Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Fabrikat med bra kvalitet?  (läst 1103 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikael2022

  • Gäst
Mikael2022
Fabrikat med bra kvalitet?
« skrivet: 30 november 2022, 22:41:34 »
Hej. Tänker investera i en till pump till nästa år.
Har en gammal SANYO som bara tuggar på lika bra som alltid installerad 2006.
Värmer hela huset 160 kvm för det mesta själv och kyler nedervåningen på sommaren.
lämnar fortfarande upp till 52+ C på utluften om det behövs. Aldrig strulat och Aldrig servad annat än rengjord av mig.
Säkert gått 100.000 timmar snart.
Har en LG nordic i garaget där lagren i fläktmotorn pÃ¥ innerdelen började kvittra högt efter ca 5 Ã¥r. Den gÃ¥r bara säg 6 mÃ¥nader per Ã¥r.   >:(
Lagren har enkel uppgift där de med låg belastning snurrar på i modest varvtal.
Borde hålla typ 15 år minst. Jag har andra fläktar i huset som gått 30 år kontinuerligt snart på sina kullager.
Bytte ut lagren I LG:n med rätt stor möda till nya SKF av högsta klass för 100 SEK totalt. Hittade Youtube videos från Indien mm med tips.
Precis som Internet sa satt det lager XXX från ett U-land som tydligen kostar enstaka kronor styck och bara håller några år.
Hade jag tagit dit en reparatör hade jag säkert fått en ny pumpmotor för 1200:- med två nya 2 kronors lager + betalat arbetet säkert 2000:- ovanpå det
Hur slipper man produkter gjorda med dom nivåerna av kvalitet. Vilket fabrikat ?
LG är numera diskvalificerade for ever i min anteckningsbok sÃ¥ länge bra alternativ finns. Dom fick bara en chans.     

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2435
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Fabrikat med bra kvalitet?
« Svar #1 skrivet: 01 december 2022, 15:11:20 »
du har den bästa och sämsta.

jag vurmar för mitsubishi LN hero serien som top of the line

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2436
  • Karma +5/-0
SV: Fabrikat med bra kvalitet?
« Svar #2 skrivet: 02 december 2022, 09:38:33 »
Alla tillverkare av komplicerade prylar som t ex värmepumpar gör bort sig och släpper ut produkter med seriefel någon gång emellanåt. Ingen vet vem av de välkända tillverkarna som har något latent problem på de modeller som säljs just i år, det är först om 10 år vi kan upprätta bokslut över 2022 års värmepumpsmodeller och se vilken man borde ha köpt respektive inte borde ha köpt. Lite chanser får man ta. Mer viktigt än vilket märke det är på värmepumpen är, att installationen blir välgjord, det lönar sig mer att lägga ner arbete på att hitta en pålitlig firma för installationen än att stirra sig blind på vilken värmepumpstillverkare som ev hade en kvalitetsbrist för 10 år sedan.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!