Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning - medan du läste inläggen, hann 24 nya svar postas i ämnet. Du kanske bör se över ditt inlägg.
Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Liffa
« skrivet: 26 oktober 2023, 22:42:57 »

Tror problemet kan vara åtgärdat nu.

För att bli av med eventuell luft i TWS-slingan gjorde jag så här:

1. Ströp framledningen till radiatorerna mha handventilen.
2: Ställde växelventilen i läget för vv-produktion.
3. Fyllde på systemet genom påfyllningen som är kopplad till returledningen, samtidigt som jag tömde systemet via expansionskärlets säkerhetsventil.

Jag körde väl igenom 30 liter skulle jag tro. Det lät som om det fanns lite luft där till en början. Sedan denna åtgärd har jag kört två vv-cykler utan något högtryckslarm. Så jag håller tummarna för att det var detta som var problemet. :)

Uppdatering. Tyvärr hjälpte inte ingreppet ovan. Jag fick återkommande högtryckslarm dagen efter.
Igår så bestämde jag mig för att försöka rengöra systemet/kondensorn.

Jag kopplade lös cirkpumpen och vände den upp och ned. Sedan stängde jag ventilerna ut och in till radiatorerna, ställde växelventilen i läge vv-produktion och fyllde på med ättika+vatten. Därefter körde jag igång cirkpumpen och lät den snurra ett tag. Tömde systemet på vatten/ättika och gjorde om denna procedur ett par ggr. Det kom ut ganska så rejält med partiklar/rostfärgade flagor.

Nu har jag kört ett helt dygn utan högtryckslarm och börjar känna mig rätt hoppfull :)
Skrivet av: Liffa
« skrivet: 21 oktober 2023, 19:52:35 »

Tror problemet kan vara åtgärdat nu.

För att bli av med eventuell luft i TWS-slingan gjorde jag så här:

1. Ströp framledningen till radiatorerna mha handventilen.
2: Ställde växelventilen i läget för vv-produktion.
3. Fyllde på systemet genom påfyllningen som är kopplad till returledningen, samtidigt som jag tömde systemet via expansionskärlets säkerhetsventil.

Jag körde väl igenom 30 liter skulle jag tro. Det lät som om det fanns lite luft där till en början. Sedan denna åtgärd har jag kört två vv-cykler utan något högtryckslarm. Så jag håller tummarna för att det var detta som var problemet. :)
Skrivet av: Liffa
« skrivet: 21 oktober 2023, 13:03:16 »

Kika manualen, så tråkigt tips jag vet, men effektivt, oftast.

https://jseducation.se/brand/thermia

Jo. Har kikat i den, men den manualen nämner bara en säkerhetsventil på kallvatteninloppet till varmvattenberedaren. Har öppnat på den, men vet ej om där fanns någon luft. Tror inte det.

Slingan som går inne i VVB kallas för TWS-slingan kom jag fram till. Dock har jag ej kunnat hitta något om att lufta denna. Det är ju så trångt och jävligt innanför pumpenheten dessutom    :-\
Skrivet av: HBerggren
« skrivet: 21 oktober 2023, 12:06:36 »

Okej. Ska testa. Fast var avluftas denna slinga som går inuti vvb? Direkt ovanför vattentanken, innanför skalet till pumpen nånstans? Är ju en jäkla massa isolering ivägen.
Att rengöra den där slingan lär vara rejält tidskrävande :)
Kika manualen, så tråkigt tips jag vet, men effektivt, oftast.

https://jseducation.se/brand/thermia
Skrivet av: Liffa
« skrivet: 21 oktober 2023, 09:39:39 »

3. Skit utanpå slingan inuti tanken (Vanligt på Nibe).

Avlufta själva slingan först, undersök det lättaste först förstås.

Om du mäter temperatur före och efter slingan så ser du vad som händer, om värmen bara genar rakt igenom som om den vore isolerad.

Okej. Ska testa. Fast var avluftas denna slinga som går inuti vvb? Direkt ovanför vattentanken, innanför skalet till pumpen nånstans? Är ju en jäkla massa isolering ivägen.
Att rengöra den där slingan lär vara rejält tidskrävande :)
Skrivet av: HBerggren
« skrivet: 21 oktober 2023, 00:39:56 »

3. Skit utanpå slingan inuti tanken (Vanligt på Nibe).

Avlufta själva slingan först, undersök det lättaste först förstås.

Om du mäter temperatur före och efter slingan så ser du vad som händer, om värmen bara genar rakt igenom som om den vore isolerad.
Skrivet av: Liffa (PeterLindfors)
« skrivet: 20 oktober 2023, 21:43:10 »

Hur gick det sen då?  8)

Jag har inte hunnit kolla med multimetern. Börjar vara less nu på detta högtryckslarm efter fem månader. Nu har jag i alla fall fått andra familjemedlemmar att lära sig nollställa larmet och köra igång pumpen som stannar dagligen ett par ggr på högtryck. Det klagas ju så mycket när duscharna är kalla :)

Att få hit en tekniker verkar svårt, finns noll intresse ungefär. Jag utgår ifrån att pressostaterna är OK nu. Då måste det ju vara något med cirkulationen under vv-produktion som gör att värmen inte kyls bort? Eller är jag fel ute?

Cirkpumpen verkar snurra på bra. Jag får högtryckslarm även när jag maxar den och man hör tydligt hur den snurrar snabbt. Helt klart verkar ju trycket stiga för snabbt upp/förbi 40-43 bar. Verkar inte vara falsklarm pga felande pressostat etc. Byglar jag 43-barspressostaten så går allt klockrent. Fast riskabelt då jag inte vet hur högt trycket hinner gå innan pumpen stannar då driftpressostaten löser ut. Eller om det blir någor fel på driftpressostaten så klart. Jag körde en vecka med byglad högtryckspressostat förut.

Troliga fel:

1. Luft i varmvattenberedaren? Är detta ens möjligt och hur luftar man i så fall?
2. Skit i slangarna i slingan där vatten cirkulerar under VV-produktion. Vet inte ens vilka slangar detta är.
3…?




Skrivet av: BergAdde
« skrivet: 20 oktober 2023, 11:54:18 »

Hur gick det sen då?  8)
Skrivet av: HBerggren
« skrivet: 18 oktober 2023, 11:27:14 »

Du menar att jag ska mäta över pressostaterna och bekräfta att dom verkligen öppnas?

Styrkortet bytte jag för ungefär två år sedan, så det borde vara i bra skick.
Japp.

Ja då borde det vara ok, om det enskilt är det som mäter signalen.
Skrivet av: Liffa
« skrivet: 18 oktober 2023, 08:21:18 »

Mät med multimeter samtidigt, kanske styrningen som läser fel, torra kondensatorer etc.

Du menar att jag ska mäta över pressostaterna och bekräfta att dom verkligen öppnas?

Styrkortet bytte jag för ungefär två år sedan, så det borde vara i bra skick.
Skrivet av: HBerggren
« skrivet: 18 oktober 2023, 00:20:57 »

Mät med multimeter samtidigt, kanske styrningen som läser fel, torra kondensatorer etc.
Skrivet av: Liffa
« skrivet: 17 oktober 2023, 23:21:36 »

VV stoppar i princip omedelbart när fyrkanten visar sig och försvinner efter någon sekund. Man brukar aldrig lägga märke till den om man inte står och tittar just när VV är klart

Tack för info.

Jag körde en del vv-produktioner helgen som var (normala samt via manuellt test). Någon gång hände det att pumpen klarade av en vv-produktion som vanligt. Då dyker fyrkanten upp och försvinner efter ett tag. Fast ibland dyker fyrkanten upp, pumpen stannar direkt och högtryck löser sedan ut. Ibland får jag högtryckslarm utan att jag först hinner se fyrkanten, fast tar jag ett steg tillbaka i menyn så ser jag att fyrkanten är där efter att den precis löst på högtryck.

Jag har faktiskt inte sett igen att fyrkanten varit synlig i flera minuter och att pumpen fortsatt tuffa på. Så jag börjar få slut på idéer vad som är galet. Jag misstänker att något får trycket att stiga så snabbt mellan dessa 40-43 bar att både driftpressostaten och högtryckspressostaten löser ut ungefär samtidigt. Försöker få hit någon tekniker som kan bekräfta detta.


Skrivet av: Liffa
« skrivet: 17 oktober 2023, 23:09:16 »

Känns en smula som att växelventilen har varit problemet hela tiden. Testa i menyn.

Har kört manuellt test på växelventilen och den funkar som den ska. Även den interna cirkpumpen går som den ska när jag kört den via manuellt test i menyn.
Jag väntar  på att någon lokal tekniker ska höra av sig för att boka in en tid. De verkar inte jättesugna på att försöka lösa detta problem dock. Ett första steg kanske är att få trycket uppmätt för att verifiera att pressostaterna löser ut som de ska. Det borde de kunna fixa i alla fall.

Läste någonstans om att luft i vvb kan ställa det med högt tryck som följd vid vv-produktion. Det är inte ett problem som kan uppstå i en Optimum G3 eller? Jag vet då inte om man kan avlufta vvb på något annat sätt än att öppna kranarna i huset.

På Thermias hemsida läser jag att ett igensatt torkfilter kan få pressostaterna att lösa ut. Fast då skulle tryckrören bara bli ljumna som följd. Mina tryckrör blir heta,

Läste att flexslangar kan sätta igen. Är det något jag bör kolla innanför fronten av värmepumpen? När jag rensade filtret för ett år sedan var det inte alls mycket skit där i alla fall.
Skrivet av: svenske kocken
« skrivet: 12 oktober 2023, 21:37:25 »

VV stoppar i princip omedelbart när fyrkanten visar sig och försvinner efter någon sekund. Man brukar aldrig lägga märke till den om man inte står och tittar just när VV är klart
Skrivet av: HBerggren
« skrivet: 12 oktober 2023, 21:20:56 »

Känns en smula som att växelventilen har varit problemet hela tiden. Testa i menyn.
Skrivet av: Liffa
« skrivet: 12 oktober 2023, 18:35:55 »

Jag testade köra vv-produktion nu för att se vad som händer.

Ställde in att vv ska sluta tillverkas vid 58 grader C.

Växelventilen skiftar direkt till vv-prduktion.

Vid 56C dök den där fyrkanten upp i vänstra nedre hörnet som jag fick förklarat för mig ska dyka upp när driftpressostaten löser ut.

Dock stängs ju inte vv-produktionen av verkar det som, växelventien förblir i samma läge och kompressorn fortsätter jobba. 5 minuter senare löser den för högtryck och vv-tempen är 59-60C.

Ställer jag sedan om till elpatronsdrift så går växelventilen tillbaka utan problem.

Vore intressant att veta om vv ska stoppas kort efter att den där rutan i vänstra hörnet visas. Någon som vet?


Skrivet av: Liffa
« skrivet: 12 oktober 2023, 17:50:34 »

Är det inte så att vid varmvatten så kopplas driftspressostaten förbi och VP bryter på högtryck och den lilla fyrkanten syns en liten stund, det för att man ska kunna få lite varmare vatten. så är det i alla fall på min lite äldre VP

Så som jag förklarade ovan var det jag fick veta från en Thermia-tekniker i alla fall. Rycker jag lös kablarna till 43-bar så går då högtryckslarmet direkt.

Det kanske kan vara så att jag har något strul med växelventilen? När vv-produktionen är klar så ska väl växelventilen direkt ställa om till vanlig drift vad jag förstått. Har inte läst in mig på hur denna ser ut och kontrolleras ännu.
Skrivet av: svenske kocken
« skrivet: 12 oktober 2023, 17:33:31 »

Är det inte så att vid varmvatten så kopplas driftspressostaten förbi och VP bryter på högtryck och den lilla fyrkanten syns en liten stund, det för att man ska kunna få lite varmare vatten. så är det i alla fall på min lite äldre VP
Skrivet av: Liffa
« skrivet: 12 oktober 2023, 17:32:32 »

Om de nya givarna löser så har du ett problem att lösa, något externt hjälper inte. Är de NC allihop?

Jag har testat Bimetall-lösningen externt, kan inte rekommendera den utan att lägga mer tid på kvalitétskontroll. En Termonic skulle duga.

Edit om du blandar kablarna för högtryck och drift så får du högtryckslarm istället för avstängd varmvattenkörning. Kanske värt att kolla.

Hmm. Om NC står för "normally closed" så är svaret ja 🙂

Jo jag verkar ha något annat problem utöver felande pressostat. För en felande hp-pressostat är jag rätt säker på att jag haft.
Att kasta om kablarna har jag testat och då får jag som du skriver ett högtryckslarm redan vid 40 bar, så det hjälper inte så mycket 🙂

Om jag får tag i någon tekniker så kan väl denna först och främst mäta trycket och bekräfta att pressostaterna löser vid korrekt tryck.
Skrivet av: Liffa
« skrivet: 12 oktober 2023, 17:20:29 »

https://www.amazon.se/-/en/Bimetal-Temperature-Thermostat-Temp%C3%A9rature-COMMUTATEUR/dp/B07KVZJ2MM/ref=sr_1_6?crid=LHDBPTRAUSEG&keywords=Bimetal+Temperature+nc&qid=1697114759&sprefix=bimetal+temperature+nc%2Caps%2C83&sr=8-6


Gissar att det är en sånhär. 220v 50 grader.
Hpbergren kan nog svara.


Däremot undrar jag, har du satt dit två hp pressostater?
För när man får hp larm så bör väl det vara att hp pressostaten fungerar, men det gör däremot inte driftpressostaten.  Om vv pressostaten felar så löser pumpen på hp pressostaten istället.  För så hade jag.

Jo. Driftpressostaten eller vad man nu kallar den är den på 40bar. När varmvatten tillverkas så öppnar denna alltså vid 40bar och vv-produktenen stängs av och trycket sjunker igen (det dyker upp en ruta på displayen nere i vänster hörn när detta sker). Skulle driftpressostaten fela så löser 43-barspressostaten och man får ett högtryckslarm.

Nu har jag bytt båda pressostaterna. Nu öppnas alltså först pressostaten på 40bar och sedan den på 43bar (får man väk anta då det är nya pressostater). Trycket borde ju sjunka nästan direkt när driftpressostaten öppnar och inte fortsätta upp till 43 bar. Eller så är det fel även på den nya 43bars-pressostaten. Den tekniner jag pratade med sa att Thermia har haft problem med dessa pressostater och de ärinte så exakta tyvärr

Jag väntar på att en tekniker ska höra av sig för att boka in en tid, men jag är rädd för att det kan dröja och det börjar ju bli kallt ute nu (tvingas köra på elpatronerna).
Skrivet av: HBerggren
« skrivet: 12 oktober 2023, 14:53:20 »

Om de nya givarna löser så har du ett problem att lösa, något externt hjälper inte. Är de NC allihop?

Jag har testat Bimetall-lösningen externt, kan inte rekommendera den utan att lägga mer tid på kvalitétskontroll. En Termonic skulle duga.

Edit om du blandar kablarna för högtryck och drift så får du högtryckslarm istället för avstängd varmvattenkörning. Kanske värt att kolla.
Skrivet av: BergAdde
« skrivet: 12 oktober 2023, 14:50:19 »

Nu hänger jag inte riktigt med :) Kan du länka? Lyckas inte hitta det du refererar till.

https://www.amazon.se/-/en/Bimetal-Temperature-Thermostat-Temp%C3%A9rature-COMMUTATEUR/dp/B07KVZJ2MM/ref=sr_1_6?crid=LHDBPTRAUSEG&keywords=Bimetal+Temperature+nc&qid=1697114759&sprefix=bimetal+temperature+nc%2Caps%2C83&sr=8-6


Gissar att det är en sånhär. 220v 50 grader.
Hpbergren kan nog svara.


Däremot undrar jag, har du satt dit två hp pressostater?
För när man får hp larm så bör väl det vara att hp pressostaten fungerar, men det gör däremot inte driftpressostaten.  Om vv pressostaten felar så löser pumpen på hp pressostaten istället.  För så hade jag.
Skrivet av: Liffa
« skrivet: 12 oktober 2023, 14:17:09 »

Seki tempraturbrytare normalt closed. Hpbergren länka den i min post. Bimetallgivare.

Nu hänger jag inte riktigt med :) Kan du länka? Lyckas inte hitta det du refererar till.
Skrivet av: Liffa
« skrivet: 12 oktober 2023, 14:12:49 »

Seki tempraturbrytare normalt closed. Hpbergren länka den i min post. Bimetallgivare.

Har nu installerat två nya pressostater själv via serviceuttaget, både 40 och 43bar. Dock löser den fortfarande på högtryck. När jag testat bygla kontakterna till 43bars-pressostaten så funkar det ju fint. Fast så vill man ju inte köra då kompressorn eller något annat antagligen kan ta skada av för högt tryck. Cirkulationspumparna verkar gå som de ska och jag har rengjort filtret. Förslag på vad mer som kan orsaka att trycket blir för högt? Du hade någon lösning och behövde försökskanin, fortfarande aktuellt? :)
Skrivet av: BergAdde
« skrivet: 30 maj 2023, 19:37:37 »

Seki tempraturbrytare normalt closed. Hpbergren länka den i min post. Bimetallgivare.
Skrivet av: HBerggren
« skrivet: 28 maj 2023, 23:17:26 »

Du behöver någon annan lösning i så fall. Extern eller riktigt monterad pressostat. Registrera ett användarkonto på forumet och skicka ett PM om du vill vara en testkanin på en lösning jag har arbetat på för denna typen av problem. Behöver ha några som testar så man vet om det funkar bra i längden.
Skrivet av: Peter Liffa
« skrivet: 28 maj 2023, 07:43:28 »

Har du 2 eller 3 pressostater i din pump på den ledningen?

Lyckas du köra alla på samma så kommer du får HP-larm varje varmvattentillverkning. Öppen krets till driftpressostaten betyder varmvattenladdning klar, innan den ens börjat.

Det är två stycken som sitter bredvid varandra.
Skrivet av: HBerggren
« skrivet: 27 maj 2023, 21:39:32 »

Har du 2 eller 3 pressostater i din pump på den ledningen?

Lyckas du köra alla på samma så kommer du får HP-larm varje varmvattentillverkning. Öppen krets till driftpressostaten betyder varmvattenladdning klar, innan den ens börjat.
Skrivet av: Peter Liffa
« skrivet: 27 maj 2023, 19:17:57 »

Efter att ha flyttat över de röda kablarna från felande pressostat (43 bar) till fungerande pressostat (40bar) och helt kopplat bort de grå kablarna från 40bar så får jag inget larm på högtryck längre. Dock startar aldrig pumpen, så det hjälpte ju inte mycket :)

Integralen är långt under värdet där pumpen ska gå igång. Samt att när varmvattenproduktionen ska börja så slår den direkt om till vanlig drift och integralen fortsätter nedåt. Jag förstår inte varför jag har har två högtryckspressostater inkopplade då det enligt er och den där manualen som postades här bara ska vara en inkopplad.

Jag funderar på om man kan kan köra både de grå och röda kablarna in i den fungerande pressostaten på 40bar men misstänker att det ju måste finnas något tänkt bakom att det är kopplat som det är...
Skrivet av: Peter Liffa
« skrivet: 27 maj 2023, 14:39:48 »

Det är inte så att den tillverkat varmvatten, när den gör varmvatten går pumpen tills den löser på högt tryck och stoppar VP, då får man ett larm en stund tills trycket blir lägre.
Och det ska bara vara en pressostat inkopplad och man ställer inget i styren.

Ok. Troe inte det har med varmvattenprod att göra. 40bar var inkopplad med grå kontakter och 43bar (felande) med röda kontakter. Nu när jag testade att dra lös de röda kontakterna så löste den direkt för högtryck när jag startade upp. Sedan drog jag lös de grå kontakterna och ersatte med de röda kontakterna, hittills inget larm...så vi får se om det funkar.
Skrivet av: svenske kocken
« skrivet: 27 maj 2023, 14:24:00 »

Det är inte så att den tillverkat varmvatten, när den gör varmvatten går pumpen tills den löser på högt tryck och stoppar VP, då får man ett larm en stund tills trycket blir lägre.
Och det ska bara vara en pressostat inkopplad och man ställer inget i styren.
Skrivet av: Peter Liffa
« skrivet: 27 maj 2023, 14:08:54 »

Mät på själva pressostaten om den är öppen?
Det är bara att sätta en Ohm-meter på kontakterna?

Mätte först innan jag körde igång VPn, då var kretsen sluten på båda pressostaterna. Efter att ha VPn varit igång en timme löste den för högtryck. Jag mätte med multimetern igen och pressostaten på 43 bar var öppen (ingen signal), men sluten på den andra pessostaten (40bar). Ska man då anta att denna på 43 bar felar? Om jag förstått rätt så ska det bara vara en högtryckspressostat som används åt gången beroende på hur VPn är inställd? Då borde jag kunna koppla bort den på 43bar och ändra i några inställningar i VPns meny?
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 26 maj 2023, 17:54:12 »

Mät på själva pressostaten om den är öppen?
Det är bara att sätta en Ohm-meter på kontakterna?
Skrivet av: Peter Liffa
« skrivet: 26 maj 2023, 16:50:31 »

Eller om det är nåt knas med cirkpumpen så den bara startar ibland.
Om styrningen är extremt dåligt intrimmad kan det också bli sådär om värmepumpen producerar värme, men alla termostater i huset har stängt, finns inget flöde så finns ingen tempgivare som reagerar på att det blir för varmt, och då löser den på högtryck.

Efter att jag nollställt larmet genom att stänga av hela enheten i menyn och sedan brutit strömmen så kommer larmet oftast direkt tillbaka utan att det ens har gått några sekunder. Jag kör med helt öppna golvvärmeslingor i hela huset och båda cirkpumparna verkar snurra.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 26 maj 2023, 10:37:06 »

Eller om det är nåt knas med cirkpumpen så den bara startar ibland.
Om styrningen är extremt dåligt intrimmad kan det också bli sådär om värmepumpen producerar värme, men alla termostater i huset har stängt, finns inget flöde så finns ingen tempgivare som reagerar på att det blir för varmt, och då löser den på högtryck.
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 26 maj 2023, 07:54:37 »

Osannolikt att båda ska gå sönder samtidigt.
Jag skulle ta hem en kyltekniker och kolla upp den.
Skrivet av: HBerggren
« skrivet: 25 maj 2023, 18:48:56 »

Läs på dem och se vilket bryttryck det är, se höga värdet om det är två. Om du vill testa vilken kabel som är vilken, gör en kabel som sätter ihop ledarna för varje pressostat. Starta upp systemet och ryck isär en av dem och se vilket larm du får.
Skrivet av: Peter Liffa
« skrivet: 25 maj 2023, 16:33:19 »

Du kan inte koppla in en ny pressostat på T-kors. Du får in luft i systemet och bryter ner kompressoroljan. Vattnet i luften kan skapa isproppsrelaterade driftstörningar också. Sätter du dit den i alla fall och inte stänger in luft, då får du köldmediebrist istället.
Sen är det förbjudet enligt lag för dig att göra jobbet.
R407c bryter ner hjärnsubstans vid alla doser och orsakar plötsligt hjärtstillestånd vid höga doser. Tycker lagerspärren är vettig, för nödvändig kunskap saknas, kylteknik är fullt av fallgropar. Gasen är tyngre är luft, lätt att göra misstag om man böjer sig ner och ska kolla något i en trång källare.

Köp en extern klixon istället och sätt på VB-fram om du behöver en pressostat för varmvattnet, om du inte har en reserv att använda. Inga kylingrepp i onödan och billigare.


Fasen också. Det funkade ett tag i alla fall. Idag upptäckte jag att den löst på högtryck igen trots att jag växlat kablarna mellan de två högtryckspressostaterna. Betyder detta att båda pressostaterna är trasiga eller att problemet ligger någon annanstans? Det kan inte vara så sannolikt att båda gått sönder...
Skrivet av: Peter Liffa
« skrivet: 24 maj 2023, 22:08:23 »

Om jag inte är helt ute och cyklar så har Thermia 3 pressostater?
En drift och 2 högtryckspressostater.
Den andra är egentligen till för om man vill kunna köra till en högre temperatur, men det behöver man ju inte göra för det.
Har du bara koll på att inget stryper flödet så är det egenligen bara en säkerhet för att cirkpumpen pajar.
Koppla om till pressostat B enligt bild så är det bara att tuta och köra.

Fantastiskt! Det fungerade, tack så mycket för tipset! :)
Skrivet av: HBerggren
« skrivet: 24 maj 2023, 21:52:03 »

Du kan inte koppla in en ny pressostat på T-kors. Du får in luft i systemet och bryter ner kompressoroljan. Vattnet i luften kan skapa isproppsrelaterade driftstörningar också. Sätter du dit den i alla fall och inte stänger in luft, då får du köldmediebrist istället.
Sen är det förbjudet enligt lag för dig att göra jobbet.
R407c bryter ner hjärnsubstans vid alla doser och orsakar plötsligt hjärtstillestånd vid höga doser. Tycker lagerspärren är vettig, för nödvändig kunskap saknas, kylteknik är fullt av fallgropar. Gasen är tyngre är luft, lätt att göra misstag om man böjer sig ner och ska kolla något i en trång källare.

Köp en extern klixon istället och sätt på VB-fram om du behöver en pressostat för varmvattnet, om du inte har en reserv att använda. Inga kylingrepp i onödan och billigare.
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 24 maj 2023, 20:22:51 »

Om jag inte är helt ute och cyklar så har Thermia 3 pressostater?
En drift och 2 högtryckspressostater.
Den andra är egentligen till för om man vill kunna köra till en högre temperatur, men det behöver man ju inte göra för det.
Har du bara koll på att inget stryper flödet så är det egenligen bara en säkerhet för att cirkpumpen pajar.
Koppla om till pressostat B enligt bild så är det bara att tuta och köra.
Skrivet av: Peter Liffa
« skrivet: 24 maj 2023, 20:11:08 »

Hej! I vintras hade jag problem med att min Thermia G3 löste för högtryck. Efter lite felsök kom jag fram till att pressostaten krånglade. Efter att ha knackat på pressostaterna så fungerade allt som vanligt igen, men nu löser den åter för högtryck. Att knacka på pressostaten funkar inte denna gång.

Vågar man själv installera en pressostat i serviceuttaget? Var sitter detta uttag? :) Vad behövs för delar i så fall? Läste att man kan skruva in något Schrader T för att fortfarande ha ett serviceuttag tillgängligt efter installation.

Jag har två pressostater;

Acb-4ub61 (40bar)
Acn-4ub62 (43bar)

Det bör alltså vara 43-barspressostaten som ska bytas ut.

Mvh
Peter

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!