Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ny Daikinmodell, hur mycket bättre är den?  (läst 3913 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ol-ankan

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ny Daikinmodell, hur mycket bättre är den?
« skrivet: 29 juni 2019, 18:33:54 »
Vi kommer snart få vår bergvärmepump installerad, en Daikin. Nu det kommit en ny modell (Alterma 3 Geo) som säljaren rekommenderar. Denna kostar ca 5000 kr mer. Att den har bättre möjlighet till kyla, ska vara tystare och är snyggare är inget som spelar roll för oss. Mer användarvänlig är väl bra, men knappast värt 5000 kr. Ni som är insatta, vilka fler fördelar finns det med den nya modellen? Kan besparingen bli större?
Vi har en förbrukning på ca 25000 kwh, inklusive hushållsel, bor i Jämtland och huset värms idag upp med elpanna.

Utloggad Luka 3

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 292
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ny Daikinmodell, hur mycket bättre är den?
« Svar #1 skrivet: 29 juni 2019, 18:50:23 »
Tyvärr är Daikin oerhört hemliga och delger inga siffror. Vi kan alltsÃ¥ inte veta om den är bra, men reklamen ger jag inte mkt för - ingen krÃ¥nglig rördragning!   Ok  :)

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ny Daikinmodell, hur mycket bättre är den?
« Svar #2 skrivet: 30 juni 2019, 01:00:38 »
Vi kommer snart få vår bergvärmepump installerad, en Daikin. Nu det kommit en ny modell (Alterma 3 Geo) som säljaren rekommenderar. Denna kostar ca 5000 kr mer. Att den har bättre möjlighet till kyla, ska vara tystare och är snyggare är inget som spelar roll för oss. Mer användarvänlig är väl bra, men knappast värt 5000 kr. Ni som är insatta, vilka fler fördelar finns det med den nya modellen? Kan besparingen bli större?
Vi har en förbrukning på ca 25000 kwh, inklusive hushållsel, bor i Jämtland och huset värms idag upp med elpanna.
Maskinen lanseras under sommaren.
Prestanda är mycket bra, jag har kört min maskin sedan januari och den nya maskinen verkar vara 15-20% effektivare än den nuvarande maskinen. Vi släpper mer data om den snart. Under tiden kan du läsa lite om maskinens prestanda i vår egen Daikin tavla här på forumet.

Med vänlig hälsning
Daikin

Utloggad Luka 3

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 292
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ny Daikinmodell, hur mycket bättre är den?
« Svar #3 skrivet: 30 juni 2019, 12:01:12 »
Daikin skriver så här i reklamen

Gamla aggregat hade en värmefaktor på 3 vilket innebar att du stoppar in en kW och får ut 3 kW, du har alltså plockat ut 2 kW ur borrhålet. Dagens moderna aggregat har över 5 i COP vilket innebär att du stoppar in 1 kW och får ut 5 kW, du plockar alltså ut 4 kW ur borrhålet = dubbelt så mycket som äldre anläggningar. Normalt sett så innebär detta ett problem då den kyler ner och fryser ett alltför grunt borrhål vilket man därför måste välja en klenare värmepump som kör mer tillskottsvärme för att inte frysa hålet. Du går miste om den besparing en modern effektivare bergvärme ger, du får ungefär samma uppvärmningskostnad som din gamla anläggning.

Exakt hur blir det nÃ¥gon skillnad i kyleffekt ( den är besparingen ) om man väljer en 6 kw maskin eller pm Daikins 10 kw maskin anpassar sig och blir en 6 kw maskin  dontknow
Mest troligt kommer jag förlora i besparing eftersom Daikin inte vill presentera kyltekniska siffror om förÃ¥ngning och överhettning vilket ju är de siffror som förklarar hur maskiner verkligen gÃ¥r. Dessutom mÃ¥ste det vara verkligt gamla maskiner för att ha COP 3, min 25 Ã¥r gamla Thermia Eko 55 hade 4,2 i cop inklusive cirkpumpar som pÃ¥ den tiden inte var klass A direkt utan snarare klass Ö  ;)

När jag gick den kursen i fördjupad kunskap om BBR/PBL vilken krävs för att fÃ¥ bli Säkervatten certifierad sÃ¥ säger dem att är installatörens ansvar att berätta om han anser nÃ¥got kunna vara felaktigt.  Det är det jag gör nu  :) 

Daikin säger
Med Daikin Altherma 3 GEO slipper du oljud, tack vare flera smarta funktioner har den en så låg ljudnivå som 28 dB(A), probably the quietest heat pump in the…

Dem har alltså lyckats sänka nivån 10 db mot Viessmann 333 G 8 kw on off som var den tystaste på marknaden , det är ju jättebra gjort eftersom DB-skalan är logaritmisk på så sätt att en ökning med 10 dB (1 Bel) innebär en ökning av effekten med en faktor 10. 0 dB innebär att värdet motsvarar referensnivån, 10 dB innebär att effekten är 10 gånger högre än referensnivån.

Eller är 28 db mätt vid lÃ¥g last precis COP mäts  :) dontknow  vi vet inte för detta är classified information . 

Innan mer info kommer , OM, det kommer sÃ¥ bör man kika pÃ¥ annat  :)  lÃ¥ter det för bra för att vara sant i reklamen sÃ¥ är det oftast det..

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Ny Daikinmodell, hur mycket bättre är den?
« Svar #4 skrivet: 30 juni 2019, 12:27:31 »
Daikin skriver så här i reklamen

Gamla aggregat hade en värmefaktor på 3 vilket innebar att du stoppar in en kW och får ut 3 kW, du har alltså plockat ut 2 kW ur borrhålet. Dagens moderna aggregat har över 5 i COP vilket innebär att du stoppar in 1 kW och får ut 5 kW, du plockar alltså ut 4 kW ur borrhålet = dubbelt så mycket som äldre anläggningar. Normalt sett så innebär detta ett problem då den kyler ner och fryser ett alltför grunt borrhål vilket man därför måste välja en klenare värmepump som kör mer tillskottsvärme för att inte frysa hålet.

Om huset behöver 6 kW vid den utetemperatur som råder kommer gamla pumpen att ta 4 kW värme från borrhålet. Pumpen med COP = 5 kommer att ta 4,8 kW värme från borrhålet för att producera 6 kW till huset. Det är en ökning på 20% och inte en fördubbling. Huset behöver ju inte mer värme för att pumpen är effektivare. De allra flesta borrhål klarar en ökning av värmeuttaget på 20% utan problem.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Luka 3

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 292
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ny Daikinmodell, hur mycket bättre är den?
« Svar #5 skrivet: 30 juni 2019, 14:31:05 »
Ingen krånglig rördragning säger dem . Är den trådlös då ? Behöver den ingen köldbärare ?

 Ingen dimensionering behövs, den anpassar sig .  SÃ¥ det spelar ingen roll alla att flödena varierar mellan 0,04 och 0,24 lps  dontknow  att man gÃ¥r mellan  10 % 0ch 300 % i flöde spelar absolut ingen roll. :(   Jag mÃ¥ste göra fel när jag bygger radiatorsystem med fasta kv värden.  Är ju mkt bättre med dessa trÃ¥dlösa system  tummenupp

Utloggad Luka 3

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 292
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ny Daikinmodell, hur mycket bättre är den?
« Svar #6 skrivet: 30 juni 2019, 17:42:03 »
Kan tillägga detta.

Jag monterade en Thermia Inverter 16 kw maskin ganska nära Daikins huvudkvarrer i Stocksund.  Det huset  hade en befintlig köldbärare och vi nyttjar moneteringen där sÃ¥ som Daikin skryter om ( det finns ju även pÃ¥ de flesta on off maskiner även om dessa inte kan ta bort effekt ) och det fungerar fint med ett litet koppel som säkerställer flödet när maskinen gÃ¥r ned i effekt och vid max effekt är flödet lika över kondensor och värmesystem .

Men fy vad dåliga Thermia är på ljud mot Daikin , deras maskin mätte jag upp till 64 db i min mobil app och det är ju hur dåligt som helst mot 28 db som Daikin låter .

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ny Daikinmodell, hur mycket bättre är den?
« Svar #7 skrivet: 30 juni 2019, 20:10:28 »
Dessvärre förstår inte alla skillnaden mellan ljudtryck och ljudeffekt. Att mäta en maskin utanför ett mätrum visar på ännu mer okunskap dessvärre.

/D

Utloggad Luka 3

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 292
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ny Daikinmodell, hur mycket bättre är den?
« Svar #8 skrivet: 30 juni 2019, 21:09:30 »
Varmt och skönt inomhus när det är riktigt kallt ute är guld värt men inte lika behagligt om det för oväsen. Med Daikin Altherma 3 GEO slipper du oljud, tack vare flera smarta funktioner har den en så låg ljudnivå som 28 dB(A), probably the quietest heat pump in the…

Ni mäter i db (A)  precis som

Thermia som för sin Inverter 3-12 anger 36-49 db(A) beroende pÃ¥ last,  lite hederligare än bara säga  36  :)

Viessmann 333 G inverter i motsvarande storlek 33-46 (db)
Mätt enligt Ljudeffekt (mätning enligt EN 12102/EN ISO 9614-2)

IVT Geo 412  38-4p db( A)  IVT har sedan sin värsting Geo500 men den orkar jag inte kolla 
Nibe kanske nån har koll på ?

Ingen vet hur Daikin gör mer än att dem smutskastar folk som ifrågasätter dem.

Jag tror att Daikin mäter vid sin lägsta effekt 0,85 kw och Thermia och Viessmann vid sin lägsta effekt 3 kw där dessa anger 33 resp 36 db ( A)
Jag kan ha fel  men vi kommer aldrig fÃ¥ veta för Daikin säger ingenting met än personangrepp  dontknow
« Senast ändrad: 30 juni 2019, 21:18:58 av Luka 3 »

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34879
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ny Daikinmodell, hur mycket bättre är den?
« Svar #9 skrivet: 01 juli 2019, 09:24:58 »
För att återanknyta till exemplen med 6 eller 10 kW värmepump så kan man väl säga att det finns en fördel med att sätta in en större inverter (om man har behov av högre max uteffekt), och det är att många borrhål, som Roland skriver, KLARAR mer än man säkert vet att de klarar.
Har man haft en värmepump som deisgnades för 50-60% effekttäckningsgrad för 15-20 år sedan så kan man med en inverter dimensionera för 100% effekttäckning.
BARA om käldbäraren blir FÖR kall behöver effekten strypas, och under stora delar av säsongen kommer det inte vara nödvändigt.
Besparingen bör i normalfallet bli större, både för att COP är högre, och för att man ta ut mer effekt ur borrhålet, alltså - värmepumpen står för en större del av värmen, och elpatron för en mindre del.
Det är ju dessutom så att många, de flesta, borrhålen tål att frysa utan att kollektorn deformeras, så är man lite av gambler-typen så kan man ju faktiskt låta KB gå ned på några minusgrader, hålla koll, och ställa in en "köldgräns" för KB bara om man ser indikationer på att kollektorn komprimeras. (Stigande tryck/nivå på KB)

Har man som jag jordvärme så finns ju inget alls som hindrar att värmepumpen arbetar med några minusgrader, förutom att COP blir lite sämre, men COP är ju oavsett mycket bättre än att strypa kompressorn och låta elpatron värma.

När det gäller buller så vore det bra om man redovisade ljudtryck som min och max, inte bara min.
Hur mycket min Nibe 1255-12 bullrar vid mineffekt vet jag inte, det enda jag vet är att det är omöjligt (för mig) att höra om kompressorn går eller ej så länge den går med lägre frekvens än 33 hz. (minfrekvens är 20hz).
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ny Daikinmodell, hur mycket bättre är den?
« Svar #10 skrivet: 01 juli 2019, 09:42:41 »
För att återanknyta till exemplen med 6 eller 10 kW värmepump så kan man väl säga att det finns en fördel med att sätta in en större inverter (om man har behov av högre max uteffekt), och det är att många borrhål, som Roland skriver, KLARAR mer än man säkert vet att de klarar.
Har man haft en värmepump som deisgnades för 50-60% effekttäckningsgrad för 15-20 år sedan så kan man med en inverter dimensionera för 100% effekttäckning.
BARA om käldbäraren blir FÖR kall behöver effekten strypas, och under stora delar av säsongen kommer det inte vara nödvändigt.
Besparingen bör i normalfallet bli större, både för att COP är högre, och för att man ta ut mer effekt ur borrhålet, alltså - värmepumpen står för en större del av värmen, och elpatron för en mindre del.
Det är ju dessutom så att många, de flesta, borrhålen tål att frysa utan att kollektorn deformeras, så är man lite av gambler-typen så kan man ju faktiskt låta KB gå ned på några minusgrader, hålla koll, och ställa in en "köldgräns" för KB bara om man ser indikationer på att kollektorn komprimeras. (Stigande tryck/nivå på KB)

Har man som jag jordvärme så finns ju inget alls som hindrar att värmepumpen arbetar med några minusgrader, förutom att COP blir lite sämre, men COP är ju oavsett mycket bättre än att strypa kompressorn och låta elpatron värma.

När det gäller buller så vore det bra om man redovisade ljudtryck som min och max, inte bara min.
Hur mycket min Nibe 1255-12 bullrar vid mineffekt vet jag inte, det enda jag vet är att det är omöjligt (för mig) att höra om kompressorn går eller ej så länge den går med lägre frekvens än 33 hz. (minfrekvens är 20hz).

Hej Rickard,
Maskinen är inte släppt ännu och likaså inga propekt är släppta ut på marknaden.
När vi. väl släpper produkten så kommer både min och max ljudnivåer att publiceras. Dels som ljudeffekt dels som ljudtryck.

Mvh
Daikin

Utloggad Luka 3

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 292
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ny Daikinmodell, hur mycket bättre är den?
« Svar #11 skrivet: 01 juli 2019, 09:58:36 »
Om den inte är släppt varför läser jag reklamen  dontknow

Det mesta sÃ¥g jag pÃ¥ Luftmiljögruppens sida o resten pÃ¥ Daikin.    Jag läste väl fel dÃ¥  Sc:,h

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34879
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ny Daikinmodell, hur mycket bättre är den?
« Svar #12 skrivet: 01 juli 2019, 13:47:45 »
Luka3, reklam kan aldrig göras fullödig, man lyfter i reklam fram de positiva saker man vill att den presumtiva kunden skall se.
Läser man reklam och tror att den säger allt så bör man nog gå om skolan, så pass mycket borde alla fått med sig från grundskolan att man är skeptisk till det mesta av den reklam man ser.
Däremot håller jag helt med dig om att fullödiga uppgifter bör finnas i de tekniska specifikationerna för de som är intresserad av att nörda ned sig mer i den typen av fakta.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Luka 3

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 292
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ny Daikinmodell, hur mycket bättre är den?
« Svar #13 skrivet: 01 juli 2019, 14:32:13 »
Exakt    jag är skeptisk till detta och ger Daikin en chans att berätta hur dem är sÃ¥ bra  :)   om dem bara berättar sÃ¥ är ju detta gyllene reklam  :)

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34879
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ny Daikinmodell, hur mycket bättre är den?
« Svar #14 skrivet: 01 juli 2019, 15:31:57 »
Nu vill jag att vi håller oss till ämnet.
Frågan var hur mycket bättre den är jämfört med den gamla.
Det enkla svaret på det är att det i princip är omöjligt att veta utan jämförande oberoende tester.
Om Daikin vill förklara vad de gjort för att få maskinen effektivare (Ny kompressor, större värmeväxlare, effektivare cirkpumpar, större rördiameter, bättre isolering eller liknande) så kan det väl ge en ledtråd.
Men för någon i detta forum är det nog svårt att svara på den frågan med något större fog för det man tror eller påstår.
Det rimliga är väl ändå att en ny generation värmepump blir effektivare.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!