Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Mitsubishi SolidAP25 vs Panasonic NZ25YKE?  (läst 1248 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Manneman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Mitsubishi SolidAP25 vs Panasonic NZ25YKE?
« skrivet: 19 april 2023, 21:46:28 »
Dags att byta ut den trasiga electroluxen mot något som håller lite bättre, till mitt lilla torp på 45 m2. Mitsubishi är för mig ett märke som inger förtroende och jag hade siktat in mig på SolidAP25. En återförsäljare i trakten erbjuder mig dock Panasonic NZ25YKE till samma pris och hävdar att den är ett bättre köp. Det stämmer ju om man bara tittar på specifikationen. Min magkänsla säger dock att Mitsubishin är mer pålitlig och det lilla jag läst här på forumet om NZ25YKE pekar i samma riktning.

Vad säger experterna?

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9632
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Mitsubishi SolidAP25 vs Panasonic NZ25YKE?
« Svar #1 skrivet: 19 april 2023, 21:56:59 »
Lite grann beror det väl också på om torpet står i Smygehuk eller intill Treriksröset(?) NZ ger ju mer effekt när det är kallt ute. Har du undersökt hur lång garanti du får med de olika modellerna?
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Mitsubishi SolidAP25 vs Panasonic NZ25YKE?
« Svar #2 skrivet: 20 april 2023, 08:06:21 »
Kvalitetsmässigt tycker jag att de känns jämförbara, det var länge sedan Panasonic hade några serier med kort livslängd, som regel håller de i 10-15 år, vanligaste felet på dem vi byter ut är kortfel.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Manneman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Mitsubishi SolidAP25 vs Panasonic NZ25YKE?
« Svar #3 skrivet: 20 april 2023, 10:53:11 »
Lite grann beror det väl också på om torpet står i Smygehuk eller intill Treriksröset(?) NZ ger ju mer effekt när det är kallt ute. Har du undersökt hur lång garanti du får med de olika modellerna?

FörlÃ¥t, torpet stÃ¥r ett par mil frÃ¥n Smygehuk  ;)

Utloggad Manneman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Mitsubishi SolidAP25 vs Panasonic NZ25YKE?
« Svar #4 skrivet: 20 april 2023, 10:55:14 »
Kvalitetsmässigt tycker jag att de känns jämförbara, det var länge sedan Panasonic hade några serier med kort livslängd, som regel håller de i 10-15 år, vanligaste felet på dem vi byter ut är kortfel.

Ok, det finns nån tråd här på forumet från november där en kille spyr galla över sin NZ25YKE, och jämför den med just en Mitsubishi. Sett den tråden? Inte en beskrivning du känner igen med andra ord?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Mitsubishi SolidAP25 vs Panasonic NZ25YKE?
« Svar #5 skrivet: 20 april 2023, 11:59:26 »
Vi säljer inte Panasonic, så jag har ingen egen erfarenhet av dem, men ME Solid tappar ju rätt mycket i uteffekt när det blir kallt ute, vi säljer inte dem alls till våra kunder i Norrbotten, de ger helt enkelt för låg uteffekt när det blir riktigt kallt.
I Smygehuk kanske det är lite annorlunda.
Vi säljer Ninja, Hero och Sumo-modellerna, och de är bra.
Har inte uppdaterat mig på pansonictråden du hänvisar till men minns att det var någon som var missnöjd med styrningen, och så kan det förstås vara, jag talar mer om kvalitet i form av livslängd.
Om styrningen är knasig och den har hög standbyförbrukning så är det ju inte optimalt förstås, men det är svårt att veta utifrån vad ett enda vittne beskriver, det kan ju vara nåt knasigt med just hans maskin?
Kolla hur mycket dyrare en Ninja blir, det är nog ett bättre val än de två du väljer mellan nu.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Manneman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Mitsubishi SolidAP25 vs Panasonic NZ25YKE?
« Svar #6 skrivet: 20 april 2023, 12:41:58 »
Kolla hur mycket dyrare en Ninja blir, det är nog ett bättre val än de två du väljer mellan nu.

Tack för tipset. Hoppas också att någon här med erfarenhet av nämnda Panasonic-modell kan dela sin erfarenhet...

Edit: Får jag som lekman fråga vad det är som gör att du förordar en Ninja i det här fallet? Blir ca 3000 dyrare, på vilket vis kan den extra investeringen betala sig? Huset ifråga är ett fritidshus där vi tillbringar tid året runt, byggt i lersten på 1800-talet och ganska dåligt isolerat, braskamin som komplement.

Edit 2: Vad med Hero? Är den ett strå vassare tom? Går att få till samma pris nu på e-klok.se
« Senast ändrad: 20 april 2023, 13:03:32 av Manneman »

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Mitsubishi SolidAP25 vs Panasonic NZ25YKE?
« Svar #7 skrivet: 20 april 2023, 16:28:14 »
Hero har lite högre COP än Ninja, på pappret i alla fall, och går lite tystare.
Ninja tappar inte lika mycket i uteffekt som solid när det blir kallt ute.
Har rejält stor utedel som det finns mycket som kan plocka upp den lilla värme som finns i uteluften när det blir kallt.
Tänk på att näthandlarna köper in installationen av den som accepterar att jobba till ett lågt pris, inte alltid det är de mest eftertraktade installatörerna, eller de med mest erfarenhet.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Thompa71

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Partille
  • Antal inlägg: 610
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Installatör/servicetekniker luft/luft
SV: Mitsubishi SolidAP25 vs Panasonic NZ25YKE?
« Svar #8 skrivet: 21 april 2023, 21:03:07 »
I smyge hade jag köpt en NZ. Rätt ok modell med bra prestanda och relativt billig.

Säljer bÃ¥de  Panasonic/Mitsubishi.

Klart att Hero2 är lite högre spec men kan nog inte rättfärdiga pris skillnad i smyge.

Utloggad Manneman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Mitsubishi SolidAP25 vs Panasonic NZ25YKE?
« Svar #9 skrivet: 24 april 2023, 07:57:55 »
Tänk på att näthandlarna köper in installationen av den som accepterar att jobba till ett lågt pris, inte alltid det är de mest eftertraktade installatörerna, eller de med mest erfarenhet.

Dessutom stämmer inte deras lagersaldo sÃ¥ jag gick och övervägde köp av Hero ett par dagar tills jag kontaktade dom och fick veta att den inte alls var pÃ¥ kampanj eller ens gick att leverera överhuvudtaget  >:( 
Blir en Panasonic nu, frÃ¥n en lokal installatör  tummenupp

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!