Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Greenline HT + radiator- och värmebärarpump gÃ¥r dygnet runt  (läst 1142 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tallstrunt

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej,

Jag försöker lära mig värmepumpen i mina föräldrars hus. Nu är vi bara där nÃ¥gon gÃ¥ng helg i mÃ¥naden sÃ¥ jag försöker hÃ¥lla koll pÃ¥ VP:n genom Husdata-appen. En sak jag undrar över är att radiator- och värmebärarpumparna är pÃ¥ 24 timmar om dygnet. Är det normalt sÃ¥ här Ã¥rs, med en medeltemp pÃ¥ nÃ¥gra plusgrader och min-temp pÃ¥ natten kanske -5 grader? Varmvattnet pendlar mellan 50 och 54 grader. Köldbärarpumpen och kompressorn har ökat frÃ¥n 5 minuter per dag för en vecka sedan till 13 minuter nu. 

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
Värmebärarpumpen ska bara gå när kompressorn är igång.

Ändra i meny 5.10 till "P2 med kompressor".

Om du har endast 4° mellan start och stopp på varmvattnet, så gissar jag att du har allt för högt flöde på nämnda pump. Skruva ner hastigheten till steg ett, och avläs deltaT mellan givarna GT8 och GT9 under en värmekörning. Är diffen 6°-9° kan du låta den vara kvar på läge 1.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
Drifttiderna, 5 resp. 13, är väl timmar?
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad tallstrunt

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Absolut, drifttiderna för kompressor och köldbärarpumpen P3 är ocksÃ¥ i timmar, blev fel där  :-\. Men det är alltsÃ¥ OK att radiatorpump P1 och värmebärarpump P2 gÃ¥r 24 timmar om dygnet? Ett dygn ned min-temp 3 grader och medeltemp 6 grader sÃ¥ var gÃ¥ngtiden 23 timmar och 59 minuter :).

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
Radiatorpumpen ska gå hela tiden för att reglersystemet ska fungera bra. Däremot bör värmebärarpumpen bara gå när kompressorn går för att spara lite el, gör som Lexus beskrev.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!