Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: lägsta KB diff pÃ¥ max CPhastighet är det bra?  (läst 3637 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Remo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 1084
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: lägsta KB diff på max CPhastighet är det bra?
« Svar #15 skrivet: 02 februari 2012, 23:38:21 »
Nibe 1225-8 har en 170W pump med tre hastighetslägen. Har hittills kört på läge 2, så gissningsvis ökar effekten kanske 70W, VPn drar ungefär 2kW så det blir en ökning med 3%...
När det gäller diffen så har jag nu ungefär KBdelta 3 ºC och där ska man väl ligga enligt de flesta men min fundering är ju om det går att pressa gränsen för tillskott några utomhusgrader till.
------------------------------------------
Hoppsan, blev Dignitär nu, får man vara så undrande längre?

bopakoster : har du digital elmätare till VP:n så kan du se hur mycket pumpen dra med dom hastigheterna
som du har. Min pump drog inte alls så mycket som det står skylten.
Annars hade jag precis samma syfte att slippa tillägs elen. Och om man lyckas med det bara för att ändra
hastigheten pÃ¥ en Cp sÃ¥ spelar inte effekten nÃ¥gonting.   

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: lägsta KB diff på max CPhastighet är det bra?
« Svar #16 skrivet: 02 februari 2012, 23:40:05 »
Vet du redan vart temp-gränsen går är det ju bara att öka farten ett snäpp och se om det blir någon skillnad. Om du inte vet vart gränsen går borde ju detta testas fram först. och så får man väl ge det ett dygn som roland skrev.
Rätt så, jag har ju isolerat lite till och börjat med isolerglasrutor sen förra vintern, då klarade jag -5 ºC, nu har jag -10 ºC och VBfram ligger på 45 och stigande mot VB bör på 44 så det ser lovande ut dels att jag fått bättre klimatskal och dels att jag kan vänta lite på testet, vi får snart ännu kallare och vinden ökar från 5 till 10m/s.
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: lägsta KB diff på max CPhastighet är det bra?
« Svar #17 skrivet: 02 februari 2012, 23:43:44 »
bopakoster : har du digital elmätare till VP:n så kan du se hur mycket pumpen dra med dom hastigheterna som du har. Min pump drog inte alls så mycket som det står skylten.
Annars hade jag precis samma syfte att slippa tillägs elen. Och om man lyckas med det bara för att ändra hastigheten på en Cp så spelar inte effekten någonting.
Nej jag har Rickards begagnade, den visar effekten som ett svartstreck med indelningarna 0-1,1-3, 3-10 kW, så det är överkurs för den mätaren.
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!