Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Energicentra FrÃ¥nluftsvärmepump ECFL  (läst 61315 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad greven1

  • Vd
  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: örnsköldsvik
  • Antal inlägg: 1016
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Fri energi
SV: Energicentra Frånluftsvärmepump ECFL
« Svar #60 skrivet: 10 februari 2011, 15:06:16 »
Ursäkta om du uppfattade mig som otrevlig, jag skall skärpa mig  :)

Vad har du för garantier om du får problem eller köldmedialäck/kompressorfel på denna?

tok jan.
mÃ¥la inte upp en bild av att den som köper denna maskin har sämre garantier än en som köper av tex nibe  fiR:
detta ser jag som ett allvarligt påhopp av dig o jag kan inte tolerera dessa påhopp.
jag vet ingen som ställt upp som jag har under dessa år med reservdelar suport även till maskiner som inte inporterats av mig. bolist,foma,jula,invest,trendbutiken ,markislandet mm.

så en ursäkt vore utan tvekan på platts ! just nu biter jag mig hårt i tungan ::)

konsument lagstiftningen reglerar allt som säljes. men det mesta får du betala via din hemförsäkring då din grannes pump går väck. din granne har fått en fiiin 6 årig garanti som fråntar leverantören från ansvar efter 2 år. allt går på hemförsäkringen förutom avskrivning & självrisk.

krister
följ strömmen  stäng av den !!
eviheat split 15. 400 m borra.
sfinx solpaneler 500 l vv beredare.
10kw nät kopplade kisel paneler/sungrow inwerter 12 kw
timmerhus 450 m2  förbrukn 27000 kw tidigare förbrukn 11 m2 olja

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Energicentra Frånluftsvärmepump ECFL
« Svar #61 skrivet: 10 februari 2011, 15:11:36 »
Klart jag ber om ursäkt om du tolkar det så.

Och kan väl tillägga att Nibe har uruselt rykte när det gäller FLVP.
Men det beror kanske på att de sålt många pumpar.

Jag var bara nyfiken på vilka garantier man får eftersom väldigt få på denna site har kunskap eller cert för att GDS:a kylkretsar.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad greven1

  • Vd
  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: örnsköldsvik
  • Antal inlägg: 1016
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Fri energi
SV: Energicentra Frånluftsvärmepump ECFL
« Svar #62 skrivet: 10 februari 2011, 15:14:19 »
Jag tolkar det som att värmeväxlare inte finns i pumpen. Skulle det funka att köra t ex en Nibe Tappman som värmeväxlare mot vanlig Nibe Compact 300L beredare? Eller vilken värmeväxlare skulle funka annars?

Har du öht läst databladet ?
1/2 tum vatten-anslutning på båda modellerna = det finns en plattvärmeväxlare i frånlufts-maskinen avsedd för vattenmatning.

Om det är faktabladet du menar, så ja, jag har läst det. Men eftersom mina talanger inte ligger i rörmokeriet kunde jag inte dra den, uppenbart självklara, slutsatsen att 1/2-tumsanslutning innebar att det satt en plattvärmeväxlare i. När jag hörde med Sfinx, som jag tolkar säljer samma pump, var beskedet att det krävdes en extern värmeväxlare. Därav min fråga. Men tack för svaret.

Är det kanske växelventil du menar?
För att både värma huset och tappvatten?

Näe jag menar en vanlig plattvärmeväxlare, tänkte bara värma tappvatten. Men det är möjligt att Sfinx pump och denna är olika maskiner, att döma av specen verkar de dock mkt lika. Och beskedet från Sfinx var som sagt att det behövdes en extern växlare. Men finns det en plattvärmeväxlare i denna maskin som således gör det möjligt att mata en beredare direkt så låter det ju kanon.
sitter bÃ¥de växlare  & cirk pump i maskinen . sÃ¥ bara docka ihop om du har en tank som är dubbelmantlad eller med vv slinga.
följ strömmen  stäng av den !!
eviheat split 15. 400 m borra.
sfinx solpaneler 500 l vv beredare.
10kw nät kopplade kisel paneler/sungrow inwerter 12 kw
timmerhus 450 m2  förbrukn 27000 kw tidigare förbrukn 11 m2 olja

Utloggad greven1

  • Vd
  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: örnsköldsvik
  • Antal inlägg: 1016
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Fri energi
SV: Energicentra Frånluftsvärmepump ECFL
« Svar #63 skrivet: 10 februari 2011, 15:18:53 »
Klart jag ber om ursäkt om du tolkar det så.

Och kan väl tillägga att Nibe har uruselt rykte när det gäller FLVP.
Men det beror kanske på att de sålt många pumpar.

Jag var bara nyfiken på vilka garantier man får eftersom väldigt få på denna site har kunskap eller cert för att GDS:a kylkretsar.
nu är det ju inget ingrepp i kyl krets pÃ¥ nÃ¥gon av de maskiner jag numera marknadsför  !!! ge dig nu  fiR:

men å andra sidan så funderar jag att skaffa en solfångare som suger luft 500 m3 i timmen utan kompressor som levererar 48 kw vid -17 grader ute . den kommer inte att kondensera en droppe.
följ strömmen  stäng av den !!
eviheat split 15. 400 m borra.
sfinx solpaneler 500 l vv beredare.
10kw nät kopplade kisel paneler/sungrow inwerter 12 kw
timmerhus 450 m2  förbrukn 27000 kw tidigare förbrukn 11 m2 olja

Utloggad Flygeln

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
SV: Energicentra Frånluftsvärmepump ECFL
« Svar #64 skrivet: 10 februari 2011, 15:20:56 »
Jag tolkar det som att värmeväxlare inte finns i pumpen. Skulle det funka att köra t ex en Nibe Tappman som värmeväxlare mot vanlig Nibe Compact 300L beredare? Eller vilken värmeväxlare skulle funka annars?

Har du öht läst databladet ?
1/2 tum vatten-anslutning på båda modellerna = det finns en plattvärmeväxlare i frånlufts-maskinen avsedd för vattenmatning.

Om det är faktabladet du menar, så ja, jag har läst det. Men eftersom mina talanger inte ligger i rörmokeriet kunde jag inte dra den, uppenbart självklara, slutsatsen att 1/2-tumsanslutning innebar att det satt en plattvärmeväxlare i. När jag hörde med Sfinx, som jag tolkar säljer samma pump, var beskedet att det krävdes en extern värmeväxlare. Därav min fråga. Men tack för svaret.

Är det kanske växelventil du menar?
För att både värma huset och tappvatten?

Näe jag menar en vanlig plattvärmeväxlare, tänkte bara värma tappvatten. Men det är möjligt att Sfinx pump och denna är olika maskiner, att döma av specen verkar de dock mkt lika. Och beskedet från Sfinx var som sagt att det behövdes en extern växlare. Men finns det en plattvärmeväxlare i denna maskin som således gör det möjligt att mata en beredare direkt så låter det ju kanon.
sitter bÃ¥de växlare  & cirk pump i maskinen . sÃ¥ bara docka ihop om du har en tank som är dubbelmantlad eller med vv slinga.


Jag fortsätter med mina korkade frågor. Varför måste beredare ha slinga eller dubbelmantel när det sitter en växlare i pumpen? Kan inte beredaren köras direkt mot växlaren i pumpen? Sorry om jag uppfattas som helt av banan, men kunskapsluckorna täpps till så småningom. Har en beredare som saknar slinga Nibe Compact 300L, skulle t ex en nibe tappman, eller annan extra värmeväxlare, funka som mellanled mellan pump och beredare utan dubbelmantel och slinga?
160 m2 med öppen planlösning och fyra-fem meter i tak på sina ställen med Daikin FVXS35F från 2009 centralt i huset. En Fuji Electric-pump installerad 2004 - tickar fortfarande på utan problem och värmer gott i nedre delen av huset. Nya treglasfönster o mekanisk frånluftsventilation, någon form av återvinning planeras till denna. Nya el-radiatorer med elektroniska termostater och timer i tre sovrum som stöttning.

Utloggad greven1

  • Vd
  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: örnsköldsvik
  • Antal inlägg: 1016
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Fri energi
SV: Energicentra Frånluftsvärmepump ECFL
« Svar #65 skrivet: 10 februari 2011, 15:24:47 »
flygeln.
ring mig så skall jag enkelt reda ut detta för dig !!

inga frågor är korkade...de är ju därför forumet finnes !!
0660-51779
följ strömmen  stäng av den !!
eviheat split 15. 400 m borra.
sfinx solpaneler 500 l vv beredare.
10kw nät kopplade kisel paneler/sungrow inwerter 12 kw
timmerhus 450 m2  förbrukn 27000 kw tidigare förbrukn 11 m2 olja

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29389
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Energicentra Frånluftsvärmepump ECFL
« Svar #66 skrivet: 10 februari 2011, 16:28:40 »
Jag fortsätter med mina korkade frågor. Varför måste beredare ha slinga eller dubbelmantel när det sitter en växlare i pumpen? Kan inte beredaren köras direkt mot växlaren i pumpen? Sorry om jag uppfattas som helt av banan, men kunskapsluckorna täpps till så småningom. Har en beredare som saknar slinga Nibe Compact 300L, skulle t ex en nibe tappman, eller annan extra värmeväxlare, funka som mellanled mellan pump och beredare utan dubbelmantel och slinga?

Hej!
En VP klarar inte att värma varmvattnet i samma takt som det förbrukas, därför måste man ha förrådsberedare så att VP:n får lite tid på sig att värma varmvattnet.
En tappman funkar om du har en acktank med värmevatten att tillgå för att värma varmvattnet.

Din Nibe Compact saknar anslutningar för att kunna värma vattnet externt i en värmeväxlare.
« Senast ändrad: 10 februari 2011, 16:30:44 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad olam

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 110
  • Karma +0/-0
  • Stoppa allt!
SV: Energicentra Frånluftsvärmepump ECFL
« Svar #67 skrivet: 10 februari 2011, 18:22:51 »
Jag fortsätter med mina korkade frågor. Varför måste beredare ha slinga eller dubbelmantel när det sitter en växlare i pumpen? Kan inte beredaren köras direkt mot växlaren i pumpen? Sorry om jag uppfattas som helt av banan, men kunskapsluckorna täpps till så småningom. Har en beredare som saknar slinga Nibe Compact 300L, skulle t ex en nibe tappman, eller annan extra värmeväxlare, funka som mellanled mellan pump och beredare utan dubbelmantel och slinga?

Hej!
En VP klarar inte att värma varmvattnet i samma takt som det förbrukas, därför måste man ha förrådsberedare så att VP:n får lite tid på sig att värma varmvattnet.
En tappman funkar om du har en acktank med värmevatten att tillgå för att värma varmvattnet.

Din Nibe Compact saknar anslutningar för att kunna värma vattnet externt i en värmeväxlare.

Ahhhh, jag tittade på den nibe compact som heter något med sol, den borde funkat. Ursäkta för förvirringen...

Utloggad olam

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 110
  • Karma +0/-0
  • Stoppa allt!
SV: Energicentra Frånluftsvärmepump ECFL
« Svar #68 skrivet: 18 februari 2011, 12:59:12 »

Jag har kollat lite på deltat in och ut från pumpen. Det ligger på 5 ungefär och cirkulations pumpen står på lägsta. Är det lagom, är det någon vinst med att höja cirk pump/sänka DT förutom att cirk pump drar mer ström :-) ?


Utloggad värm_oss

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
SV: Energicentra Frånluftsvärmepump ECFL
« Svar #69 skrivet: 20 februari 2011, 11:54:42 »
Kul att Du testar och rapporterar "olam"!
Har några frågor:
1-Hur stor volym vatten jobbar FLVP mot (via vvx tilll din elpanna)?
2-Har Du koll på hur stor volym luft som dras från huset (du hade strypt lite skrev du i början)?
3-Hur stor del av dygnet går FLVP - är ju beroende av värmebehov/förbrukning/volym som den jobbar emot mm ...... men lite kul att vet hur länge den "står stilla" i Ditt hus.
4-När/Om den står stilla för att vattenvolymen nått avsedd temperatur - hur ventilerar Du då?
150 kvm friliggande i västsverige. ca 30000 kWh allt som allt. Autoterm elpanna inst .1980 som nu sviktar (kretskort). Reserv vvber. Nibe 100. FTX Rexovent inst. sent 80-tal. Vattenburen golvvärme (65 kvm) med 3 olika Push 12. Resten konventionella radiatorer och 3 olika elvärmegolv. Planerar: FLVP eller luft/vatten VP.

Utloggad olam

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 110
  • Karma +0/-0
  • Stoppa allt!
SV: Energicentra Frånluftsvärmepump ECFL
« Svar #70 skrivet: 20 februari 2011, 12:07:13 »
Beträffande det där luftflödet, bilden är av motståndet, eller enligt sökningar på CBB61, kondensatorn som enligt greven kan variera hastigheten. Den skulle man ju vilja vara variabel.
Finns det någon här som kan föreslå en lämplig komponent man kan ersätta den med för att kunna variera hastigheten?

Inloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Energicentra Frånluftsvärmepump ECFL
« Svar #71 skrivet: 20 februari 2011, 12:13:50 »
Greven1 du säljer ingen ren luftåtervinning till brine typ nibe flm som man kan koppla till valfri vp *vinkar*
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad olam

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 110
  • Karma +0/-0
  • Stoppa allt!
SV: Energicentra Frånluftsvärmepump ECFL
« Svar #72 skrivet: 20 februari 2011, 13:21:43 »
Kul att Du testar och rapporterar "olam"!
Har några frågor:
1-Hur stor volym vatten jobbar FLVP mot (via vvx tilll din elpanna)?
2-Har Du koll på hur stor volym luft som dras från huset (du hade strypt lite skrev du i början)?
3-Hur stor del av dygnet går FLVP - är ju beroende av värmebehov/förbrukning/volym som den jobbar emot mm ...... men lite kul att vet hur länge den "står stilla" i Ditt hus.
4-När/Om den står stilla för att vattenvolymen nått avsedd temperatur - hur ventilerar Du då?


Hej,
1. Jag har en hackad CTC Excellent på 180 liter. Ingen värmeväxlare mellan, vattnet från tanken går rakt in i pumpen och tillbaka.
Mellan värmepumpen och returen till tanken sitter en plattvärmeväxlare som förvärmer varmvattnet till 30-40 ºC innan en 55 liters varmvatten beredare.
2. Vet inte hur mycket luft som blåser igenom, strypningen är bara vid frånluftsventilerna, upplever inte att detta drar in onödigt med kallluft men jag ska försöka mäta det så att det blir rätt mängd.
3. Den går hela tiden nu, har ställt den högre än den hinner uppnå. Vill ju ha ventilation hela tiden. Får se vad Greven kan hitta på med fläkt inställningar när han åker till Kina nästa vecka.
4. Som sagt... Men den uppnår inte temperaturen nu, den står på 55 grader och ligger på 50 med lite tillskott från pannan (den är strypt till 2.25 KW)

Det är nu väldigt torrt och ganska kallt i Skåne, det gör att det blir ett par liter mindre kondens vatten nu.


Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Energicentra Frånluftsvärmepump ECFL
« Svar #73 skrivet: 20 februari 2011, 15:46:05 »
En liten fundering här, låt oss säga att denna pump suger 300m3/tim och du behöver bara vädra ut 200m3/tim.
Men om nu pumpen inte går hela tiden 24/7 utan kanske går 1-2 tim i ett sträck och sen pausar någon tim eller 2 så borde då den totala omsättningen per dygn bli lika mycket som om du hade en simpel fläkt som bara sög ut 200m3/tim.

Tankevurpan här, fiktivt hus på 150m2 boyta med takhöjd 2.60m = 150 x 2.60=390m3 luft, vi behöver omsätta hälften enl de riktlinjer som finns = 390 delat på 2 = 195m3/tim som skall omsättas.

Om vi då har en pump som suger t.ex 300m3 tim men som bara går 1-2 tim och sen gör paus kanske gör en total drift på 12tim per dygn vilket då skulle bli 12 x 300m3 =3600m3/dygn i omsättning. Om vi då tar en simpel fläkt som ska suga 195m3/tim enligt rekommendationerna blir det då 195 x 24 tim =4.680m3/tim.

Alltså, en ordinär fläkt som skall omsätta halva enl rek drar iväg 4.680m3/dygn
En FLVP som uppskattas dra 300m3/tim kommer då att dra mindre, alltså 3600m3/dygn.

Sen är det rent vansinne att följa denna rek om vi antar att huset står tomt dagtid när folk jobbar och ungarna är i skolan/dagis, det finns hur mycket exempel som helst på att den absolut bästa och ekonomiska ventilation är s.k BEHOVSSTYRD ventilation, vilket innebär att man kör enl rek när folk är i huset, när ingen är hemma går ventilationen ner rejält, man kanske då enbart omsätter 10% för mer behövs inte.

Tar man då Grevens nya FLVP så har man i princip slagit 2 flugor i en smäll, man återvinner dels all energi av frånluften, och sen får man per automatik s.k behovsstyrd ventilation på köpet, för när ingen är hemma och tanken är varm, då stannar fläkten helt.

Så jag skulle vilja påstå att rek om halva omsättningen luft, det ska man räkna på ett dygn och inte på per tim.
Skulle nu pumpen suga så mycket att det blir olägenheter med vissa ventiler vore det bättre med ett spjäll och T-koppling så att man låter pumpen suga mer från badrum än från sovrum, det finns också elektriska styrningar så att man skulle kunna programmera in ventiljusteringar beroende på årstiden och på uteluftens temp.
 
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad olam

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 110
  • Karma +0/-0
  • Stoppa allt!
SV: Energicentra Frånluftsvärmepump ECFL
« Svar #74 skrivet: 20 februari 2011, 17:46:17 »
Jaha, dÃ¥ ska man duscha innan man gör nummer 2 dÃ¥  :D Beroende pÃ¥ vad man käkat kanske man vill dra lite mer frÃ¥n sovrummet  studs.
Behovsstyrd ventilation kan bli hur komplicerat man vill. Har man mycket folk i ett rum vill man kanske dra mer därifrån o.s.v.
Kan jag bara ställa fläkt hastigheten så att den drar den mängd luft som stämmer för husets luftmängd, är jag nöjd om fläkten inte stannar när värmebehovet uppfyllts.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!