Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: F370 Krav pÃ¥ USB minne vid loggning? LÖST > FORMATERING MÃ…STE VARA FAT32  (läst 2217 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad adbsos

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 40
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nibe F370 (fw 9071R5), Mitsubishi 20ZJX
Blev inspirerad att logga så jag åkte till Inet och köpte ett Samsung USB minne med liten formfaktor men maxat kapacitet, blev 64 GB / USB3.1.

Kopierade av LOG.SET fil från "mysman" och satte in minnet, inget hände på FLVP displayen, konstigt.
Nu ser jag att filsystem är "exFat", aldrig hört talas om det förut....

Letade reda på det gamla Transcend 4 GB USB minnet (FAT 32) som jag använde häromdagen för att uppgradera firmware, rensade och droppade dit samma LOG.SET fil. När jag stoppade in det gamla USB minnet dök nya menyval upp på displayen för min F370..

Är det så att min F370 installerad december 2014 inte kan hantera 64 GB USB minne (USB 3.1)?
Får köpa nytt minne men vilken MAX kapacitet vågar jag köpa och likaså är jag osäker på USB version stödet?

Via meny-systemet (höger klicka på USB minnet i filhanteraren) på WIndows 10 dator kunde jag inte finna valet FAT32, enbart NTFS och exFAT.
Har testat att formatera om till NTFS, 8 / 4 / 2 GB, FLVP visar aldrig menyval för logging.
Formaterade som exFAT med olika storlekar, funkade inte.

Fann ett gammalt SanDisk Cruzer Blade USB-minne, 30 GB, FAT32 som fungerade.
Frågan kvarstår vilka är USB kraven för en 6 år gammal F370 för jag vill köpa 2 identiska för att snabbt kunna byta vid loggning.
Känns som att ett krav är FAT32 men vilken är maxkapaciteten?

Om FAT32 är ett Nibe krav blir minnets användbara max-storlek 32 GB,
(enligt äldre trådar skapas det dagliga loggfiler betydligt mindre än 4GB vilket är max filstorlek för FAT32).

« Senast ändrad: 27 januari 2021, 13:48:23 av adbsos »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: F370 Krav/begränsningar på USB minne vid loggning?
« Svar #1 skrivet: 22 januari 2021, 09:00:44 »
Hej!
Jag tror det är FAT32 som gäller.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Pierrelu

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: BÃ¥lsta
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: F370 Krav/begränsningar på USB minne vid loggning?
« Svar #2 skrivet: 22 januari 2021, 09:14:02 »
Tror mina filer när jag loggar varje minut blir ca 1.5mb
1.5 mb x 365 = 550mb / 0.5gb. Så jag tror inte du behöver så stora minnen.

Tycker det ska gÃ¥ att formattera till rätt format, vet ej om tillverkarna formaterar i olika format.  Sc:,h
 Jag köpte följande pÃ¥ NetonNet och det funkade direkt ur kartongen. (Rensade pÃ¥ allt som var förinstallerat pÃ¥ minnet dock)
https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/datortillbehor/lagring/usb-minne/sandisk-ultra-fit-16gb-usb-3-1/1002876.8917/

Lycka till!
1999 Sävsjö trähus, 148 kvm på 1 plan. Platta på mark med golvvärme.
2019/11 Nibe F370 installerad .
2022/05 Daikin XRH40 installerades

Tillträdde Juni 2020
2021 - 15897 kwh total, 13500 kwh uppvärmning varav ~8500 kwh elpatron
2022 -

Utloggad adbsos

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 40
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nibe F370 (fw 9071R5), Mitsubishi 20ZJX
SV: F370 Krav/begränsningar på USB minne vid loggning?
« Svar #3 skrivet: 22 januari 2021, 13:55:00 »
Tack för hjälpen, beställt 2 USB minnen som skall funka enligt Pierrelu.

Inatt testade jag hur man gör för att formatera FAT32 från en Windows 10 dator eftersom den vanliga vägen via filhanterarens GUI bara har NTFS och exFAT som möjliga val.
Googlade lite efter säkra möjligheter, vill inte ladda hem infekterade program.

64 GB USB 3.1 Samsung minne

Test 1 - Command line interface som admin, körde "format" såg ut att fungera 1-99% klart, slutade med "failure" pga för stort minne.

Test 2 - Laddade hem sw från Ridgecrop, behöver ej installeras, man startar det "RUN" och sedan använder ett tillfälligt GUI fönster.
Det fungerade fint, nu har jag formaterat om mitt 64 GB minne och lyckats få igång någon form av loggning från F370 installerad december 2014 med senaste FW F370_v9071R5.

# # #

Har försökt att förstå vilka parametrar som min FLVP kan logga, har läst men inte till fullo förstått
https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=61496.0
https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=66157.0


På Nibes hemsida fann jag program "https://proffs.nibe.se/upload/NEW/Support/Kommunikation/NIBE%20ModbusManager%201.0.9%20%5bv8310%5d%20Setup.exe", är det bästa källan för att förstå vilka SET.LOG parametrar min F370 kan logga eller finns det bättre källa tex dokument?

Bifogar min testloggning idag, några kolumner förstår jag kommer att vara blanka för jag har inga givare på inkommande matning L1-L3, tider för kompressorn kanske kommer om jag lugnar mig....

# # #
Uppdatering 2021-01-26 : Idag kom de 2 beställda 16 GB SanDisk USB 3.1.
Rensade bort all sw på USB minnena och kollade formateringen vilken var FAT32.
Uppdaterat "Ämne"

« Senast ändrad: 26 januari 2021, 18:10:54 av adbsos »

Utloggad v060849

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
Hade problem med att USB-sticka inte alltid accepterades av min F470. I en dialog med NIBE fick jag följande svar:

"Vi rekommenderar att man använder ett litet USB, helst 2GB och formaterar det i FAT32.
 Man behöver inte partitionera eller förse den med nÃ¥gon enhetsbeteckning.
 USB-uttaget är ett standarduttag och slitaget blir som pÃ¥ vanliga USB-uttag.
 Ibland har displayen svÃ¥rt att hitta USB-stickan och dÃ¥ hjälper det som du skriver att starta om displayen. (kommentar: dvs stänga av värmepumpen en kort stund)
Loggningsfunktionen är till för att kunna logga produkterna när man felsöker. Man sätter in USB:n och låter den logga över en längre tid."

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4718
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
 NIBE SVAR  USB-uttaget är ett standarduttag och slitaget blir som pÃ¥ vanliga USB-uttag.

Ska man hÃ¥lla pÃ¥ att logga med USB som till och frÃ¥n kanske ofta, sÃ¥ sätter man dit en USB-skarvsladd som kan bytas enkelt och billigt. USB-uttag  i VP kostar nog mÃ¥nga tusen dÃ¥ den är integrerad med ett kort.

Utloggad adbsos

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 40
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nibe F370 (fw 9071R5), Mitsubishi 20ZJX
Fyller på med USB loggning erfarenheter.

Isamband med HP-larm stoppade jag en loggning som gått i över ett år.
Tankade hem loggfilerna via datorns USB ingång.
Gått om ledigt utrymme på USB minnet.

Stoppade in minnet i F370:an, hände inget, testade med ett annat USB minne, samma sak att inget händer. Fann en gammal tråd om annan Nibe ägare där värmepumpen inte detekterar USB minnet och då visas inget i displayen.

Idag när jag felsökte efter 3:dje HP larmet på 2 dygn så startade jag om FLVP och nu visades meny valet på displayen.
Aktiverade loggning varje minut.

Reboot = norsk reset verkar krävas ibland.

En annan observation när det inte gick att aktivera USB loggningen var att USB minnet blev väldigt varmt när det satt i F370:an.
Får kolla senare om detta är standard.
« Senast ändrad: 22 juni 2023, 17:14:09 av adbsos »

Utloggad adbsos

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 40
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nibe F370 (fw 9071R5), Mitsubishi 20ZJX
Har haft 3 reperatörer den senaste 7 dagarsperioden.
Till min stora förvåning försvann mitt Samsung 64 GB USB minne efter reperatörbesök nr 2.

Har bett firman att återlämna USB minnet, fick ett helt annat minne av normallängd så dörren går inte att stänga.

Tips/Slutsats: Stoppa loggning och tag bort USB minne innan reperatör kommer.

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1734
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
Har haft 3 reperatörer den senaste 7 dagarsperioden.
Till min stora förvåning försvann mitt Samsung 64 GB USB minne efter reperatörbesök nr 2.

Har bett firman att återlämna USB minnet, fick ett helt annat minne av normallängd så dörren går inte att stänga.

Tips/Slutsats: Stoppa loggning och tag bort USB minne innan reperatör kommer.

Va surt! Säg att du hade generalplanen på det microchipet!
Ni som fattar, fattar  8)

Edit: Äsch, jag kan inte diskriminera en hel generation... här har ni!

« Senast ändrad: 15 februari 2024, 15:04:19 av kWhalp »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!