Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: FrÃ¥gor kring CTC EcoZenith i250 + Eco Air 510M  (läst 5166 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Jonny66

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Frågor kring CTC EcoZenith i250 + Eco Air 510M
« skrivet: 05 mars 2018, 07:21:33 »
Jag har för ca 3månader fått installerat CTC EcoZenith i250 + Eco Air 510M i mitt hus och jag har några frågor som jag hoppas ni kan hjälpa mig med :) .
Jag bor i Sundsvall i ett 2 våningshus på 120kvm som är byggt 1941 och är uppvärmt med radiatorer.

1.Vad kan man förvänta sig att VP levererar ungefär för grader på VP-in utan hjälp av elpatron när det är låt säga -5 ute?

2.Hur grundjusterar jag enheten så att den inte elpatronen går in och hjälper för mycket?

Tack på förhand 8)


Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Frågor kring CTC EcoZenith i250 + Eco Air 510M
« Svar #1 skrivet: 05 mars 2018, 11:15:02 »
1. VPn levererar det EcoZenith säger att den ska leverera och det beror på vilken framledning den tror att huset behöver och det i sin tur beror på hur du ställt in huskurva och justering.

2. Du ställer in en huskurva som ger rätt värme till huset och ser till att inte ställa in mintemp för övre tanken alltför högt.

Båda delar förutsätter både utegivare och innegivare för temperaturen för att fungera riktigt bra.

Läs den fastnålade tråden överst där erp beskriver föregångaren till ditt system. Även om 510M är en inverter så fungerar din i250 ungefär som EcoEl, så du får en del grundtips i hans beskrivning.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad GabrielH

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Eslöv
  • Antal inlägg: 450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Frågor kring CTC EcoZenith i250 + Eco Air 510M
« Svar #2 skrivet: 05 mars 2018, 18:13:23 »
Fråga ett tolkar jag som en fråga om vilken framledning man kan förvänta sig att värmepumpen ger vid -5 celcius, och det är helt omöjligt att svara på.
Värmepumpen ger en viss effekt som beror på utetemp och framledning, och vilken temperatur det resulterar i beror på radiatorernas värmeavgivning.

Små och/eller få radiatorer som avger lite energi kommer resultera i att värmepumpen ger högre framledning. Vid ökad framledning avger radiatorerna mer energi (samtidigt som värmepumpen ger lägre effekt) och jämvikt uppnås vid en viss temperatur.
Stora och/eller många radiatorer som avger mycket energi kommer resultera i att jämvikten uppnås vid betydligt lägre temperatur (fastän värmepumpen ger lite mer effekt).
Var denna jämvikt inträffar i ditt hus med de radiatorerna du har är omöjligt för oss att svara på.
107+92 m² enplansvilla med källare i mellanskåne.
EcoEl 1550 + EcoAir 105 V3. Logger 2020 installerad nov -15

Tidigare ägarens elförbrukning 26800 kWh sista året då värmepumpen (förmodligen) mest stått i larmläge.

2015 total förbrukning 16046 kWh
2016 total förbrukning 17767 kWh - katastrofal inledning av året med 3266 kWh i Januari.
2016 total förbrukning 17060 kWh, varav värmepump 9497 kWh

2 st Fresh Intellivent drift 24/7 för att hålla nere radonhalten. Ersatt med FTX 12 Jan 2016. Förväntar mig märkbart lägre elförbrukning.

Outline aluklädda 3-glasfönster u=1,2 på markplan 12 Dec 2016.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Frågor kring CTC EcoZenith i250 + Eco Air 510M
« Svar #3 skrivet: 05 mars 2018, 18:51:49 »
Om jag ställer om grundfråga till vilken utetemp som kompressorn klarar utan elpatron så kan jag göra en gissning.
Men OBS, det är en mycket grov gissning.
Jag gissar att huset har ett värmebehov på ca 70 W/m2 vid svinkyla (-22 C).
Det blir totalt 8,4 kW.
Enligt produktbladet ska den fixa uppÃ¥t 6 kW vid -7 C ute och detta borde räcka ganska precis, om man räknar med avfrostningar mm ocksÃ¥.  Sc:,h
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Jonny66

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Frågor kring CTC EcoZenith i250 + Eco Air 510M
« Svar #4 skrivet: 05 mars 2018, 22:35:53 »
Tack för alla svar.
Jag tycker det är svårt att veta om man optimerat systemet även om man läser beskrivningen.
Varför lyser laddpump rött och 25% efter autoinställning?
Hur justerar jag in cirkulationspumpen till radiatorerna för bästa effekt?

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Frågor kring CTC EcoZenith i250 + Eco Air 510M
« Svar #5 skrivet: 06 mars 2018, 11:51:36 »
Radiatorpumpen bör gå på ganska låg fart för att du inte ska få omrörning inne i i250. Det ger visserligen lägre värmeavgivning från radiatorerna men ger bättre förutsättningar för värmepumpen.

Det du kan göra är att dels läsa erps fastnålade tråd, och dels sätta dig framför i250 och hålla koll på vad som händer så du lär dig hur systemet fungerar.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Jonny66

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Frågor kring CTC EcoZenith i250 + Eco Air 510M
« Svar #6 skrivet: 15 mars 2018, 19:42:22 »
Nu fungerar faktiskt systemet riktigt bra:)!
Efter en del läsande och testande av olika inställningar så är jag nöjd.
Däremot så undrar jag om nån av er vet hur man nollställer historisk driftinfo?

Utloggad hawkeye99

  • dipl. kyl o värmepumpstekniker
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: KÃ¥geröd
  • Antal inlägg: 441
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Serviceteamet i SkÃ¥ne AB
SV: Frågor kring CTC EcoZenith i250 + Eco Air 510M
« Svar #7 skrivet: 17 mars 2018, 21:35:51 »
I 250 leverererar värmepumpen värme i nedre tank, där elpatronen är spärrad med hänsyn till kurvan men vanligtvis hnÃ¥ller det 50 grader i nedre tank  I övre tank  gör den fullkondensering  för varmvattnet.
Du skall inte stänga någon elpatron utan den hjälper till när det så behövs.
 Det är ytterst liteel som gÃ¥r Ã¥t förutsatt att kurvorna är  schyssta.
Kyl och värmepumpstekniker på Sydpumpen i Laholm
Nyliogen sÃ¥lt mitt hus pÃ¥ 200 kvm och flyttat till en stuga med luftluft.  Jobbar numera rämst med IVT värmepumpar, men   har tidigare jobbat med   Ã¶vriga  fabrikat pÃ¥ marknaden.   Administratör och grundare av gruppen värmepumpsteknik utan gränser pÃ¥  Facebook.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Frågor kring CTC EcoZenith i250 + Eco Air 510M
« Svar #8 skrivet: 19 mars 2018, 10:53:28 »
I 250 leverererar värmepumpen värme i nedre tank,

Skillnaden mellan EcoEl och EcoZenith i250 är att på i250 finns en växelventil som gör att VP-vattnet kan skickas in även i övre tanken.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Zenith

  • Gäst
Zenith
SV: Frågor kring CTC EcoZenith i250 + Eco Air 510M
« Svar #9 skrivet: 28 november 2018, 09:59:45 »
Hej

Jag har samma installation som dig. Hos mig låter det väldigt mycket in i huset från utedelen.

Hur upplever du att det är hos dig? 

Vår gamla pump som var från slutet av 90 talet fick man gå ut för att höra. Här räcker det att komma in på tomten. Och än hellre gå in i huset så blir man verkligen medveten om att den är igång.


Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9562
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Frågor kring CTC EcoZenith i250 + Eco Air 510M
« Svar #10 skrivet: 28 november 2018, 10:11:17 »
Det är väl så att när en inverter-maskin dra upp varvtalet mot max så hörs den väl jämfört med en on/off-maskin som går på ett konstant lägre varvtal. Invertern ligger ju dock inte på nära max-varv hela tiden utan bara ibland.
« Senast ändrad: 28 november 2018, 11:21:02 av Josth »
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Zenith

  • Gäst
Zenith
SV: Frågor kring CTC EcoZenith i250 + Eco Air 510M
« Svar #11 skrivet: 28 november 2018, 10:31:18 »
Hos mig är den på denna nivån hela tiden. Går väl endast upp i ljudnivå när den avfrostar. När fläkten stannar (tror det är då) så låter det som att man kör in en penna i en bordsfläkt.

Första gÃ¥ngen det hände trodde jag och frun att en stege rasade mot fasaden.  Men sÃ¥ var inte fallet.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9562
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Frågor kring CTC EcoZenith i250 + Eco Air 510M
« Svar #12 skrivet: 28 november 2018, 11:22:56 »
Om fläkten låter så mycket verkar det ju som den går emot något eller fläktmotorn är dålig. Bäst att låta installatören komma tillbaka och lyssna.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!