Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nyinstallation mitsubishi ecodan och lk golvvärme hjälp med inställning  (läst 2644 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gäst

  • Gäst
Hej, ja vart börjar man? Jag blir väl sågad vid fotknölarna här nu men jag känner att jag behöver lite tips och råd från någon som kan, ju mer jag googlar ju mer förvirrad blir jag och jag håller på att skruva bort mig fullständigt.

Jo vi har precis gjort klar en ganska rejäl utbyggnad och har där med bytt ut hela vårt värmesystem mot ett vattenburet lk system samt ny panna, en mitsubishi split PUHZ-SW75YAA

Lite förutsättningar då, jag har ännu inte fått installerat utedelen, eller ja den är installerad men min något långsamma elektriker skall bara fixa matningen till den sen är det klart, pannan går alltså just nu enbart på el.
Sen dag ett har jag haft problem med felkod L9 vilket verkar bero på antingen luft i systemet eller för dåligt flöde som jag förstått det, så i helgen gjorde jag slag i sak och avluftade alla slingor, jag stängde ventilerna för tillopp och retur sen stängde jag av pannan, därefter följde jag dokumentationen på LK's hemsida till punkt och pricka på hur man spolar igenom systemet, alltså på med vattenslang på påfyllningen och sen en slang på returen, spolade säkert 10 liter ur varje slinga och allt verkade fungera precis som det skulle.
Dagen efter kom felkoderna på pannan igen som ett brev på posten, (jag får alltså felkod flera ggr om dagen) kollar jag injusteringsventilerna på fördelaren så verkar dom fulla med kondens, hur detta gått till har jag ingen aning om.
Jag har justerat in ventilerna efter tabellen som jag fått från lk men golvvärmen blir ändå ojämn och jag får som sagt massor med felkoder. Pumphastigheten står på 5 på pannan, kan detta ha med något att göra? Vart kommer luften ifrån?
Vi har totalt 6 rumstermostater som jag från början ställt på önskad temp för repektive rum, framledningstempen har varit satt till 32 grader jag som sagt inte har tillgång till någon utegivare ännu så har det funkat ok men värmen är lite ojämn och vissa slingor verkar aldrig bli varma.
Sen googlar man runt lite och vissa verkar föreslå att man skall ställa termostaterna på max och sen låta pumpen sköta värmen men blir inte klok på detta riktigt, vill bara att allt skall fungera hyfsat underhållsfritt.

Alltså vart börjar jag? Jag vet inte om det är pannan eller slingorna som är felinställda. Skall jag använda termostaterna?
Tack och skäll inte för mycket pÃ¥ mig  :'(
https://imgur.com/a/hYknv

Utloggad Pickle_rick

  • Är verkligen inte
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0
  • Vs-montör
Stäng cirkpumpen när du luftar, 10 liter är ingenting på att lufta golvvärme, 10 minuter per slinga eller tills du inte får ut mer luft :)
Nibe vvm 320/f2120-12 med 200 liter volymtank

Gäst

  • Gäst
Tack så mycket, ja cirkpumpen var ju helt avstängd när jag luftade men jag får helt enkelt göra om det till helgen, jag tyckte dock inte det verkade komma någon mer luft men uppenbarligen finns det en heldel kvar. Hur vet man vilken pumphastighet pannan skall vara inställd på? Den står just nu på 5 (som är max)
Såg du den bifogade bilden längst ner i mitt inlägg?

Utloggad Pickle_rick

  • Är verkligen inte
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0
  • Vs-montör
Det brukar komma i intervaller med luften, jag brukar stänga så jag bara luftar en slinga i taget sen kör minst 10 minuter per slinga och vänta 5 minuter efter du sett sista luften komma ut per slinga :) börja ställ cirkpumpen på 3an kanske så får du testa dig fram så du får varmt överallt, har du ställt in flödena på fördelaren? (Kommer du inte upp i lks rekommenderade flöde på ritningen så ställ dom så du får ungefär samma flöde på alla slingorna och motorerna ska vara borttagna när du ställer in flödet :)
Nibe vvm 320/f2120-12 med 200 liter volymtank

Utloggad tc75

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 265
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Det är svÃ¥rt att lufta slingorna ,  pÃ¥  sidorna av fördelarna finns avluftning och anslutningar för vatten , i bland 15 eller 20 gänga
och ventiler för att stänga  , stäng av pumpen  , stäng ventilerna sÃ¥ bara  slingorna är med  , ställ ner alla termostater pÃ¥ noll , ingen värme
 koppla en slang frÃ¥n en vattenkran till fram fördelaren och en slang till retur fördelaren som lägges till golvbrunnen .
Ta bort ett ställdon dÃ¥ öppnar den fullt , spola nu igenom den slinga som är öppen tills det inte kommer luft  , fortsätt pÃ¥ samma sätt med nästa  , finns det luft sÃ¥ gÃ¥r det garanterat ut ,
Sedan lite baklänges arbete

Gäst

  • Gäst
Det brukar komma i intervaller med luften, jag brukar stänga så jag bara luftar en slinga i taget sen kör minst 10 minuter per slinga och vänta 5 minuter efter du sett sista luften komma ut per slinga :) börja ställ cirkpumpen på 3an kanske så får du testa dig fram så du får varmt överallt, har du ställt in flödena på fördelaren? (Kommer du inte upp i lks rekommenderade flöde på ritningen så ställ dom så du får ungefär samma flöde på alla slingorna och motorerna ska vara borttagna när du ställer in flödet :)

Hej och tack för alla svar, jo jag har ställt in flöden enligt schemat jag bifogade men vet inte riktigt hur jag kollar att det är rätt, skall summan utav alla flöden bli 12,9 (se bifogad bild igen) eller hur märker jag att flödet är rätt för respektive slinga?

En liten uppdatering också som jag inte vet om den säger något, men jag testade att ställa alla termostater på max (har s2 no) dvs 45 grader och sen drog jag ner framledningstempen på pannan, har inte fått någon felkod på 2 dagar nu men det kanske finns någon logisk förklaring till det?

Det är svÃ¥rt att lufta slingorna ,  pÃ¥  sidorna av fördelarna finns avluftning och anslutningar för vatten , i bland 15 eller 20 gänga
och ventiler för att stänga  , stäng av pumpen  , stäng ventilerna sÃ¥ bara  slingorna är med  , ställ ner alla termostater pÃ¥ noll , ingen värme
 koppla en slang frÃ¥n en vattenkran till fram fördelaren och en slang till retur fördelaren som lägges till golvbrunnen .
Ta bort ett ställdon dÃ¥ öppnar den fullt , spola nu igenom den slinga som är öppen tills det inte kommer luft  , fortsätt pÃ¥ samma sätt med nästa  , finns det luft sÃ¥ gÃ¥r det garanterat ut ,
Sedan lite baklänges arbete

Yes är exakt såhär jag gjort har följt http://www.lksystems.se/globalassets/inriver/resources/se.33.c.146_lk-varmekretsfordelare-rf.pdf till punkt och pricka men inser nu att jag måste ha spolat på tok för lite, jag gör ett nytt försök till helgen och återkommer. Återigen tusen tack för hjälpen

Utloggad Pickle_rick

  • Är verkligen inte
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0
  • Vs-montör
Flödet per slinga ser du i dom blåa hattarna med glas i på fördelaren sen totalt flödet är det som är fetmarkerat på ritning som står flöde: men bilden är för dålig kvalite så ser inte siffrorna :)

Har du en bypass på fördelaren?
Nibe vvm 320/f2120-12 med 200 liter volymtank

Gäst

  • Gäst
Flödet per slinga ser du i dom blåa hattarna med glas i på fördelaren sen totalt flödet är det som är fetmarkerat på ritning som står flöde: men bilden är för dålig kvalite så ser inte siffrorna :)

Har du en bypass på fördelaren?

Yes jag har en bypass på fördelaren utav denna modell https://golvvarmebutiken.se/Vattenburen-golvvaerme/Tillbehoer/LK-By-Pass-RF.htm?sClickID=pf42-86&gclid=Cj0KCQjw5LbWBRDCARIsALAbcOfAn9-qTUnZHyKA4ga6qvP6NBB-oBI13WREgUSkhyZPSaXrREftRW4aArbdEALw_wcB

Vet inte riktigt hur man laddar upp bilder direkt på sidan men här kommer en ny bild på bara tabellen https://ibb.co/fRqkpx

Utloggad tc75

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 265
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Gick bra att se din bild  , ta en bild pÃ¥ fördelarna sÃ¥ all rör och delar kommer med

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!