Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: 170m blev 142...  (läst 10257 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad AAKEE

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrbotten, Boden
  • Antal inlägg: 223
  • Karma +0/-0
SV: 170m blev 142...
« Svar #15 skrivet: 05 april 2011, 12:16:38 »
Ja visst borde man borra. Endast 2 anledningar som talar emot.
1.
2.


Kanske något OT, men WTF:
1. Med rotavdrag osv blir det nog aldrig billigare än nu...(jag var i samma sits)
2. Jag döljer rören i lite större golvsocklar, blir rätt propert. Tog bort alla golvlister och såg till att de drog rören så lågt ned det gick.
1½-plansvilla 168kvm + 56kvm garage byggt 1977. Norrbotten/Boden.
Termia Diplomat 8, 12 radiatorer + 2 fläktkonvektorer.
Från Direktverkande el (38MWh) via LLVP (31MWh) till 165m borra + 110m markvärme i serie (14MWh)

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: 170m blev 142...
« Svar #16 skrivet: 05 april 2011, 12:18:37 »
Det är ju fint med rör.  jag kör kromat överallt Thumbsup

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: 170m blev 142...
« Svar #17 skrivet: 05 april 2011, 12:21:16 »
ja jag vet, det är WTF!

Förra Ã¥ret hade det blitt billigare med konverteringsbidraget!  :D
Fast då hade jag ju inte huset... så det behöver man inte grina över.

Med lite snickare och lister och lagning av Schweizerosten som uppstått av alla hål i väggar för rören så blir det säkert 50 lock till.

80 + 160 + 50. jag kan ju bygga eget kraftverk för dom pengarna  a:gl  
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: 170m blev 142...
« Svar #18 skrivet: 05 april 2011, 12:22:44 »
Det är ju fint med rör.  jag kör kromat överallt Thumbsup

PRecis. Kromat. Blir som ett badrum av hela huset  :o

Eller källare

fast det är klart, man kan väl hänga upp och torka strumpor längs rören i vardagsrummet.  ;)
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: 170m blev 142...
« Svar #19 skrivet: 05 april 2011, 12:29:30 »
MÃ¥la in dom David  Thumbsup  . Med lite av mÃ¥larns trix som dom kör med gÃ¥r det rätt fort . 
Bockade rör som sitter estetiskt uppsatta med symetri i klammringen. jaaaaa det är snyggt och passar in . rören blir en del av fastigheten och ingen lägger direkt märke till dom  Thumbsup
cocacola *vinkar*
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: 170m blev 142...
« Svar #20 skrivet: 05 april 2011, 14:40:05 »
Nu är borrningen gjord. i egen regi. Jag hade planerat för överdimensionering med en 8kW pump och beställde 170m borrning. (i offerter har man räknat med 6kW och 120 -130m borra. Det skulle räcka till 95%) Jag var på semester när borrningen skedde och fick veta att det krävdes 28m foderrör pga sand. Dom hade sen borrat ner till 172m för att hålet är så nära huset så att slangarna räcker ändå. Således har jag kvar 144m borra i aktivt berg. Är det för lite för en 8kW? Är det alltid så att slangarna är förtillverkade? Då är det ju alltid en chansning vad man får. Tilläggas kan att jag kollat upp en vattenbrunn som borrades för 40 år sedan 20m från min borra. Den hade 7m till berg... Otur.

Hade man räknat med en pump på 6 kW och 120-130 meter borrhål skulle räcka för husets behov och det i stället blir 8 kW pump och 144 meter aktivt borrhål ser jag inga problem. Huset kommer att belasta borrhålet lika mycket med undantag för den tid då 6 kW pumpen behöver tillsatsel vilket inte bör vara så många timmar per år. 8 kW var ju överdimensionering.

Av värmeöverföringsmotstÃ¥ndet ligger ungefär 1/3 i borrhÃ¥let och 2/3 i berget. Vid samma effektuttag per meter borrhÃ¥l kommer pumpen pÃ¥ 8 kW kommer att ge ett större temperaturfall i borrhÃ¥let och, om den gÃ¥r kontinuerligt nÃ¥gra dagar, ett större temperaturfall i berget i närheten av borrhÃ¥let. En bit in i berget kommer det inte att bli nÃ¥gon större skillnad dÃ¥ det är medeleffekten över en lÃ¥ng tid som pÃ¥verkar förhÃ¥llandena längre bort frÃ¥n borrhÃ¥let. En bit in i berget känner inte berget av om värmen tas ut frÃ¥n borrhÃ¥let som korta pulser med hög effekt eller kontinuerligt med lÃ¥g effekt. 

Jag tycker det verkar rimligt att anta att 8 kW pumpen vid samma borrhålsdjup kommer att ge ett ökat temperaturfall i borrhålet som är högst hälften så stort som det ökade effektuttaget motsvarar, dvs 15 % högre.

Pumpen på 6 kW skulle kanske ha fått 120 meter aktivt djup att arbeta mot. Nu blev det 144 meter för pumpen på 8 kW vilket mer än väl kompenserar för att värmen från borrhålet tas ut mer diskontinuerligt.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad DKT

  • Kunskapstörstande teknikfreak med höga krav. Bygger hus.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 472
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: 170m blev 142...
« Svar #21 skrivet: 05 april 2011, 18:26:27 »
Tack Roland för ditt lugnande svar. Det känns bättre när någon tänker som jag ungefär. Då är mitt återstående problem egentligen bara få reda på varför det verkar som vattnet ligger så djupt trots 1 vecka sen borrning och vad det påverkar. Enda sättet jag lyckas få till ett plums är genom att släppa små stenar som studsar mot rören 5-6 ggr innan det plumsar efter 3-4 sekunder. Det är omöjligt att få ner något med ett snöre, och om jag får ner det kommer jag inte att få upp det... Vill vänta lite till innan jag provar fylla manuellt med vatten.
Thermia Diplomat Duo 8kW med Extendertank 384l. Extern cp Alpha2 utan shunt. Soutteränghus byggt -93, enrörs i två slingor, med tidigare totalförbrukn 24MWh.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: 170m blev 142...
« Svar #22 skrivet: 05 april 2011, 19:19:01 »
Det behöver inte betyda något annat än att berget är tätt. Mitt borrhål gav ett magnifikt eko från botten lång tid efter borrningen, det måste ha varit kring 100 meter ner till vattenytan. De fick fylla på vatten när slangen skulle stoppas i. Året efter hade vattenytan stabiliserat sig på 4 meter under markytan.

Det enda problemet jag kan se är om det skulle bli flera minusgrader även på ingående köldbärare när pumpen går men det skall det inte behöva bli om 6 kW alternativet var korrekt dimensionerat. Tätt borrhål och en borrhålssträcka genom sand eller lera under grundvattenytan kan i kombination med låga köldbärartemperaturer medföra risk för att det bildas en ispropp där borrhålet går genom sanden eller leran då de leder värme sämre än berget. Är då berget tätt kan frysningen göra att slangarna kläms ihop. En viss volym vatten ger ju en större volym is. I poröst berg kan vattnet pressas ut i berget.
 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad DKT

  • Kunskapstörstande teknikfreak med höga krav. Bygger hus.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 472
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: 170m blev 142...
« Svar #23 skrivet: 05 april 2011, 19:47:13 »
Det här är ju intressant. Jag har noterat att vissa installatörer offererar tex 130m från "stabil grundvattennivå". Vad händer då om det är ett torrt hål eller som i ditt fall vatten 100m ner? Visst kan man fylla hålet men vem vet var grundvattennivån ligger egentligen? Och vad gör man om den ligger 50m ner? Jag skulle gissa att många inte har en aning om att stora delar av deras borrhål står tomma och verkningslösa.
Thermia Diplomat Duo 8kW med Extendertank 384l. Extern cp Alpha2 utan shunt. Soutteränghus byggt -93, enrörs i två slingor, med tidigare totalförbrukn 24MWh.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: 170m blev 142...
« Svar #24 skrivet: 05 april 2011, 19:55:17 »
Dom tar inte så stora risker, medeldjupet till grundvattenytan är ca 6 meter. Det varierar inte så mycket inom "närområden" med samma geologi. Så har man ett hål kommer man att med rätt stor säkerhet veta hur långt grannen har till grundvattnet, naturligtvis förekommer lokala avvikelser men inte ofta
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: 170m blev 142...
« Svar #25 skrivet: 05 april 2011, 22:32:05 »
En borrare som har varit med ett tag kan rätt bra bedöma på vilket djup grundvattnet finns. Ofta finns data från brunnar i trakten. Man brukar lägga på ca 20 meter på de djup som beräkningsprogrammen ger som säkerhetsmarginal för avståndet ner till grundvatten eller berg.

Att det i mitt fall var 100 meter till vatten beror pÃ¥ att berget var tätt. När man hade blÃ¥st ur vattnet ut borrhÃ¥let fylldes det inte pÃ¥. Grundvatten finns ofta bara nÃ¥gra meter ner. I mitt fall  har jag installerat en pump för att hÃ¥lla vattennivÃ¥n en halv meter under källargolvet, dagvattenledningen ligger lite väl högt.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad cheetah1

  • Knappast nÃ¥gon
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 910
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • Arbetslös energitok
SV: 170m blev 142...
« Svar #26 skrivet: 05 april 2011, 22:42:00 »
Ja visst borde man borra. Endast 2 anledningar som talar emot.
1. Totalkostnaden blir hög på grund av konvertering till vattenburet
2. Huset som är radiatorfritt i dag kommer se ut som en källare med att utanpåliggande rör

och så är jag orolig över konsekvenserna av alla borrhål i väggar och så vidare. Och kopparfärgade rör som ska målas. Känns som det kan ta flera år innan man är helt klar och det ser snyggt och fräscht ut. Och så massa bäbisar och sambos ovanpå detta..


Jag håller med om att detta med återladdning låter lite som trolleri och därmed svårt att köpa rätt av. Frikyla och typ FLM ger ju alla fall funktion till huset och då eventuellt även någon typ av återladdning.
Finns färdiga golvsocklar med rör i. Lite besvärligt med dörrarna bara, man brukar gå ner under tröskeln och fräsa spår om det finns möjlighet.
Här finns en pdf från uponor med deras produkt: http://www.uponornordic.com/arkiv/HS_Archive/Utg%C3%A5ngna%20broschyrer%20-%20Radiatorr%C3%B6rsystem%20PEX/3_02.pdf
Nibe F2020-8 + Viadrus U22 50 kW (Namnet till trots så är det en vedpanna och inte en kärnreaktor) -> 1500 liter acktankar (750 vid värmepumpsdrift) värmer 112 kvadratmeter boyta till 21-22 grader, plus ca 50 kvadratmeter oisolerad källare till ca 15-18 grader. Byggår 1922, tilläggsisolerad fasad. Beläget i "inre skåne".

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: 170m blev 142...
« Svar #27 skrivet: 05 april 2011, 23:25:39 »
Ja visst borde man borra. Endast 2 anledningar som talar emot.
1. Totalkostnaden blir hög på grund av konvertering till vattenburet
2. Huset som är radiatorfritt i dag kommer se ut som en källare med att utanpåliggande rör

och så är jag orolig över konsekvenserna av alla borrhål i väggar och så vidare. Och kopparfärgade rör som ska målas. Känns som det kan ta flera år innan man är helt klar och det ser snyggt och fräscht ut. Och så massa bäbisar och sambos ovanpå detta..


Jag håller med om att detta med återladdning låter lite som trolleri och därmed svårt att köpa rätt av. Frikyla och typ FLM ger ju alla fall funktion till huset och då eventuellt även någon typ av återladdning.
Finns färdiga golvsocklar med rör i. Lite besvärligt med dörrarna bara, man brukar gå ner under tröskeln och fräsa spår om det finns möjlighet.
Här finns en pdf från uponor med deras produkt: http://www.uponornordic.com/arkiv/HS_Archive/Utg%C3%A5ngna%20broschyrer%20-%20Radiatorr%C3%B6rsystem%20PEX/3_02.pdf

Golvlister är ju ett bra alternativ. Dock dyrt och kräver diverse specialkopplingar här och där. Kanske ett alternativ om man går och joxar själv, rum för rum. Men att ta in hantverkare som gör det blir nog väldigt kostsamt, utöver materialet som ju inte heller brukar vara billigt.

Ett alternativ som Cola säger är ju att "måla in dem". Jag gissar det bygger på att man väljer "rätt" färg utifrån rummets färg i övrigt etc så att dom sticker ut så lite som möjligt.

På vissa ställen går det ju även att bygga låda, typ om man går upp till övervåning längs ett hörn etc.

Personligen hade jag föredragit om man kunnat utnyttja de eminenta kattvindarna som finns på 1 1/2 våningshus. Det är ju vad jag förstår inte så bra i det fall strömmen ryker. Men då tänker jag att ordentligt med isolering runt rören borde göra att värmen i rören inte försvinner så himla mycket fortare i en kattvind än inne i huset. Och det rör sig ju trots allt inte om utanpåliggande rör som i england :)

Med kattvind kan man lite kreativt ta sig längs hela sidorna och gå upp och ner mellan våningar. Då får man visserligen rör som går längs vägg på entreplan rakt uppifrån och ner men man slipper längsgående rör runt hela rum 'a la badrumsstuket.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad skogstomten

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Enskede
  • Antal inlägg: 102
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Dubbelt sÃ¥ bra finns inte (när man ska vara nöjd)
SV: 170m blev 142...
« Svar #28 skrivet: 17 april 2011, 17:55:21 »
Går också att förlägga rören i "Plastkanaler". Det är alltså såna rektangulära plastkananler som man vanligtvis drar elkablar i. Finns på tex Jula. Vi gjorde så i en källare och det blev kanondiskret. Dessutom enkelt att fästa upp kanalerna, fästa upp rören och sen snäpps locket på. Vi använde "prisolrör" vilka är svåra att få riktigt raka och snygga. Men inuti plastkanalerna syns dom ju inte alls. Finns olika dimensioner av plastkanaler så du hittar säkert något som passar.
Skogstomten

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: 170m blev 142...
« Svar #29 skrivet: 17 april 2011, 21:29:15 »
det är nu klart att jag kommer dra delar av rören via kattvinden. Och gå upp/ner på diskreta och smarta ställen.

Att dra rör i kattvind innebär en del nackdelar då det inte är varmt i kattvinden.. rören kommer isoleras samt att jag överväger att kunna snurra vätska även om strömmen går. Eller rör som inte pajjar om dom fryser på grund av elavbrott. Vi får se hur det blir med dessa detaljer.

Dem del av rören som måste gå inomhus mellan olika element kommer att dras synligt på väggen då dessa hamnar på ställen där det inte stör så mycket

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!