Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: tolins
« skrivet: 19 februari 2007, 21:25:08 »

Idag ringde en piteåfirma som levererat en HE9DKE till en kund ,den hade nu slutat att fungera eftersom han under 1 veckas tid inte fått tag på säljaren så undrade han om jag hade någon aning vad felet kan vara,den larmar H16  Sc:,h det blir intressant att se vad felet är
Skrivet av: Harken
« skrivet: 07 februari 2007, 00:11:03 »

Jag har sett/hört siffror mellan 0,5% och 4%
Skrivet av: eureka
« skrivet: 06 februari 2007, 22:16:21 »

Hvor stor prosentandel av maskinene får H16. 20%  eller ???. Er det greit å selge E9DKE som ligger på lager ???.   
Skrivet av: tolins
« skrivet: 04 februari 2007, 16:15:33 »

det stämmer
Skrivet av: Panasonic E9
« skrivet: 04 februari 2007, 16:10:06 »

Idag är det en sorgens dag vi har drabbats av 3 troligen snart 4 kommpressorhaverier idag 2 larmar H16,1 larmar inget men ingen tvekan när man hör ljudet att det är kommpressorhaveri ,nummer 4 slutade enligt kunden värma så han stängde av den när han startade den nästa dag så fungerade den som vanligt igen den har nu gått i ca 2 veckor men kommpressorljudet har blivit störande högt så det är bara en tidsfråga innan haveri. :'( :'( pumparna kommer från 3 olika leverantörer som annonserar här på forumet o är 3st E12 o 1st E9 mellan 3mån till 1,5 år gammla det blir intressant att höra hur dom sköter detta när jag felanmäler på måndag jag förväntar mig omgående leverans av utedelar eftersom jag ser att det finns hemma i lager för försäljning så då kan det ju inte finnas några leveransproblem  knUp knUp

Alla Norrlandspumpar misstänker jag? de som tidigare inte haft problem...
Skrivet av: Mike
« skrivet: 03 februari 2007, 22:25:34 »

Njae behövs inte, det är ju det som står på deras sida som gäller egentligen.
Om du har andra uppgifter så är det bara bra för dig om du skulle behöva utnyttja ev garantier.
Skrivet av: Heed
« skrivet: 03 februari 2007, 22:13:03 »

Mike.
Jag har inte lusläst allt på deras sida...
Har du någon mail? så kan jag skicka en kopia från mitt orginalmail från dem.
Skrivet av: Mike
« skrivet: 03 februari 2007, 21:34:19 »

Vad jag förstår så har Onzza aldrig sålt till privatpersoner, dvs konsumentköplag etc gäller inte utan det de gör strider inte mot något egentligen.

Köper man billigt/monterar själv så tar man en kalkylerad risk.

Köper man installerat och klart som privatperson så skall firman som installerade stå för alla kostnader och det är naturligtvis därför det är dyrare att köpa på det sättet.

Jag har som privatperson köpt värmepump på ovan nämda ställe, även min far och min syster har köpt pump där.
Jag var väldigt noga med att tala om att jag var privatperson och skulle montera själv i min mailkontakt med företaget.
Jag har sparat och skrivit ut alla mail med företaget för att kunna komma med nått vid en eventuell tvist, som jag hoppas slippa....
Sån tur var när jag skulle beställa så var E9:an slutsåld så det blev tre st. XE9:or istället.
Onzzas försäljningsvillkor:
Försäljning
Onzza Försäljning AB erbjuder inte sina produkter till försäljning till konsumenter utan är endast berett att sälja sina produkter till momsregistrerade juridiska personer inom EU. Genom lämnande av order förklarar kunden att han utgör en sådan juridisk person och att han också tillhandahåller Onzza Försäljning AB korrekt information avseende den juridiska personen och dess gällande momsregistreringsnummer.

http://www.onzza.com/shop/terms2.asp
Skrivet av: Heed
« skrivet: 03 februari 2007, 19:21:12 »

Vad jag förstår så har Onzza aldrig sålt till privatpersoner, dvs konsumentköplag etc gäller inte utan det de gör strider inte mot något egentligen.

Köper man billigt/monterar själv så tar man en kalkylerad risk.

Köper man installerat och klart som privatperson så skall firman som installerade stå för alla kostnader och det är naturligtvis därför det är dyrare att köpa på det sättet.

Jag har som privatperson köpt värmepump på ovan nämda ställe, även min far och min syster har köpt pump där.
Jag var väldigt noga med att tala om att jag var privatperson och skulle montera själv i min mailkontakt med företaget.
Jag har sparat och skrivit ut alla mail med företaget för att kunna komma med nått vid en eventuell tvist, som jag hoppas slippa....
Sån tur var när jag skulle beställa så var E9:an slutsåld så det blev tre st. XE9:or istället.
Skrivet av: tolins
« skrivet: 02 februari 2007, 22:24:38 »

Idag är det en sorgens dag vi har drabbats av 3 troligen snart 4 kommpressorhaverier idag 2 larmar H16,1 larmar inget men ingen tvekan när man hör ljudet att det är kommpressorhaveri ,nummer 4 slutade enligt kunden värma så han stängde av den när han startade den nästa dag så fungerade den som vanligt igen den har nu gått i ca 2 veckor men kommpressorljudet har blivit störande högt så det är bara en tidsfråga innan haveri. :'( :'( pumparna kommer från 3 olika leverantörer som annonserar här på forumet o är 3st E12 o 1st E9 mellan 3mån till 1,5 år gammla det blir intressant att höra hur dom sköter detta när jag felanmäler på måndag jag förväntar mig omgående leverans av utedelar eftersom jag ser att det finns hemma i lager för försäljning så då kan det ju inte finnas några leveransproblem  knUp knUp
Skrivet av: Harken
« skrivet: 02 februari 2007, 07:30:34 »

1) Jag är själv företagare och har, i likhet med bekanta, köpt i mitt företags namn, men det är inget man lägger in i företagets bokföring. På samma sätt handlar jag direkt från rörgrossister, men aldrig in i bokföringen.

2) Jag tolkar reglerna som att en företagare får självmontera i sin lokal på samma sätt som en fysisk person, det som avgör är om det görs åt annan och om man tar betalt för det. Skillnaden ligger inte mellan juridisk person och fysisk person.

Upplysninsgvis kan man inte bara dra av momsen. Tar man in något i bokföringen hamnar det i en avskrivningsplan (om det är över 5000 kr +  moms) och sedan ligger det där i 5 år. Skatteeffekten blir till slut att man själv har betalat ca 30% och samhället resten.
Skrivet av: Gäst 999
« skrivet: 02 februari 2007, 07:02:15 »

jag tycker nog inte att dom företagare som köpt sina pumpar på sina småföretag för att sedan dra momsen & montera upp den helt olagligt på sitt eget hus för att sen skriva av pumpen skall klaga för mycket!.......& ja det blir olagligt om man som firma monterar upp sin luftvärmepump som dom köpt på nätet......men kanske har alla dessa småföretagare sålt pumpen till sig själva?? nej det tror inte jag & om så vore fallet så skulle ju deras egen firma vara garantiansvariga till sig själv???...eller?? jag tror att nätbolagen gör vad dom skall & lite till i vissa fall......
Skrivet av: vpgr
« skrivet: 02 februari 2007, 06:49:05 »

Jag anser inte heller att Onzza gör något fel.

fel % på H16 ligger just nu på ca 4 %.
Att få det som Marta till betydande seriefel är en överdrift.

Jag skulle vilja säga att fel% på läckage av egeninstallerade maskiner ligger högre.

H16 problematiken kommer att definitivt rensa upp bland nätköpen (även om man fortfarande undrar hur folk resonerar, då de inte vill ha annat än Panasonic på nätköpen)
Köper man billigt, då tar man risker.
Enkelt och sant, men förbannat smärtsamt att erkänna för sig själv om man har drabbats.

Tomas
Skrivet av: ace
« skrivet: 02 februari 2007, 06:31:14 »

KRÄV ORDENTLIG KOMPENSATION, inga t-shirtar och sån skit
värmer dåligt vid H16,minst skoter-overall ! ;D ;D ;D
Skrivet av: Harken
« skrivet: 02 februari 2007, 00:06:06 »

Köplagen är huvudsakligen lik konsumentköplagen, men den är till skillnad från konsumentköplagen dispositiv, dvs den kan förhandlas bort. Sannolikt gäller då de villkor som Onzza angivit och kunden anses ingått avtal med det innehållet genom att beställa.

Rent allmänt är det inte så lätt att få installation ersatt. Konsumentköplagen skall ge ersättning för betydande olägenhet, men köplagen har nog inte motsvarande skydd, vill jag minnas.
Skrivet av: Marta
« skrivet: 01 februari 2007, 23:33:48 »

Konsumentköplagen gäller ju inte, men köplagen gör det. Exakt vad den lagen säger vet jag inte, men säger den att man får lov att sälja trasiga saker som om de var hela så bör den revideras.
Skrivet av: Mike
« skrivet: 01 februari 2007, 23:28:53 »

Riskkalkylen för den kalkylerade risken man tar vid privatinstallation brukar normalt baseras på normal felprocent. Ett sådant här seriefel är något helt annat. Det är inte normal kvalitet som har sålts, utan en från fabriken trasig produkt. Det skall man aldrig behöva acceptera.

Det spelar ingen roll hur många % fel det än är Onzza uppfyller sina åtagandet eftersom det handlar om företagsförsäljning.
Konsumentköplagen gäller inte för företag till företagsförsäljning.

Panasonic däremot tar ju också en kalkylerad risk eftersom deras rykte kanske inte kommer att vara så bra, men vad jag förstår så tar de alla kostnader om pumpen sålts via de normala kanalerna direkt mot konsument där konsumentköplagen gäller...

Hursomhelst tråkigt är det ju för ALLA inblandade parter  :(
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 01 februari 2007, 23:22:46 »

Klokt skrivet av dig Mike.
Inte för att jag tar ställning för vad som är rätt eller fel, precis som du skriver tar man en kalkylerad risk om man köper "snorbilligt", går det vägen, bra!  Thumbsup

Går det inte vägen, sorry, but shit happens.  :(

Som jag skrivit tidigare så kan man visst köpa billigt och installera själv, men man skall ha råd att göra om alltihop igen utan att gå i personlig konkurs om oturen är framme.
Skrivet av: Marta
« skrivet: 01 februari 2007, 23:21:52 »

Riskkalkylen för den kalkylerade risken man tar vid privatinstallation brukar normalt baseras på normal felprocent. Ett sådant här seriefel är något helt annat. Det är inte normal kvalitet som har sålts, utan en från fabriken trasig produkt. Det skall man aldrig behöva acceptera.
Skrivet av: Mike
« skrivet: 01 februari 2007, 22:51:20 »

Vad jag förstår så har Onzza aldrig sålt till privatpersoner, dvs konsumentköplag etc gäller inte utan det de gör strider inte mot något egentligen.

Köper man billigt/monterar själv så tar man en kalkylerad risk.

Köper man installerat och klart som privatperson så skall firman som installerade stå för alla kostnader och det är naturligtvis därför det är dyrare att köpa på det sättet.
Skrivet av: smuggler28cc
« skrivet: 01 februari 2007, 22:25:37 »

fick se nedanstående pressmeddelande på faxen på jobbet. Onzza slutar sälja panasonic cu-e9dke, cu-e12dke, cu-e9dke-3, cu-e12dke-3.  fiR:
det är ta mig sjutton tragiskt alltihopa. men många fick ju svar på problemen med den mystiska felkoden h16 i alla fall. KRÄV ORDENTLIG KOMPENSATION, inga t-shirtar och sån skit utan nya pumpar av ett annat märke till ett ordentligt reducerat pris. en återförsäljare ska också ta sitt ansvar. blanda in svep om det behövs. 
 
http://www.onzza.com/pdf/onzza_brev_panasonic.pdf
Skrivet av: ppwpp
« skrivet: 01 februari 2007, 16:49:37 »

Japp H16 även på IKEA.
Skrivet av: GAMLE
« skrivet: 01 februari 2007, 11:01:40 »

Har H16 uppträtt på några av E9DKE IFP (Ikea Family pumpar)?
Skrivet av: MangeH
« skrivet: 26 januari 2007, 22:20:03 »

Förlåt, jag orkar inte läsa alla 69 sidor med min dålig svenska, men jag har en fråga.

I finland vet jag en E9 utedel som är nu bytats. Den nya utedelen är tillvärkat 2006.10. Har den kompressoren samma fel som de äldrare eller har Panasonic gjort något till den?

Min E9 väntar att bli bytats till nytt... (H16 här också)  :-\

Kolla tillbaka i tråden så står det exakt när felet var åtgärdat. Tror det var 2006.11.04 eller nått sånt. Iaf nov,,,,
Skrivet av: LackMicke
« skrivet: 26 januari 2007, 21:33:19 »

     
    hej! Min nya utedel är tillverkad 2006-10 men den har en malaysiakompressor.
Skrivet av: eepponen
« skrivet: 26 januari 2007, 21:07:12 »

Förlåt, jag orkar inte läsa alla 69 sidor med min dålig svenska, men jag har en fråga.

I finland vet jag en E9 utedel som är nu bytats. Den nya utedelen är tillvärkat 2006.10. Har den kompressoren samma fel som de äldrare eller har Panasonic gjort något till den?

Min E9 väntar att bli bytats till nytt... (H16 här också)  :-\
Skrivet av: Maranello
« skrivet: 26 januari 2007, 14:36:03 »

Min leverantör/installatör har nu följande åsikt om H16-felets uppkomst:
"De flesta tecknen tyder på strömavbrott/störningar i nätet"

Vad säger ni experter om det?
Själv tycker jag det luktar unket och känns mest som ett taffligt försök för att slippa ta det som ett garantiärende.

Jag hade iaf inte nått strömavbrott när min rasade....
Inte jag heller.
Skrivet av: MangeH
« skrivet: 26 januari 2007, 14:26:15 »

Min leverantör/installatör har nu följande åsikt om H16-felets uppkomst:
"De flesta tecknen tyder på strömavbrott/störningar i nätet"

Vad säger ni experter om det?
Själv tycker jag det luktar unket och känns mest som ett taffligt försök för att slippa ta det som ett garantiärende.

Jag hade iaf inte nått strömavbrott när min rasade....
Skrivet av: kronprinsen
« skrivet: 26 januari 2007, 13:19:26 »

Min leverantör/installatör har nu följande åsikt om H16-felets uppkomst:
"De flesta tecknen tyder på strömavbrott/störningar i nätet"

Vad säger ni experter om det?
Själv tycker jag det luktar unket och känns mest som ett taffligt försök för att slippa ta det som ett garantiärende.
Hmm, ja, klipps strömmen när pumpen går i avfrostningsläge lär väl vätskelag och diverse andra otäckheter uppstå enligt utredningar här på forumet.
Problemet är väl som vanligt att produkter måste tåla ett strömavbrott, särskilt när det är en värmepump som alltid är inkopplad. Verkar mysko att behöva sätta en rejäl UPS alá datorhall bara för att värmepumpen inte tål strömavbrott. UPS:en blir dyrare än pumpen i inköp....
Som kuriosa kan nämnas att jag hade 8 strömavbrott inom en timme vid ett snöoväder för några veckor sedan. Vaknade av att det pep inne i köket, visade sej att pumpen återstartade lite nu och då.

Den överlevde, peppar, peppar den svängen. Kanske med ren tur...

Förmodligen klipptes inte strömmen i avfrostningsläge då......

 
Skrivet av: Maranello
« skrivet: 26 januari 2007, 13:11:26 »

Min leverantör/installatör har nu följande åsikt om H16-felets uppkomst:
"De flesta tecknen tyder på strömavbrott/störningar i nätet"

Vad säger ni experter om det?
Själv tycker jag det luktar unket och känns mest som ett taffligt försök för att slippa ta det som ett garantiärende.
Skrivet av: Northkingen
« skrivet: 22 januari 2007, 22:46:08 »

Ok tack för det snabba svaret, det var min Morbror som köpt en E9 EKEB och fått höra talas om H16 problemet och var nu lite orolig.... men då kan jag lugna han nu..... ;)


//Krister   *vinkar*
Skrivet av: ace
« skrivet: 22 januari 2007, 22:38:18 »

Har tyvärr inte följt med denna tråd men gäller H-16 problemet endast E9/12 DKE-serien med rotationskompressor eller finns det även på E9/12 EKEB-serien med scrollkompressor?



//Krister
det verkar bara drabba rotationaren!
mvh.ACE
Skrivet av: Northkingen
« skrivet: 22 januari 2007, 22:32:54 »

Har tyvärr inte följt med denna tråd men gäller H-16 problemet endast E9/12 DKE-serien med rotationskompressor eller finns det även på E9/12 EKEB-serien med scrollkompressor?



//Krister
Skrivet av: norsk
« skrivet: 20 januari 2007, 19:57:14 »

Hei

jeg er ny på forumet, men har lenge hatt Panasonic varmepumpe, E12 (gammel modell) og nå E9-DKE (såkalt H16 pumpe?). Så langt virker min E9 bra, men om Bosse (med flere) har rett, er kanskje min pumpe også "dødsdømt". Uansett vil jeg takke Bosse (og alle dere andre) som har brukt såpass mye tid og krefter på å kaste lys over H16-problemet. All ære til dere for dette.

Jeg leser forresten også i et dansk forum (www.heatpump.dk) at denne tråden har blitt lagt merke til, og jeg tillater meg å sitere fra denne:

"En svensk installatør har konstateret et forbedret cop tal, lavere støjniveau og bedre smøring, der formentlig mindsker risikoen for H16 fejl, ved ekstra påfyldning af olie på kompressoren - han kan bare ikke komme igennem hos Panasonic. Det virker godt nok tragisk komisk. Gud vide hvor dette ender henne !!?! Dette kan desværre betyde, at luft/luft varmepumper bliver bombet tilbage til stenalderen."

H16 kjenner ingen landegrenser :P

Dersom problemet skyldes en fabrikasjonsfeil Panasonic kjenner til og levetiden til E9 blir betydelig redusert, forventer jeg at Panasonic tar ansvar. Enten ved å tilby utvidet garanti eller ved å finne en løsning for å rette opp fabrikasjonsfeil, enten ved å bytte kompressorer (urealistisk?) eller ved å etterfylle olje (om dette kan forhindre H16).

Igjen, takk til Bosse (og dere andre) !
Skrivet av: Bosse-värmepumpsdo
« skrivet: 20 januari 2007, 07:57:08 »

Min jungfru var inte normal utan synnerligen onormal i oljehänseende.
Och svaret på detta har jag redan sagt.

Hur som helst!


Jag kommer inte att diskutera detta vidare eftersom!

H-16 inträffar enbart vid igenisning och fallande temperatur! aldrig mitt i sommarn eller i smällkalla vintern eller i tex +5grader.
Jag kommer att jobba i motvind ang fjäderfrågan så länge jag lever!

Och jag har för längesen lämnat alla andra teorier eftersom dom lika gärna skulle inträffat vid annan väderlek

JAG SÄGER DET EN GÅNG TILL H16 INTRÄFFAR DÅ OLJENIVÅN ÄR SOM ABSOLUT LÄGST I KOMPRESSOTRÅGET!
titta på bilden vid +5grader så är nivån 3mm men på en kompressor som står still! dvs oljan har med hjälp av vevhusvärmar svettats tillbaka till tråget  när kompressorn startar så befinner sig ytterliga ett okänt antal ml av oljan ovan stator och rotor där den inte gör någon nytta.
OLJAN SKVÄTTER INTE RUNT I KOMPRESSORN DETTA ÄR TESTAT! (bilden! denna kompessor körs med en borrmaskin och oljan är helt lungn)
vingen arbetar i ytskiktet och bildar en liten vågrörelse som får oljan att beröra upp till halva vingen.
 

Eftersom oljenivån varierar i tråget vilket är helt normalt (större kompressorer har synglas och min och max nivå) så blir fler faktorer viktiga inte bara
utetemperaur utan även innetemp och inställning på fjärrkontrollen alltså effektläget.
Detta är ointressant eftersom oljan är boven i alla fall.

Störobjekt i form av H-16 som förekommer och förvillar är tex Tomas HE9dke, HE saknar helt fjäder och är ointessant. Vissa maskiner har andra fel och norrland så kan vätskeslag efter strömabrott ge samma felkod!!!

Jag jobbar i motvind! och tänker inte föra några fler disskusioner om detta då det bara kommer att ta kraft.

Jag vill bara säga att Oljepåfyllning är möjligt för mig och för dom montörer som har upp till 200 E9/E12
Och att som kund kräva denna åtgärd är helt uteslutet då den faller på sin orimlighet när antal sålda maskiner blir 1000tal, ingen kommer att begära detta.
Min förhoppning är att metoden skall bli legitim och att tex vpgr kommer att kunna erbjuda kunderna som köpt en E9 ett telefonnr till en serviceman som lär få väldigt mycket jobb!

Alternativt sälja en patron med olja som sen skickas tillbaka för återyllning (måste av säkerhetsskäl fyllas av kytekniker) annars eget ansvar.   

   

Däremot kommer jag att starta en ny tråd som gäller hur man återställer oljenivån i E9/E12DKE.

Så till sist Bosse lämnar äntligen tråden "Fekod H16 E9DKE"


 
Skrivet av: vpgr
« skrivet: 19 januari 2007, 20:37:36 »

Bosse,


1. oljenivån i din "jungfru" d.v.s. ej återstartade E9DKE visade på full mängd?
2. oljenivån är ju inte statisk, kompressornocken skvätter runt oljan så att hela kompressorn är fylld med oljedimma, och har bra smörjning.
För inte har det väl setts tecken på att det har gått torrt någonstans?
Den viktigaste kontaktpunkten är mellan nocken och vingen, de uppvisar inget slitage.

Nocken är cylindrisk, vingen är plan, så det finns en liten kil mellan dem.
Det som händer är att det blir ett litet läckage i den punkten (därför har Daikin swingkompressor, just för att minimera/elliminera detta läckage)

När oljemängden ökar i kompressorn så ökar naturligtvis tätheten, och effekten med den.

Tomas
Skrivet av: macallan
« skrivet: 19 januari 2007, 20:25:25 »

Hej Bosse!
Jag bor i norrland och har monterat ca 50 st e9 , jag har drabbats av en (1) st h16 , och den är (var) garanterat vaccumsugen ordentligare än de flesta i landet ..
mvh/nicke
Skrivet av: Bosse-värmepumpsdo
« skrivet: 19 januari 2007, 20:11:18 »

Oljefällorna i främst lindningarna är speciella jämfört med kompressorer jag är van vid!

I större semihermetiska kompressorer och diverse andra är lindningarna suggaskylda vilket jag fatiskt trodde att dessa kompressorer var med före jag började såga i dessa!

Kompressorn är lite speciell dels pga att rotorn saknar ett övre lager (ovan rotor)
Och att kompressorn är hetgaskyld alltså gasen komprimeras och varm oljemättad gas pressas uppåt genom lindningarna vilket gör att oljan hela tiden cirkulerar i kompressorn.

Det viktiga är i denna att tråget har olja, det är där oljan behövs.

lindningar, slurkeburk, filter, rörsidor, behöver inte smörjas.


Skrivet av: Bosse-värmepumpsdo
« skrivet: 19 januari 2007, 18:14:08 »

Vpgr!

Vi struntar lite i fjädrar och H-16 i disskusionen det bara förvirrar!

Oljeteoin är ingen teori!

Oljenivån är för låg i en fullt fungerande E9!

Detta gör att pumpen fungerar hjälpligt men inte optimalt jag kommer att skicka en oljeinjektor till en installatör här på forumet som får testa sina maskiner i norrland ytterligare installatörer kommer att göra påfyllningar på ca 150 maskiner i mina trakter dock under vår och sommar.

Det som är teorier är bara det som gäller själva fjädern,   

Jag och några med mig är komna ur ABB, Stal, Carrier.
Vi har rotat i kompressorer som haft allehanda fel och vi vet hur smörjsystemet byggs upp i en kompressorer och även då dessa andra herrar har kikat på kompressorn samtliga ser tydligt att vingen är nivåsmörjd dvs i bakåtrörelsen så doppas (hela) vingen ut i oljan.

OCH VI VET ATT MÄNGDEN OLJA VARIERAR BEROENDE PÅ TEMPERATURER.
Ingen tvekan! 

En av dessa herrar (inte jag) svor enormt långa ramsor när kompressorn öppnades.
Han har monterat 150 E.
Och lade genast upp en en plan för återställning av oljenivån till våren när tid finns.

Kompressorn som fick svettas i 55grader tömdes på varje droppe olja underifrån 135ml och oljan hälldes över till ett likadant oljetråg som före detta
har haft olja i sig så att förhållandet blir likvärdigt.

På bilderna syns resultatet oljenivån når 3mm upp på vingen fjädern har ingen smörjning den får dock olja då vingen rör sig bakåt av skvalp.

Mina mätningar bekräftar att redan på en fungerande maskin har effekten reducerats med ca10%.

Jag är spänd på att få höra vad norrland säger i fråga om lite lägre temperaturer!


Tillbaka till tråden!


Jag bryr mig inte om varför fjädern går av så länge oljefrågan inte är löst. >:(

E9 har ett enda fundamentalt fel och det är att oljan från början fastnar ute i systemet.
Detta är oerhört allvarligt när komponenter är nivå smörjda.

Resten är teorier mer eller mindre!

Komponenten som är nivåsmörjd är direkt kopplad till fjädern.

Hur många experter som än kommer att berätta att fjädern skall kunna klara av detta eller att förmodligen beror felet på ett antal dåliga fjädrar så är detta för mig fullstänigt ointressant så länge nivån inte är där den skall vara.

Jag vet att oljenivån måste återställas och att detta kommer att ta bort problemet H-16 men jag vet inte varför men det är definitivt kopplat på något vis till oljan därför att felet uppstår när oljan avlägsnas och bara då.

Jag vet när oljenivån kan bli som lägst i en värmepump, (Det är också då vi får H-16)
Mer behöver jag inte veta men det är skitkul med teorier särskilt när dom träffar rätt och nästa vinter så sitter esset redan där det skall, i bakfickan! ;)   

Bilden visar oljenivå 135ml/3mm och i verkligheten då kompressorn är i drift så befinner sig X- antal av dessa ml ovanför rotor och stator, oljan skall helst gå över hålet så att hela vingen får oljetätning.







 
 
Skrivet av: novell
« skrivet: 19 januari 2007, 07:30:00 »

Jag har även begåvats med h16, det yppar sig precis som det skrivits här tidigare. Fungerar klockrent ner till runt +-0, vid minsta liten -grad så dröjer det inte lång stund innan den larmar h16. Sedan när det kryper upp till +grader igen så funkar den igen. Min pump är en 12dke från 0609. Min granne har exakt samma fel på sin 9dke från 0506. Hans gick klockrent hela förra vintern och small innan jul, medan min gick i dagarna efter ett längre strömavbrott i Pers fotspår. Även hans pump fungerar vid +grader.
Det känns som om det procentuellt är många fler som fått h16 denna säsong än under förra, iaf om man läser här på forumet. Men ni som jobbar med detta vet ju säkert mer. Min granne sa även att av hans alla bekanta som installerade pump förra året (8st) så har hälften fått h16, alla denna säsong. Kanske så att h16 inte var lika omtalat då, men deras pumpar knallade och gick. Det var ju som bekant en ganska stabil vinter med -grader konstant från januari till början på april här i norra bohuslän.
Bara en reflektion.
Skrivet av: Cyber-Jedi
« skrivet: 18 januari 2007, 23:28:06 »

Är det kontrollerat om det finns samband mellan H16 och att maskinen har använts till kyldrift? Det är ju mindre sannolikt i norrland, men ganska troligt i sydsverige.

Nja.. Den teorin håller inte! Min fru är från Jokkmokk och de har oftast högre temp på sommaren än vi i södra delen av landet. Dock kanske inte under lika lång tidd då deras vår och höst är kortare.
Skrivet av: vpgr
« skrivet: 18 januari 2007, 22:07:38 »

Anser ändå att oljeteorin inte riktigt stämmer.

De maskiner som vi levererade ut under våren 2005-hösten 2006, och INTE har läckt gas, de skulle helt alla plötsligt ha tappat olja ?

Om olja var boven, så skulle väl den ha orsakat fel förra vintern ?

Jag tror att perioden som detta skedde under är boven.
Jag tror även att regionen som maskinerna är monteriade i är boven.
Detta tillsammans med ojämn kvalitet i maskineriet.

Tomas
Skrivet av: ace
« skrivet: 18 januari 2007, 20:58:01 »

Jag har själv en E9DKE hemma som är tillverkad 2005-05 som går klockrent,samtidigt som jag vet att andra pumpar ur samma sändning fått H16.
då har jag ändå labbat fram och tillbaka med fyllning i min för att hitta högsta inblåstempen, vilket garanterat har fört med sig att jag "blåst" lite dyrbar olja.
den är däremot tryckt med nitrogen+ samt ordentligt vacuumsugen vid installation.

mvh.ACE
Skrivet av: Bosse-värmepumpsdo
« skrivet: 18 januari 2007, 20:41:27 »

Obs!

Vid havet tycker man att det skulle vara överrepresenterat men av någon anledning klarar sig dessa pumpar på öarna
kanske beror på salt i luftensom hindrar mycket is Sc:,h
Skrivet av: Bosse-värmepumpsdo
« skrivet: 18 januari 2007, 20:36:22 »

Jag har 3 egna H-16 och 2 som annan installatör vacuumsugit
Min kollega har 16 egna.

Hans utrustning var kass!

Jag talade långt tidigare här om detta med jag blir inte förvånad vem som får nästa!

Då var ställningen 2-8
Skrivet av: Bosse-värmepumpsdo
« skrivet: 18 januari 2007, 20:31:24 »

Om utmattning var det riktiga orsaken så skulle Norrland vara belamrat med H16.
Lägre temp = högre last och frekvens på kompressorn.

Men de flesta maskinerna kommer söderifrån, områden med låga laster...

Tomas

Utmattning är inte orsaken och norrland har torrare klimat som faller mycket fortare/lättare i temperatur.
 
Jag säger det en gång till och det är de värt.

Temp +1 till -1grad och då finns det pumpar som av olika anledning lurar givaren till felaktigt beteende med någon grad.

Tiden mellan avfrostningen!

Utetemperaturen vaierar mellan några få meter ute.

Jag besöke en H-16 i jönköpingstrakten som jag tänkte "det var inte bra inte här" oftast finns dom i borås eller göteborg.
Han bodde vid en å!

Det skiljer sig mellan inlandet och kusten med men den absolut största iaktagelsen jag gjort är vilken installatör som vacumsugit.
skillnaderna är fruktasvärda jag återkommer senare då siffrorna hela tiden bättras på.
och detta är inte installatörens fel utan att maskinen inte medger minsta slarv därför föregås ibland H-16 av köldmedieläckage.
(läckan fanns redan vid vacuumsugningen eller dyra oljedroppar har läckt ut)
jag tror att några få iskristaller i kappröret lurar givaren att tillämpa 120 minuter vid olyckliga förhållanden.    


 
Skrivet av: mnshenry
« skrivet: 18 januari 2007, 20:29:20 »

Varför är det omöjligt att "nollställa" en innerdel till E9 eller E12 som visar en felkod t.ex" F11".

 Har försökt efter konstens alla regler, men samma innerdel visar samma felkod på ett otal olika ytterdelar, då jag testar dem?
Skrivet av: Marta
« skrivet: 18 januari 2007, 20:25:06 »

Är det kontrollerat om det finns samband mellan H16 och att maskinen har använts till kyldrift? Det är ju mindre sannolikt i norrland, men ganska troligt i sydsverige.
Skrivet av: vpgr
« skrivet: 18 januari 2007, 20:05:47 »

Om utmattning var det riktiga orsaken så skulle Norrland vara belamrat med H16.
Lägre temp = högre last och frekvens på kompressorn.

Men de flesta maskinerna kommer söderifrån, områden med låga laster...

Tomas
Skrivet av: Bosse-värmepumpsdo
« skrivet: 18 januari 2007, 19:58:11 »

Ja men inte utan att berätta resultatet här!

Dra på fjärren till 30 grader och fläkten på 5an.
Mät den högsta temperaturen i utblåset samt luften in på ovansidan.
Lägg en kloss på minst 10cm under vänster konsol
Kolla tempeaturen om den stiger berätta vad som händer.

Frånsett att smältvattnet inte kan rinna ut så finns det ingen fara med att tippa upp utedelen ens högt.   

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!