Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Stänga av FLP i minusgrader?  (läst 728 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Inloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • SkÃ¥ne, Sjöbo
Stänga av FLP i minusgrader?
« skrivet: 27 december 2019, 09:34:23 »
Försöker spara så mycket det går på uppvärmningen i stugan.

Det är ren luftvärme bestående av:

Varmvattenberedare frånluftsberedare DVI AWW204

som via 10 mm rör förvärmer uteluften till en

 CTC Lva1 elvärmeaggregat.

Har ställt denna på 15 grader inomhus.

Törs man stänga av frånluftsberedaren och köra med bara värmeaggregatet?

Som jag uppfattar det, är det DVI som ventilerar luften i huset. Således sparar jaf en del. Är dock orolig (vi har inga minusgrader ännu) att den kalla luften kan spränga dpm tunna förvärmningsrörern i LVAn .

Törs jag ha DVIn avstängd?.
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3525
  • Karma +2/-0
SV: Stänga av FLP i minusgrader?
« Svar #1 skrivet: 03 januari 2020, 12:29:34 »
Jag hade fokuserat på försöka upprätta två profiler, vara där och inte där. Antar det blir att skriva en lista med penna och papper vad som ska göras. Sätt in filterrengöring också på listan.

Inte där, innebär lite lägre ventilationsflöde och temperatur. Men tror inte du ska gå under 15 grader i alla fall, tycker 15 är vettigt för att hålla uppe verkningsgraden. Bättre att fokusera på få ner ventilationsflödet till rätt så lågt. Jag tror du får sämre ekonomi att stänga av beredaren. Bli av med direktverkade el och ventilationsflöde är det som går spara in på.
Se till att elvärmaren inte startar före prick på nollan, där finns en del att bespara oavsett profil. Den ska bara vara frostskydd för vattenburna paketet och kapacitetökare vid svinkyla.
Det går att överkursa detta området och spara ännu mer, men det kräver lite styrsystem och fler givare.

En sån DVI är ganska gammal, om avluftstemperaturen är nära noll så vet man att den gör ett bra jobb. DVI tar hand om den sugande delen av ventilationen. CTC är inkommande ventilation. Mät flödena så du har rätt luftbalans, där går det hämta lite om det är väldigt dålig balans idag.

Det hela borde inte bli så dyrt i drift om allt är i gott skick bara. Glöm inte att man vill inte ha ett tryggt elavtal från nätägaren. Ett bra rörligt elavtal vill man ha.


I framtiden när DVI packar ihop tror jag att du vill ha en frånluftsvärmepump igen, ingen tilluftsmodul inbyggd precis som nu. Pumpen ska klara flytande kondensering. Annars är systemet perfekt. Är stugan stor kanske Nibe 730 vore bra. Är den lite mindre så kan du välja en med lägre värmepumpskapacitet.
« Senast ändrad: 03 januari 2020, 12:32:29 av HBerggren »
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!