Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Energicentra FrÃ¥nluftsvärmepump ECFL  (läst 61315 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad greven1

  • Vd
  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: örnsköldsvik
  • Antal inlägg: 1016
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Fri energi
SV: Energicentra Frånluftsvärmepump ECFL
« Svar #45 skrivet: 08 februari 2011, 22:50:28 »
det fina är att det går att kompletera styret med det önskemål som finnes,,tex sommar läge. klart man vill att huset skall ventilera även om kompressorn står still o värmebehov inte finnes. detta fixar vi !
då allt e klart enligt mina önskemål prog ett nytt e prom o detta bytes enkelt.

allt detta skall lösas nu den 24 då jag åter är på fabriken.
följ strömmen  stäng av den !!
eviheat split 15. 400 m borra.
sfinx solpaneler 500 l vv beredare.
10kw nät kopplade kisel paneler/sungrow inwerter 12 kw
timmerhus 450 m2  förbrukn 27000 kw tidigare förbrukn 11 m2 olja

Utloggad olam

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 110
  • Karma +0/-0
  • Stoppa allt!
SV: Energicentra Frånluftsvärmepump ECFL
« Svar #46 skrivet: 09 februari 2011, 00:10:46 »
Jag har ingen loggning, men jag har kunnat konstatera att den med nuvarande oförändrade luft flöde behöver den inte avfrosta mer än ca 5 ggr per dygn. Det tar ca 2 minuter. Tycker inte det är något att bråka om.


Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Energicentra Frånluftsvärmepump ECFL
« Svar #47 skrivet: 10 februari 2011, 00:29:37 »
det fina är att det går att kompletera styret med det önskemål som finnes,,tex sommar läge. klart man vill att huset skall ventilera även om kompressorn står still o värmebehov inte finnes. detta fixar vi !
då allt e klart enligt mina önskemål prog ett nytt e prom o detta bytes enkelt.

allt detta skall lösas nu den 24 då jag åter är på fabriken.

Om det är kineser som konstruerat pumpen sÃ¥ funderar man hur de lever  Sc:,h

Dra järnet med luft ur huset för att få effekt ur pumpen?
Hoppa in och börja duscha när pumpen startar så den får hög luftfuktighet?

Vart har kineserna tänkt att man skall dra luften ifrån eftersom pumpen har rörstossar?
Min gissning är att de inte tänkt alls utan bara byggt en pump som ger effekt, skit det samma var luften kommer ifrån.

Visst kan du promma om pumpen men borde du inte veta innan du säljer den hur den skall användas?

Till "värm_oss" vill jag bara säga att om du seriöst vill ventilerara huset så skall du veta vad du sysslar med.
Detta är en pump för GDS och du har inga garantier för ditt hus.

Nu tänker säkert alla att jag är sponsrad av Nibe och därför säger detta.
Jag vill bara varna alla GDS för följderna, oberoende av pump, vad som kan hända med huset.
« Senast ändrad: 10 februari 2011, 00:57:32 av TokJan »
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Energicentra Frånluftsvärmepump ECFL
« Svar #48 skrivet: 10 februari 2011, 01:25:35 »
Kan vara läge med klargörande:

Nibe:n har ingen aktiv avfrostning typ 4-vägs ventil, den avfrostar genom att stänga av kompressorn och låta enbart fläkten gå så att varmluften får smälta bort isen, tar visst 15-20 min enl olika trådar.

ECFL har aktiv avfrostning med 4-vägs ventil, och är redan angedd till c:a 2min i denna tråd.

Nibe och ECFL har olika kölmedier med olika egenskaper, NIBE:n är en komplett panna med vvb medans ECFL enbart är frånluftsvärmepump med växlare för vattenmatning, där man sen då får koppla in sitt eget system.
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad greven1

  • Vd
  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: örnsköldsvik
  • Antal inlägg: 1016
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Fri energi
SV: Energicentra Frånluftsvärmepump ECFL
« Svar #49 skrivet: 10 februari 2011, 09:36:56 »
då skulle jag vilja berätta om nibe. vi byggde under åren 2007-2008 16 st smålandsvillor. i dessa instalerádes fighter maskiner. ingen......ingen av dessa fungerade som det var tänkt.

tokjan !! klart som tusan är denna maskin en gds maskin som kräver en del mickel för att få att passa till ditt hus.inget hus är det andra likt. på samma sätt som nibe.det går inte att bara slänga in en nibe maskin i vilket hus du vill o tro att det blir bra. du måste i många fall ha expert hjälp.
sedan har vi kostnaden. nibes pris kan o vill jag inte utala mig om. men denna lilla gds maskin kan jag lova är betydligt mer effektiv än niben om den dimensioneras med rätt luft flöde.
priset är betydligt billigare o dessutom är maskinen enkel att koppla in.
följ strömmen  stäng av den !!
eviheat split 15. 400 m borra.
sfinx solpaneler 500 l vv beredare.
10kw nät kopplade kisel paneler/sungrow inwerter 12 kw
timmerhus 450 m2  förbrukn 27000 kw tidigare förbrukn 11 m2 olja

Utloggad Flygeln

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
SV: Energicentra Frånluftsvärmepump ECFL
« Svar #50 skrivet: 10 februari 2011, 09:40:36 »
Jag tolkar det som att värmeväxlare inte finns i pumpen. Skulle det funka att köra t ex en Nibe Tappman som värmeväxlare mot vanlig Nibe Compact 300L beredare? Eller vilken värmeväxlare skulle funka annars?
160 m2 med öppen planlösning och fyra-fem meter i tak på sina ställen med Daikin FVXS35F från 2009 centralt i huset. En Fuji Electric-pump installerad 2004 - tickar fortfarande på utan problem och värmer gott i nedre delen av huset. Nya treglasfönster o mekanisk frånluftsventilation, någon form av återvinning planeras till denna. Nya el-radiatorer med elektroniska termostater och timer i tre sovrum som stöttning.

Utloggad olam

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 110
  • Karma +0/-0
  • Stoppa allt!
SV: Energicentra Frånluftsvärmepump ECFL
« Svar #51 skrivet: 10 februari 2011, 10:58:45 »
Jag tolkar det som att värmeväxlare inte finns i pumpen. Skulle det funka att köra t ex en Nibe Tappman som värmeväxlare mot vanlig Nibe Compact 300L beredare? Eller vilken värmeväxlare skulle funka annars?

Hur menar du? Det måste ju finnas en värmeväxlare, eller rättare sagt en kondensor precis som på en vanligt luft/vatten pump. Du kan koppla denna direkt till en ackumulator tank.
Tittade snabbt på Nibe Compact 300L, verkar ju perfekt, koppla direkt till på solslingan borde. Principen funkar.

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Energicentra Frånluftsvärmepump ECFL
« Svar #52 skrivet: 10 februari 2011, 11:13:52 »
Jag tolkar det som att värmeväxlare inte finns i pumpen. Skulle det funka att köra t ex en Nibe Tappman som värmeväxlare mot vanlig Nibe Compact 300L beredare? Eller vilken värmeväxlare skulle funka annars?

Har du öht läst databladet ?
1/2 tum vatten-anslutning på båda modellerna = det finns en plattvärmeväxlare i frånlufts-maskinen avsedd för vattenmatning.
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad olam

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 110
  • Karma +0/-0
  • Stoppa allt!
SV: Energicentra Frånluftsvärmepump ECFL
« Svar #53 skrivet: 10 februari 2011, 11:35:11 »

Om det är kineser som konstruerat pumpen sÃ¥ funderar man hur de lever  Sc:,h

Dra järnet med luft ur huset för att få effekt ur pumpen?
Hoppa in och börja duscha när pumpen startar så den får hög luftfuktighet?

Vart har kineserna tänkt att man skall dra luften ifrån eftersom pumpen har rörstossar?
Min gissning är att de inte tänkt alls utan bara byggt en pump som ger effekt, skit det samma var luften kommer ifrån.

Visst kan du promma om pumpen men borde du inte veta innan du säljer den hur den skall användas?

Till "värm_oss" vill jag bara säga att om du seriöst vill ventilerara huset så skall du veta vad du sysslar med.
Detta är en pump för GDS och du har inga garantier för ditt hus.

Nu tänker säkert alla att jag är sponsrad av Nibe och därför säger detta.
Jag vill bara varna alla GDS för följderna, oberoende av pump, vad som kan hända med huset.

Högmod gÃ¥r före fall. Medan vi dunkar varandra i ryggen och firar hur förbannat duktiga vi är rusar Indien och Kina frÃ¥n oss. De har betydligt fler, betydligt bättre utbildade ingenjörer än vi har, och de Ã¤r sugna pÃ¥ att arbeta.

Menar du att man får expert hjälp av Nibe? I bästa fall en påläst rörmockare. Påläst är knappast samma sak som expert.
Jajaja det är klart att det finns duktiga och ärliga värmepumpsentrepenörer men det finns för många som inte kan tillräckligt.
Min egen erfarenhet är av IVT, kollegor som valt Nibe berättar liknande historier. Om något går fel... vad händer då? Jo om man har tur får man tag i en tekniker som kommer ut och tittar och börjar experimentera på kundens bekostnad. Det kvittar var maskinerna är gjorda. Har man valt en leverantör som har de där jätte-långa försäkringstiderna betalar vi alla för experimenterandet genom hemförsäkringen.

Jag tycker min frånluftsvärmepump fungerar bra. Det ska bli intressant att laborera lite med luftmängden, det kan kanske bli bättre vem vet.

Du är ju rent otrevlig. Skärp dig människa.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Energicentra Frånluftsvärmepump ECFL
« Svar #54 skrivet: 10 februari 2011, 12:20:14 »
Ursäkta om du uppfattade mig som otrevlig, jag skall skärpa mig  :)

Vad har du för garantier om du får problem eller köldmedialäck/kompressorfel på denna?
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad olam

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 110
  • Karma +0/-0
  • Stoppa allt!
SV: Energicentra Frånluftsvärmepump ECFL
« Svar #55 skrivet: 10 februari 2011, 12:57:56 »
Ursäkta om du uppfattade mig som otrevlig, jag skall skärpa mig  :)

Vad har du för garantier om du får problem eller köldmedialäck/kompressorfel på denna?

Mycket, det verkar inte som om du är särskilt intresserad av denna värmepump så jag fattar inte varför du bryr dig.

Vad har du för garantier om du får problem med t.ex. AC på din bil? Hur mycket tror du att den egentligen kostade dig.
Jag är ändå med och betalar för alla som köpt Bosch, ivt, nibe och alla som har de där "trygghets försäkringarna" i min hemförsäkrings premie.

Sedan har vi en hyffsad konsumentköplag.

För alla andra som seriöst vill veta kan säkert Greven fylla i med detaljer.


Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Energicentra Frånluftsvärmepump ECFL
« Svar #56 skrivet: 10 februari 2011, 13:21:08 »
Nu har förstÃ¥s en bil nybilsgaranti  ^-^ i 3-5Ã¥r.

Vad jag menar är servicenät, tekniker m.m

Greven har ju redan sagt att detta är en GDS pump.

Självklart är jag intresserad, annars skulle jag inte hänga här  :)
« Senast ändrad: 10 februari 2011, 13:23:07 av TokJan »
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad Flygeln

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
SV: Energicentra Frånluftsvärmepump ECFL
« Svar #57 skrivet: 10 februari 2011, 14:01:47 »
Jag tolkar det som att värmeväxlare inte finns i pumpen. Skulle det funka att köra t ex en Nibe Tappman som värmeväxlare mot vanlig Nibe Compact 300L beredare? Eller vilken värmeväxlare skulle funka annars?

Har du öht läst databladet ?
1/2 tum vatten-anslutning på båda modellerna = det finns en plattvärmeväxlare i frånlufts-maskinen avsedd för vattenmatning.

Om det är faktabladet du menar, så ja, jag har läst det. Men eftersom mina talanger inte ligger i rörmokeriet kunde jag inte dra den, uppenbart självklara, slutsatsen att 1/2-tumsanslutning innebar att det satt en plattvärmeväxlare i. När jag hörde med Sfinx, som jag tolkar säljer samma pump, var beskedet att det krävdes en extern värmeväxlare. Därav min fråga. Men tack för svaret.
160 m2 med öppen planlösning och fyra-fem meter i tak på sina ställen med Daikin FVXS35F från 2009 centralt i huset. En Fuji Electric-pump installerad 2004 - tickar fortfarande på utan problem och värmer gott i nedre delen av huset. Nya treglasfönster o mekanisk frånluftsventilation, någon form av återvinning planeras till denna. Nya el-radiatorer med elektroniska termostater och timer i tre sovrum som stöttning.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Energicentra Frånluftsvärmepump ECFL
« Svar #58 skrivet: 10 februari 2011, 14:38:32 »
Jag tolkar det som att värmeväxlare inte finns i pumpen. Skulle det funka att köra t ex en Nibe Tappman som värmeväxlare mot vanlig Nibe Compact 300L beredare? Eller vilken värmeväxlare skulle funka annars?

Har du öht läst databladet ?
1/2 tum vatten-anslutning på båda modellerna = det finns en plattvärmeväxlare i frånlufts-maskinen avsedd för vattenmatning.

Om det är faktabladet du menar, så ja, jag har läst det. Men eftersom mina talanger inte ligger i rörmokeriet kunde jag inte dra den, uppenbart självklara, slutsatsen att 1/2-tumsanslutning innebar att det satt en plattvärmeväxlare i. När jag hörde med Sfinx, som jag tolkar säljer samma pump, var beskedet att det krävdes en extern värmeväxlare. Därav min fråga. Men tack för svaret.

Är det kanske växelventil du menar?
För att både värma huset och tappvatten?
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad Flygeln

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
SV: Energicentra Frånluftsvärmepump ECFL
« Svar #59 skrivet: 10 februari 2011, 15:05:53 »
Jag tolkar det som att värmeväxlare inte finns i pumpen. Skulle det funka att köra t ex en Nibe Tappman som värmeväxlare mot vanlig Nibe Compact 300L beredare? Eller vilken värmeväxlare skulle funka annars?

Har du öht läst databladet ?
1/2 tum vatten-anslutning på båda modellerna = det finns en plattvärmeväxlare i frånlufts-maskinen avsedd för vattenmatning.

Om det är faktabladet du menar, så ja, jag har läst det. Men eftersom mina talanger inte ligger i rörmokeriet kunde jag inte dra den, uppenbart självklara, slutsatsen att 1/2-tumsanslutning innebar att det satt en plattvärmeväxlare i. När jag hörde med Sfinx, som jag tolkar säljer samma pump, var beskedet att det krävdes en extern värmeväxlare. Därav min fråga. Men tack för svaret.

Är det kanske växelventil du menar?
För att både värma huset och tappvatten?

Näe jag menar en vanlig plattvärmeväxlare, tänkte bara värma tappvatten. Men det är möjligt att Sfinx pump och denna är olika maskiner, att döma av specen verkar de dock mkt lika. Och beskedet från Sfinx var som sagt att det behövdes en extern växlare. Men finns det en plattvärmeväxlare i denna maskin som således gör det möjligt att mata en beredare direkt så låter det ju kanon.
160 m2 med öppen planlösning och fyra-fem meter i tak på sina ställen med Daikin FVXS35F från 2009 centralt i huset. En Fuji Electric-pump installerad 2004 - tickar fortfarande på utan problem och värmer gott i nedre delen av huset. Nya treglasfönster o mekanisk frånluftsventilation, någon form av återvinning planeras till denna. Nya el-radiatorer med elektroniska termostater och timer i tre sovrum som stöttning.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!