Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Gasbrist?  (läst 3200 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikael Brunström

  • Gäst
Mikael Brunström
Gasbrist?
« skrivet: 05 februari 2019, 15:18:15 »
Hej
Har en panasonic cs-he9dke som som ger dålig värme
Dåligt flås i den med,står man med innerdelen mot sig så slutar man känna av luften som kommer av fläkten.
Och jag har varit noga med att göra rent filtrena en gång i månaden så den är igen dammad.
Den börjar att bli gammel men får inga felkoder.
Misstänker att det är dåligt med gas?
Har pratat med en lokal kylfirma och fick ett pris på 3500:-ca,för att komma och provtrycka och fylla på gas.
Vet ju inte om detta är felet men någon som erfarenhet av dessa pumpar,kanske någon teori?

Mvh Micke

Utloggad Lacken

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
SV: Gasbrist?
« Svar #1 skrivet: 05 februari 2019, 16:12:58 »
Fungerar pumpens avfrostningar?? Och hur ser utedelens förångare ut innan pumpen avfrostar?? Frostar den på jämnt och fint över hela förångaren eller kan du se lite olika band med påfrostning på förångaren??

Mikael Brunström

  • Gäst
Mikael Brunström
SV: Gasbrist?
« Svar #2 skrivet: 05 februari 2019, 18:00:18 »
Fungerar pumpens avfrostningar?? Och hur ser utedelens förångare ut innan pumpen avfrostar?? Frostar den på jämnt och fint över hela förångaren eller kan du se lite olika band med påfrostning på förångaren??

Jag har aldrig plockat av kåpan på kompressorn och haft den i drift samtidigt, så hur det ser ut där under gång vet jag inte,men det blir ingen synlig isbildning om man ser på kompressor på utsidan under drift.
Sen vet jag att det har vart mycket mer vatten under kompessorn tidigare,så det känns som den avfrostar mer sällan nu.
Tidigare år har man fått gått ut med spett och ta bort massa is under.
Efter avfrostning så startar den upp på högre varv på fläkten på innerdelen men så går den fort ner i varv,det är som den inte orkar ge mer värme,och att den får sänka hastigheten av fläkten för att inte kyla??
Innerdelen står på heat på fjärrkontroll.
Tror det va 4år sen jag fick hit en kylmontör och bytte fläktmotorn för att den börja väsnas,annars har den gått klockrent.
Har den avstängd på sommaren.
Blev lite mycke text men försöker få med allt som man märker är skillnad jämmfört med när den gick som den ska.
Tack på förhand
Mvh Micke

Mikael Brunström

  • Gäst
Mikael Brunström
SV: Gasbrist?
« Svar #3 skrivet: 05 februari 2019, 19:09:58 »
Va ut och såg på baksidan kompressorn att det var en jämn yta med frost på (lamellerna)
Mvh Micke

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2435
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Gasbrist?
« Svar #4 skrivet: 05 februari 2019, 19:17:59 »
och du har gått igenom alla felkoderna mha fjärrkontrollen?
du kan ha givare fel på innedelen (vanligt) men det brukar sätta felkod

Mikael Brunström

  • Gäst
Mikael Brunström
SV: Gasbrist?
« Svar #5 skrivet: 05 februari 2019, 20:02:26 »
Hej igen
Har tryckt pÃ¥ check pÃ¥  fjärrkontrollen,
Men inte fått något felmeddelande eller koder som jag har läst om som kommer upp.
Mvh Micke

Mikael Brunström

  • Gäst
Mikael Brunström
SV: Gasbrist?
« Svar #6 skrivet: 05 februari 2019, 21:00:16 »
Gjorde en ny check nu,antagligen hade jag gjort fel förut :o.
Fick en felkod nu  H98 har jag som felkod
NÃ¥gon som vet?
Mvh Micke

Utloggad Lacken

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
SV: Gasbrist?
« Svar #7 skrivet: 05 februari 2019, 21:12:35 »
Panasonic felkod H98 – Högtrycksskydd i innedelen – Igensatta luftfilter / Luftcirkulationen felaktig

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Gasbrist?
« Svar #8 skrivet: 05 februari 2019, 21:15:28 »
Högtrycksskydd

Kan ha varit skitiga filter/innerdel eller givarfel som den larmat på någon gång , nu blinkar väl inte timerlampan så det är ett gammalt fel.

Har du gjort någon ordentlig rengöring av innerdelen då den troligen är 12-14 år gammal ?

Blev en kopia pÃ¥ lackens inlägg ser jag  tummenupp
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Mikael Brunström

  • Gäst
Mikael Brunström
SV: Gasbrist?
« Svar #9 skrivet: 05 februari 2019, 21:24:08 »
Har som sagt varit noga och gjort ren filterna ofta,
Kan inte säga att det är speciellt dammit på lamellerna dom är till och med ganska blanka.
Hade en som va hemma för 2 år sen och tvätta av lamellerna på innerdelen!?? help.
Någon som kan ge något tips på hur jag ska göra?
Kanske dags för en tvätt?
Mvh Micke

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Gasbrist?
« Svar #10 skrivet: 05 februari 2019, 21:31:33 »
Går det inte att forcera värmen med att ställa den på 30 grader och full fläkt så är det troligen tempgivaren på innerdelen som är defekt eller soppabrist.

Givaren är väl det du kan köpa skapligt billigt på nätet och byta själv eller om du kan mäta upp den.
Är det soppabrist eller kompressorn som är problemet så får du nog fråga dig hur många tusenlappar det är värt att hålla på med kanske lite konstgjord andning
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Mikael Brunström

  • Gäst
Mikael Brunström
SV: Gasbrist?
« Svar #11 skrivet: 06 februari 2019, 06:58:41 »
Tack alla som har hjälpt till
FÃ¥r bli en grundlig tvätt av lamellerna pÃ¥ innerdelelen till helgen.  tummenupp
Mvh Micke

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Gasbrist?
« Svar #12 skrivet: 06 februari 2019, 08:36:22 »
Glöm inte bort fläkttrumman när du ändå håller på och se till så då till att inga balansvikter på trumman trillar bort.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Mikael Brunström

  • Gäst
Mikael Brunström
SV: Gasbrist?
« Svar #13 skrivet: 06 februari 2019, 09:33:46 »
Hur gör man ren fläkttrumma på bästa sätt?
Förstår att det är mycket jobb och skuva ner den.
Vågar man tvätta av den på plats?
Tips på regöringsmedel?
Såg att dom har nåt bra på elon för värmepumpar.
Mvh Micke

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2435
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Gasbrist?
« Svar #14 skrivet: 06 februari 2019, 18:29:16 »
Har du en ångtvätt så är det geswint

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!