Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: DÃ¥lig Panasonic E9DKE??  (läst 23630 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Micking

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
DÃ¥lig Panasonic E9DKE??
« skrivet: 18 november 2005, 06:52:56 »
Inatt har pumpen fått bekänna färg för första gången.
-10 grader ute och pumpen inställd på +24 med full fläkt och vinge rakt ut.
Sitter i trappen till gillestugan på ett hus byggt -78.
Gillestuga +17.
vardagsrum +17,5.
kök +18,5.
Dessa rum är dom som är närmast pumpen förutom hallen som den sitter i.
Gillestuga ca 40 kvm.
boplan 108 kvm.
Tycker ni det låter normalt.
Avfrostar var 20.nde minut. huvuddunk
Vilken temperatur har ni era pumpar inställda på när det blir så kallt?? Sc:,h
Jag vet inte men nog hade jag hoppats på bättre temperatur än så vid -10 ute.
Eller har jag varit optimist??  fiR:
under tiden 4/10 -17/11 har pumpen dragit 1489 KWH med utetemp på mellan +10 och -4,5 Grader. ::)
Verkar det normalt för er som har haft pump längre än mig??
Jag har läst att många klarar sig ner till -17/18 grader utan någon annan värmekälla,hur är det möjligt?? :o
Kan det vara fel på min pump eller är det jag som har för stora förväntningar av min eller sitter den på fel ställe?? :-[
Har jag fel temperatur inställd??  :-[
Många frågor som man har borde man fått besvarat av instruktionsboken,men den lämnar inte mycket besked om sådant och är en stor besvikelse. :,v(
Hur har ni andra haft det inatt,varmt och skönt förmodar jag??  huvuddunk

Utloggad fogsvans

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 224
  • Karma +0/-0
SV: DÃ¥lig Panasonic E9DKE??
« Svar #1 skrivet: 18 november 2005, 07:37:02 »
Långtifrån varmt och gott.
Min E9DKE uppför sig ungefär likadant.
17,5 grader i vardagsrummet på andra våningen. Pumpen klarar att hålla värmen i rummet där den finns och i trapphuset, men inte mycket mer. Vi har haft ungefär -5 hos oss inatt.
Visserligen har jag räknat med att behöva stödja, men jag inbillade mig faktiskt att pumpen skulle klara liiiiite mer än vad den gör.
Alltså, E9DKE klarar inte ett helt hus, inte ens ett litet. Men det underlättar nog om det är väl isolerat.
/Mats
Villa i Enskede, Stockholm. 180 meter hål och NIBE 1230/8.

Utloggad Micking

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: DÃ¥lig Panasonic E9DKE??
« Svar #2 skrivet: 18 november 2005, 08:03:47 »
Skönt att se att man inte är ensam om att ha det kallt på morgonen.
Men nog har man en grundvärme iallafall tills vedspisen är varm.
Jag får väl anse att pumpen ändå gör sitt jobb med att hålla en grundvärme.
Men man skulle nog tagit en större pump dumsnål som man är.

Utloggad eepponen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Finland
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • lampopumput.info
    • lampopumput.info
SV: DÃ¥lig Panasonic E9DKE??
« Svar #3 skrivet: 18 november 2005, 08:16:25 »

under tiden 4/10 -17/11 har pumpen dragit 1489 KWH med utetemp på mellan +10 och -4,5 Grader. ::)
Verkar det normalt för er som har haft pump längre än mig??

Min E9DKE har dragit från august...i dag cirka 400 kWh med utetemp på mellan +15 och -6 Grader. Min hus är 100 kvm. Så det låter att det är inte normalt... Temperaturen inne har varit hela tiden 22-23 grader. Vi har inte haft kallare så jag kan inte säga hur den klarar när det kommer kallare... Håppas att bra :)
Finskspråkiga och förstås Svenskspråkiga (som även kan finska) är välkomna till finska värmepumpsforum : http://www.lampopumput.info/foorumi
-suomenkielinen lämpöpumppufoorumi-

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: DÃ¥lig Panasonic E9DKE??
« Svar #4 skrivet: 18 november 2005, 08:26:16 »
Be montören komma och kolla upp maskinen. Om 1489kwh är på bara pumpen låter det alldeles för mycket
då den har en förbrukningseffekt på 0.17-1.36kw. Ni som höll värmen i rummet där pumpen sitter får kanske
ändra lite på inställningarna på fläkthastighet och vinkeln på spjället.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Micking

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: DÃ¥lig Panasonic E9DKE??
« Svar #5 skrivet: 18 november 2005, 08:28:02 »
RÄTTELSE:  b00k
Det ska vara 616 KWH Inte 1489KWH i det första inlägget. huvuddunk
Var nog lite trött imorse.   :-[

Utloggad transalp01

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: DÃ¥lig Panasonic E9DKE??
« Svar #6 skrivet: 18 november 2005, 08:35:05 »
I natt hade vi -5. Pumpen (E9DKE) inställd på 21 och fläkten på 2, vingen i mellanläge. På dagarna kör jag fläkten på 4 eller 5. Det var 20 på samma våning som pumpen och 19 på våningen ovanför. I sutterängplanet var det 14 men där hade jag inte räknat med att pumpen skulle gör mycket nytta trots öppen planlösning ner. Nya element skall installeras där nästa helg. Nu är det inga alls under ombyggnation. Totalt är huset 160kvm. De två våningarna som pumpen skall varma är 100 kvm. Huset är byggt -77 och har orginal isolering.

Utloggad eepponen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Finland
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • lampopumput.info
    • lampopumput.info
SV: DÃ¥lig Panasonic E9DKE??
« Svar #7 skrivet: 18 november 2005, 08:39:39 »
RÄTTELSE:  b00k
Det ska vara 616 KWH Inte 1489KWH i det första inlägget. huvuddunk
Var nog lite trött imorse.   :-[
Det låter ändå för mycket i 1,5 månad! Som jag förre sade hade jag 3,5 månader med 400kWh och har varmt i huset.
Finskspråkiga och förstås Svenskspråkiga (som även kan finska) är välkomna till finska värmepumpsforum : http://www.lampopumput.info/foorumi
-suomenkielinen lämpöpumppufoorumi-

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: DÃ¥lig Panasonic E9DKE??
« Svar #8 skrivet: 18 november 2005, 10:14:37 »
616 kWh/1.5 månader är helt normal, speciellt om du har ett stort hus.

Jag skulle inte oroa mig. (Däremot skulle jag ha köpt en större modell)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad krukan

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: DÃ¥lig Panasonic E9DKE??
« Svar #9 skrivet: 18 november 2005, 10:14:43 »
Vårt lilla hus byggt -50 (70+70 Sutteräng. Stavfel?) E9DKE på övervåningen ovanför trappan som leder ner till sutterängvåningen,
kör 22 grader, fläkt på 2:an 24h, Det värmer på bra även under nattens -10 på hela övervåningen. studs
Fortfarande bara 1 av 7 element på där uppe.
Stannar för avfrostning lite då och då, sen igång igen. Jag är nöjd så långt

/Johan

Utloggad stefang

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Kristinehamn
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: DÃ¥lig Panasonic E9DKE??
« Svar #10 skrivet: 18 november 2005, 11:02:09 »
Vilken djungel.... här har man nästan bestämt sig för en 9dke, men blir byxis när man läser vissa inlägg om den...va f...n ska man göra???? Ursäkta kraftordet /Stefan

Utloggad transalp01

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: DÃ¥lig Panasonic E9DKE??
« Svar #11 skrivet: 18 november 2005, 11:47:28 »
Vilken djungel.... här har man nästan bestämt sig för en 9dke, men blir byxis när man läser vissa inlägg om den...va f...n ska man göra???? Ursäkta kraftordet /Stefan

Jag tror tyvärr att du hittar både nöjda och missnöjda ägare av de flesta modeller. Köp känt märke hos seriös återförsäljare med egna installatörer/servicetekniker.

Stirra dig inte blind på vad folk säger att de har i förbrukning. Det intressant är den förbrukningen som de inte har, dvs vad sparar de. Tyvärr så var november varm så det går ännu inte att säga hur effektiv E9DKE är. Tyvärr så är det många faktorer som spelar in så det bästa valet är ganska individuellt. Ingen vidare hjälp kanske men tyvärr sanning.

Utloggad eepponen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Finland
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • lampopumput.info
    • lampopumput.info
SV: DÃ¥lig Panasonic E9DKE??
« Svar #12 skrivet: 18 november 2005, 12:31:02 »
616 kWh/1.5 månader är helt normal, speciellt om du har ett stort hus.

Jag skulle inte oroa mig. (Däremot skulle jag ha köpt en större modell)
Här i Finland har vi raporterad våra förbrukningar i vår forum. Det ses ut att E9DKE-modellen tar 100-200 kWh per månad (i 100-120 kvm hus) i så här varm höst. Därför låter det 616 kWh/1.5 månader ganska mycket till mig. Och det är också märkligt att temperaturen inne är bara 17-18 grader och pumpen är 24 grader. Kanske för liten pump, gammal hus (dålig isolering) eller något fel på pumpen?

Kan du Micking raportera igen om din förbrukning efter en månad till? (Det här intresantar mig för att jag har också E9DKE...)
Finskspråkiga och förstås Svenskspråkiga (som även kan finska) är välkomna till finska värmepumpsforum : http://www.lampopumput.info/foorumi
-suomenkielinen lämpöpumppufoorumi-

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: DÃ¥lig Panasonic E9DKE??
« Svar #13 skrivet: 18 november 2005, 12:40:29 »
Många hus i södra sverige verkar ha otroligt dålig isolering, Micking har inte angett var han bor, men jag gissar på landets södra delar.

Hus byggt -78 har dessutom förmodligen frånluftsventilation utan återvinning vilket ytterligare ökar förbrukningen jämfört med hus som har bara självdrag eller värmeåtervinning via FTX-aggregat.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Micking

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: DÃ¥lig Panasonic E9DKE??
« Svar #14 skrivet: 18 november 2005, 13:02:12 »
Jag bor i Mariannelund i Småland och det är självdrag i huset.
Isoleringen är för den tidens standard eftersom det är ett Hjältevadshus.

Pratade med installatören nu på förmiddagen och han föreslog att jag skulle sätta pumpen
på 30 grader för att se vad som händer,annars skulle han komma och titta.

Just nu är det -1,4 ute och tempen i vardagsrummet 18,6 efter att ha kört pumpen på 30 grader i 3 timmar.
Tycker att det är för lite kräm i pumpen.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!