Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: En CTC 260 K skall ut ur mitt hus!  (läst 4670 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad aron esp

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 40
  • Karma +0/-0
En CTC 260 K skall ut ur mitt hus!
« skrivet: 19 april 2006, 22:16:58 »
Jag tänker pensionera en gammal trotjänare.
En CTC 260 K från 1963.
Eldar bara med el just nu. Kostar skjortan.

Nu till frågan som kanske någon där ute har svar på:

Jag funderar pÃ¥ att baxa ut den hel. Vad väger Ã¥bäket ? Utan vatten  ^-^ och luckor.

Eller har någon plockat isär en 260. Vad väntar innanför skalet ?
Lätt att portionera ?
« Senast ändrad: 19 april 2006, 22:52:17 av aron esp »
Bytte 2006 ut CTC ved-olje-panna från 1964 som kördes som elpanna med två patroner tot 9kw (inte speciellt effektivt) mot Nibe 1130 8 kw, VPA300/200, 560 m markslinga (380+180). 2 rörs radiatorsystem, kompletterad med några nya raddar i rum som bara hade elgolvvärme. Gjorde allt jobb själv utom att köra grävmaskin. Självlärd rörmokare och elektriker. Hemort Skövde. Det härliga bubbelkaret kan numera fyllas på en kvart.

Utloggad pellep

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 916
  • Karma +0/-0
  • varför göra det enkelt om man kan krÃ¥ngla till det
SV: En CTC 260 K skall ut ur mitt hus!
« Svar #1 skrivet: 21 april 2006, 10:59:33 »
Skaffa ett par rör av lämplig längd och dimension. Sedan rullar du ut henne, lätt som en plätt.
Lycka till.
Om du möter en människa utan leende, ge henne ditt!

Utloggad Bullo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Surahammar
  • Antal inlägg: 475
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Golf är roligare än värmepumpar!
SV: En CTC 260 K skall ut ur mitt hus!
« Svar #2 skrivet: 21 april 2006, 11:19:45 »
Vi baxade själva ut vÃ¥r gamla olje/ved/el panna. Tungt som  >:D. Vi skalade av den plÃ¥ten men det hjälpte inte mycket. Sen skulle den uppför källartrappen. Tror vi var 4 man (inte sÃ¥ stora och starka) allihopa knäckte ryggen.
Ta hjälp utav starka karlar. Lycka till!  :)
Ny bostad med L/L pump IVT Nordic Inverter avstängt sen 100101 12 FR-N + Olje radiatorer (badrum och tvätt på hela tiden) Tegelhus 105 kvm + 15 kvm inglasad altal + garage och gästrum 40 kvm, 3 glas fönster
Förbrukning 2008 enl tidigar ägare 13900 kwh.
Förbrukning 2009 13200 och då har det varit mycket kallare än tidiagre år. Förbrukning 2010 14177

Utloggad aron esp

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 40
  • Karma +0/-0
SV: En CTC 260 K skall ut ur mitt hus!
« Svar #3 skrivet: 21 april 2006, 17:31:59 »
Anledningen till min fråga var att jag försökt få CTC att svara på vad den väger och inte fått något vettigt svar. De hittade inte modellen i sitt arkiv. 261 och uppåt fanns uppgifter om och de vägde från 380 kg till 650 kg.
Jag gjorde ytterligare ett försök idag och kom efter tålamod fram till en man som kände till modellen. 380 kg var vikten så om man plockar bort rost och luckor blir det väl ca 320-330 kg vilket bör vara hanterbart.
Nu skall här byggas en specialanordning för att ta ut den genom källarfönstret. Uppför trappan som går i vinkel är inte möjligt. Jag kan väl återkomma och väcka den här tråden när pannan är ute och berätta hur det gick.
Bytte 2006 ut CTC ved-olje-panna från 1964 som kördes som elpanna med två patroner tot 9kw (inte speciellt effektivt) mot Nibe 1130 8 kw, VPA300/200, 560 m markslinga (380+180). 2 rörs radiatorsystem, kompletterad med några nya raddar i rum som bara hade elgolvvärme. Gjorde allt jobb själv utom att köra grävmaskin. Självlärd rörmokare och elektriker. Hemort Skövde. Det härliga bubbelkaret kan numera fyllas på en kvart.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!