Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: VP används inte för varmvatten trots milt väder - varför?  (läst 7275 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
Funkade inte. Går fortfarande på tillskott. SUCK.

En undran: Hur vet vp att det föreligger varmvattenbehov?
Lampan för tillskott lyser kanske. Det är inte säkert det är inne för det. Hur stängde du av tillskottet ?
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad Ã…sa Magnusson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ja, men inte efter senaste ändringarna. T3 går för övrigt aldrig ner till startvärdet (48) utan eltillskottet startar när vv understiger 52 grader. Varifrån den har fått det värdet har jag ingen aning om.

Utloggad Ã…sa Magnusson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Lampan för tillskott lyser kanske. Det är inte säkert det är inne för det. Hur stängde du av tillskottet ?

Under tillskottsinställningar, blockera tillskott = ja
« Senast ändrad: 18 december 2012, 21:09:41 av Ã…sa Magnusson »

Utloggad Lmf

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: VP används inte för varmvatten trots milt väder - varför?
« Svar #18 skrivet: 18 december 2012, 21:27:46 »
T1 40
T2 0,4
T3 55,8
T6 67
T8 43,3
T9 36,6
T10 37,7
T11 -5,8
T12 1,5

Jag tycker inte det ser så bra ut
Framför allt inte T12 som visar MER än vad T2 gör

T12 borde visa ca 0,5°C under vad T2 gör när maskinen jobbar och lika T2 när den står stilla
Att T12 visar över T2 gör att värmepumpen antagligen triggar avfrostningar ofta och man kan inte se på displayen att den avfrostar bara att pumpen går.

Avfrostningen triggas när diffen T12 - T11 är mer än 8°C vid 0°C utetemperatur
och just när du läste av var diffen 7,5°C

om den avfrostar producerar den ingen värme som kommer huset till godo utan den tar snarare värme från huset som måste ersättas av elpatronen som får stå för hela den biten.

Jag anser att T12 givaren är trasig och innan du felanmäler/skaffar en ny T12 givare kan du prova att korrigera givaren med vilande VP så den har samma temp som T2 .
Om du ändå vill byta och har den gammla fyrkantiga pumpen skall du ha 1700mm tempsensor med molex kontakt reservdelsnummer 87183100100
Med nya pumpen tror jag du skall ha en 2000mm tempsensor med molex kontakt reservdelsnummer 8 718 310 809 0

Funkade inte. Går fortfarande på tillskott. SUCK.
Anledningen att du inte kunde blockera bort tillskottet beror på att
A, Värmepumpen har "Larmdrift"
B, Varmvattenspets
C, Extra varmvatten valt
D, Endast tillskott är aktivt (och det har du inte)
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad Ã…sa Magnusson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hmmm T2 var korrigerad -2 vilket kan förklara den konstiga diffen. Tog bort den så nu är T2 0,9 högre än T12. Troligen korrigerad pga placeringen av givaren (under tak).

Ingen av de orsaker du nämner stämmer. Har ingen vamvattenspets, inga larm, inget extra varmvatten. När jag startade om pannan fick jag varning att varmvattnet var tillfälligt ur drift. Efter ett tag dök blixten upp i displayen igen men utan kransymbolen??? Verkar som om symbolen försvunnit. Men vv tempen steg så jag antar att det var vv som värmdes av eltillskottet igen.

Utloggad Ã…sa Magnusson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
 :) Uppdatering: Det hade blivit ett fel pÃ¥ moderkretskortet i pannan. Det är nu bytt och vv värms nu Ã¥terigen av pumpen. Tack för alla tips!!!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!