Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Byta bergvärmepump  (läst 768 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad peternord

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
Byta bergvärmepump
« skrivet: 10 november 2023, 19:38:10 »
En vanlig fråga om att byta bergvärmepump?

En och en halvsvilla 170kvm med vattenburen golvvärme. PÃ¥  bottenplan (95kvm) ingjuten i betongplatta (20cm frigolit mot mark) 20mm pex, övre (halv)plan 70kvm 10cm lösull i mellanbjälklag, 15mm frigolit med 12mm pex, ( aluminiumfolie pÃ¥ frigolit). Grundvärmer ( 8-10 grader) tre smÃ¥ byggnader (3x 20 kvm) med radiatorer pÃ¥ samma slinga.

Idag en Nibe F1215-7 som klarar 100% av behovet. Förbrukar ca 8000 kwh/år.

Har två borrhål på 2x80m (dimensioneringen var 121m men pga att jag bor på en ö ville de inte borra djupare än 80m pga risk för bräckvattenkinträngning). Om jag kommer ihåg rätt var det sand 9-11m och sedan berg på båda hålen. Vet inte exat bergart. Enligt sgu troligen granit.

Kb-r är oftast +2 eller högre (och nästan alltid 2 grader högre än kb-f), sällan på minus (någon gång per år)

Nibe är nu 17 år och börjar att knorra då och då. Kanske håller 1, 2 eller 10 år men jag vill gärna ha lite koll på vad jag ska byta till.

Många tycker att man bör borra nya och/eller djupare hål. Det är inte aktuellt pga dyr frakt till ön.

Med den bakgrunden, skulle jag kunna få lite tips på ny bergvärmepump?

/Peter




Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9649
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Byta bergvärmepump
« Svar #1 skrivet: 10 november 2023, 21:09:57 »
En 1215-7 motsvarar idag en F1245-8 då bl.a. NIBE ändrat temperaturen där effekten anges. Blir säkert att lagom att byta till en 8 kW modell om den klarat värmebehovet och ni inte vill borra mer.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Inloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1734
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Byta bergvärmepump
« Svar #2 skrivet: 10 november 2023, 21:14:10 »
En vanlig fråga om att byta bergvärmepump?

En och en halvsvilla 170kvm med vattenburen golvvärme. PÃ¥  bottenplan (95kvm) ingjuten i betongplatta (20cm frigolit mot mark) 20mm pex, övre (halv)plan 70kvm 10cm lösull i mellanbjälklag, 15mm frigolit med 12mm pex, ( aluminiumfolie pÃ¥ frigolit). Grundvärmer ( 8-10 grader) tre smÃ¥ byggnader (3x 20 kvm) med radiatorer pÃ¥ samma slinga.

Idag en Nibe F1215-7 som klarar 100% av behovet. Förbrukar ca 8000 kwh/år.

Har två borrhål på 2x80m (dimensioneringen var 121m men pga att jag bor på en ö ville de inte borra djupare än 80m pga risk för bräckvattenkinträngning). Om jag kommer ihåg rätt var det sand 9-11m och sedan berg på båda hålen. Vet inte exat bergart. Enligt sgu troligen granit.

Kb-r är oftast +2 eller högre (och nästan alltid 2 grader högre än kb-f), sällan på minus (någon gång per år)

Nibe är nu 17 år och börjar att knorra då och då. Kanske håller 1, 2 eller 10 år men jag vill gärna ha lite koll på vad jag ska byta till.

Många tycker att man bör borra nya och/eller djupare hål. Det är inte aktuellt pga dyr frakt till ön.

Med den bakgrunden, skulle jag kunna få lite tips på ny bergvärmepump?

/Peter

Hej!

Farsan har en 1115-7 som han haft i 20 år, Nibes äldre pumpar verkar outslitliga(?). Den fick nåt tillfälligt fel, som sedan löste sig självt, men gubben blev lika nojig som dig.

Vet du vad han gjorde, (som jag initialt fick psykbryt av!)
han köpte en ny kylmodul* i reserv, för 35 lax.
 
>:( >:( >:( >:( >:( #%÷&#:÷^*#&

En vis man svarade:
"Vadå? En ny bergvärmepump går ju på det tredubbla med installation, vet du hur mycket effektivare pumpdjäveln måste vara innan den tjänat igen sina 70 000kr under sin livstid?"

Jag, chockad, utan att ha tänkt igenom svaret:
"Men tänk på all smartstyrning, övervakning, och lull-lull du går miste om!"

"Jag har hellre en Volvo 240 i allegorisk värmepumpsform, än nå jävla modernt kollijox-rappel!"


Sedan gick jag hem, slickade såren, och började räkna:

Farsan är tät, så han kontantar alltid allt. Hus, båt, bil, värmepump, you name it.

70 000kr diff, är ungefär 42000 kWh i Norrland.
70 000kr ger i dagsläget ca 4% sparränta låst i några år.
Det är 2800kr i ränta per år, eller motsvarande 1680 kWh/år.

Vi antar att Volvo 240, eh förlåt, Nibe 1115-7 har värdelösa 3.5 i COP med farsans enorma borrhål (typ 180m till 7kWp!) och att en ny laserstyrd frekvensmodulerad turbo-initierings-kalibrator-värmepump har 7 i COP (typ teoretisk maxvärde), och tar hans 6000 kWh per år som gammpumpen käkar, och 3000 kWh som den laserstyrda frekvensmodulerade turbo-initieringskalibrator-värmepumpen drar per år, får vi en ROI på 14 år, ränta exkluderat. Med ränteförluster inräknat, så blir det 31.8 år innan en COP7-maskin är intjänad.

 :::_)  FML

Finns en anledning varför boomer-farsan har nÃ¥gra miljoner pÃ¥ bankkontot, och jag är 80-talistbolÃ¥netorsk...  tOOmten

*kylmodul: Allt-i-ett-lösning med kompressor, förångare, kondensor, torkfilter, växelventil m.m. Bara att lyfta i/ur av en händig person, och ringa elektriker som kopplar i 5 minuter så är den up and running.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4724
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Byta bergvärmepump
« Svar #3 skrivet: 10 november 2023, 21:36:56 »
Jepp där ser man vad man fÃ¥r för pengarna. En 1115-7 är med säkerhet en kolvkompressor  ON/OFF, bara start/stopp mot en tank och styrning ut frÃ¥n den och nästan inget annat. Numera ska det vara en massa elektronik  ( LULLULL ) i dom med allsköns styrning av olika slag och kostar skjortan. Har själv en 9 kW enkel dum VP ( kolvkompressor Manerup ) och den är nu tror jag ( länge sen den köptes ) 20 Ã¥r och tuffar pÃ¥ när vi är borta i 6 mÃ¥n, själv hela vintrarna. Har servat för 5000 under alla är. Är inte beroende av en VP för 80 -90 kkr, det fungerar bra med en enkel.

Utloggad tubaralo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 289
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Byta bergvärmepump
« Svar #4 skrivet: 11 november 2023, 09:10:28 »
Nibe 1115-7 har värdelösa 3.5 i COP med farsans enorma borrhål (typ 180m till 7kWp!) och att en nylaserstyrd frekvensmodulerad turbo-initierings-kalibrator-värmepump har 7 i COP (typ teoretisk maxvärde),

1. Har  Nibe 1115-7 endast 3.5 i COP ?
2. Finns det bergvp som har COP  7 vid brine 0   -3C?
    För att man ska inte blanda päron och äpplen
3. vad är det laserstyrd frekvensmodulerad turbo-initierings-kalibrator-värmepump har
   7 i COP (typ teoretisk maxvärde), det är väl skitsnack.
4. Är det enorma borrhål (typ 180m till 7kWp!)?
« Senast ändrad: 11 november 2023, 09:54:10 av tubaralo »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!