Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Sirius S2/7 DX problem  (läst 1823 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Christian L

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Sirius S2/7 DX problem
« skrivet: 31 mars 2021, 17:13:33 »
Misstänker köldmediebrist. Dålig effekt på pumpen, jag kan inte benämningar på punkterna så förklarar på mitt sätt och hoppas det går först.
Temp före kompressorn ca 3 grader, efter 85 grader,
Före expansionsventilen ca 20 och efter -9 grader.
Expansionsventilen blir isig.
Ni som kan detta, går det ställa någon diagnos?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29367
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Sirius S2/7 DX problem
« Svar #1 skrivet: 31 mars 2021, 18:56:19 »
Hej!
3 C = Suggas
85 C = Hetgas
20 C = Vätskeledning

Gissar att det är ca 20 C i tanken eller så?
I så fall ska hetgas ligga på ca 50 C.
Min gissning är brist på köldmedie (R407C).

Problemet med denna är att läckan mycket väl kan vara i din gräsmatta så den är svår att läcksöka.
Du kan prova att ta hem en kyltekniker som får fylla på grejerna en gång, men börjar den tappa effekt snabbt igen så skrota den.


Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Christian L

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Sirius S2/7 DX problem
« Svar #2 skrivet: 31 mars 2021, 19:53:38 »
Ca 20 i botten och 85 i toppen av tanken, det tråkiga är att kompressorn byttes för tre år sedan nästan 30 000 och omfyllning r407c läcksökning utan synlig läcka i våras 11 000 så lite tråkigt att riva ut skiten, om jag "bara" får det tätt så kanske det går några år till? Får hjälp med att tömma, tänkte provtrycka och ev täta själv, jobbat en del med vvs så få det tätt om jag hittar ska nog gå bra men rutiner kring och efter provtryckning är jag osäker på.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4698
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Sirius S2/7 DX problem
« Svar #3 skrivet: 31 mars 2021, 21:26:37 »
Glöm inte att gasfylla med kväve så inte rören oxiderar på insidan.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29367
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Sirius S2/7 DX problem
« Svar #4 skrivet: 31 mars 2021, 23:09:22 »
Ca 20 i botten och 85 i toppen av tanken,

OK, då blir jag lite fundersam, med denna fantastiska skiktning så vet jag inte riktigt om jag har rätt?
Det hör inte till vanligheten att ha 65 C mellan topp och botten på en tank med en shunt där värme tas ut.
Det kan vara så att det blir en rejäl underkylning av gasen och att det då inte är nått fel på grejerna.
Men hur mäter du effekten på värmepumpen?
GÃ¥r det mycket eltillskott?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Christian L

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Sirius S2/7 DX problem
« Svar #5 skrivet: 01 april 2021, 02:40:32 »
Effekt beräkningen blir väl inte exakt men jag tar tempskilnaden på in och ut ur tanken och flödet som Grundfos cirkulationspumpen visar (0,25l/s) när utetempen är så låg att pumpen inte orkar värma kåken, mellan 5 och 6 kw får jag det till om jag tänker rätt, innan problemen började var tempen lägre i toppen av tanken ca 60 grader då pumpen inte gick hela tiden. Jag kompletterar med vedpannan när pumpen inte räcker.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29367
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Sirius S2/7 DX problem
« Svar #6 skrivet: 01 april 2021, 08:30:08 »
OK.
Då vart det tydligt att hetgastemp har ökat vilket tyder på brist på köldmedia.

En kommentar bara:
Ditt exempel visar att Sirius-grejerna är en bra idé, en hög tank med en kondensorslinga där det blir hetgasväxling i toppen och underkylning i botten är en intressant lösning.
Jag vet att några frånluftsvärmepumpar också har kondensorslinga i tank men övriga kör med värmeväxlare som varken kan värmeväxla hetgasen eller underkyla speciellt mycket.
Hetgasväxling ger varmare varmvatten och COP på grejerna borde bli betydligt bättre med en rejäl underkylning tycker jag?
Thermia har en avancerad hetgasväxlings-apparat i sin G3, en hög tank är betydligt mer lowtech men ser ju ut att funka lika bra?
« Senast ändrad: 01 april 2021, 08:40:12 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Christian L

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Sirius S2/7 DX problem
« Svar #7 skrivet: 01 april 2021, 11:12:58 »
Nu var det det där med benämningar, underkylning, sker det i acctanken? Sirius system passar mig fint då det lätt att stötta med vedpannan, skiktningen verkar störas av cirkulationen men är bra nu. Jag har förstått att man inte får fylla på ett läckande system och heller inte lämpligt när det är r407c, är det skadligt för anläggningen om men fyller på några hg eller är det meningslöst experiment?

Utloggad Christian L

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Sirius S2/7 DX problem
« Svar #8 skrivet: 01 april 2021, 11:15:34 »
Vid vilka förhållanden löser pressostaterna?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29367
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Sirius S2/7 DX problem
« Svar #9 skrivet: 01 april 2021, 15:11:38 »
Underkylning sker i tanken, köldmediet kondenseras till vätska och kyls på vägen ner mot expansionsventilen.
En så låg temp om 20 C här är otroligt bra.
Du har verkligen lyckats få till en bra skiktning i tanken, gissar att du kör mycket låg fart på cirkpumpen?

Lågtrycksprssostaten kommer ev lösa när tillräckligt mycket läckt ut, jag vet inte inställnigen på denna på en Sirius DX?
En kyltekiker kommer tömma systemet på köldmedia, och sen fylla på med rätt mängd, det borde stå nånstans på värmepumpen hur mycket det är?
Detta för att få rätt mängd och sammansättning.
Nån form av läcksökning är väl brukligt också, det vore bra om han hittade läckan och kunde åtgärda den.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!