Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe 1110, gÃ¥r konstant  (läst 1201 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad villaorion

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Nibe 1110, går konstant
« skrivet: 22 januari 2014, 21:41:40 »
NÃ¥gon som kan hjälpa mig med inställningar? Min värmepump gÃ¥r konstant. Huset är frÃ¥n 1897 och ca 260 kvm stort i tvÃ¥ plan med oisolerad källare ( där pumpen stÃ¥r ) men f.ö isolerat och bra fönster. Värmen inomhus är helt Ok om inte det blÃ¥ser mycket kallt länge dÃ¥ har vissa rum svÃ¥rt att hÃ¥lla behaglig temperatur. Pumpen är ca 10 Ã¥r gammal men det mesta blev utbytt i den för 1 Ã¥r sedan pga haveri. 3 st djupa borrhÃ¥l pÃ¥ tomten. nu är utetemp ca -3 grader och pumpen gÃ¥r som sagt konstant. Jag är nybörjare pÃ¥ detta men vill lära mig sköta pumpen. Jag har märkt att vid sträng kyla sÃ¥ gÃ¥r pumpen hela tiden men nu vid bara nÃ¥n minusgrad skall den väl klara. Ok det blÃ¥ser friskt ute. Jag fÃ¥r ingen hum om orsaken i instruktionsboken och vill att nÃ¥gon delar med sig sina kunskaper :)  Tacksam för alla tips och rÃ¥d, jag har sett att här finns folk som vet det mesta om värmepumpar. Läste nÃ¥gonstans att konstant drift var bättre än mÃ¥nga starter och stopp, Vie so?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe 1110, går konstant
« Svar #1 skrivet: 22 januari 2014, 21:47:49 »
Läs av lite temperaturer på värmepumpen, VB-Fram, VB-r KB-in, KB-ut när bara kompressorn går (ej elpatron) och den värmer huset (ej varmvatten)?
Vilken effektmodell är det på värmepumpen?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad villaorion

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1110, går konstant
« Svar #2 skrivet: 22 januari 2014, 22:13:52 »
Hej och tack för snabbt svar.
VB-fram 54(43)
VB-r      38(A)
KB-in      0
KB-ut    -6(-12)
Effekten har jag inte hittat, skall jag öppna pumpen för att hitta det?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe 1110, går konstant
« Svar #3 skrivet: 23 januari 2014, 07:12:11 »
Hej!
Effekten står på en liten klisterlapp någonstans på den (på min är det ovanpå men det borde du sett).
Annars kan du lossa panelen och kolla om det står på plåtlådan med kompressorpaketet?

Det ser annars ut som att det är dags att rensa smutsfilter på både kalla och varma sidan.
Tempdiffen på kalla sidan bör vara 3-4 °C och på varma sidan 7-8 °C, det där ser inte riktigt OK ut.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!