, utan om du ansluter RG10 till din panna EVP270 så kommer den att påverka shuntstyrningen. Utöver den styrning som utegivaren gör med hänsyn till kurvlutning och förskjutning så kommer rumsgivaren att jobba ovanför. Värmepumpen jobbar som vanligt mot dockningstermostaten i pannan.

Om som här i Skåne det blåser en dag och utomhusgivaren med vald kurva inte orkar hålla temperaturen i huset så känner rumsgivaren att rumstemperaturen är under inställt värde och kallar på högre framledningstemp till radiatorerna (öppnar shunten mer) ungefär på samma sätt som man nu manuellt går ner till pannan och ökar förskjutningen på kurvan med ratten ett steg.

Svårigheten med rumsgivare är att hitta rätt placering för att påverka helheten i huset, annars är det något jag också funderat på då tempen inne i mitt hus sjunker vid en viss vindriktning.

/preset
Man kan undra om rumsgivaren ligger och korigerar ovanför vald kurva och parralelförskjutningen, eller tar över den del som parralelförskjutningen gör.
Just nu har vi 19,4 ºC ute och pumpen producerar fortfarande 2-3 ºC helt okej, får se till kvällen nu, det väntas -24 , då borde den väl stå still ???
ps. Har ej fått faktura på KVT10 än, så vi får se.
Men den funkar bra, bara lite problem vart jag ska leda vattnet, men det är en bi sak,,,,
« Senast ändrad: 15 januari 2009, 20:09:47 av stam59 »
Nibe EVP 270 med 2020-8    installerad Hösten 2008 i PiteÃ¥ enplansvilla ca:100 kvm bygg Ã¥r 1959 ej tillägs-isolerat, Ã¥rsförbrukning ca:30000 kwh innan F2020-8 installerades. Nu efter ett Ã¥r ca:19000 Kwh

Utloggad stam59

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nibe EVP 270 med 2020-8
Sen får vi se om (EVP270) kan skicka ut det som utegivaren visar på, med kurva 7, eftersom jag stält övre patronen till 48 ºC och det kanske behövs " 53 ºC " ut på radiatorerna, men den ska tydligen känna av det (EVP270) och öka framledningens temp till det som utegivaren visar fastän patronen är stäld på 48 ºC ,,, så vi får se. :,v(
Det skulle ju vara bra om den ökade tempen som utegivaren visar, då är det bara varmvattnet man får se till att man har tillräklig kapacitet för. :)
« Senast ändrad: 15 januari 2009, 20:08:02 av stam59 »
Nibe EVP 270 med 2020-8    installerad Hösten 2008 i PiteÃ¥ enplansvilla ca:100 kvm bygg Ã¥r 1959 ej tillägs-isolerat, Ã¥rsförbrukning ca:30000 kwh innan F2020-8 installerades. Nu efter ett Ã¥r ca:19000 Kwh

Utloggad stam59

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nibe EVP 270 med 2020-8
Sen får vi se om (EVP270) kan skicka ut det som utegivaren visar på, med kurva 7, eftersom jag ställt övre patronen till 48 ºC och det kanske behövs " 53 ºC " ut på radiatorerna, men den ska tydligen känna av det (EVP270) och öka framledningens temp till det som utegivaren visar fastän patronen är ställd på 48 ºC ,,, så vi får se. :,v(
Det skulle ju vara bra om den ökade tempen som utegivaren visar, då är det bara varmvattnet man får se till att man har tillräcklig kapacitet för. :)
Jo den ökade framledningens temp till det som utegivaren visar fastän patronen är ställd på 48 ºC, och framledningens temp krävde 50 ºC.
Nu när solen börjat lysa in så skulle man ju haft en inne givare, jag undrar om man skulle kunna använda samma ntc motstånd som utegivaren har och koppla in den och ställa in "är och bör värden " på pannan(EVP270) eller måste man ha en potentiometer på inne givaren för att ställa in tempen man vill ha ?
« Senast ändrad: 25 februari 2009, 15:07:01 av stam59 »
Nibe EVP 270 med 2020-8    installerad Hösten 2008 i PiteÃ¥ enplansvilla ca:100 kvm bygg Ã¥r 1959 ej tillägs-isolerat, Ã¥rsförbrukning ca:30000 kwh innan F2020-8 installerades. Nu efter ett Ã¥r ca:19000 Kwh

Utloggad Villvetamera

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 62
  • Karma +0/-0
Ursäkta inhoppet i "fel" forum (har en Nibe 310P och innegivare RG10) men jag har ett svar från Nibe som kanske även stämmer på era utrustningar.

Efter installationen av RG10 så började en av kanalerna, som tidigare och enligt manualen skall visa diffen i grader mellan verkligen och beräknad temp på utgående radiatorvatten, att visa märkliga värden.
Mailade Nibe och frÃ¥gade varför och fick följande svar "Lite enkelt förklarat, sÃ¥ är den "aktuella kurvlutningen" som hela tiden justeras av inomhusgivaren, gentemot kanal 6 (kurvlutning). " Som sagt, vet inte om detta svar ocksÃ¥ gäller er utrustning men om det är sÃ¥ medför installationen av RG10 att kurvlutningen, som jag har pÃ¥ 11, nu justeras automatiskt. Hos mig kan jag se att värdet kan slÃ¥ mellan 08 (när braskaminen är pÃ¥) till 13 (när hustrun vädrat pÃ¥  tok för mycket).
Ta informationen för vad den är värd!
« Senast ändrad: 10 mars 2009, 11:14:46 av Villvetamera »
1-plansvilla frÃ¥n 2008 pÃ¥ ca 140 m² i SkÃ¥ne. Nibe  F730 med radiatorer och el-komfortvärme pÃ¥ ca 40 m², braskamin Scan 50.

Utloggad stam59

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nibe EVP 270 med 2020-8
Ursäkta inhoppet i "fel" forum (har en Nibe 310P och innegivare RG10) men jag har ett svar från Nibe som kanske även stämmer på era utrustningar.

Efter installationen av RG10 så började en av kanalerna, som tidigare och enligt manualen skall visa diffen i grader mellan verkligen och beräknad temp på utgående radiatorvatten, att visa märkliga värden.
Mailade Nibe och frÃ¥gade varför och fick följande svar "Lite enkelt förklarat, sÃ¥ är den "aktuella kurvlutningen" som hela tiden justeras av inomhusgivaren, gentemot kanal 6 (kurvlutning). " Som sagt, vet inte om detta svar ocksÃ¥ gäller er utrustning men om det är sÃ¥ medför installationen av RG10 att kurvlutningen, som jag har pÃ¥ 11, nu justeras automatiskt. Hos mig kan jag se att värdet kan slÃ¥ mellan 08 (när braskaminen är pÃ¥) till 13 (när hustrun vädrat pÃ¥  tok för mycket).
Ta informationen för vad den är värd! Någon som kan eller vet hur man bygger en RG10 ???
??
Nibe EVP 270 med 2020-8    installerad Hösten 2008 i PiteÃ¥ enplansvilla ca:100 kvm bygg Ã¥r 1959 ej tillägs-isolerat, Ã¥rsförbrukning ca:30000 kwh innan F2020-8 installerades. Nu efter ett Ã¥r ca:19000 Kwh

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29367
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Boris2

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Fjärrstyra temperatur NIBE Split
« Svar #10 skrivet: 28 september 2023, 18:55:23 »
Jag har NIBE Split luft/vatten med termostat RG10. När jag är borta frÃ¥n huset vill jag sänka temperaturen. När jag ska tillbaka vill jag höja temperaturen nÃ¥gra timmar i förväg. Huset har internetanslutning och W-LAN. Jag kan  nÃ¥got om IoT och Arduino.
Finns det någon som har en bra lösning till detta?

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3558
  • Karma +2/-0
SV: Fjärrstyra temperatur NIBE Split
« Svar #11 skrivet: 28 september 2023, 19:22:39 »
Jag har NIBE Split luft/vatten med termostat RG10. När jag är borta frÃ¥n huset vill jag sänka temperaturen. När jag ska tillbaka vill jag höja temperaturen nÃ¥gra timmar i förväg. Huset har internetanslutning och W-LAN. Jag kan  nÃ¥got om IoT och Arduino.
Finns det någon som har en bra lösning till detta?
Gör samma som givaren. Sannolikt sitter den en Nibe 3k-givare som du kan behålla, sen kan du köra börvärdet med växlande potentilafritt relä. Så rent praktiskt, lämna en av RG10-kablarna i det fria och växla resistor i värmepumpen.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!