Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Köpa och installera färdiga ftx-system  (läst 16767 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ulfjonas

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: MalÃ¥
  • Antal inlägg: 126
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Köpa och installera färdiga ftx-system
« skrivet: 25 april 2014, 14:15:21 »
Hej!

Måste installera ett ftx-system i mitt hus då ventilationen är alldeles för dålig. Har självdrag och det fungerar dåligt efter att det installerades bergvärme.

På orten finns bara ett företag som kan installera ett system. Har bett dem om en offert på ett färdigt system.

Finns även företag på nätet som sätter ihop och ritar upp ett ftx-system för mellan 40000 - 50000 kr.

Klarar man att installera det själv? Optimera så att flödet är korrekt?

Vad skall man tänka på när man köper ett system? Vilket sorts aggregat skall man välja?

Tacksam för alla svar!

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Köpa och installera färdiga ftx-system
« Svar #1 skrivet: 25 april 2014, 15:12:14 »
Varför blev det sämre med bergvärme?
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29389
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Köpa och installera färdiga ftx-system
« Svar #2 skrivet: 25 april 2014, 16:42:09 »
Om TS eldade innan bergvärmen och frånluftskanalerna går via skorsten så blir självdraget sämre då skorsten blir kall.
Dock finns ingen ekonomi i att installera FTX, jag skulle nog istället köra på vanlig mekanisk frånluftsventilation.
En variant om man av ideologiska själ vill återvinna energin i frånluften är FLM (frånluftsmodul) som värmeväxlar frånluften mot köldbäraren.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Seglarvännen

  • Ingenjör
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 146
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Det finns fler möjligheter
SV: Köpa och installera färdiga ftx-system
« Svar #4 skrivet: 25 april 2014, 18:56:53 »
OJ, vilken skepsism som flödar i denna tråd. Vill nu TS ha FTX, så kanske någon kan ge lite bättre tips än att slå undan benen. Jag kan varmt rekommendera ett ventilationssystem som ger både Tilluft och Frånluft via ventkanaler. Har du ett ett 1-planshus förmodar jag att installationen blir smidigare med rören jämfört med ett 1,5 eller 2 plan. Ska du ha aggregatet på vinden, källare eller tvättstugan?
Trävilla 145 kvm -96, 1,5 plan, 3-glas, tilläggsisolerad vind, nyinstallerat FLVP-aggregat från Nilan (VPL15+Heatpipe), direktel, Värmepumpsvattenberedare (VPVB)Indol 190 installerad feb 2013, tätad krypgrund med avfuktare ACETEC (installerad 2011), belägen i Stockholmsområdet. årsförbrukning år 2012 16500 kWh; 2013 13500 kWh; år 2014 uppskattat till max 11500 kWh .

Luftburen värme effektivt komplement till direktelen? Svar: JA. Sparar ca 3500 kWh/år. Vi upplever en klar komforthöjning med jämnare temperatur i huset, inget kallras längre från tilluftsdonen.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7658
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Köpa och installera färdiga ftx-system
« Svar #5 skrivet: 25 april 2014, 19:14:35 »
Det handlar knappast om "skepsism" utan om betydligt mer ekonomiska lösningar. Tidigare sattes FTX in rätt ofta men nu när VP sätts in i nästan alla nya hus har det blivit undantag med FTX. Oftast sätter man en frånluftsmodul för ca 10 - 15 000:- i stället för ett FTX för 50 000:-. Och visst är det bättre komfort med ett FTX men det blir inte gratis.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad ulfjonas

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: MalÃ¥
  • Antal inlägg: 126
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Köpa och installera färdiga ftx-system
« Svar #6 skrivet: 25 april 2014, 19:28:29 »
Oj, här händer det grejer.

Vill ha ett ftx-system och är beredd att lägga dem pengar som behövs för att få bättre ventilation och inomhusklimat.

En frånluftsmodul känns inte som något bra alternativ. Har ett grundvattensystem där grundvatten pumps upp ur borrhålet, genom en extra värmeväxlare och sen in i bergvärmepumpen. Detta medför att jag alltid har minst 4 grader in och därför har rätt bra verkningsgrad året om.

Har en enplansvilla med källare. Hade tänkt dra ner i källaren via en garderob och då kommer jag åt tvättstuga och gillestuga.

Kommer placera aggregatet på vinden som är tom och det är lätt att dra alla rör och att placera aggregatet.

Utloggad SUNE73

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: STOCKHOLM
  • Antal inlägg: 1042
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • KUNSKAP ÄR MAKT!
    • Temp mätning
SV: Köpa och installera färdiga ftx-system
« Svar #7 skrivet: 25 april 2014, 20:02:29 »
Hej!

Måste installera ett ftx-system i mitt hus då ventilationen är alldeles för dålig. Har självdrag och det fungerar dåligt efter att det installerades bergvärme.

På orten finns bara ett företag som kan installera ett system. Har bett dem om en offert på ett färdigt system.

Finns även företag på nätet som sätter ihop och ritar upp ett ftx-system för mellan 40000 - 50000 kr.

Klarar man att installera det själv? Optimera så att flödet är korrekt?

Vad skall man tänka på när man köper ett system? Vilket sorts aggregat skall man välja?

Tacksam för alla svar!
Kan absolut rekommendera FTX, underbar inomhus miljö  tummenupp
En normalhändig klarar att installera ett FTX, absolut - jag har gjort det ::). Välj grova rör " ibland grövre än de som vent.ritaren rekomenderat ". Välj en storlek större vent.aggregat för att kunna köra med samma flöde vid lägre varvtal. En flexibel ljudd vid varje tilloch frånluftsvent, speciellt tilluft. Ett så energisnålt aggregat som möjligt- EC motorer är det som gäller idag. Pris på F7 filter, vissa kan vara riktigt dyra - räkna med att byta minst 1-2 ggr år. Vad jag vet så är Heru & Pingvin aggregaten bra.
Mitt fritidshus by.Ã¥r -00 1 1/2 plan total golvyta  ca 160kvm ca 18 grader Ã¥ret runt - IVT C5 100m BORRA, GOLVVÄRME I SPÃ…RADE SPÃ…NSKIVOR 100m2, TOTAL FÖRBRUKNING 4-5000kwh/Ã¥r 2000-2018 inkl HH EL

Nuvarande bostadshus by.år -77 1 plan i suterräng total golvyta 267m2 - Nibe F1255 4-16kw installerad 20150311, VVB Carrier 300/180 seriekopplad som volymförstorare, Borrdjup 180 m, 8 Radiatorer 1-rörs ca 80W/m2, ca 100m2 Golvvärme, Pool 20m3, Total förbrukning tidigare ägare ca 15000kwh, FTX Heru 130 EC startad 150715, Total förbrukning 10060 kwh 2019 inkl HH el.

Mitt fd bostadshus by.år -58 1 1/2 plan total golvyta 127m2 ca 21,8 grader året runt - NIBE 1215 7kw, 181M BORRA Ca 175 AKTIVT, 12 RADIATORER 80W/m2, ACC.TANK NIBE UKV100, FTX HERU 75, TOTAL FÖRBRUKNING 8-10000kwh/ÅR 2005-2013 INKL HUSHÅLLSEL

Utloggad Seglarvännen

  • Ingenjör
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 146
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Det finns fler möjligheter
SV: Köpa och installera färdiga ftx-system
« Svar #8 skrivet: 25 april 2014, 20:48:28 »
Oj, här händer det grejer.

Vill ha ett ftx-system och är beredd att lägga dem pengar som behövs för att få bättre ventilation och inomhusklimat.

Misstänkte att du redan bestämt dig, FTX går inte att jämföra med billigare alternativ, komforthöjningen överväger och du kan få ett helautomatiskt system med avancerad styrning för optimerad drift året runt. Om du väljer att koppla in vattenbatteri till Tilluft för extravärme vintertid och kyla sommmartid så passa på att kondensisolera samtliga Tilluftsrör och isolera även frånluftsrören väl så att du minimerar temperatursäkningar/höjningar från Frånluftsdon till växlare och från agg till Tilluftsdonen. Ett annat alternativ till vattenbatteri är att kika på ventaggregat med integrerad värmepump, typ Nilan.

Gällande ljuddämpare innan varje tilluftsdon anser jag onödigt, då du istället kan satsa på dubbla ljuddämpare modell större på Tilluften och kanske 1 st lättrensad ljuddämpare på frånluften då dessa kan bli kluriga att hålla rent efter ett par års drift. Man blir lika förvånad varje gång man kikar in i de skitiga frånluftskanalerna...
« Senast ändrad: 25 april 2014, 20:50:26 av Seglarvännen »
Trävilla 145 kvm -96, 1,5 plan, 3-glas, tilläggsisolerad vind, nyinstallerat FLVP-aggregat från Nilan (VPL15+Heatpipe), direktel, Värmepumpsvattenberedare (VPVB)Indol 190 installerad feb 2013, tätad krypgrund med avfuktare ACETEC (installerad 2011), belägen i Stockholmsområdet. årsförbrukning år 2012 16500 kWh; 2013 13500 kWh; år 2014 uppskattat till max 11500 kWh .

Luftburen värme effektivt komplement till direktelen? Svar: JA. Sparar ca 3500 kWh/år. Vi upplever en klar komforthöjning med jämnare temperatur i huset, inget kallras längre från tilluftsdonen.

Utloggad SUNE73

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: STOCKHOLM
  • Antal inlägg: 1042
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • KUNSKAP ÄR MAKT!
    • Temp mätning
SV: Köpa och installera färdiga ftx-system
« Svar #9 skrivet: 25 april 2014, 21:11:21 »
Gällande ljuddämpare innan varje tilluftsdon anser jag onödigt, då du istället kan satsa på dubbla ljuddämpare modell större på Tilluften och kanske 1 st lättrensad ljuddämpare på frånluften då dessa kan bli kluriga att hålla rent efter ett par års drift. Man blir lika förvånad varje gång man kikar in i de skitiga frånluftskanalerna...

Min erfarenhet är att en flexibel ljudd innan tilluftsdonet gör underverk bÃ¥de för systemljud och överhörning. Dessutom gör de installationen enkel med ett flexibelt rör direkt till donet. Skulle tro att det även kan vara ekonomiskt vettigt jämfört med  ytterligare en stor ljuddämpare som dessutom tar stor plats. Rengöringen är av egen erfarenhet inte ett problem dÃ¥ kanalen är närmast mynningen. Men det är klart att de flexibla är inte är lika lätta som ett rakt spiro.  tummenupp
Mitt fritidshus by.Ã¥r -00 1 1/2 plan total golvyta  ca 160kvm ca 18 grader Ã¥ret runt - IVT C5 100m BORRA, GOLVVÄRME I SPÃ…RADE SPÃ…NSKIVOR 100m2, TOTAL FÖRBRUKNING 4-5000kwh/Ã¥r 2000-2018 inkl HH EL

Nuvarande bostadshus by.år -77 1 plan i suterräng total golvyta 267m2 - Nibe F1255 4-16kw installerad 20150311, VVB Carrier 300/180 seriekopplad som volymförstorare, Borrdjup 180 m, 8 Radiatorer 1-rörs ca 80W/m2, ca 100m2 Golvvärme, Pool 20m3, Total förbrukning tidigare ägare ca 15000kwh, FTX Heru 130 EC startad 150715, Total förbrukning 10060 kwh 2019 inkl HH el.

Mitt fd bostadshus by.år -58 1 1/2 plan total golvyta 127m2 ca 21,8 grader året runt - NIBE 1215 7kw, 181M BORRA Ca 175 AKTIVT, 12 RADIATORER 80W/m2, ACC.TANK NIBE UKV100, FTX HERU 75, TOTAL FÖRBRUKNING 8-10000kwh/ÅR 2005-2013 INKL HUSHÅLLSEL

Utloggad Seglarvännen

  • Ingenjör
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 146
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Det finns fler möjligheter
SV: Köpa och installera färdiga ftx-system
« Svar #10 skrivet: 25 april 2014, 21:45:42 »
Min erfarenhet är att en flexibel ljudd innan tilluftsdonet gör underverk bÃ¥de för systemljud och överhörning. Dessutom gör de installationen enkel med ett flexibelt rör direkt till donet. Skulle tro att det även kan vara ekonomiskt vettigt jämfört med  ytterligare en stor ljuddämpare som dessutom tar stor plats. Rengöringen är av egen erfarenhet inte ett problem dÃ¥ kanalen är närmast mynningen. Men det är klart att de flexibla är inte är lika lätta som ett rakt spiro.  tummenupp
Jag kastar in handduken, flexibla vid varje tilluftsdon kanske ger den bästa komforten, men hur är flexibla på insidan? Ojämna och fulla med små hål som ska fånga upp ljudet? Där fastnar väl ett o annat kanske, inge flexibla på frånluften innan filtret borde inte vara lämpligt.
Trävilla 145 kvm -96, 1,5 plan, 3-glas, tilläggsisolerad vind, nyinstallerat FLVP-aggregat från Nilan (VPL15+Heatpipe), direktel, Värmepumpsvattenberedare (VPVB)Indol 190 installerad feb 2013, tätad krypgrund med avfuktare ACETEC (installerad 2011), belägen i Stockholmsområdet. årsförbrukning år 2012 16500 kWh; 2013 13500 kWh; år 2014 uppskattat till max 11500 kWh .

Luftburen värme effektivt komplement till direktelen? Svar: JA. Sparar ca 3500 kWh/år. Vi upplever en klar komforthöjning med jämnare temperatur i huset, inget kallras längre från tilluftsdonen.

Utloggad SUNE73

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: STOCKHOLM
  • Antal inlägg: 1042
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • KUNSKAP ÄR MAKT!
    • Temp mätning
SV: Köpa och installera färdiga ftx-system
« Svar #11 skrivet: 25 april 2014, 22:02:14 »
Jag kastar in handduken, flexibla vid varje tilluftsdon kanske ger den bästa komforten, men hur är flexibla på insidan? Ojämna och fulla med små hål som ska fånga upp ljudet? Där fastnar väl ett o annat kanske, inge flexibla på frånluften innan filtret borde inte vara lämpligt.

Ja de flexibla ljuddämparna är ojämna invändigt och samlar givetvis på sig en massa otrevligheter. Vet dock inte hur mycke mer det fastar där än i ett vanligt spiro eller en vanlig ljuddämpare. Sc:,h
Mitt fritidshus by.Ã¥r -00 1 1/2 plan total golvyta  ca 160kvm ca 18 grader Ã¥ret runt - IVT C5 100m BORRA, GOLVVÄRME I SPÃ…RADE SPÃ…NSKIVOR 100m2, TOTAL FÖRBRUKNING 4-5000kwh/Ã¥r 2000-2018 inkl HH EL

Nuvarande bostadshus by.år -77 1 plan i suterräng total golvyta 267m2 - Nibe F1255 4-16kw installerad 20150311, VVB Carrier 300/180 seriekopplad som volymförstorare, Borrdjup 180 m, 8 Radiatorer 1-rörs ca 80W/m2, ca 100m2 Golvvärme, Pool 20m3, Total förbrukning tidigare ägare ca 15000kwh, FTX Heru 130 EC startad 150715, Total förbrukning 10060 kwh 2019 inkl HH el.

Mitt fd bostadshus by.år -58 1 1/2 plan total golvyta 127m2 ca 21,8 grader året runt - NIBE 1215 7kw, 181M BORRA Ca 175 AKTIVT, 12 RADIATORER 80W/m2, ACC.TANK NIBE UKV100, FTX HERU 75, TOTAL FÖRBRUKNING 8-10000kwh/ÅR 2005-2013 INKL HUSHÅLLSEL

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Köpa och installera färdiga ftx-system
« Svar #12 skrivet: 25 april 2014, 22:13:19 »
Misstänkte att du redan bestämt dig, FTX går inte att jämföra med billigare alternativ, komforthöjningen överväger och du kan få ett helautomatiskt system med avancerad styrning för optimerad drift året runt. Om du väljer att koppla in vattenbatteri till Tilluft för extravärme vintertid och kyla sommmartid så passa på att kondensisolera samtliga Tilluftsrör och isolera även frånluftsrören väl så att du minimerar temperatursäkningar/höjningar från Frånluftsdon till växlare och från agg till Tilluftsdonen. Ett annat alternativ till vattenbatteri är att kika på ventaggregat med integrerad värmepump, typ Nilan.

Gällande ljuddämpare innan varje tilluftsdon anser jag onödigt, då du istället kan satsa på dubbla ljuddämpare modell större på Tilluften och kanske 1 st lättrensad ljuddämpare på frånluften då dessa kan bli kluriga att hålla rent efter ett par års drift. Man blir lika förvånad varje gång man kikar in i de skitiga frånluftskanalerna...
Tycker inte man enbart får högre komfort med ftx system när jag sovit över hos bekanta har jag stört mig på ljudet från tilluft donen visst låter det från mina frånlufts don också men på toa stör det inte lika mycket tycker jag. Kallraset är inte nått problem hos mig men känns naturligtvis om man sätter handen framför donen men det brukar inte jag göra så ofta men mitt system är inte injusterat så jag kan ev ventilera för lite eller för mycket och huset är knappast tätt heller så det drar nog på flera platser.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Bingoberra

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Linköping
  • Antal inlägg: 330
  • Karma +0/-0
  • Daikin Evolution surrar fint i pannrummet...
SV: Köpa och installera färdiga ftx-system
« Svar #13 skrivet: 25 april 2014, 23:24:40 »
Om det låter så mycket att man störs så är det ju feldimensionerat! Satsa på tysta don och rör som är dimensionerade så att hastigheten blir så låg som möjligt. Sätt rejäla dämpare närmast aggregatet som tar bort fläktljudet och eventuellt komplettera med fler närmare donen om du får resonansproblem.
120 kvm enplansradhus från 1960
Daikin Evolution 163 m borrhÃ¥l ca 153 m aktivt december 2013. Tilläggsisolerat vind december 2012. FTX Temovex 250S december 2012.

2007     2008     2009     2010     2011     2012  2013
16784   16141   17598   19954   17728  18151  16432 
Senaste 12 månaderna: 10851 (inkl hh-el)

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Köpa och installera färdiga ftx-system
« Svar #14 skrivet: 26 april 2014, 08:38:05 »
Jag har dämpare till frÃ¥nluften även om vissa rör är för klena 100 mm sÃ¥ lÃ¥ter det frÃ¥n alla donen trots ljuddämpare före och efter agg samt flexdämpare före nästan alla don och jag hör ingen skillnad pÃ¥ dom med dämpare ller inte  Sc:,h Det lÃ¥ter inte sÃ¥ det stör pÃ¥ toa eller i tvättstugan men jag ville inte ligga och lyssna pÃ¥ oljudet i sovrummet när det är knäpptyst i övrigt har svÃ¥rt att tro att man kan fÃ¥ ett sÃ¥ lÃ¥gt ljud sÃ¥ det inte hörs i tex ett tyst sovrum. Tror säkert att man kan vänja sig vid ljudet men att ftx enbart ger fördelar köper jag inte i alla fall inte om man bor pÃ¥ ett i övrigt tyst ställe.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!