Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: HZ25XKE blÃ¥ser kallt när det redan är kallt i rummet?  (läst 1157 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Adkit

  • Gäst
Adkit
HZ25XKE blåser kallt när det redan är kallt i rummet?
« skrivet: 24 maj 2023, 17:49:15 »
Den är ställd på 23 grader kalluft i comfort cloud appen, fläkten är sätt på auto och den visar 20 grader inne och 21 grader ute. Så varför blåser den kallt? Varför är fläkten på alls?

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9635
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Kanske bara är luftflödet du känner och tycker är kallt? Fläkten behöver vara på för att den ska kunna känna av temperaturen i rummet där den sitter.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Adkit

  • Gäst
Adkit
SV: HZ25XKE blåser kallt när det redan är kallt i rummet?
« Svar #2 skrivet: 24 maj 2023, 19:59:23 »
Kanske bara är luftflödet du känner och tycker är kallt? Fläkten behöver vara på för att den ska kunna känna av temperaturen i rummet där den sitter.

Ah. Så om jag vill ha den som AC under sommaren och även ha den på "auto" måste fläkten gå 24 timmar om dygnet? Det låter underligt men då vet jag varför i alla fall.

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3890
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
jag sätter på AC:n när det är för varmt. Vill du ha vp:n igång hela tiden?

Om du har autoläge för temperatur....ej för fläkthastighet....så går vp hela tiden.
« Senast ändrad: 24 maj 2023, 21:17:56 av rocas »
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Adkit

  • Gäst
Adkit
SV: HZ25XKE blåser kallt när det redan är kallt i rummet?
« Svar #4 skrivet: 25 maj 2023, 14:14:08 »
jag sätter på AC:n när det är för varmt. Vill du ha vp:n igång hela tiden?

Om du har autoläge för temperatur....ej för fläkthastighet....så går vp hela tiden.

Nej, uppenbarligen vill jag att maskinen själv sätter igång när den behövs. Jag borde liksom kunna sätta den på automatisk värme och automatisk fläkthastighet och sen borde den själv kunna räkna ut vad den behöver göra. Förstår inte riktigt varför den inte kan det. Jag går ju inte och stänger av/sätter på elementen baserat på om jag vill ha det varmt på vintern, det sköter ju termostaten och pelletsbrännaren.

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3890
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
Om man sätter vp i autoläge...istället för varmt eller kallt ( via mode knappen)....så värmer den ibland och kyler ibland......och går egentligen hela tiden.

En radiator fungerar inte sÃ¥.  Den enbart värmer....eller inte alls.....men växlar ej mellan kyla och värme.

Om du väljer enbart cool eller heat....så fungerar vp annorlunda......och stänger av sig själv, när vald temperatur är uppnådd.

Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!