Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nu stÃ¥r den nya 2020 pÃ¥ garage infarten!  (läst 3378 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad FRJO

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: västra götaland
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Nu står den nya 2020 på garage infarten!
« skrivet: 14 maj 2007, 17:23:53 »
När jag kom hem frÃ¥n jobbet sÃ¥ stod den nya pumpen hemma. Blev fÃ¥rvÃ¥nad hur stor den va sÃ¥g sÃ¥ liten ut pÃ¥ bilderna :D. Den var fruktansvärt välbygd Rostfri plÃ¥t pÃ¥ alla delar utvändigt.  Nu kommer den roliga biten att bära den pÃ¥ plats.  130kg huvuddunk  och all vikt i ena änden.  Vet en som kommer att ha ont i ryggen i morgon........  Ã¥terkommer i morrn när den är igÃ¥ng körd.  Man skall vänta 6-8 timmar innan kompressorn blivit varm, sÃ¥ det blir väl i morgon man fÃ¥r i gÃ¥ng den
Nibe 1115-10,vpa 200/70. 2 st borrhål med 120 m aktivt djup
Värmer hus från 70 talet med uppvärmd yta 310 m2
Inomhuspool 40m3 24grader
Fujitsu slim 12 för ac
Årsförbrukning ca20000 kw/h

Utloggad Digital

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Enköping
  • Antal inlägg: 773
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jobbar med service av värmepumpar..
SV: Nu står den nya 2020 på garage infarten!
« Svar #1 skrivet: 17 maj 2007, 23:11:31 »
När jag kom hem frÃ¥n jobbet sÃ¥ stod den nya pumpen hemma. Blev fÃ¥rvÃ¥nad hur stor den va sÃ¥g sÃ¥ liten ut pÃ¥ bilderna :D. Den var fruktansvärt välbygd Rostfri plÃ¥t pÃ¥ alla delar utvändigt.  Nu kommer den roliga biten att bära den pÃ¥ plats.  130kg huvuddunk  och all vikt i ena änden.  Vet en som kommer att ha ont i ryggen i morgon........  Ã¥terkommer i morrn när den är igÃ¥ng körd.  Man skall vänta 6-8 timmar innan kompressorn blivit varm, sÃ¥ det blir väl i morgon man fÃ¥r i gÃ¥ng den

Tänk på att det är en scroll i denna så vid uppstart var vaksam låter den skit stäng av den blixtsnabbt å skifta två faser..
Den går oerhört tyst normalt.
Justera diff mellan retur å framledning enligt tabellen i mosen :,v(, sen är du en lycklig ägare hoppas jag..

Lycka till..
Kärringen mot strömmen...
Har ingen värmepump då jag bor i lägenhet.... :-(

"Så länge min chef låtsas som om jag har mycket lön,
låtsas jag som om att jag har mycket arbete".

Utloggad FRJO

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: västra götaland
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nu står den nya 2020 på garage infarten!
« Svar #2 skrivet: 20 maj 2007, 18:06:54 »
Jo nu har den snurrat sen i tisdags kväll. Den går så fruktansvärt tyst mot min gammla.
flashen hörde jag i andra ändan av huset. Niben hör jag inte ens i pannrummet med fönstret öppet, när fläkten gÃ¥r pÃ¥ lÃ¥gfart. Man springer nästan ner i pannrummet och kollar pÃ¥ termometrarna sÃ¥ att den verkligen fungerar........  är supernöjd Thumbsup
nu Ã¥terstÃ¥r bara att det skall bli vinter sÃ¥ vi fÃ¥r se vad den presterar när det börjer bli 15-20 minusgrader. Är förvÃ¥nad vilka lÃ¥ga flöden det skall gÃ¥ genom pumpen för att hÃ¥lla deltat  1 ans  läge samt strypning hade räkt med en mindre cirkpump( kör nu en wilo star rs 25-6) 
Nu Ã¥terstÃ¥r bara isolering av rören. Kan man använda armaflex eller suger det vatten?  Hade rörskÃ¥lar tidigare men tycker det är sÃ¥ j...a jobbigt att jobba med när det är massa krökar och kliar gör det ocksÃ¥ huvuddunk
Nibe 1115-10,vpa 200/70. 2 st borrhål med 120 m aktivt djup
Värmer hus från 70 talet med uppvärmd yta 310 m2
Inomhuspool 40m3 24grader
Fujitsu slim 12 för ac
Årsförbrukning ca20000 kw/h

Utloggad kinokosmos

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Stolt Hobbyinstallatör
SV: Nu står den nya 2020 på garage infarten!
« Svar #3 skrivet: 18 juli 2007, 09:23:02 »

Tänk på att det är en scroll i denna så vid uppstart var vaksam låter den skit stäng av den blixtsnabbt å skifta två faser..
Den går oerhört tyst normalt.
Justera diff mellan retur å framledning enligt tabellen i mosen :,v(, sen är du en lycklig ägare hoppas jag..

Lycka till..

Är detta ett vanligt "problem"?
Har beställt 2 st 2020-14 med SMO 10, EK 26 och UKV 500 till min fastighet på 400m2.
Hur lång tid tror ni att installationen tar?
Vad bör jag använda för vätska om jag vill frostskydda mitt system?
« Senast ändrad: 18 juli 2007, 09:24:40 av kinokosmos »
2st NIBE Fighter 2020-14, Elpanna NIBE EP 26, 500L Ackumulatortank. 400m2 + Loft 170m2. Luftkonvektorer & golvvärme

Utloggad FRJO

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: västra götaland
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nu står den nya 2020 på garage infarten!
« Svar #4 skrivet: 18 juli 2007, 09:49:38 »
med fasföljden har du 50% chans att den går åt rätt håll, anars bara skifta 2 faser så går den åt rätt håll.
Min installation tog 2 timmar men då hade jag rören redan färdigdragan fram till väggen på utsidan
Nibe 1115-10,vpa 200/70. 2 st borrhål med 120 m aktivt djup
Värmer hus från 70 talet med uppvärmd yta 310 m2
Inomhuspool 40m3 24grader
Fujitsu slim 12 för ac
Årsförbrukning ca20000 kw/h

Utloggad kinokosmos

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Stolt Hobbyinstallatör
SV: Nu står den nya 2020 på garage infarten!
« Svar #5 skrivet: 20 juli 2007, 23:54:49 »
med fasföljden har du 50% chans att den går åt rätt håll, anars bara skifta 2 faser så går den åt rätt håll.
Min installation tog 2 timmar men då hade jag rören redan färdigdragan fram till väggen på utsidan
Oki så det gäller alltså att lyssna om det låter knas? Är det lätt att höra?
Två timmar för installation av utedelarna låter ju inte farligt.
Kan någon förklara lite om "Flytande Kondensering" Är det svårt att ställa in?
(Ni får ursäkta alla frågor, men jag är helt novis på detta. Har kämpat med pellets tre vintrar. Ser verkligen fram emot att höra de två pumparna surra!)
2st NIBE Fighter 2020-14, Elpanna NIBE EP 26, 500L Ackumulatortank. 400m2 + Loft 170m2. Luftkonvektorer & golvvärme

Utloggad FRJO

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: västra götaland
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nu står den nya 2020 på garage infarten!
« Svar #6 skrivet: 21 juli 2007, 10:18:27 »
om du läser instruktionen innan du startar dom så står det hur du går till väga. Man går in i en meny och kollar att hetgasen stiger under de första 30 sec. gör den inte det går den åt fel håll. min gick åt rätt håll med detsamma så jag vet inte hur de låter om den går åt fell håll. Jag kör fast kond så jag vet inte om det är svårt att ställa in för flytande kond
Nibe 1115-10,vpa 200/70. 2 st borrhål med 120 m aktivt djup
Värmer hus från 70 talet med uppvärmd yta 310 m2
Inomhuspool 40m3 24grader
Fujitsu slim 12 för ac
Årsförbrukning ca20000 kw/h

Utloggad FRITTEJOHNSSON

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Lönsboda
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nu står den nya 2020 på garage infarten!
« Svar #7 skrivet: 21 juli 2007, 11:19:47 »
Jag startade min 2020 i går och den går tyst som bara den, jag kör med fast kond så jag undrar om någon har lite inställnings tipps? Håller på att prova mig fram bland alla parametrar så lite hjälp kan behövas man är ju allt en novis på detta. Jag är den första i min omgivning som har en L/V pump. ::)

Utloggad FRJO

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: västra götaland
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nu står den nya 2020 på garage infarten!
« Svar #8 skrivet: 21 juli 2007, 12:05:06 »
Jag har inte ändrat sÃ¥ mycket.  jag har ändrat  sÃ¥ att den stannar vid 45 ºC. och kopplingd diffen till 5 ºC. Den temp diffen funkade bra pÃ¥ min gamla pump  Tilskottstemperaturerna ställer jag in i vinter för jag vet inte hur lÃ¥ngt ner i temperaturerna den orkar. sÃ¥ jag ställde tilskottet pÃ¥ de bÃ¥da menyerna
till  -20 ºC .sÃ¥ ändrar jag det när det börjar bli kallt inne. Annars kör jag pÃ¥ standardvärderna.  Men jag mÃ¥ste hÃ¥lla med att den gÃ¥r ruskigt tyst  min gamla pump hörde jag i andra änden av huset, 2020 hör jag inte äns i pannrummet när den gÃ¥r.
jag är mycket nöjd hitills, bara hoppas att den levererar bra med värme vid -10 till -20 ºC
Väntar med spänning tills det blir minusgrader
Nibe 1115-10,vpa 200/70. 2 st borrhål med 120 m aktivt djup
Värmer hus från 70 talet med uppvärmd yta 310 m2
Inomhuspool 40m3 24grader
Fujitsu slim 12 för ac
Årsförbrukning ca20000 kw/h

Utloggad FRITTEJOHNSSON

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Lönsboda
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nu står den nya 2020 på garage infarten!
« Svar #9 skrivet: 21 juli 2007, 14:46:07 »
Jag kom fram till liknande värde, dif 4 grad, stopp 46 grad och det ser ut som det funkar bra. Dockad till en vanlig panna så jag använde uttaget i 2020 till min cirkpump men det var inte bra, för när 2020 stoppade så stoppas cirkpump och då kallnar vattnet i 2020 fortare än pannan och startar cirk pump som pumpar varmt pannvatten in i 2020. följden blev att det indikerades som startförsök och det slutade med att det larmade 3 st försök och pumpen stannade, kopplade om cirkpump så att den går alltid och nu går det bra. ;D
« Senast ändrad: 21 juli 2007, 14:52:07 av FRITTEJOHNSSON »

Utloggad kinokosmos

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Stolt Hobbyinstallatör
SV: Nu står den nya 2020 på garage infarten!
« Svar #10 skrivet: 28 augusti 2007, 16:29:56 »
Jag kom fram till liknande värde, dif 4 grad, stopp 46 grad och det ser ut som det funkar bra. Dockad till en vanlig panna så jag använde uttaget i 2020 till min cirkpump men det var inte bra, för när 2020 stoppade så stoppas cirkpump och då kallnar vattnet i 2020 fortare än pannan och startar cirk pump som pumpar varmt pannvatten in i 2020. följden blev att det indikerades som startförsök och det slutade med att det larmade 3 st försök och pumpen stannade, kopplade om cirkpump så att den går alltid och nu går det bra. ;D

Intressant! Begriper inte riktigt varför den loggade startförsök bara för att varmt vatten cirkulerade i pumpen, men det kanske funkar så? Jag är i begrepp att själv installera 2st 2020 dockade till elpanna och acktank. Funderar på att ha pumparna via en UPS som skydd mot frysning vid strömavbrott.
2st NIBE Fighter 2020-14, Elpanna NIBE EP 26, 500L Ackumulatortank. 400m2 + Loft 170m2. Luftkonvektorer & golvvärme

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!