Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Tände i kamin  (läst 4735 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Tände i kamin
« Svar #45 skrivet: 26 januari 2024, 09:20:08 »
Vad man hört är det mycket gifter i använd motorolja därför man inte får elda den men vet inte om det stämmer. Köra bil på spillolja lär funka om man har en gammal med mekanisk insprut men jag tycker i alla fall inte det vore värt det man måste ju rena oljan först och har inget fordon det funkar i visserligen har traktorn mek pump men även partikelfilter och där blir det nog stop rätt fort med spillolja. All oljebrännare finns det nya att köpa om man vil ha har för mig dom kombineras med tryckluft för att få ok förbränning.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34923
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Tände i kamin
« Svar #46 skrivet: 26 januari 2024, 09:50:08 »
Hittad detta:
Citera
I spillolja finns tungmetaller. De kommer från insidan av maskinen som oljan varit i. Det kan även finnas höga halter av svavel från den ursprungliga oljan, detta orsakar svaveldioxid i rökgaserna. I värsta fall kan spilloljan innehålla klor eller PCB. I så fall kan klorerade kolväten, till exempel dioxin, spridas med rökgaserna.

PCB, dioxiner och tungmetaller vill man ju inte att grannen spyr ut direkt.
Frågan är om det är sant eller skrämselpropaganda?

Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2440
  • Karma +5/-0
SV: Tände i kamin
« Svar #47 skrivet: 26 januari 2024, 10:08:36 »
Hittad detta:
PCB, dioxiner och tungmetaller vill man ju inte att grannen spyr ut direkt.
Frågan är om det är sant eller skrämselpropaganda?

Det stämmer bra, men varierar en hel del beroende på vilken motor spilloljan kommer ifrån och vad oljan har utsatts för.

Tungmetaller fanns ju alltid i spillolja från bensinare förr då bensinen var blyad. Och än idag förekommer tungmetaller i spillolja från motorer med blyhaltiga lagermetaller (praktiskt taget alla motorer fram t o m 70-talet, på senare år har åtminstone personbilstillverkarna gradvis gått över till t ex aluminiumbaserade glidlager men det förekommer fortfarande bly i lagerskålar mm i dieselmotorer för tunga fordon).

Klor och PCB i stora mängder kan man  råka ut för om det är spillolja av helt okänt ursprung där man t ex har hällt ihop gammal transformatorolja, kabelmuffolja mm med annat. Men sådant förekommer aldrig mer än i mycket små mängder i spillolja från motorfordon. Aldrig PCB , men andra klorhaltiga föreningar kan möjligen ha kommit in i motorn med saltmättad fuktig insugningsluft eller om bränslet har varit förorenat med saltvatten.

Dioxiner lär kunna bildas i spillolja från bilmotorer, om oljan har gått mycket länge med hög temperatur. Det har blivit ett större problem på senare år när oljan ofta får vara med över 2000 mil innan byte, än förr i tiden då man bytte olja med 500-1000 mils intervall och motorerna dessutom oftast gick med lägre oljetemperatur.

Svavel finns i stora mängder i transmissionsolja (hypoidolja) som är klassad GL5, möjligen också i GL4. Men man undviker svavelhaltiga tillsatser i andra slags oljor eftersom de reagerar kemiskt med kopparlegeringar (brons, mässing mm), så att både metallföremålen och oljan förstörs.  Om oljan i t ex en växellåda blir grön och ev också slemmig, så är det ett tecken på att svavelhaltiga tillsatser har reagerat med koppar. Och det talar också om att man fortsättningsvis INTE ska använda GL5 i den växellådan.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34923
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Tände i kamin
« Svar #48 skrivet: 26 januari 2024, 11:55:54 »
OK, jag tolkar dig som att det varit ett problem, men att man succesivt åtgärdat dessa vid källan så att det i de flesta fall inte längre är ett problem.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 857
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Tände i kamin
« Svar #49 skrivet: 26 januari 2024, 12:49:45 »


Svavel finns i stora mängder i transmissionsolja (hypoidolja) som är klassad GL5, möjligen också i GL4. Men man undviker svavelhaltiga tillsatser i andra slags oljor eftersom de reagerar kemiskt med kopparlegeringar (brons, mässing mm), så att både metallföremålen och oljan förstörs.  Om oljan i t ex en växellåda blir grön och ev också slemmig, så är det ett tecken på att svavelhaltiga tillsatser har reagerat med koppar. Och det talar också om att man fortsättningsvis INTE ska använda GL5 i den växellådan.

Lärorikt att läsa dina inlägg 😊

Var tvungen och kontrollera vilken olja till min bil. MTF97309.  GL4 och GL5.
Ser nu att Biltemas olja är enl detta krav:
"Ej aggressiv mot så kallade gula metaller. Möter följande specifikationer: API GL-5"
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn sänks 1-2°C beroende på spotpriset.
Solpaneler 10kW, från aug-23

Förbrukning 2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh/12mån + en del eldning i braskaminen. Tillkommer egen förbrukad solel, oklart hur mycket.  Garaget förbrukar 1400 av 7600kWh.

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2440
  • Karma +5/-0
SV: Tände i kamin
« Svar #50 skrivet: 26 januari 2024, 15:26:02 »
Det är väl dioxinerna som fortfarande, möjligen kan vara ett problem. Kanske mest på västkusten där det förekommer saltdimma.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad BiggerDigger

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 633
  • Karma +0/-0
  • vedeldare
SV: Tände i kamin
« Svar #51 skrivet: 28 januari 2024, 10:10:37 »
Har nu koll på veden så den kommer räcka även denna vinter. Har gett bort 5 kubik sen tidigare och även lite mer nu i vinter.

Blir snart att hugga 5 kubikmeter björk till kamin. Till pannan blir det gran. Får tagi mycket spill från byggsektorn. Nu eldar jag upp stommen till ett gammalt sågverk. 2tum6 och grövre. Rent trä då det satt plåt på utsidan.

Så 0 kr köpt ved även denna vinter.
Totaltelförbrukning 6100kw/år

calmar v33 vedpanna 1500 liter acktankar,170kvadrat+100 kvadrat uppvärmd källare byggt -54

Eldar en kubik ved i veckan. Det brinner bra där inne i pannan!

En FH35 installerad 2014. Fungerar ännu bra.

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1979
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC håller måttet
SV: Tände i kamin
« Svar #52 skrivet: 28 januari 2024, 11:03:30 »
Det värms nog många verkstäder med spillolja runt om i Sverige.
Vad är problemet med det egentligen?
Olja som olja, även om det parkerat i en lastbilsmotor en stund?
Hade nog inte hänt nåt om det inte vore ett villaområde med tätt mellan husen.
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hål (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Åtta fungerande eldstäder. Årstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad BiggerDigger

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 633
  • Karma +0/-0
  • vedeldare
SV: Tände i kamin
« Svar #53 skrivet: 29 januari 2024, 20:27:58 »
Elbilen är på laddning, värmepumpen har stått stilla en vecka och jag eldar gratis ved.

Rickard hatar mig nu😁 tummenupp
Totaltelförbrukning 6100kw/år

calmar v33 vedpanna 1500 liter acktankar,170kvadrat+100 kvadrat uppvärmd källare byggt -54

Eldar en kubik ved i veckan. Det brinner bra där inne i pannan!

En FH35 installerad 2014. Fungerar ännu bra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34923
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Tände i kamin
« Svar #54 skrivet: 30 januari 2024, 08:51:30 »
Du eldar inte gratis ved.
Den har ett försäljningsvärde som överstiger vad det kostar att värma med värmepumpen.
Det du gör är att likställa med "ebberöds bank".

"Ebberöds bank har blivit ett begrepp för en verksamhet som visserligen är välmenande men samtidigt svårt vanskött.
Då kostnaderna för inlåningsränta på 8% aldrig går att täcka med inkomster från utlåning av samma kapital till 4% ränta uppstår ett underskott som till slut måste betalas med insatta medel.
Det vill säga i grunden samma upplägg som ett klassiskt ponzibedrägeri.

Att du laddar din elbil driver upp priserna i Sverige, och orsakar CO2-utsläpp i Tyskland och Polen, är du tillfreds med det så har jag ingen anledning att vara arg på dig. (Förutom då att jag får betal mer för den el jag förbrukar)
Har klimatalarmisterna rätt så blir det varmare och mer nederbörd, nåt som många efterfrågar, och så växer ju allt bättre med lite högre CO2-halt.
Det riktigt allvarliga är väl det hot mot natur och miljö som elbilarna orsakar, men det verkar bara vara jag som bryr mig om den saken.
Märkligt hur illa det kan gå i ett modern och till synes civiliserat samhälle när skrämselpropaganda tillåts styra dagordningen.

Såg senast igår att ett oberoende testinstitut kommit fram till att elbilar orsakar 20% större partikelutsläpp från däck och vägbanor, och att det gör att det är tveksamt om det ens bidrar till några hälsobefrämjande skillnader ens i tätbebyggda områden.
Deras slutats var att det behövs minskad biltrafik totalt sett.
Nåt som går helt i linje med World Economic Forums målbild, att vi ska resa mindre, cykla mer, och att staten och kapitalet ska ha makten att minska på våra friheter mer eller mindre som de känner för vid varje enskild tidpunkt.
« Senast ändrad: 30 januari 2024, 08:55:03 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2440
  • Karma +5/-0
SV: Tände i kamin
« Svar #55 skrivet: 30 januari 2024, 09:33:06 »
Visst kan den egna "gratis" veden ha ett försäljningsvärde, men det är ju alltid besvär och risker förenade med en försäljning, som kan göra att det i slutänden blir en bättre affär att elda den själv än att dra in pengar på den.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34923
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Tände i kamin
« Svar #56 skrivet: 30 januari 2024, 09:47:20 »
Jo, jag ville bara retas.
Sen beror det ju på hur mycket det rör sig om, om det eldas ett par m2 år så är det ju inte mödan värt att sälja det heller.
Men om vi talar om de som eldar kanske 20 m2 så är det ju otvetydigt mindre besvär att sälja långviden än att kapa, klyva, staåla och elda elda en hel vinter.
I vart fall i norr där det behövs 6 månaders eldande varje vinter.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad BiggerDigger

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 633
  • Karma +0/-0
  • vedeldare
SV: Tände i kamin
« Svar #57 skrivet: 30 januari 2024, 17:54:15 »
Det är mina arbetskamrater som kapar och lägger i säck om jag har tur.  Igår eldade jag uteslutande 2”5  i längd 30-40 cm bitar lagda i gamla isolerings säckar. Bara lyfta in i bilen och sen rakt in i vedpannan.

Det är så pass ojämna flöden så i perioder är det mycket spill och andra tider är det inget alls om det är stålregel stomme och gips.

Så det säljs ingen ved utan tas hem eller körs bort i container till värmeverk.


Så jag lägger lite tid på det men den tiden är väl investerad tid. Folk är så lata att de faan inte orkar nått.

Säg att jag lägger 1-2 timmar i vecka på ved hantering. Då eldar jag upp mot 1,5 kubikmeter/ vecka.

Som mest har jag ordnat ved åt mig själv och två andra hushåll. På den tiden fyllde vi pallar med 7-8 kragar och sen tog man Ivecon och körde hem 6 pall. Tog en hel dag att lasta av och in i vedboden. https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?action=dlattach;ts=1697198053;topic=81135.0;attach=142413;image



Fick faktiskt hemkörning på riktigt grova ändar av ett tiotal träd av en bekant som inte fick upp de i kluven. Men de tog jag med slägga och kil. Tog nog en halvtimme med alla bitar.


Har man torr ved och bra panna så flåsar det på rejält i skorstenen. Värmer 1500 liter från 30-40 grader till 80 på 3-4 timmar samtidigt  som jag kör ut värme. Det räcker för att det ska funka ner till några minusgrader. Sen får värmepump ta över.
 Förra veckan stod pumpen still. Lägsta uppmätta temp inne var 22,1 och mättes lördag morgon. Nu är det 24,1 inne. Gött.


Jag bedömer att vid nollan vill huset ha 5 KW och vid -20 då 10KW.

Baserat på den tid som behövs för att klara elda vid nollan respektive-20.
« Senast ändrad: 30 januari 2024, 19:55:01 av BiggerDigger »
Totaltelförbrukning 6100kw/år

calmar v33 vedpanna 1500 liter acktankar,170kvadrat+100 kvadrat uppvärmd källare byggt -54

Eldar en kubik ved i veckan. Det brinner bra där inne i pannan!

En FH35 installerad 2014. Fungerar ännu bra.

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Tände i kamin
« Svar #58 skrivet: 31 januari 2024, 09:51:26 »
Nu har jag inte försökt sälja långved men tror att efterfrågan på långved är ganska liten det är få som orkar kapa själv veden ska vara färdig. Jag hade lite för mycket långved så det fick gå till skogsbolaget som bränsleved hade tänkt kapa på säck och sälja men såg jobbet och drog mig ur men blir det nån enstaka m3 för mycket då går det ju kapa och sälja som torr ved på säck.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34923
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Tände i kamin
« Svar #59 skrivet: 31 januari 2024, 10:38:15 »
Det lönar sig troligen även att sälja till skogsbolaget och betala elen för värmepumpen med pengarna.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!