Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: KöprÃ¥d innova för enbart kyla  (läst 2578 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Inloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3566
  • Karma +2/-0
SV: Köpråd innova för enbart kyla
« Svar #15 skrivet: 14 maj 2023, 22:18:14 »
Fujitsu KRTA 18 kanske vore något. Runt 22 hög om jag minns rätt, massvis effekt för pengen.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2435
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Köpråd innova för enbart kyla
« Svar #16 skrivet: 15 maj 2023, 08:32:42 »
Ok, men om jag nu ska kolla utanför innova då flera av er bankar lite på dem. Vad rekommenderar ni för modell och märke? Jag har bara utrymme för en innerdel och den kommer placeras på övervåningen i hallen. Målet är att den ska kunna kyla så stor yta som möjligt.

Har fått en offert på daikin caldo 2 r men ligger strax över 30k.

Hero ln50 har jag läst i detta forum kan vara lite overkill för endast kyla. Jag kommer nämligen aldrig använda den pumpen till värme. Tips uppskattas. Har endast 36.5cm utrymme i höjd så jag tror att alla innerdel ar med en höjd över 30cm är blir tight.
Nu är det läge att du berättar hur stort utrymmet är!

en kandidat kan vara
fujitsu KMCC
https://www.klima-therm.com/se/slim-standard-inverter-kmcc-luftkonditionering-25-42kw,229,se

Geeoy

  • Gäst
Geeoy
SV: Köpråd innova för enbart kyla
« Svar #17 skrivet: 15 maj 2023, 09:22:46 »
alltsÃ¥ hela huset pÃ¥ tvÃ¥ plan är 104kvm. Det viktiga är att den kyler övervÃ¥ningen men eftersom värme stiger sÃ¥ kommer en hel del kallluft Ã¥ka ner. innerdelen kommer vara väldigt nära trappan tyvärr.  Därav fÃ¥r det blir "sÃ¥ stort utrymme som möjligt". Länka gärna bra alternativ. Jag hade lite svÃ¥rt att den som heter Fujitsu KRTA 18.

Geeoy

  • Gäst
Geeoy
SV: Köpråd innova för enbart kyla
« Svar #18 skrivet: 15 maj 2023, 09:25:14 »
Nu är det läge att du berättar hur stort utrymmet är!

en kandidat kan vara
fujitsu KMCC
https://www.klima-therm.com/se/slim-standard-inverter-kmcc-luftkonditionering-25-42kw,229,se

fujitsu KMCC har ganska låg kylkapacitet jämfört med vissa som är uppe på 6000Kw. Kyler inte dessa mer eller menar ni på att det inte är värt extra pengarna man betalar?

Inloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3566
  • Karma +2/-0
SV: Köpråd innova för enbart kyla
« Svar #19 skrivet: 15 maj 2023, 09:42:28 »
alltsÃ¥ hela huset pÃ¥ tvÃ¥ plan är 104kvm. Det viktiga är att den kyler övervÃ¥ningen men eftersom värme stiger sÃ¥ kommer en hel del kallluft Ã¥ka ner. innerdelen kommer vara väldigt nära trappan tyvärr.  Därav fÃ¥r det blir "sÃ¥ stort utrymme som möjligt". Länka gärna bra alternativ. Jag hade lite svÃ¥rt att den som heter Fujitsu KRTA 18.
https://www.klima-therm.com/se/design-takmonterad-krta-vrmepump-6-155kw,587,se

https://www.klima-therm.com/se/files/page_files/587/kt-fujitsu-krta-abyg-takaggregat-18-54-221214.pdf

5,9 kW kyla. Ganska mycket mer fläktkapacitet än en vanlig luft/luft brukar ha upplevde jag. Inställbar vinkel i sidled manuellt, men upp och ner är automatiskt. Ljudlösa servomotorer. Tyst utedel, låga vibrationer.

Två innetempgivare som går blanda eller köra bara en av dem. T ex medföljande kontrollpanel med kabel som man kan sätta som givare en våning ner om man vill det. Finns trådlösa andra paneler m.m.
« Senast ändrad: 15 maj 2023, 09:44:06 av HBerggren »
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Jisse

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 440
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Köpråd innova för enbart kyla
« Svar #20 skrivet: 15 maj 2023, 10:38:13 »
https://www.klima-therm.com/se/design-takmonterad-krta-vrmepump-6-155kw,587,se

https://www.klima-therm.com/se/files/page_files/587/kt-fujitsu-krta-abyg-takaggregat-18-54-221214.pdf

5,9 kW kyla. Ganska mycket mer fläktkapacitet än en vanlig luft/luft brukar ha upplevde jag. Inställbar vinkel i sidled manuellt, men upp och ner är automatiskt. Ljudlösa servomotorer. Tyst utedel, låga vibrationer.

Två innetempgivare som går blanda eller köra bara en av dem. T ex medföljande kontrollpanel med kabel som man kan sätta som givare en våning ner om man vill det. Finns trådlösa andra paneler m.m.

Har fujitsu allas modeller (även för värme?) möjlighet till placering av givare på annat ställe än på pumpen?

Inloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3566
  • Karma +2/-0
SV: Köpråd innova för enbart kyla
« Svar #21 skrivet: 15 maj 2023, 23:37:30 »
Har inte koll på det, men det syns en lång tillbehörslista i webshopen, ser du den? Ser ut som tillbehören som rekommenderas är en fast kontroll, det bör vara givare i den. Annars kan jag kika med inlogg på någon modell som du känner är intressant och kolla lite närmare.
https://se.shop.klima-therm.com/#/product/1019 Osäker på om länken funkar för dig. Det är en renodlad kyl/luft/luft. Närmare 40% billigare. Men det blir ju bara några tusenlappar i verkligheten. Tycker det är bra med värmande backup.

Men i alla fall, kika tillbehören där.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2435
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Köpråd innova för enbart kyla
« Svar #22 skrivet: 16 maj 2023, 20:55:59 »
trådad fjärr finns till alla men den är hutlöst dyr och fyller ingen riktig funktion

Geooy

  • Gäst
Geooy
SV: Köpråd innova för enbart kyla
« Svar #23 skrivet: 16 maj 2023, 23:21:16 »
Någon som har input på offerten och modellen daikin caldo 2 r50. 29k (efter rota drag) utan elarbete.

Har försökt gå på en modell med hög max kylkapcitet då huset är på ca 100kvm.

Har dÃ¥lig koll pÃ¥ om det är en bra offert lr ej  dontknow

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9632
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Köpråd innova för enbart kyla
« Svar #24 skrivet: 17 maj 2023, 09:17:12 »
Det borde vara en pålitlig och bra modell för kyla i första hand. Priset är nog där man hamnar med en sådan modell. Fast varför så kraftig modell till bara 100 kvm? Är huset typ "glaskupa"? Tänker annars att en 25:a eller 35:a borde räcka långt.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad lubbis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 562
  • Karma +0/-0
    • Lennarts Värmepumpssida
SV: Köpråd innova för enbart kyla
« Svar #25 skrivet: 17 maj 2023, 09:57:52 »
Dottern köpte en Daikin Origo XRH II 25 som ger 4,2 kW kyleffekt  till övervÃ¥ningen som har stort glasparti mot söder. Stort allrum och 3 sovrum. Huset totalt 170 kvm. Räcker till gott och väl och snygg montering med golvmodell en. Priset var runt 29 men dÃ¥ med en panncake under utedelen. Ger bra värme pÃ¥ vintern.
« Senast ändrad: 17 maj 2023, 17:12:50 av lubbis »
Har vårdnaden om dotterns Daikin XRH40 och Daikin Origo XRH 25 som värmer/kyler 1,5 plans hus på 170 kvm
Nu insatslägenhet med fjärrvärme men tidigare
5 kW IVT C5 med 92 m aktivt hål i Östergötland som värmer 100+40 m2 i ett plan. Tidigare oljeeldning ca 2,5 m3/år. Nu totalförbrukning på 12 500 kWh. http://www.abc.se/~m5938/

Geooy

  • Gäst
Geooy
SV: Köpråd innova för enbart kyla
« Svar #26 skrivet: 17 maj 2023, 12:16:24 »
Jag räknar påföljande sätt:

70w per kvm för kyla. 100kvm alltså 7kw. 6kw borde inte vara för mycket då?

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9632
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Köpråd innova för enbart kyla
« Svar #27 skrivet: 17 maj 2023, 12:54:30 »
Det beror ju helt pÃ¥ vilket hus man har och när man vill kyla. Har man väldigt stora klara glasytor och inga persienner eller markiser och vill kyla mitt pÃ¥ dagen gÃ¥r det Ã¥t mycket kyla men har man persienner/markiser och mest vill kyla ner huset till natten räcker det med ganska lÃ¥g kyleffekt. I Sverige sjunker ju alltid utetemperaturen ganska mycket till kvällen och natten sÃ¥ man kan inte riktigt jämföra med sydligare länder. Jag tycker t.ex. att 3500 W nominell kyleffekt räcker mer än väl till att kyla ner ett 1,5-planshus pÃ¥ 169 kvm när det är som varmast pÃ¥ sommaren. 
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Geeoy

  • Gäst
Geeoy
SV: Köpråd innova för enbart kyla
« Svar #28 skrivet: 17 maj 2023, 13:43:06 »
ok, jag har inga markiser tyvärr, det blir extreeemt varmt i hemmet när vi har haft varma sommardagar. Persienner finns och vi är duktiga på att använda dom. Ska kolla på att kanske gå ner en modell och se hur mycket jag sparar. Är lite rädd för att köpa något för klent. Betalar hellre lite mer och säkrar det men ska kika. Tack, har mest läst att 70W per kvm är en bra utgångspunkt och då ligger jag "under"

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9632
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Köpråd innova för enbart kyla
« Svar #29 skrivet: 17 maj 2023, 13:51:44 »
Ja du väljer ju själv när det kommer till effekten. Tycker du ska kika på AP-serien från Mitsubishi Electric som alternativ till den offert du fått. Den ligger bra till i pris och passar när man söker kyla i första hand. Finns AP25, AP35, AP42 och AP50. Närmste återförsäljare går att hitta via Mitsubishis hemsida.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!