Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Qlima / Anslut pump vs Panasonic budget?  (läst 6930 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad M3smeden

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 277
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Qlima / Anslut pump vs Panasonic budget?
« skrivet: 25 oktober 2015, 15:34:00 »
En bekant är sugen på att köpa en lågbudgetpump till stugan. Han är inne på att köpa en Qlima SC3325. De är på rea nu för 5399kr. Maxeffekt 3.4kw. Är det någon som har en sån pump? Ger de nå värme under -15? Utan att kolla upp den närmare känns det som att en billig Panasonic (NE9PKE 5.5kw) känns som en bättre affär, de kostar några tusen mer men jag kanske har fel?

Undrar hur mycket värme den ger vid -10 och kallare...
160kvm villa 1 1/2 plan med källare från 1960 i Norrbotten. 3-glas fönster.
Fjärrvärme (Danfoss ECL 110) och 2st Mitsubishi FH25 luftvärmepumpar, fjärrstyrs med Broadlink RM-PRO.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2436
  • Karma +5/-0
SV: Qlima / Anslut pump vs Panasonic budget?
« Svar #1 skrivet: 25 oktober 2015, 15:42:54 »
Den där modellen är ju helt ny, så det finns inga vintererfarenheter av den än.
Men man kan dra vissa slutsatser om egenskaperna i sträng kyla genom att titta på hur förångaren är dimensionerad. Ju större förångaryta i förhållande till värmepumpens märkeffekt, desto större del av effekten finns kvar när det börjar bli riktigt kallt.

Sen finns det naturligtvis andra saker som också spelar in, t ex vilket kylmedium som används, hur intelligent programvaran är när det gäller avfrostningar under knepiga väderförhållanden, om den har kapillärrör eller expansionsventil, osv osv.

Man kan notera att de gamla Amitime-värmepumparna (de som Jula sÃ¥lde under namnet Foma kring 2005-2008 och senare, efter Fomas konkurs, under namnet Anslut, andra Ã¥terförsäljare har sÃ¥lt dem under mÃ¥nga andra namn) har kapillärrör (alltsÃ¥ billigast möjliga lösning) och en förhÃ¥llandevis liten förÃ¥ngare. Den är ganska precis lika stor pÃ¥ en 5,6 kW Foma som pÃ¥ min gamla 2,2 kW Argo on/off-värmepump. Men de ger ändÃ¥ helt klart en del värme ifrÃ¥n sig även vid lÃ¥ga utetemperaturer, och stänger inte av sig fullständigt förrän vid -21 ... -22  °C. Som jämförelse kan man nämna att Argon inte stänger av alls utan den fortsätter gÃ¥ hur kallt det än är även om den knappt ger nÃ¥gon värme, och CTC L/V-värmepumpar stänger av redan vid -15. En del äldre Panasonicmodeller som egentligen aldrig var avsedda för den nordiska marknaden sägs stänga av vid -7, men jag kan inte bekräfta det pÃ¥stÃ¥endet.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad M3smeden

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 277
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Qlima / Anslut pump vs Panasonic budget?
« Svar #2 skrivet: 25 oktober 2015, 15:47:47 »
Okej, så den är ny? Ja då var det svårt att få något omdöme, men någon som kanske har en äldre Qlima som man kan få lite referenser. Jag har också hört att någon gammal version av panasonic inte var norden-anpassad, men det borde ju inte existera nu tycker man..
160kvm villa 1 1/2 plan med källare från 1960 i Norrbotten. 3-glas fönster.
Fjärrvärme (Danfoss ECL 110) och 2st Mitsubishi FH25 luftvärmepumpar, fjärrstyrs med Broadlink RM-PRO.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Qlima / Anslut pump vs Panasonic budget?
« Svar #3 skrivet: 26 oktober 2015, 14:54:03 »
Såg en sån där på min dagliga promenad igår, så jag kommer i alla fall att kunna säga om de frostar ihop eller om avfrostningen verkar fungera när vi fått ha en riktigt kall och snöig period.
Såg OK ut på väggen i alla fall.
Vikt utedel 28 kg är inte så mycket om man jämför med vissa andra.
Värmeffekt och kyleffekt som är ungefär lika hög brukar antyda att det rör sig om en lätt modifierad AC, alltså inte optimerad för värmepumpsdrift.
En "riktig" luftvärmepump brukar ha högre värmeeffekt än kyleffekt.
« Senast ändrad: 26 oktober 2015, 15:00:16 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Lmf

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Qlima / Anslut pump vs Panasonic budget?
« Svar #4 skrivet: 26 oktober 2015, 16:26:27 »
Qlima är INTE en Anslut i annat namn

Däremot är det en Zibro med nytt namn
SÃ¥ Zibro = Qlima
Titta på följande länk
http://www.zibro.co.uk/air-purifiers/qlima-new-name-zibro-products/


Sen om den tillverkas i samma fabrik som anslut låter jag vara obesvarad.
« Senast ändrad: 26 oktober 2015, 17:50:27 av Lmf »
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad Carl_I

  • Det dröjer nog ett tag tills jag helt...
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Östergötland
  • Antal inlägg: 88
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Qlima / Anslut pump vs Panasonic budget?
« Svar #5 skrivet: 26 oktober 2015, 16:51:12 »
Specen ser ur mitt minne exakt ut som för den Zibro SC3325 som jag köpte på jula och haft installerad sedan nov/dec ifjol. Så jag skulle inte tro att det är någon större skillnad mellan "Zibro SC3325" och "Qlima SC3325".

Nu var det inte många dagar med riktiga vintertemperaturer där jag bor förra sässongen, så hur den beter sig vid många minus kan jag inte säga. Den har inte haft några större problem att värma övre plan på 75 m^2 i mitt femtiotalshus sedan jag köpte den iaf, även om frun ibland vridit på någon radiator vid kallare väder. Jag försöker öppna och stänga dörrar för att reglera luftflödet och därmed uppvärmningen, men frun är inte lika energimedveten och radiatorerna värms för närvarande med elpatron.
Bor med fru och tre barn i enplansvilla med hel källare. 73 kvadrat per plan. För närvarande uppvärmt med L/L värmepump samt elpatron. Någon annan uppvärmninga ska ordnas, vilket år som helst nu....

Utloggad booza

  • Nöjd med Zibro / Qlima
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 164
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lärare, programmerare - nu pensionär
    • Makis Data
SV: Qlima / Anslut pump vs Panasonic budget?
« Svar #6 skrivet: 28 december 2015, 23:14:06 »
Citera
Såg en sån där på min dagliga promenad igår, så jag kommer i alla fall att kunna säga om de frostar ihop eller om avfrostningen verkar fungera när vi fått ha en riktigt kall och snöig period.
Såg OK ut på väggen i alla fall.
Vikt utedel 28 kg är inte så mycket om man jämför med vissa andra.
Värmeffekt och kyleffekt som är ungefär lika hög brukar antyda att det rör sig om en lätt modifierad AC, alltså inte optimerad för värmepumpsdrift.
En "riktig" luftvärmepump brukar ha högre värmeeffekt än kyleffekt.
Hur har det gått när det nu blivit kallt - har "denna där" frostat ihop?
Trähus från 1942, 1 1/2 plan, 180 kvm. En värmepump är placerad i kök med alkov, ca 40 kvm. Den andra värmepumpen värmer ett arbetsrum. Öppnas alla dörrar så värms hela bottenvåningen upp.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!