Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Hjälp! Luftpumpen gÃ¥r ej - enbart elpatronen.  (läst 15879 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Igelkotten

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp! Luftpumpen går ej - enbart elpatronen.
« Svar #45 skrivet: 04 december 2010, 18:38:57 »
Nej, inte riktigt alla. 13 av 16 är fullt öppna.

Utloggad Igelkotten

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp! Luftpumpen går ej - enbart elpatronen.
« Svar #46 skrivet: 04 december 2010, 18:48:46 »
Ronnie,

Jag hade min ute inställt på -15 gr i natt när problemet började.
Det bör tyda på att jag kanske ska sätta -10 istället så att pumpen stänger av tidigare.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Hjälp! Luftpumpen går ej - enbart elpatronen.
« Svar #47 skrivet: 04 december 2010, 18:49:57 »
Den nedre patronen är reserv för pumpen. Den kan inte gå in om pumpen är tillkopplad.
Normalt när EcoEl går som ren elpannan värmer en patron övre pannan och en annan patron nedre pannan.
När man kopplar in en värmepump till ecoEl, ersätter värmepumpen nedre patronen. Patronen är alltså helt bortkopplad så länge pumpen är tillkopplad.
Det är när pumpen kopplas från pga för kallt ute eller att den helt enkelt kopplas från genom att man spärrar den i menyn, som elpatronen kopplas in.
Undre pannan kan värmas av antingen värmepumpen eller av elpatronen i nedre pannan, aldrig av båda samtidigt.
Ska patronen värma nedre pannan, måste värmepumpen kopplas bort.

Ronnie
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Hjälp! Luftpumpen går ej - enbart elpatronen.
« Svar #48 skrivet: 04 december 2010, 19:04:35 »
Det här problemet du haft kan du inte råka ut för, bara för att du använder elpatronen i övre pannan.
Ska du få för hög retur som stoppar pumpen, måste framledningen ligga på 55-60 grader.
När du började tråden hade du en framledningstemperatur på 61º.

Det borde inte hända något förrän efter -10º. Sedan är det inget du kan eller bör undvika, detta händer bara för att du har ett värmesystem som kräver ganska hög temperatur.
Normalt kommer det inte att vara några som helst problem, det enda är att du måste ha hjälp av undre patronen vid riktigt kallt ute, alltså under 10-12 grader förmodligen.
Du behöver normalt inte göra ett dugg, pumpen komme att starta så fort temperaturen går upp över 10 minusgrader ute, det är bara om du vill skynda på det som du behöver greja med systemet.
Om det är kallt länge och du märker att pumpen stoppas på det här sättet behöver du hjälp av undre patronen.
Då gäller det att du vet hur du får pumpen spärrad så att patronen kan gå in.

Ronnie
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad luddeno1

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 141
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp! Luftpumpen går ej - enbart elpatronen.
« Svar #49 skrivet: 06 december 2010, 08:14:52 »
Man kan ju kolla vad högsta framled temp har varit i historik, sen kolla på (om man har) en vanlig termometer vad kallaste utemtemp varit...då ser man ju om den spärrats för för hög retur vid en viss utetemp..eller?

Utloggad Igelkotten

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp! Luftpumpen går ej - enbart elpatronen.
« Svar #50 skrivet: 05 februari 2012, 22:26:49 »
Återkopplar lite så här ett år i efterhand. Fick tipset att sänka pumpens hastighet till lägsta nivån för att få ut mer värme i rummet. På så vis lyckades vi få ner returtemperaturen. Jag tror det skulle skilja minst fem grader mellan ut- och intemp. Innan rusade det varma vattnet runt i systemet istället för att stråla ut i rummen.
Man kan ju kolla vad högsta framled temp har varit i historik, sen kolla på (om man har) en vanlig termometer vad kallaste utemtemp varit...då ser man ju om den spärrats för för hög retur vid en viss utetemp..eller?

Utloggad Patrik_N

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hjälp! Luftpumpen går ej - enbart elpatronen.
« Svar #51 skrivet: 06 februari 2012, 07:08:23 »
Återkopplar lite så här ett år i efterhand. Fick tipset att sänka pumpens hastighet till lägsta nivån för att få ut mer värme i rummet. På så vis lyckades vi få ner returtemperaturen. Jag tror det skulle skilja minst fem grader mellan ut- och intemp. Innan rusade det varma vattnet runt i systemet istället för att stråla ut i rummen.
Intressant, jag har samma problem och bor 3mil öster om dig. Lokalproblem? :)
Jag gjorde som du o sänkte cirk.pumpen till radiatorerna och fick iaf lite bättre styr på driften av pumpen som låg på precis över 20sek gångtid 20ggr/dag...
1 planshus m. källare (Mockfjärdshus, modell 'Villa Välja') byggt -78, Blekinge/Karlskrona/Jämjö.
CTC EcoAir 107 + EcoEl.
117 + 118kvm, vattenburet i 1-rörsystem.
Siktar på 13000kWh/år totalt!

Utloggad calefactio

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp! Luftpumpen går ej - enbart elpatronen.
« Svar #52 skrivet: 16 februari 2012, 08:51:39 »
Ett bekymmer som kan uppstå när man sätter in vp i högtempsystem, hjälpte svärfar som hade problem med för hög returtemp i sitt system. Lösningen bestod i att montera en fläktkonvektor på returen för att tappa av värme. Resultatet blev en väl uppvärmd källare, samt att vp funkar bra.

Lycka till

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!