Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nya regler för skrotning av värmepump?!  (läst 1384 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Malmen

  • Gäst
Malmen
Nya regler för skrotning av värmepump?!
« skrivet: 27 april 2023, 12:47:17 »
Idag när jag besökte min återvinningscentral så står det att man måste ha ett intyg att produkten är tömd på köldmedia. Va fasen är det för dumheter?! Jag behövde inte visa något iallafall men är detta nya regler? Jag trodde det var bra för miljön att man fick lämna in sin gamla utedel med gas och allt så den kan tas omhand på rätt sätt. Vi vet ju alla vad som kommer hända i många fall annars. Är detta nya regler?

Utloggad Dymo450

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 67
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nya regler för skrotning av värmepump?!
« Svar #1 skrivet: 27 april 2023, 14:34:05 »
Känns som en lokal regel som någon har kommit på själv.
Hörde med min lokala återvinningcentral och det var inga problem att lämna bergvärmepumpen till skrotning hos dem.
Därimot sa de att man inte fick demonterna en luft/luft eller en split själv hemma utan det ska en kyltekniker göra. Men när denne är färdig med demonteringen och har kört tillbaka kylmediet till utedelen så kan man lämna in sin skrotade utedel som innehåller kyldmediat till återvinningscentralen.
Man fick gärna märka den med typ av kylmedia tex R410A för att underlätta för personalen som ska ta hand om det .

https://www.xn--tervinningstockholm-zwb.se/sortering/sa-atervinner-du-din-varmepump/




Malmen

  • Gäst
Malmen
SV: Nya regler för skrotning av värmepump?!
« Svar #2 skrivet: 27 april 2023, 15:25:52 »
Tack för svar! Ja det verkar som någon lokal förmåga lekt byråkrat. Hoppas bara att detta inte är något nytt som är på gång.

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2435
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nya regler för skrotning av värmepump?!
« Svar #3 skrivet: 29 april 2023, 19:26:50 »
hela vitsen med dessa anläggningar är att du skall kunna lämna kylgrejer utan att tömma först. en annan vits är att ta hand om de mer slöa knivarna i lådan...

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!