Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: IVT Geo 516 Onödigt tillskott  (läst 1330 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad perlars84

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
IVT Geo 516 Onödigt tillskott
« skrivet: 05 februari 2021, 10:54:34 »
Några rekommendationer för att undvika onödigt tillskott?

Beskrivning om aktuellt läge.
ca -10 ute efter man duschat så börjar ju pumpen tillverka varmvatten.
Framledning sjunker från 40grader (enligt kurva) till ca 25grader ganska fort

Om varmvattentillverkningen pågår i 45min (enl inställning max tid innan växling till värme) så har man redan byggt upp ca 675gradminuter i underskott.
Pumpen jobbar sedan i 70minuter (ökat från 35) innan den växlar över till att göra varmvatten igen (hann inte tillverka tillräckligt mycket varmvatten).
Nu har vi byggt upp för många gradminuter jag har ställt 1000gradminuter innan tillskott (max) (original 300) och ändå hinner tillskottet hoppa in fast att pumpen egentligen ej har problem med att jobba upp framledningstempen..

Jag har provat att ändra inställningarna enligt ovan för att undvika tillskott men jag har inte kommit undan helt..

Några rekommendationer på inställningar.. Vill inte slå av tillskott helt ifall något händer när man är borta..

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7655
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: IVT Geo 516 Onödigt tillskott
« Svar #1 skrivet: 05 februari 2021, 11:10:32 »
Duscha inte så länge, det tar inte så många minuter att bli ren. Ställ ned den tid som pumpen får göra VV.
Och när pumpen gör VV SKA temperaturen på elementvattnet snabbt bli lågt för all värme går till varmvattenproduktion.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad perlars84

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT Geo 516 Onödigt tillskott
« Svar #2 skrivet: 05 februari 2021, 13:01:57 »
Varmvattnet står på ECO+ läget vilket i mitt fall innebär att pumpen jobbar mellan 43-60 grader på varmvattnet..
Om man är två och påbörjar dusch och i detta fall varmvattnet är i sitt nedre spann så händer det väldigt lätt att min situation uppstår..

Men tiden för varmvatten skulle kunna minskas är ju en kanske en bra ide.. Om man sänker till 30min varmvatten så blir ju uppjobbat underskott mindre gäller bara att värmeproduktion får pågå tillräckligt länge för att bli av med gradminutunderskottet.

Någon som vet hur denna pump jobbar med gradminuterna ex om man har ett underskott jobbar man tills man är x grader över önskad framledning och då nollar gradminuterna eller hur funkar det..?

Utloggad Permo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 171
  • Karma +0/-0
  • Lär mig om värmepumpar
SV: IVT Geo 516 Onödigt tillskott
« Svar #3 skrivet: 10 mars 2021, 21:43:47 »
Ursäkta jag lånar din tråd, men mitt alternativ kommer bli just Geo 516 och undrar hur komplexa menyerna är? Jag har ju för kort borrhål 174 m och 340 kvm hus med gamla sektionsradiatorer vilket förmodligen innebär en massa finjusteringar innan allt lirar.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!