Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Varför sjunker trycket?  (läst 10861 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad han540

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 214
  • Karma +0/-0
Varför sjunker trycket?
« skrivet: 13 oktober 2010, 22:46:20 »
Hej
Efter att jag fick installerat en ny radiator så sjunker trycket i systemet långsamt. Får fylla på ungefär varannan månad. Man kan ju tro att det läcker någonstans, fast de kanske de gör utan att jag ser det, hemska tanke. Det är lite bök, för jag måste ju springa och lufta också....

Funderar på om det är något fel på radiatorn (som är begagnat) också. Det är ett 3-raders 60x60 cm. Det blir varmt på normalt sätt (längs med hela översidan), utom att det är svårt att få hela radiatorn varmt (trots att ventilen är helt öppen och termostaten borta), men när man känner på röret ut, så är det varmare än radiatorn är nedtill...verkar som varmvattnet hittar en snabbväg ner?!
« Senast ändrad: 13 oktober 2010, 22:54:10 av han540 »
3 mil sydost Göteborg. 1.5-plans på 155 kv + deluppvärmd källare 75 kv. Installerat Okt -09. Nibe 1245-8 och 160 m hål, ca 150 i berg. Ca 23.000 kw innan, exl hus-el. Nu 11.500 kw totalt, inkl luftvärmepump till uthus.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4359
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Varför sjunker trycket?
« Svar #1 skrivet: 14 oktober 2010, 08:08:16 »
Funderar på om det är något fel på radiatorn (som är begagnat) också. Det är ett 3-raders 60x60 cm. Det blir varmt på normalt sätt (längs med hela översidan), utom att det är svårt att få hela radiatorn varmt (trots att ventilen är helt öppen och termostaten borta), men när man känner på röret ut, så är det varmare än radiatorn är nedtill...verkar som varmvattnet hittar en snabbväg ner?!

Har du kollat att radiatorn är rätt kopplad, dvs tillopp upptill och retur nedtill?

Om det är felkopplat får man precis det beteendet, varmt upptill, men bara ena änden (röranslutningen) nedtill.

Kolla genom att stänga ventilen och låta den svalna och öppna sedan ventilen och känn på rören vilket som blir varmt först.

När det gäller läckan kan det vara expansionskärlet som är kass, om du har ett tryckexpansionskärl. Droppar det nåt från säkerhetsventilen?
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Varför sjunker trycket?
« Svar #2 skrivet: 14 oktober 2010, 08:39:53 »
När det gäller trycket; tappade du ur vattnet ur radiatorsystemet när du installerade radiatorn?  DÃ¥ är det ganska normalt att trycket sjunker (systemet behöver luftas) under ganska lÃ¥ng tid efterÃ¥t.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Varför sjunker trycket?
« Svar #3 skrivet: 14 oktober 2010, 09:12:54 »
Sen sjunker ju trycket varje gång du luftar också...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad han540

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 214
  • Karma +0/-0
SV: Varför sjunker trycket?
« Svar #4 skrivet: 14 oktober 2010, 20:24:47 »
Det är inte felkopplat, så mycket vet jag.

Har inte upptäckt något läckage, men ska kolla ordentligt.

Radiatorn kopplades in i början på året. Har fyllt på flera gånger.

Kan tillägga att det sitter på övervåningen, och sista biten (ca 60 cm) tog installatören bara 12 mm rör. Jag tyckte det var lite klent, men tänkte: han vet nog vad han gör. Kan det påverka?

Kanske behöver öka trycket lite också. Har ca 6 kg nu. Borde inte vara mer än 5 meter från
källaren till övervåningen (2 våningar upp alltså).
« Senast ändrad: 15 oktober 2010, 12:04:20 av han540 »
3 mil sydost Göteborg. 1.5-plans på 155 kv + deluppvärmd källare 75 kv. Installerat Okt -09. Nibe 1245-8 och 160 m hål, ca 150 i berg. Ca 23.000 kw innan, exl hus-el. Nu 11.500 kw totalt, inkl luftvärmepump till uthus.

Utloggad sobris

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 1504
  • Karma +3/-4
    • Mixtum
SV: Varför sjunker trycket?
« Svar #5 skrivet: 15 oktober 2010, 11:11:52 »
6 hg menar du väl? och det tycker jag verkar vara i minsta laget...
Du skall mäta från den höjden som manometern sitter och upp till
överkant på högst belägna radiatorn. Lägg så till en meter så får du
fram lämpligt systemtryck i hg. När du lägger systemtrycket så på gränsen
så är det viktigt att MÄTA höjden på vattenpelaren. Det är även viktigt
att veta att förtrycket (på luftsidan om membranet) i exp.kärlet är rätt
Om du ligger för lågt i systemtryck så kan det mycket väl bli så
att du släpper in luft i radiatorerna när du luftar ett kallt system...

Läs artikeln om expansionskärl om du inte redan gjort det:
http://www.varmepumpsforum.com/faq/index.php?sid=516&lang=sv&action=artikel&cat=11&id=34&artlang=sv
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.

Utloggad han540

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 214
  • Karma +0/-0
SV: Varför sjunker trycket?
« Svar #6 skrivet: 15 oktober 2010, 12:20:34 »
Tack för info, men saken är den, att jag har haft ett tryck på 1 bar, men så sjönk det till ca 0,7 och då kontaktade jag rörkillen och han sa att jag skulle låta det sjunka lite till. Det skulle nog stabilisera sig, men det sjönk till som lägst 0,4. Nu har jag fyllt till 0,7, och måste väl börja lufta igen...
Måste rätta mig:jag har inte fyllt varannan månad som jag skrev först. Det sjunker långsammare än så. Det var bara min känsla, eftersom man går och kollar lite då och då.
3 mil sydost Göteborg. 1.5-plans på 155 kv + deluppvärmd källare 75 kv. Installerat Okt -09. Nibe 1245-8 och 160 m hål, ca 150 i berg. Ca 23.000 kw innan, exl hus-el. Nu 11.500 kw totalt, inkl luftvärmepump till uthus.

Utloggad styrman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 418
  • Karma +0/-0
SV: Varför sjunker trycket?
« Svar #7 skrivet: 15 oktober 2010, 13:12:34 »



Hej

Hade samma problem då vi installerade vår VP.
Till saken hör det att vi bytte i grunden alla rör till samtliga radiatorer... allt var kopplat till fjärr värme då...
Följakligen märkte vi inte något...

Då VP kom på plats så blev det en stäng krets... och tryckfall... och ja... vi hade läckage på ett par kopplingar...
ren flax att jag hittade det... fick dock riva en liten del av det ny renoverade utrymmet...

Läckaget behöver inte vara stort... och är värmen igång så torkar ju svettningen på kopplingarna...

Faktum är att jag tror fortsatt trycket sjunker lite ... säg 0.1-0.2 bar över en 6 veckors period... men vill inte tänka
tanken på att riva huset efter total inne renovering...

fast liten variation kan det kanske vara....
Någon nämnde att "färskt" vatten är syrerikt ock systemet "luftas" ganska länge. Så kanske det...
Kanske du har kringel krokar som har en del luft?

har luftat mitt idag igen då jag får konstiga ljud i rören då pumpen avfrostar...

Lycka till...

läckage är trist... och det behöver ju inte vara på din nyinstallerade radiator

hälsningar

Robert
Daikin Altherma HT 14kW
Mitsubishi Heavy Industries SRK 35ZJX-S.

Utloggad han540

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 214
  • Karma +0/-0
SV: Varför sjunker trycket?
« Svar #8 skrivet: 17 oktober 2010, 12:46:45 »
Nä, läckaget behöver ju inte vara på det nya elementet, men problemet uppstod ju då...

Kan det verkligen vara så att det läcker så lite så att man inte märker någon liten "pöl", utan det mer eller mindre dunstar?

Tack för info Sobris. Just det där med luftning och kallt system/lågt tryck har jag faktiskt varit medveten om.
3 mil sydost Göteborg. 1.5-plans på 155 kv + deluppvärmd källare 75 kv. Installerat Okt -09. Nibe 1245-8 och 160 m hål, ca 150 i berg. Ca 23.000 kw innan, exl hus-el. Nu 11.500 kw totalt, inkl luftvärmepump till uthus.

Utloggad styrman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 418
  • Karma +0/-0
SV: Varför sjunker trycket?
« Svar #9 skrivet: 17 oktober 2010, 13:34:52 »


Hm... det beror lite på hur rören löper.... om alla kopplingar etc är synliga....
Sitter de i väggen , golvet kan det vara vanskligt... och det kan ta tid innan "vattnet hittas".

Men det måste ju finnas metoder för att finna eventuella vatten läckage...


Daikin Altherma HT 14kW
Mitsubishi Heavy Industries SRK 35ZJX-S.

Utloggad 109an

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 402
  • Karma +4/-1
SV: Varför sjunker trycket?
« Svar #10 skrivet: 17 oktober 2010, 14:07:28 »

Till saken hör det att vi bytte i grunden alla rör till samtliga radiatorer... allt var kopplat till fjärr värme då...
Följakligen märkte vi inte något...

Då VP kom på plats så blev det en stäng krets...

Ditt värmesystem var en "stängd krets" redan när du hade fjärrvärme, det sitter en VVX mellan ditt och fjärrvärmeverket system så om det läckt innan så hade du märkt det då också.
"I reject your reality and substitute my own" Adam Savage

Utloggad styrman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 418
  • Karma +0/-0
SV: Varför sjunker trycket?
« Svar #11 skrivet: 17 oktober 2010, 22:16:41 »

Till saken hör det att vi bytte i grunden alla rör till samtliga radiatorer... allt var kopplat till fjärr värme då...
Följakligen märkte vi inte något...

Då VP kom på plats så blev det en stäng krets...

Ditt värmesystem var en "stängd krets" redan när du hade fjärrvärme, det sitter en VVX mellan ditt och fjärrvärmeverket system så om det läckt innan så hade du märkt det då också.

Hm... då hade trycket sjunkit tills det blev 0 till slut?
Är inte så säker på VVX'n... då jag inte var kopplad till ngt. Svenskt värmeverk ;)
Hade ventiler med flöde in och ut ur huset. samt en Kamstrup värmemätare installerad....
Daikin Altherma HT 14kW
Mitsubishi Heavy Industries SRK 35ZJX-S.

Utloggad 109an

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 402
  • Karma +4/-1
SV: Varför sjunker trycket?
« Svar #12 skrivet: 18 oktober 2010, 16:25:13 »

Till saken hör det att vi bytte i grunden alla rör till samtliga radiatorer... allt var kopplat till fjärr värme då...
Följakligen märkte vi inte något...

Då VP kom på plats så blev det en stäng krets...

Ditt värmesystem var en "stängd krets" redan när du hade fjärrvärme, det sitter en VVX mellan ditt och fjärrvärmeverket system så om det läckt innan så hade du märkt det då också.

Hm... då hade trycket sjunkit tills det blev 0 till slut?
Är inte så säker på VVX'n... då jag inte var kopplad till ngt. Svenskt värmeverk ;)
Hade ventiler med flöde in och ut ur huset. samt en Kamstrup värmemätare installerad....

Jo OM läckan fanns innan så skulle trycket sjunlit, har svårt att tro att något värmeverk har direktväxling hos abonenterna, det innebär ju att du på egen hand i princip kan tömma systemet om du vill samt att du får hela fjärrvärmesystemsts tryck i ditt hus
"I reject your reality and substitute my own" Adam Savage

Utloggad han540

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 214
  • Karma +0/-0
SV: Varför sjunker trycket?
« Svar #13 skrivet: 18 oktober 2010, 22:57:31 »
Känns som vi hamnat lite vid sidan om ämnet nu...

Har kollat allt som gÃ¥r, och har inte upptäckt nÃ¥got läckage. Vet ej vad jag ska göra nu  Sc:,h
3 mil sydost Göteborg. 1.5-plans på 155 kv + deluppvärmd källare 75 kv. Installerat Okt -09. Nibe 1245-8 och 160 m hål, ca 150 i berg. Ca 23.000 kw innan, exl hus-el. Nu 11.500 kw totalt, inkl luftvärmepump till uthus.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Varför sjunker trycket?
« Svar #14 skrivet: 19 oktober 2010, 04:17:50 »
Men det behöver ju inte vara något läckage... det är fullt normalt att trycket sjunker efter att man tömt och fullt upp systemet.

Angående fjärrvärmen så håller jag med de andra... låter inte sannolikt att de skulle släppa på det trycket i dina radiatorledningar...
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!