Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: FrÃ¥gor om ny vattenmantlad kamin - acktanktemp och drag/effekt  (läst 663 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad dhim

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
Hej VP-forum!

Har än så länge smugit runt i skuggorna, läst och lärt mig jättemycket här. Men nu behöver jag hjälp med lite expertkunskap och ev killgissningar för att finjustera det sista i mitt system.

Har efter många års sparande och maxning av bostadslån investerat i ett nytt värmesystem. Innan fanns ingen riktig värme i huset och vi hade Clas-Ohlson radiatorer i sov och bad samt en gammal gjutjärnskamin Jötul n04 i vardagsrummet.
Det gick åt en jäkla massa ved för att hålla värmen på vintern och efter några timmars eldande blev innetempen duglig. Jättevarmt i vardagsrummet och fortfarande rätt kall i badrummet längst bort. Men på morgonen var det tillbaka på 5-8 grader i vardagsrummet och vi fick börja om att elda på igen.

Nu har vi bergvärme och det har fungerat väldigt bra. Förutom när det var -12 grader här nu nyligen och innetempen låg på 12 grader. Så fort det är över 0 grader är allt kanon. Vi siktar på en innetemp på 17-18 grader.

Nu till vårt senaste tillskott, den vattenmantlade kaminen, där frågorna och funderingarna dyker upp.
Har proveldat nu i 2-3 dagar och har gjort några observationer.

  • Kaminen har en styrning som känner temp i kaminens mantel samt topp och botten pÃ¥ acktanken och reglerar därefter spjället till tilluften och pumpen som laddar acktanken. Nu när vi eldat sÃ¥ har vi provat att maxa med torr fin ask- och björkved men vi kommer aldrig upp i mer än runt 75 grader i manteln. När jag sett att det ganska snabbt borde kunna stiga upp till 85 grader. Mellan sek 6-35 pÃ¥ denna video https://www.youtube.com/watch?v=_h2jy9ZEF28


    Detta tror jag kan bero på draget? Min kamin brinner inte riktigt lika intensivt som den på videon. Externa tilluftsinsuget är dimensionerat 125mm men de som satt dit den har förminskat till 100mm. Röret är 4m långt och tar luft utifrån. Kan denna förminskning spela stor roll? Får en känsla av det när jag ser elden brinna.
    Rökröret är 180mm och övergår till skorstenen till ett ovalt skorstensrör med motsvarande area. Skorstenen är 6 meter från där rökröret går in i skorstenen. Kan detta påverka mycket, att det är ett ovalt skorstensrör?
  • Kaminen kommer som sagt upp till mellan 68-75 grader under eldningen. Vi har eldat i 6-7h som mest och tempen i manteln har legat där hela tiden. Trots det kommer tempen i botten inte i närheten av av 70-75 grader utan gÃ¥r som mest upp till runt 40. Känns som att det ska gÃ¥ att ladda upp hela tanken till samma temp? Ska det vara sÃ¥ eller vad beror det pÃ¥?

https://i.postimg.cc/ncfsWm41/IMG-2499.jpg
https://i.postimg.cc/Z5VC0D1f/IMG-2500.jpg
https://i.postimg.cc/rw8DVLY0/IMG-2501.jpg
https://i.postimg.cc/WbmDc4Sc/IMG-2502.jpg
Hus byggt 1930
240m2 uppvärmd bostadsyta (projekterat 360m2)
Extremt dålig isolering, gamla ruttna fönster, oisolerad vind

Nibe s1155 16kw - 2x150m borrhål
Värmebaronen Aqualux Teknik 750l
Aquaflam 25kw vattenmantlad braskamin

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Jag kan väl börja med en killgissning.
Styrningen av dragspjället måste justeras in.
De flesta vedpannor har en sån lösning och samtliga måste justeras in, gissar att själva styrningen är nån temperaturkänslig grej som inte blir exakt inställd på fabriken utan det krävs lite eldning innan man hittar rätt läge på detta.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad dhim

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
SV: Frågor om ny vattenmantlad kamin - acktanktemp och drag/effekt
« Svar #2 skrivet: 26 januari 2024, 16:26:13 »
Tack för gissningen :)

Det är två spjäll på den. Det som styr tilluften är reglerat av styrningen och när den kör nu så står den på 100% öppet pga att jag har ställt in tempen i manteln på 85 grader. Vilket den aldrig kommer upp till.

Det andra spjället är ovanför och öppnas och stängs manuellt. Även det har jag haft helt öppet när jag eldat.
Hus byggt 1930
240m2 uppvärmd bostadsyta (projekterat 360m2)
Extremt dålig isolering, gamla ruttna fönster, oisolerad vind

Nibe s1155 16kw - 2x150m borrhål
Värmebaronen Aqualux Teknik 750l
Aquaflam 25kw vattenmantlad braskamin

Inloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4721
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
Det laddas då med en laddomat mot tanken, i den sitter en termostat som är på 72 C i leverans. pumpen som laddar kanske går med för hög fart, prova att sätta ner farten ett snäpp. Men bevaka att inte kaminen börjar att koka. Tar du ut värmen från tanken med en shunt då eller. Hur är det kopplat med tank och VP.

Utloggad dhim

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
SV: Frågor om ny vattenmantlad kamin - acktanktemp och drag/effekt
« Svar #4 skrivet: 26 januari 2024, 17:02:50 »
Citera
Det laddas då med en laddomat mot tanken, i den sitter en termostat som är på 72 C i leverans. pumpen som laddar kanske går med för hög fart, prova att sätta ner farten ett snäpp. Men bevaka att inte kaminen börjar att koka. Tar du ut värmen från tanken med en shunt då eller. Hur är det kopplat med tank och VP.

Det är en slinga med rör från och till kaminen där det sitter en pump (laddomat?). Den pumpen styrs av styrningen till kaminen och börjar pumpa cirkulera när vattnet är 48 grader (kan ändras). Då cirkulerar vattnet bara i den slingan. Tills det att vattnet bli 63 grader. Då öppnas två termiska ventiler (se bild) som då ska börja mata in vatten från tanken in i slingan där.
Den pumpen står på steg 2 av 3 så kan prova att sänka den.

Cirkulationspumpen är alltid igång och styrs av en shunt som styrs av VP. Också på bild.
Hus byggt 1930
240m2 uppvärmd bostadsyta (projekterat 360m2)
Extremt dålig isolering, gamla ruttna fönster, oisolerad vind

Nibe s1155 16kw - 2x150m borrhål
Värmebaronen Aqualux Teknik 750l
Aquaflam 25kw vattenmantlad braskamin

Inloggad BiggerDigger

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 631
  • Karma +0/-0
  • vedeldare
Jag har 80 grader på termostaten till min vedpanna.
Totaltelförbrukning 6100kw/år

calmar v33 vedpanna 1500 liter acktankar,170kvadrat+100 kvadrat uppvärmd källare byggt -54

Eldar en kubik ved i veckan. Det brinner bra där inne i pannan!

En FH35 installerad 2014. Fungerar ännu bra.

Utloggad dhim

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
SV: Frågor om ny vattenmantlad kamin - acktanktemp och drag/effekt
« Svar #6 skrivet: 26 januari 2024, 17:54:40 »
Citera
Jag har 80 grader på termostaten till min vedpanna.

Så först när det är 80 grader i "laddkretsen" börjar du ladda acktanken?
Hus byggt 1930
240m2 uppvärmd bostadsyta (projekterat 360m2)
Extremt dålig isolering, gamla ruttna fönster, oisolerad vind

Nibe s1155 16kw - 2x150m borrhål
Värmebaronen Aqualux Teknik 750l
Aquaflam 25kw vattenmantlad braskamin

Inloggad BiggerDigger

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 631
  • Karma +0/-0
  • vedeldare
Yepp. Sen när tanken är 80 i botten så går det ladda på mer. Har nog haft närmre 85 i botten nån gång och 90 i toppen.

« Senast ändrad: 26 januari 2024, 18:15:57 av BiggerDigger »
Totaltelförbrukning 6100kw/år

calmar v33 vedpanna 1500 liter acktankar,170kvadrat+100 kvadrat uppvärmd källare byggt -54

Eldar en kubik ved i veckan. Det brinner bra där inne i pannan!

En FH35 installerad 2014. Fungerar ännu bra.

Utloggad dhim

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
SV: Frågor om ny vattenmantlad kamin - acktanktemp och drag/effekt
« Svar #8 skrivet: 26 januari 2024, 18:44:52 »
Citera
Yepp. Sen när tanken är 80 i botten så går det ladda på mer. Har nog haft närmre 85 i botten nån gång och 90 i toppen.

Låter helt kanon ju! Det låter som en våt dröm för mig att uppnå och borde vara möjligt tycker jag.

Någon tanke om varför min acktank aldrig blir mer än maximalt 42 i botten? Den konstanta förbrukningen är högre än vad kaminen i dagsläget laddar på kanske? Får kanske inte ut de 20kw mot vatten som den ska kunna ge? Kanske pga otillräckligt drag? Något annat?
Hus byggt 1930
240m2 uppvärmd bostadsyta (projekterat 360m2)
Extremt dålig isolering, gamla ruttna fönster, oisolerad vind

Nibe s1155 16kw - 2x150m borrhål
Värmebaronen Aqualux Teknik 750l
Aquaflam 25kw vattenmantlad braskamin

Inloggad BiggerDigger

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 631
  • Karma +0/-0
  • vedeldare
Hur stor är tanken?
Totaltelförbrukning 6100kw/år

calmar v33 vedpanna 1500 liter acktankar,170kvadrat+100 kvadrat uppvärmd källare byggt -54

Eldar en kubik ved i veckan. Det brinner bra där inne i pannan!

En FH35 installerad 2014. Fungerar ännu bra.

Inloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4721
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
Vilken temp har du ut från tanken till huset. det med att ladda en tank, kan vara lite marigt. Angående laddningen så kan det vara så att kaminen värmer till temp. Men inte så pass att du får fart på flödet, det är inte många liter som går till tanken om returen är kall.

Inloggad BiggerDigger

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 631
  • Karma +0/-0
  • vedeldare
Börja med varför har ni 12 grader inne när det är -12 ute? Bergvärme i all ära men det funkar ju inte. Får du inte ut värmen eller har ni dåligt med isolering?

Vad ligger värmebehovet vid 0 grader ute och + 20 inne?
Totaltelförbrukning 6100kw/år

calmar v33 vedpanna 1500 liter acktankar,170kvadrat+100 kvadrat uppvärmd källare byggt -54

Eldar en kubik ved i veckan. Det brinner bra där inne i pannan!

En FH35 installerad 2014. Fungerar ännu bra.

Utloggad dhim

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
SV: Frågor om ny vattenmantlad kamin - acktanktemp och drag/effekt
« Svar #12 skrivet: 26 januari 2024, 22:00:56 »
Citera
Hur stor är tanken?

750 liter varav 160 l är vv-beredare.


Citera
Vilken temp har du ut från tanken till huset. det med att ladda en tank, kan vara lite marigt. Angående laddningen så kan det vara så att kaminen värmer till temp. Men inte så pass att du får fart på flödet, det är inte många liter som går till tanken om returen är kall.

Det beror på kurvan som VP går efter tror jag. Den som heter "beräknad framledning" och den varierar. I skrivande stund är det 5 plusgrader och väldigt blåsigt, då skickar den ut 42,6 och får tillbaka 37,9.

Vilket flöde är det du menar det inte skulle få fart på? Från kaminen till tanken?


Citera
Börja med varför har ni 12 grader inne när det är -12 ute? Bergvärme i all ära men det funkar ju inte. Får du inte ut värmen eller har ni dåligt med isolering?

Vad ligger värmebehovet vid 0 grader ute och + 20 inne?

Bergvärmen så som den är inställd nu skickar värmen till acktanken och den håller max 50 grader. Så max framledning till radiatorerna är 50 grader. Det räcker tydligen inte i dagsläget och jag gissar på en kombination av gamla, dåligt placerade sektionsradiatorer och i princip helt oisolerad vind. Samt dåliga fönster.
Hus byggt 1930
240m2 uppvärmd bostadsyta (projekterat 360m2)
Extremt dålig isolering, gamla ruttna fönster, oisolerad vind

Nibe s1155 16kw - 2x150m borrhål
Värmebaronen Aqualux Teknik 750l
Aquaflam 25kw vattenmantlad braskamin

Inloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4721
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tumregel och inte alltför dragigt hus, vid noll ute ca 42 C ut till elementen. Har du sektionselement sÃ¥ är det bra. Din kamin orkar inte lyfta tempen, för litet flöde frÃ¥n den. När tanken laddas sÃ¥ blir tempen blandad med et som är svalt som kommer i retur. Det är det som är vÃ¥dan med en laddomat, den ska dÃ¥ ladda 72 C och kaminen klarar inte att lyfta tempen sÃ¥ botten pÃ¥ tanken blir varmare. det finns ingen mindre termostat för laddomaten. Skulle det gÃ¥ att ladda 60 - 65 C sÃ¥ skulle flödet til tanken öka radikalt och botten bli varmare. Det med att kaminen är pÃ¥ 20 kW har ingen betydelse, det är flödet genom den som avgör det. Kallt 40 C in och varmt ca 72 C ut, det blr inte mÃ¥nga liters flöde till tanken dÃ¥. Ditt hus behöver en viss temp och flöde och  i nuläget sÃ¥ orkar kaminen precis med att ge det. Har själv panna, men styr laddningen med shunt och styrning 0 -10 volt, dÃ¥ kan jag ställa laddning allt mellan 20  C och 90 C valfritt.

Inloggad BiggerDigger

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 631
  • Karma +0/-0
  • vedeldare
1. Du måste få ordning på bergvärmen. Du har lagt pengarna på ett system och då måste hela systemet fungera även utan eldning. Att den klara hålla vid noll ute är inte ett fungerande system.

2. Se över isolering. Att elda för kråkorna är ett evenemang som aldrig slutar. Att isolera gör man bara en gång.

Till och med lägg isolering före allt annat. Kolla vart det är lättast och börja där. Tänkt på diffusionsspärr kan behövas.



Vi köpte hus -08. Det var onödigt stort. Nästan 300 kvadratmeter uppvärmd yta.

Första året var det svårt att hinna elda vid -7.

Isolera tak, bytte fönster och 95mm isolering pÃ¥ väggarna.  Nu gÃ¥r det till -23 i allafall. 2014 blev en L-L pump. En FH-35.

Vi tänkte köpa värmepump direkt men ville försöka åtgärda problemet innan. Så därför vänta vi med installation.

Helt klart var det rätt väg att gå. Att minska värmebehovet innan jag tillförde nytt värmesystem.

Rätt bekvämt nu med vedpanna, kamin och pump. Eldar ca 3-4 timmar på vardagar och mer på helg. Har 21-24 grader inne. Värmepump inställd på 21 grader och sköter sig själv.

Eldar ca 35 kubikmeter på ett år.



Totaltelförbrukning 6100kw/år

calmar v33 vedpanna 1500 liter acktankar,170kvadrat+100 kvadrat uppvärmd källare byggt -54

Eldar en kubik ved i veckan. Det brinner bra där inne i pannan!

En FH35 installerad 2014. Fungerar ännu bra.

Utloggad dhim

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
SV: Frågor om ny vattenmantlad kamin - acktanktemp och drag/effekt
« Svar #15 skrivet: 27 januari 2024, 10:33:15 »
Citera
Skulle det gå att ladda 60 - 65 C så skulle flödet til tanken öka radikalt och botten bli varmare.

Den ska i teorin börja ladda vid 63 grader  dontknow

Citera
Kallt 40 C in och varmt ca 72 C ut, det blr inte många liters flöde till tanken då.

Förlåt mig min okunskap, men varför? Även om kaminen plockar upp 40 grader från botten i tanken så är det ju 70 grader som kommer ut ur kaminen. Så hela tanken borde ju bli 70 grader till slut. Om inte det är så att husets värmebehov är så stort att den inte hinner ladda såpass?

---


Citera
1. Du måste få ordning på bergvärmen. Du har lagt pengarna på ett system och då måste hela systemet fungera även utan eldning. Att den klara hålla vid noll ute är inte ett fungerande system.

2. Se över isolering. Att elda för kråkorna är ett evenemang som aldrig slutar. Att isolera gör man bara en gång.

Till och med lägg isolering före allt annat. Kolla vart det är lättast och börja där. Tänkt på diffusionsspärr kan behövas.

Enig. Tak och isolering är nästa steg i planen här.
Hus byggt 1930
240m2 uppvärmd bostadsyta (projekterat 360m2)
Extremt dålig isolering, gamla ruttna fönster, oisolerad vind

Nibe s1155 16kw - 2x150m borrhål
Värmebaronen Aqualux Teknik 750l
Aquaflam 25kw vattenmantlad braskamin

Inloggad Jisse

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 443
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Frågor om ny vattenmantlad kamin - acktanktemp och drag/effekt
« Svar #16 skrivet: 30 januari 2024, 00:17:03 »
Stryp primären och se om effekten ökar, minska utshuntningen under tiden du laddar, finjustera till perfekt förbränning mha sekundärluften.

Veden och rökgaserna ska förbrännas så sakta och fullständigt som möjligt för högsta verkningsgrad, men utan att det uppstår pyreldning och luftunderskott.

Inloggad BiggerDigger

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 631
  • Karma +0/-0
  • vedeldare
Har du kommit något längre med att få det att fungera?

Har många kvadratmeter värms upp och när är huset byggt och av vad består golv, väggar tak och fönster av?

Själv tycker jag fasadskiva från Isover är ett bra sätt att öka på isolering i en fastighet.

Jag misstänker att du har stort värmebehov samt att när man eldar så får man inte full effekt hela tiden. Om behovet är 10kw och du ligger och snittar 15 så laddar du 5 i timmen.
« Senast ändrad: 04 februari 2024, 06:43:09 av BiggerDigger »
Totaltelförbrukning 6100kw/år

calmar v33 vedpanna 1500 liter acktankar,170kvadrat+100 kvadrat uppvärmd källare byggt -54

Eldar en kubik ved i veckan. Det brinner bra där inne i pannan!

En FH35 installerad 2014. Fungerar ännu bra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!