Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: BrÃ¥kat med min Optima 700 och IVT 290 A/W hela dagen - igenkoxade metallslangar  (läst 745 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Erik-NA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 689
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Franzens.nu
Har en Optima 700 med IVT 290 A/W i fritidshuset på Gotland. Under ledigheten tog jag mig tid att fixa med loggningen mha husdatas H1-interface och en RPi samt Home Assistant. Såg då att dT var oroväckande högt, mellan 13 till 15 grader.

Började med att byta cirkpumpen då systemet är gammalt. Men det gjorde ingen skillnad. Tömde systemet på vatten och spolade ur PEX-slangen till Optiman. Backspolade också Optiman. Svart gegga kom ut. Har dock inga metallslangar ute vid Optiman. Fyllde systemet med vatten och startade. Kollade in dT men fortfarande lika högt.

Okej, igensatta växelventiler? Den högra hade jag redan kollat för den tog jag bort när jag bytta cirkpump. Men den vänstra? Så det vara bara att tömma och plocka isär. Den var hel och ren. Dock satte det en kulventil på den vänstra växelventilen, från VP, som jag tyckte var onödig då jag har sådana bredvid elpannan. Tog bort kulventilen och kolla igenom den. Den har halvproppad med hårda svarta bitar som såg ut som kolbitar. Aha - nu är jag något på spåren!

När jag köpte cirkpumpen hos den lokala IVT-återförsäljaren pratade jag med henne som sålde pumpen och hon nämnde då att metallomspunna slangar kan sättas igen sig med magnetit. Dvs metallrester som är magnetiska och dessa sätter sig fast på metallslangens insida som korkas igen över tiden.

Okej, om nu kulventilen är igenkorkad, hur är det då med de metallomspunna slangarna runt elpannan (IVT 290 A/W)? Där sitter det totalt sex stycken (har modifierat min IVT 290 A/W med en volymtank ansluten lite annorlunda än normalt, därav sex slangar)

Tog bort den första metallslangen och mycket riktigt, den var igenkorkad med svarta kolbitar. När den slangen var rensad rensade jag även de andra metallslangarna utom de två som sitter mot golvvärmekretsen då det sitter väldigt illa till. Inte enkelt att rensa på något sätt, men jag tror de blev helt rena.

Fyllde vatten och drog igång systemet. Nu hade dT sjunkit markant! Med cirkpump i läge 3, 1,7 plusgrader utomhus är dT 5,7 grader.

Vilken pärs, har tagit i princip hela dagen. Har fått rensa silen säkert fem gånger på två timmar. De första två gångerna var silen nästan full av dessa "kolbitar"

Nu fungerar den tills nästa gång något händer. Metallomspunna slangar är bra, men de koxar tydligen igen med tiden?
« Senast ändrad: 05 januari 2022, 07:54:57 av Erik-NA »
IVT Optima 700 med specialanpassad 290 A/W i fritidshuset på södra delen av Gotland.
Läs mer här:  Huset pÃ¥ franzens.nu

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9562
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
Köp nya diffusionstäta slangar i omagnetisk metall så ska det fungera bättre.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Pumpens

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 143
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Har ocksÃ¥ en IVT 700 och slangarna till utedelen är bytta  men har funderat pÃ¥ att se över slangarna till innerdelen ocksÃ¥, finns det nÃ¥got kit med slangar man kan köpa?
Hus 1949
Källare 94 kvm
Entré plan 84 kvm
Inred vind snedtak ca 50 kvm

2018 - 16537 kWh (uppvärmd källare)
2017 - 14424 kWh
2016 - 21566 kWh
2015 - 895 kWh


2020 - VTD 322
2020 - TD 1000 SILENT ECOWATT
2020 - FTX Nordic S4 + 2 stycken Roomie one WiFi
2019 - Bivalent shunt + rätt kopplad VP!
2019 - Två stycken BoilerMag 22-28
2018 - Tre glas fönster U värde 0,9
2018 - Daikin Caldo XR 40 (XRH 40 mjukvara på utedelen)
2017 - TD 350 SILENT flyttar luft från Entré plan (vardagsrummet) till källare, via 2 filterboxar
2017 - TADO termostater
2016 - TIDA Ackumulatortank 500 liter med V & S slinga
2016 - Vatten mantlad kamin Aquario A18 KW verkningsgrad 87%
2015 - Inflyttning
2005 - IVT 700 - 290 A/W

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Är inte slangarna diffusionstäta?
Men de samlar på sig magnetit, ett magnetfilter i systemet borde hjälpa.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9562
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
Finns de slangar som är bättre än standard. Vanliga med butyl eller EPDM är inte särskilt bra. Exempel på bättre slang: https://jsenergi.com/ivt-reservdelar/per-pump/ivt-290-aw-9-kw-ver-2-efter-2011/flexslang-js-original-diffusionstat-3-4-90-gr-boj-64cm-3-ars-garanti.html
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Erik-NA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 689
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Franzens.nu
Ett råd: Vid slangbyte, köp endast slang med rak anslutning och använd klämringskopplingar så det senare går att ta loss slangen och rengöra slangen enkelt.
IVT Optima 700 med specialanpassad 290 A/W i fritidshuset på södra delen av Gotland.
Läs mer här:  Huset pÃ¥ franzens.nu

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!