Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: NÃ¥gon med erfarenhet av Mitsubishi Booster FLB 50i för oss med frÃ¥nlufts VP?  (läst 6978 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad VP newbi

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
Är det någon som har erfarenhet av Mitsubishi Booster FLB 50i för oss med frånlufts VP? Tycker det verkar intressant att komplettera frånlufts VP och dessutom slippa rengöring av innerdel. Men kan man räkna med samma förtjänst som luft/luft VP givet samma investeringskostnad? Är detta en beprövad fungerande teknik med "booster"? Dyrare initial investering? Dyrare installation? Andra synpunkter?

Se även Mitsubishi Booster FLB 50i på http://www.mitsubishivillavarme.se/produkter/luft-vattenvarmepumpar/booster/

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Den har diskuterats här: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=35603.0
Kontentan var väl att den var lite väl dyr i förhållande till besparingen och vad man får för pengarna.

Har du fått nåt aktuellt pris på den?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad VP newbi

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
Tack Purjo, Nej jag har ingen offert men indikation på att den blir avsevärt dyrare än den luft/luft jag kikar på. Kortare pay-off på den.

Henke A

  • Gäst
Hej
Jag har sett att Mitsubishi flb 50i gått ner till 29000kr från och sett andra annonser för 29000kr installerad och klar (med rot). Är ett klart bra alternativ om man endast behöver "toppa" befintligt system. Jag har en fin kakelugn som fungerar bra ner till -5grader, så detta komplement.

Utloggad Bingoberra

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Linköping
  • Antal inlägg: 330
  • Karma +0/-0
  • Daikin Evolution surrar fint i pannrummet...
Hej
Jag har sett att Mitsubishi flb 50i gått ner till 29000kr från och sett andra annonser för 29000kr installerad och klar (med rot). Är ett klart bra alternativ om man endast behöver "toppa" befintligt system. Jag har en fin kakelugn som fungerar bra ner till -5grader, så detta komplement.

Var finns den inkl installation för 29000???
120 kvm enplansradhus från 1960
Daikin Evolution 163 m borrhÃ¥l ca 153 m aktivt december 2013. Tilläggsisolerat vind december 2012. FTX Temovex 250S december 2012.

2007     2008     2009     2010     2011     2012  2013
16784   16141   17598   19954   17728  18151  16432 
Senaste 12 månaderna: 10851 (inkl hh-el)


Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
Köper man den för 25000 kr så tillkommer ett obligatoriskt tillval på 11500kr.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3883
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
Köper man den för 25000 kr så tillkommer ett obligatoriskt tillval på 11500kr.

Vad är detta tillval?

Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
Styren verkar inte följa med utan är tillval.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3883
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
Styren verkar inte följa med utan är tillval.

"Som standard levereras Booster FLB 50i med kontrollen
PAR W21 som ger installationstekniker och husägare
möjlighet att övervaka och ställa in alla funktioner
i utomhusdelen. Bland annat kan utomhuskompenserad
framledningskurva programmeras."

http://www.hetluften.se/index.php/home?page=shop.product_details&flypage=flypage_new.tpl&product_id=1290&category_id=81
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3883
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
Är denna ett alternativ?  Inte sÃ¥ sofistikerad, men om en Sfinx lv ägare finns här, sÃ¥ kanske vi kunde fÃ¥ en rapport..

http://www.sfinxsolar.com/index.php?id_product=27&controller=product

Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
"Som standard levereras Booster FLB 50i med kontrollen
PAR W21 som ger installationstekniker och husägare
möjlighet att övervaka och ställa in alla funktioner
i utomhusdelen. Bland annat kan utomhuskompenserad
framledningskurva programmeras."

http://www.hetluften.se/index.php/home?page=shop.product_details&flypage=flypage_new.tpl&product_id=1290&category_id=81
Men om man läser så står det om obligatoriskt tillval och då följer styren med för 11500 kr extra lite skum pris sättning.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3883
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
Men om man läser så står det om obligatoriskt tillval och då följer styren med för 11500 kr extra lite skum pris sättning.

aha...det missade jag
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Jästen

  • Gäst
Jästen
SV: Någon med erfarenhet av Mitsubishi Booster FLB 50i för oss med frånlufts VP?
« Svar #13 skrivet: 04 februari 2013, 20:16:42 »
Citera
Men om man läser så står det om obligatoriskt tillval och då följer styren med för 11500 kr extra lite skum pris sättning.

Skum marknadsföring ja. Sc:,h
Speciellt som det står att "kontrollen PAR W21" ingår i Mitsubishi Electrics .pdf som de länkar till.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Det är väl bara att vägra betala mer och hänvisa till att det är olagligt att prissätta på det sättet.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!