Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: FÃ¥ värme även i källaren?  (läst 915 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Bigbit

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Få värme även i källaren?
« skrivet: 24 maj 2023, 19:39:39 »
Hej,

Vi har svårt att få upp tempen i vår källare till iallafall 22 grader nu när det är så pass varmt ute. Här är lite information om anläggningen :

- 1970 tals hus med beboelig källare(210 cm takhöjd)
- Värms av Nibe F2120-12 med Nibe VVM310
- Ytan är 112 m2 x 2
- Innegivaren sitter på entréplan vid sovrummen
- Tempen på entréplan kan uppgå till 28 grader på en varm dag
- Nyligen fått mekaniska frånluftsventilationen kalibrerad(ökad) vilket kyler ner ytterligare.

Eftersom entré plan har givaren så anpassar sig pumpen efter detta vilket innebär att nu när det är sommar så värmer den på praktiskt taget inget. Vi behöver dock värma källaren och har satt minimum temp på 15 grader men det räcker tyvärr inte. Det verkar dock opraktiskt att sätta upp den på säg min 22 grader eftersom det tidvis kan bli så pass varmt i källaren att man inte vill värma där häller.

Så hur löser man detta?

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9632
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Få värme även i källaren?
« Svar #1 skrivet: 24 maj 2023, 20:11:26 »
Man kan installera en arbetstank som värmepumpen jobbar mot. Sedan ansluter man husets olika värmesystem till arbetstanken och då kan man använda termostaterna som man vill. Värmepumpen kan man då ställa på t.ex. minst 25 grader så det alltid finns värme att hämta i arbetstanken om det behövs.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad mrPersson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
SV: Få värme även i källaren?
« Svar #2 skrivet: 24 maj 2023, 22:15:40 »
Man kan installera en arbetstank som värmepumpen jobbar mot. Sedan ansluter man husets olika värmesystem till arbetstanken och då kan man använda termostaterna som man vill. Värmepumpen kan man då ställa på t.ex. minst 25 grader så det alltid finns värme att hämta i arbetstanken om det behövs.

Hur stor bör en sådan arbetstank vara - räcker 35 liter?

Utloggad boek

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 426
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Klimatrealist
SV: Få värme även i källaren?
« Svar #3 skrivet: 24 maj 2023, 23:35:39 »
Min granne med bergvärme har samma problem. Lösningen är att installera en luftvärmepump. Problemet löst. Dock inte för grannen, ty det blir för dyrt.
Enplanshus i mälardalen, byggt -65 100kvm + källare 100kvm. 2007-07-10 kompletterat med elektrisk VVB 80 liter. Sparar därmed mer än 50% av elförbrukningen för tappvarmvatten jämfört med elpatronerna i den gamla pannan från -65. Egentillverkad termostatstyrd luftsolfångare på 5,0 kvm till gillestugan och källaren. Fläkten till denna är varvtalsstyrd med PWM-teknik. 2014-12-23 installerat Mitsu Q Heat SE 665 på bostadsplanet. Ersatte Sanyo som lagt av. 2008-06-25 installerat LLVP i gillestugan Panasonic NE9GKE.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9632
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Få värme även i källaren?
« Svar #4 skrivet: 25 maj 2023, 08:48:16 »
Hur stor bör en sådan arbetstank vara - räcker 35 liter?

En arbetstank behöver vara ganska rejäl och någon bör räkna på det beroende på vilken värmepump man har etc. 100 liter eller mer vad jag kan bedöma.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Bigbit

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Få värme även i källaren?
« Svar #5 skrivet: 25 maj 2023, 20:26:52 »
Arbetstank verkar mycket riktigt vara något man måste räkna fram för att veta vad som passar huset. Men de flest trådar jag hittat på nätet pratar om iallafall 500 liter, sen antar jag att det krävs någon typ av smart styrning med. Spontant låter det dyrt, men visst finns det inget alternativ så?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Få värme även i källaren?
« Svar #6 skrivet: 26 maj 2023, 08:02:38 »
Ju större desto bättre, men får du tag i nåt med 300 liter eller mer så blir det ju mycket bättre än er nuvarande lösning.
Någon smart styrning behövs inte, du ställer bara om kurvlutningen så att den stämmer överens med källarens värmebehov en mulen dag, och så låter du termostater styra rumstemperaturen i alla rum.
Det ger värmepumpen möjlighet att jobba med rätt flöden mot arbetstanken och dess "rimliga mängd vatten" (För att undvika extremt många start/stopp på kompressorn) samtidigt som det separata flödet till radiatorerna kan styras med termostater så rumstempen blir bra i alla rum.
Det enda som egentligen behövs är tanken och en extra cirkpump, och lite rörjobb förstås.

Alternativet är även som jag ser det en luftvärmepump i källaren.
Alternativ 2 är avfuktare (Värmer lite som en värmepump när den avfuktar) och någon enstaka elradiator som värmer på det lilla som behövs där nere.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Bigbit

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Få värme även i källaren?
« Svar #7 skrivet: 26 maj 2023, 15:03:33 »
Låter som att det är en arbetstank som behöver installeras på minst 300 liter, jag får kontakta en röris för detta. Men om jag vill lösa problemet snabbare men tillfälligt, hur gör jag?

Utloggad Bigbit

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Få värme även i källaren?
« Svar #8 skrivet: 26 maj 2023, 18:50:04 »
Men om jag kopplar ut tempsensorn(vilket bör gå att göra i menyerna) och ökar kurvan par steg. När det blir höst så aktiverar man tempsensorn på nytt och lägger in den gamla kurvan? De e långt ifrån optimalt eftersom man då får 2 inställningar som ska optimeras.

Jag har en spak för att stänga av värmen helt på entréplan och det kommer troligen bli aktuellt om en månad eller så.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Få värme även i källaren?
« Svar #9 skrivet: 26 maj 2023, 20:06:06 »
Som sagt, du kan justera in kurvan efter behovet i undre våningen, och låta termostater strypa uppe, det leder till många start och stopp, som sliter på värmepumpen, men du får OK värme.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!