Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Thermia Atlas 12 Firmware  (läst 2129 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Raffe

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Thermia Atlas 12 Duo
Thermia Atlas 12 Firmware
« skrivet: 17 augusti 2023, 15:21:15 »
Hej!

Är inte ny på forumet men ny gällandes att precis fått en ny VP installerad, en Thermia Atlas 12. Nördig och nyfiken som en är, vill jag se vilka inställningar som finns för att se vad som går/inte går att göra åstadkomma med nya pumpen (hade en 20år gammal Nibe tidigare, men begränsade inställningsmöjligheter). Första frågan som dyker upp är om jag ens har en nyare firmware installerad på den och, om inte, hur går jag till väga för att uppdatera den? Av erfarenhet vet jag att den firmware som är installerad vid installation kan redan vara föråldrad och nyare finns att tillgå för att få del av fler val, byggrättningar samt en mer optimerad gång.

Är firmware något jag själv kan uppdatera eller måste alltid det gå via en installatör?
Finns OTA (Over The Air) implementerad i dess OS eller är det kabel (USB) som gäller?

Tacksam om någon kan sprida lite information on detta.

MvH


Utloggad Bobone

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 170
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia Atlas 12 Firmware
« Svar #1 skrivet: 18 augusti 2023, 15:00:29 »
Om Internet är anslutet, laddas mjukvaran ned automatiskt OTA, men kräver en manuell åtgärd för installation.
En ikon (minns ej form) visas när det är dags.
Nyfiken:
Är visserligen inte imponerad av Thermias kundtjänst, men har du kontaktat dem?
« Senast ändrad: 21 augusti 2023, 12:27:46 av Bobone »
Thermia Atlas 18 Duo med 3 borrhål (2*100m + 1*170m).
Stort hus i tre plan + källare från 1929. 70/30 radiator/golvvärme samt omfattande varmvattencirkulation.
Tidigare 40 MWh med Thermia Villa från ’97 + el VVB/VVC, taktar nu mot 25 MWh… :-)
Husautomatisering med VeraPlus och HomeSeer.

Utloggad Raffe

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Thermia Atlas 12 Duo
SV: Thermia Atlas 12 Firmware
« Svar #2 skrivet: 18 augusti 2023, 15:30:24 »
Tack Bobone för svar, det uppskattas!

OK, så OTA funktionen är redan implementerad och igång, vilket låter lovande.
Jag har i talande stund version 12 (.001.005 har jag för mig) och har sett någonstans att det skall finnas en 13.x. Då borde alltså OTA'n notifera mig om detta, om jag tolkar dig rätt. Jag är ansluten till internet och kan styra pumpen (ja, väldigt begränsat visserligen) från mobilen/paddan/datorn så uppkopplingen funkar.

Har ej haft kontakt med kundtjänst ännu utan började rota här, varav jag inte kan svara på deras grad av "service" ännu ;) Syftar du på att jag bör kontakta dem för att de skall "pusha" ut en ny firmware eller hade du något annat i åtanke?

Utloggad Bobone

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 170
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia Atlas 12 Firmware
« Svar #3 skrivet: 21 augusti 2023, 12:24:14 »
Hej,
Jag kör version 13.0.
Har dessvärre endast uppdaterat en gång och minns inte om jag fick ställa in något dessförinnan.
Thermias bruksanvisning håller Nordkoreansk kvalitet, så min rekommendation är att vända dig till dem.
Det är deras ansvar om din installatör inte vet/kan.
« Senast ändrad: 21 augusti 2023, 12:29:20 av Bobone »
Thermia Atlas 18 Duo med 3 borrhål (2*100m + 1*170m).
Stort hus i tre plan + källare från 1929. 70/30 radiator/golvvärme samt omfattande varmvattencirkulation.
Tidigare 40 MWh med Thermia Villa från ’97 + el VVB/VVC, taktar nu mot 25 MWh… :-)
Husautomatisering med VeraPlus och HomeSeer.

Utloggad Raffe

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Thermia Atlas 12 Duo
SV: Thermia Atlas 12 Firmware
« Svar #4 skrivet: 05 september 2023, 22:29:26 »
Bifogar en liten "bildsekvens" från när jag uppdaterade min Atlas 12 från firmware 12.1 -> 13.0.
Ursäkta den dåliga bildkvalitén men jag hoppas det som är väsentligt kommer fram.

1. Bild 1: Ikonen som nämnes tidigare som talar om att det finns en nyare firmware är inringad
2. Bild 3: Uppdateringen startas här!
3. Resten: Sen är det bara att vänta medans firmware laddats ner, installeras, verifieras, pumpen startar om, konfigurerar sig och är slutligen klar.

Slå slutligen på pumpen igen via Driftläge!

Tog totalt ca 5 min!
Alla inställningar är kvar från innan uppdateringen och inget mer behöver göras!
« Senast ändrad: 05 september 2023, 22:34:57 av Raffe »

Utloggad Bobone

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 170
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia Atlas 12 Firmware
« Svar #5 skrivet: 08 september 2023, 11:58:04 »
Fick du göra något för att få ikonen?
V13 har funnits sedan många månader tillbaka.

Aha! Såg nu i din 3:e bild att det finns ett reglage för att aktivera OTA.
« Senast ändrad: 08 september 2023, 11:59:46 av Bobone »
Thermia Atlas 18 Duo med 3 borrhål (2*100m + 1*170m).
Stort hus i tre plan + källare från 1929. 70/30 radiator/golvvärme samt omfattande varmvattencirkulation.
Tidigare 40 MWh med Thermia Villa från ’97 + el VVB/VVC, taktar nu mot 25 MWh… :-)
Husautomatisering med VeraPlus och HomeSeer.

Utloggad Raffe

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Thermia Atlas 12 Duo
SV: Thermia Atlas 12 Firmware
« Svar #6 skrivet: 08 september 2023, 17:11:47 »
Nej, jag gjorde inget utan ikonen fanns där direkt när jag gick in i "installation" läge (dvs när man anger koden 607080 efter att ha tryckt på "låset")

Jag tolkar det alltså som att programvaran KOLLAR om det finns en nyare version hela tiden och påtalar då detta genom att visa ikonen ifråga.
Man måste därefter aktivt starta OTA uppdateringen. Först då LADDAR pumpen ner den nya versionen samt installerar den.

När du är i "vanlig" läge ser du alltså inte ikonen utan endast när du är i "installation" läge (och det finns en nyare version). Detta betyder att du måste då och då gå in i "installation" läge för att kika efter eventuella uppdateringar, om sådana finns.

hyllengren

  • Gäst
hyllengren
SV: Thermia Atlas 12 Firmware
« Svar #7 skrivet: 10 oktober 2023, 09:06:10 »
NÃ¥n som haft problem med att den inte hittar uppdateringen?
Det står att den letat efter uppdatering och jag är på senaste versionen, men jag är på 11 nånting så det stämmer ju inte.

Thermia säger bara att jag ska kontakta installatören, och de vill ha 2600 för att komma och uppdatera Sc:,h

Utloggad Bobone

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 170
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia Atlas 12 Firmware
« Svar #8 skrivet: 10 oktober 2023, 21:47:45 »
1. Utgår ifrån att du har internet och kommer åt Thermia online?
2. Har du rätt maskinmodell inställd?
3. Har du testat att start om/bryta strömmen? (Ctrl-alt-del, typ.  tOOmten)
« Senast ändrad: 10 oktober 2023, 21:49:16 av Bobone »
Thermia Atlas 18 Duo med 3 borrhål (2*100m + 1*170m).
Stort hus i tre plan + källare från 1929. 70/30 radiator/golvvärme samt omfattande varmvattencirkulation.
Tidigare 40 MWh med Thermia Villa från ’97 + el VVB/VVC, taktar nu mot 25 MWh… :-)
Husautomatisering med VeraPlus och HomeSeer.

Axelvadd

  • Gäst
Axelvadd
SV: Thermia Atlas 12 Firmware
« Svar #9 skrivet: 12 januari 2024, 13:49:25 »
NÃ¥n som haft problem med att den inte hittar uppdateringen?
Det står att den letat efter uppdatering och jag är på senaste versionen, men jag är på 11 nånting så det stämmer ju inte.

Thermia säger bara att jag ska kontakta installatören, och de vill ha 2600 för att komma och uppdatera Sc:,h
Fick du någon rätsida på att hitta uppdateringar? Jag har samma problem.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!