Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Kinnantest VS SPtest  (läst 20221 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad runte

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BodenomrÃ¥det
  • Antal inlägg: 369
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Kinnantest VS SPtest
« skrivet: 17 november 2005, 16:23:16 »
Har hittat ett diagram från Kinnan över deras "test" av E9DKE samt E9CKP

Rött heldraget = E9DKE
Svart streckat = E9CKP
BlÃ¥tt heldraget = SP  Jag har lagt in SP:s värden enl R&R nr 10 2004

Detta visar med all önskvärd tydlighet att "oberoende" tester som ett företag väljer att göra i avskildhet inte är något som helst att lita på eller vinner någon tilltro
Toshiba RAS-10JKVP-E Daiseikai + braskamin, villa ca 100m² + ca 40m² fristående garage/förråd, direktel på allt. Huset beläget ca 85 km söder polcirkeln

Utloggad Sparare

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 475
  • Karma +2/-3
SV: Kinnantest VS SPtest
« Svar #1 skrivet: 17 november 2005, 16:32:58 »
Mycket intressant att kolla lite pÃ¥!    :D

Panasonic E9

  • Gäst
Panasonic E9
SV: Kinnantest VS SPtest
« Svar #2 skrivet: 17 november 2005, 16:52:33 »
Har hittat ett diagram från Kinnan över deras "test" av E9DKE samt E9CKP

Rött heldraget = E9DKE
Svart streckat = E9CKP
Blått heldraget = SP  Jag har lagt in SP:s värden enl R&R nr 10 2004

Detta visar med all önskvärd tydlighet att "oberoende" tester som ett företag väljer att göra i avskildhet inte är något som helst att lita på eller vinner någon tilltro

Beror ju på vilka förhållanden man testat under, Kinnans testpartner kanske har haft lite väl bra testförutsättningar.
Men jag litar också mer på R&R och SP, inget snack.

Vad gäller 7gr siffran COP4 så kan de ha kört på 50% vilket R&R också visade.
50% och 2gr gav COP3 100% gav COP 2,8 så där ligger du för högt med punkten.
-7 ska vara 2,3 där ligger du också för högt.
-15 ska vara 1,9 så där kan du sänka punkten till under två.

Hmm, trögtänkta jag. Du har tagit kW de har tagit COP.
« Senast ändrad: 17 november 2005, 16:59:31 av Panasonic E9 »

Utloggad runte

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BodenomrÃ¥det
  • Antal inlägg: 369
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Kinnantest VS SPtest
« Svar #3 skrivet: 17 november 2005, 17:08:52 »
Har hittat ett diagram från Kinnan över deras "test" av E9DKE samt E9CKP

Rött heldraget = E9DKE
Svart streckat = E9CKP
Blått heldraget = SP  Jag har lagt in SP:s värden enl R&R nr 10 2004

Detta visar med all önskvärd tydlighet att "oberoende" tester som ett företag väljer att göra i avskildhet inte är något som helst att lita på eller vinner någon tilltro

Beror ju på vilka förhållanden man testat under, Kinnans testpartner kanske har haft lite väl bra testförutsättningar.
Men jag litar också mer på R&R och SP, inget snack.

Vad gäller 7gr siffran COP4 så kan de ha kört på 50% vilket R&R också visade.
50% och 2gr gav COP3 100% gav COP 2,8 så där ligger du för högt med punkten.
-7 ska vara 2,3 där ligger du också för högt.
-15 ska vara 1,9 så där kan du sänka punkten till under två.

Hmm, trögtänkta jag. Du har tagit kW de har tagit COP.

Tror inte det, står klart o tydlig kw för y-axeln, mina punkter är satta så exakt det går att utföra, allt enl R&R
Toshiba RAS-10JKVP-E Daiseikai + braskamin, villa ca 100m² + ca 40m² fristående garage/förråd, direktel på allt. Huset beläget ca 85 km söder polcirkeln

Panasonic E9

  • Gäst
Panasonic E9
SV: Kinnantest VS SPtest
« Svar #4 skrivet: 17 november 2005, 17:13:15 »
Har hittat ett diagram från Kinnan över deras "test" av E9DKE samt E9CKP

Rött heldraget = E9DKE
Svart streckat = E9CKP
Blått heldraget = SP  Jag har lagt in SP:s värden enl R&R nr 10 2004

Detta visar med all önskvärd tydlighet att "oberoende" tester som ett företag väljer att göra i avskildhet inte är något som helst att lita på eller vinner någon tilltro

Beror ju på vilka förhållanden man testat under, Kinnans testpartner kanske har haft lite väl bra testförutsättningar.
Men jag litar också mer på R&R och SP, inget snack.

Vad gäller 7gr siffran COP4 så kan de ha kört på 50% vilket R&R också visade.
50% och 2gr gav COP3 100% gav COP 2,8 så där ligger du för högt med punkten.
-7 ska vara 2,3 där ligger du också för högt.
-15 ska vara 1,9 så där kan du sänka punkten till under två.

Hmm, trögtänkta jag. Du har tagit kW de har tagit COP.

Tror inte det, står klart o tydlig kw för y-axeln, mina punkter är satta så exakt det går att utföra, allt enl R&R

Då har de nog skrivit fel på y axeln. För annars i Kinnans datablad så anges E9DKE till COP 4,3 vid 7gr, samt E9CKP till 4,0 vid samma temp. kW anges till 5 för båda.

http://www.kinnan.se/dok2000kopia/pdf_direkta/varmepumpar/P_E9_SPE2.pdf
« Senast ändrad: 17 november 2005, 17:16:47 av Panasonic E9 »

Utloggad Sparare

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 475
  • Karma +2/-3
SV: Kinnantest VS SPtest
« Svar #5 skrivet: 17 november 2005, 17:18:21 »
I jättebrochyren för E9DKE som jag fick för någon månad sedan ingår den röda kurvan och där står det kw längst uppe till vänster i diagrammet.
Samtidigt står det i texten att kurvan anger verkningsgrad.

Mycket förvillande.   Sc:,h

Det står att den ger 4,2kw värme för 1kw in. Det sitter en ring på kurvan vid +7°C o 4,2kw. Sen är det bara att följa kurvan till vänster och läsa av hur många kw man får vid de olika temperaturerna.
« Senast ändrad: 17 november 2005, 17:29:24 av Sparare »

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Kinnantest VS SPtest
« Svar #6 skrivet: 17 november 2005, 18:11:03 »
Suck,

Nu är vi där igen. Förvillande är ett för svagt ord. Är kurvan mätt med fullvarv på kompressorn på alla mätpunkter? Om inte det framgår, är den inte värd pappret den är tryckt på.

180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad runte

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BodenomrÃ¥det
  • Antal inlägg: 369
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Kinnantest VS SPtest
« Svar #7 skrivet: 17 november 2005, 18:46:29 »
Suck,

Nu är vi där igen. Förvillande är ett för svagt ord. Är kurvan mätt med fullvarv på kompressorn på alla mätpunkter? Om inte det framgår, är den inte värd pappret den är tryckt på.

Förvillande, inte ett dugg, Kinnan spelar med falska kort  fiR: och det var ytterst nära att jag köpt en E9 ckp när säljaren visade ett diagram (överst i tråden) som han dessutom påstod kom från SP, när R&R nr 10 2004 kom med sina tester visade det ju sig att Panasonic var en högst medelmåttig maskin
(Dke:s kurva fanns av naturliga skäl inte med vid den tidpunkten)
Toshiba RAS-10JKVP-E Daiseikai + braskamin, villa ca 100m² + ca 40m² fristående garage/förråd, direktel på allt. Huset beläget ca 85 km söder polcirkeln

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2496
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Kinnantest VS SPtest
« Svar #8 skrivet: 17 november 2005, 20:31:10 »
Rekommendera bara att köpa testade pumpar så kommer det att bli självsanering på marknaden.

Utloggad Zelda

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • A++ SCOP 4,8
SV: Kinnantest VS SPtest
« Svar #9 skrivet: 17 november 2005, 20:53:48 »
Panasonic´s pumpar är väl ok i COP men jag tycker att dom har för dålig effekt när effekten verkligen behövs.

Utloggad Matsa

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: norrköping
  • Antal inlägg: 149
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Kinnantest VS SPtest
« Svar #10 skrivet: 17 november 2005, 21:14:03 »
Panasonic´s pumpar är väl ok i COP men jag tycker att dom har för dålig effekt när effekten verkligen behövs.


Jasså !!!!  :o
Har du nån själv så du vet  ;D
Eller kanske grannens svågers mammas katts husse hade en o deeeen vaaaa dåååålig !!!!! ;)

Den lilla erfarenhet jag har av Panasonic  E9DKE är att :
Att den värmer min övre plan 160 m2 vid -4 som kallast (har inte varit kallare än) o jag har massor av jätte 2 glas isol fönster  o byggt på 70 talet!!!
Och för dom 9k som jag betala för den så e ja redan jättenöjd!!!!!! studs
En annan femma om man ska värma huset bara med en pump kanske (jag eldar med ved när de blir kallare).

Alltså !!!! Det finns väldigt olika anledning varför man köper en pump!!
Att slippa hugga så mycke ved, som jag  :P
O som andra sagt redan , Det är skönt att inte gett så mycket för sin pump när kanske kanonpumpar släpps om 1-2 år !!! studs
Suterräng hus ca 250 bo yta + 80 garage pannrum mm =330 m2 tot yta . 40 kw vedpanna + 1000l acctankar. Nu även en Panasonic CS-E9DKE pump.
MCP,COMPTIA A+,Industrielektriker,installations elektriker,processoperatör !

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Kinnantest VS SPtest
« Svar #11 skrivet: 17 november 2005, 21:21:41 »
Ikväll har faktiskt min lilla E9DKE jobbigt!

Det är 1 minusgrad och hög luftfuktighet. Jag bor alldeles intill en sjö dessutom.
 Den mÃ¥ste frosta av var 30-40minuter. Och avfrostningscykeln tar minst 5 minuter. Sedan sätter den hög fart för att ta igen det temperatur-underskott som den ligger efter med. Och pang... rakt in i väggen och mÃ¥ste börja frosta av igen. Naturligtvis är problemet störst pÃ¥ hösten och vid temperaturer runt nollan.

Tror inte att en större pump hade haft mindre problem. Kanske tvärtom?
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad Zelda

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • A++ SCOP 4,8
SV: Kinnantest VS SPtest
« Svar #12 skrivet: 17 november 2005, 21:33:05 »
Panasonic´s pumpar är väl ok i COP men jag tycker att dom har för dålig effekt när effekten verkligen behövs.


Jasså !!!!  :o
Har du nån själv så du vet  ;D
Eller kanske grannens svågers mammas katts husse hade en o deeeen vaaaa dåååålig !!!!! ;)

Den lilla erfarenhet jag har av Panasonic  E9DKE är att :
Att den värmer min övre plan 160 m2 vid -4 som kallast (har inte varit kallare än) o jag har massor av jätte 2 glas isol fönster  o byggt på 70 talet!!!
Och för dom 9k som jag betala för den så e ja redan jättenöjd!!!!!! studs
En annan femma om man ska värma huset bara med en pump kanske (jag eldar med ved när de blir kallare).

Alltså !!!! Det finns väldigt olika anledning varför man köper en pump!!
Att slippa hugga så mycke ved, som jag  :P
O som andra sagt redan , Det är skönt att inte gett så mycket för sin pump när kanske kanonpumpar släpps om 1-2 år !!! studs

Nej jag kör Sanyo Clover med en effekt pÃ¥ 3,2kW vid -15 grader sÃ¥ jag behöver inte elda.  ;)

Utloggad gäst

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 317
  • Karma +0/-0
SV: Kinnantest VS SPtest
« Svar #13 skrivet: 17 november 2005, 21:36:45 »
Vi vet ju faktiskt inte vad Kinnan vill testa. Jag tror att dom vill testa om kunderna går på bluffsiffrorna.
Och då är det ju ett test med bra utfall.  :D Så många som gått/och går på på dom här diagrammen!!!
Till Runte: Jag var precis som du, jag höll på att bli uppskojad av bluffsiffrorna när jag var i stånd att köpa Panasonic.
Men jag genomskådade det, och blev förbannad. Jag tror inte att man blir nöjd över att "den sparar ju bra med pengar i alla fall"
Det är själva grejen, att dom vilseleder med friserade värden. Såna skojare är inte värda ens pengar. Och dessutom blir man
avogt inställd till märket, varför skall någon behöva bluffa om produkten är bra?
Ps. Toshiban tuffar på, varmt och gott för en billig peng, just nu -5 ute, blir nog neråt -10 inatt, känns tryggt om det så blir -20, eller hur Sanyoägare!  ;D
Den har knappt fått jobba något än!

 / hej
Toshiba Ras10-jkvp/javp (Daiseikai) 6,2 kw. 20041001-20051001  16,5 Mwh inkl hela faderullan. Räknar jag bort garaget (direktel) landar jag pÃ¥ 13,9 Mwh. Innan pendlat mellan 22-26 mwh under alla Ã¥r (22 Mwh utan barn, inget garage, 26 Mwh senaste Ã¥ren barn och garage) hade faktiskt nÃ¥got Ã¥r 29 Mwh med garaget fullt uppvärmt hela vintern. 2 vuxna 3 barn, 150kvm, mekanisk frÃ¥nluft, 65 kvm isol garage. Inget extra sÃ¥som braskamin etc. Besparing 9500 kWh (ca 60% pÃ¥ värmebehovet, ca 40% pÃ¥ totalen) 1:a Ã¥ret, tja vad vet jag, läs själva här: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php/topic,2906.0/all.htm Stämmer ganska exakt med RÃ¥d&Röns siffror=Referensinstallation. Känns bra!! Kommer dock kräva ca 2,1 vintrar innan investeringen börjar löna sig och pumpen betalat sig. Om besparingen hÃ¥ller sig konstant/Ã¥r spar den netto 122500:- under pumpens förväntade livstid (15 Ã¥r) pumpens pris inräknat (elpris 1kr/kWh).  Köpa billigt kan bli dyrt!!

Utloggad runte

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BodenomrÃ¥det
  • Antal inlägg: 369
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Kinnantest VS SPtest
« Svar #14 skrivet: 17 november 2005, 21:46:05 »
Vi vet ju faktiskt inte vad Kinnan vill testa. Jag tror att dom vill testa om kunderna går på bluffsiffrorna.
Och då är det ju ett test med bra utfall.  :D Så många som gått/och går på på dom här diagrammen!!!
Till Runte: Jag var precis som du, jag höll på att bli uppskojad av bluffsiffrorna när jag var i stånd att köpa Panasonic.
Men jag genomskådade det, och blev förbannad. Jag tror inte att man blir nöjd över att "den sparar ju bra med pengar i alla fall"
Det är själva grejen, att dom vilseleder med friserade värden. Såna skojare är inte värda ens pengar. Och dessutom blir man
avogt inställd till märket, varför skall någon behöva bluffa om produkten är bra?
Ps. Toshiban tuffar på, varmt och gott för en billig peng, just nu -5 ute, blir nog neråt -10 inatt, känns tryggt om det så blir -20, eller hur Sanyoägare!  ;D
Den har knappt fått jobba något än!

 / hej

Exakt, det är ju Kinnans vilseledande marknadsföring man blir avogt inställt till

Fn. -7 ute, 22 inne, pumpen puttrar på 532w *vinkar*
Toshiba RAS-10JKVP-E Daiseikai + braskamin, villa ca 100m² + ca 40m² fristående garage/förråd, direktel på allt. Huset beläget ca 85 km söder polcirkeln

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!